Koko Flanel (1990)

België / Frankrijk

geregisseerd door Stijn Coninx en Jef Van de Water
met Urbanus, Bea Van der Maat en Willeke van Ammelrooy

Op zijn sterfbed vraagt pa Smellekens aan zijn zoon Placide om toch te trouwen en kinderen te kopen. Placide, die in een caravan woont, heeft echter een probleem. Hij vindt zichzelf zo'n lelijke donder en wil alleen met een heel mooie vrouw trouwen. Tijdens zijn zoektocht naar een vrouw die voldoet, wordt Placide geholpen door zijn broer Azère. Op een dag loopt Placide toevallig door een fotosessie voor een modereportage. Daar ontmoet hij Sarah, de vrouw van zijn dromen. Als Placide per ongeluk mee op de mode-affiche belandt, is het publiek razend enthousiast over die rare snuiter op de foto.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Typisch Vlaamse komedie dat net ietsje mist om er uit te springen. Urbanus houdt de film toch nog recht en zorgt dat de film de moeite is om te bekijken. 2 sterren

avatar van italian
zeker een stuk minder dan Hector...
zo verschillend maar ook ze gelijk : ze hebben allebei hetzelfde verhaaltje met steeds hetzelfde moraaltje: simpelheid overwint altijd... maar waar Hector nog leuk was is Koko Flanel een opeenstapeling van ongrappige scenes...
hoewel er nog een paar bekende koppen er zijn bijgestoken (Jan Decleir,...) is het acteerwerk flink afgezwakt tot amateurswerk vooral van die Bea van der Maet...gelukkig dat ze nu geen films meer maakt
ze doen hun best om het allemaal grappig te laten lijken mar ze slegen er niet in zodat het maar moeizaam wordt om de film af te kijken, het begint op een bepaald moment zeer langdradig te worden. Urbanus doet weer zijn werk en is de enige die nog grappig is maar doet het zeker niet zo goed als in Hector.
en dan wordt de film nog afgesloten met zo'n briljant einde de verrassing wordt een dikke telerustelling...
er is niets die de 2.5 die ik voor deze film geef wat opkrikt want alles ziet er bovendien zo gewoon uit.
had toch beter naar Togo- Frankrijk gekeken want die match was waarschijnlijk boeiender geweest dan dit prul.

Soms grappig maar voor de rest vond ik er weinig aan.

avatar van Vinokourov
Bwaaoh, niet zo best hoor. Het begin gaat nog wel, maar na een tijdje zijn de onzinnigheden niet zo leuk meer en wordt het ook erg langdradig.

Verrassend aardig bij herziening. Nogal dun plot en zeker niet hilarisch, maar erg sfeervol, vlot en hartverwarmend.

avatar van alexspyforever
Onvermijdelijk is er de vergelijking met Urbanus' eerste film Hector. In deze film hangt Urbanus eigenlijk nog meer de gek uit en het is daarom dat ik de film toch nog leuk vindt. Het verhaal hier vind ik persoonlijk niet zo interessant als bij Hector, maar de humor van Urbanus brengt deze dan toch op hetzelfde niveau als de voorganger. Ook leuk om naast de bekende Vlaamse acteurs een aantal bekende TV-gezichten van vroeger en nu in de film te zien zoals Bea van der Maet en Koen Crucke.

Te weinig echt goede moppen om van een goede komedie te spreken.
Fijne humor is zo goed als zoek en toegegeven, af en toe gaat de film vervelen.
Komt eigenlijk ook wel bij momenten erg "gemaakt" en "geforceerd" over en al trok de film destijds vele, vele kijkers, er zullen er toch ook heel wat ontgoocheld huiswaarts gekeerd zijn

Meest bekeken Belgische film in cinema tot paar jaar geleden, en dat is na het bekijken zeer goed te begrijpen. Een goede regisseur, Urbanus, een bekende cast, en een feel good story. Alle nodige elementen zijn aanwezig, en toch is het maar een gemiddeld filmpje. Met Urbanus in dezelfde rol als steeds, en middelmatig acteerwerk van de overige acteurs (op enkelen na).

Een must-see? Nee, dat niet. Maar zeer vermakelijk, dat wel!

avatar van Metalfist
Die denkt zeker dat de nulmeridiaan door zen gat loopt

Koko Flanel, lange tijd de meest bezochte Vlaamse film aller tijd geweest (althans toch totdat Loft dat record verbrak) en als je iemand achter een film met Urbanus vraagt, dan is de kans groot dat het antwoord niet Hector - en al zeker niet De Zevende Hemel - is maar dus wel deze film. De tweede samenwerking tussen de komiek en regisseur Stijn Coninx en eentje die ik in een ver verleden al wel eens had gezien. Mijn stem dateert van 2007 dus hoog tijd voor een herziening.

Zeker omdat ik een aantal maanden geleden Hector nog eens had gezien en wel eens wou zien hoe de verhouding vandaag de dag ging zijn. Naar mijn gevoel ging Koko Flanel de betere film van de twee zijn en het is fijn dat dat ook effectief uitkomt. Waar Hector nog wat meer op drama gericht was, wordt in Koko Flanel volop de kaart van typische Urbanus-humor getrokken en hoewel niet alles even goed geslaagd is en de climax met de mode-show eigenlijk het woord 'climax' niet waard is, ligt dit me inderdaad toch net iets beter. Ook de eerste keer trouwens dat ik zie dat er zowaar nog een foto aan het einde van de credits is waarbij je ziet dat Placide en Sarah wel heel veel kinderen hebben gemaakt. Verder een film die perfect inspeelt op het beeld dat de mensen toen van Urbanus hadden. Een beetje de schlemiel die als underdog in de modewereld terecht komt en uiteraard de mooie Sarah weet charmeren met ondertussen nog voldoende misverstanden en kolderieke scènes zoals Helmut die elke keer, letterlijk, een klop van de hamer krijgt.

Hector was al een groot succes en Conickx moet hebben gedacht dat het niet echt nodig was om aan de cast te gaan sleutelen. Zo blijft Urbanus logischerwijs de hoofdrol behouden, maar is ook Herbert Flack weer van de partij. Het blijft een leuke combinatie en Bea Van der Maat, nichtje van Mitta Van der Maat, is ook nog een goede toevoeging. Zowat een manusje van alles die het als actrice, presentatrice, zangeres, ... heeft geprobeerd en hier haar debuut maakt in de eerste categorie. Ze is best nog behoorlijk maar ik denk dat ze als zangeres van WonTonTon (I Lie and I Cheat!) toch meer potten heeft gebroken. Verder nog geslaagde bijrollen van onder Jan Decleir, Ann Petersen, Willeke van Ammelrooy en zelfs een cameo van de altijd toffe Robbe de Hert.

De Zevende Hemel heb ik nog nooit gezien maar heb ondertussen de DVD ook wel liggen. Die zal er binnenkort dan wel is aankomen, maar naar het schijnt moet je daar niet teveel van gaan verwachten. In ieder geval: een ietwat leukere zit dan Hector maar toch ook een film met de nodige mankementen. Waarom juist het oeuvre van Coninckx zo populair blijkt te zijn in de Belgische filmgeschiedenis ontgaat me dan ook eerlijk gezegd, maar echt slecht is het inderdaad niet.