Koko Flanel (1990)

België / Frankrijk

geregisseerd door Stijn Coninx
met Urbanus, Bea Van Der Maet en Willeke van Ammelrooy

Op zijn sterfbed vraagt pa Smellekens aan zijn zoon Placide om toch te trouwen en kinderen te kopen. Placide, die in een caravan woont, heeft echter een probleem. Hij vindt zichzelf zo'n lelijke donder en wil alleen met een heel mooie vrouw trouwen. Tijdens zijn zoektocht naar een vrouw die voldoet, wordt Placide geholpen door zijn broer Azère. Op een dag loopt Placide toevallig door een fotosessie voor een modereportage. Daar ontmoet hij Sarah, de vrouw van zijn dromen. Als Placide per ongeluk mee op de mode-affiche belandt, is het publiek razend enthousiast over die rare snuiter op de foto.

avatar van helleke
speranza schreef:
Dit is een langdradige film met spaarzame grappige momenten.

Ge moet wel weten dat deze film al van 1990 is en toen was dit qua Belgische normen een zeer goeie film.

Ik blijf het wel nog steeds een leuke film vinden

avatar van Fixi88
Wat een geweldige film is dit. Deze heb ik vroeger vele malen gezien en hij blijft leuk.

avatar van MyOwnStyle
Ik heb het best wel voor Urbanus, bovendien zit het verhaal goed en is het bij tijden echt wel grappig.

Leuk verhaal , goed geacteerd en ... Natuurlijk is urbanus dé bonus!

GuyB
Nog zo'n film die me tebinnen schiet na Hector.

Matige film die gedragen wordt door Urbanus. Jammer dat het nu een op geld bewuste oude man is geworden die niet meer grappig is maar toch nog met z'n hoofd op tv blijft.

avatar van Betamax
Leuk om een keer te zien en daar blijft het bij.
Verhaal is wel aardig.

Verrassend aardig bij herziening. Nogal dun plot en zeker niet hilarisch, maar erg sfeervol, vlot en hartverwarmend.

movie-edje
De leukste film van Urbanus, hij zet hier echt een komische figuur neer!

Hector vond ik iets minder.

avatar van dimo89
Ik vind hem hartverwarmend

ipman-99
"Potverdikke mijne trekhaak ... Meneer was zijn haar aan het kammen zeker of ziede ni goe met uw zorro maskerke." ... " !!!

Fantastische Komedie (Heropfrissing) !!! Zoveelste heropfrissing van deze schitterende
komedie met Urbanus in de hoofdrol, ondersteunt met een heerlijke cast.
Schitterende hartverwarmende en meeslepende komedie die ik kan blijven zien!
De acteurs zijn stuk voor stuk top en passen gewoon in hun rollen.
Herbert Flack geeft op een schitterende manier gestalte aan Arlondo.
Prima Stijn Coninx film !!!

avatar van alexspyforever
Onvermijdelijk is er de vergelijking met Urbanus' eerste film Hector. In deze film hangt Urbanus eigenlijk nog meer de gek uit en het is daarom dat ik de film toch nog leuk vindt. Het verhaal hier vind ik persoonlijk niet zo interessant als bij Hector, maar de humor van Urbanus brengt deze dan toch op hetzelfde niveau als de voorganger. Ook leuk om naast de bekende Vlaamse acteurs een aantal bekende TV-gezichten van vroeger en nu in de film te zien zoals Bea van der Maet en Koen Crucke.

Dick2008
Hector was bij herkijken toch zeker wel leuk. Maar deze dus niet. Urbanus is ook al teveel bezig lollig te doen. Louter voor Urbanus-fans lijkt me. 2.0

avatar van misterdhdh
Had er iets meer van verwacht. Vond Hector net iets beter. Natuurlijk zal dit vroeger wel een toppertje geweest zijn maar door alle zeer goede Belgische films die de afgelopen jaren werden gemaakt, kan ik de oude steeds minder waarderen, al is Koko Flanel natuurlijk niet zo slecht. Er zitten veel grappige stukken in maar vond de film op bepaalde momenten toch wat langdradig, vooral naar het einde toe. Acteerwerk was ook niet altijd even goed bij sommigen, maar in dit soort films stoort dit voor mij niet echt. Bea van der Maet is trouwens een zeer mooie dame om naar te kijken in deze film. Urbanus is altijd een leuk extraatje en grappige man, vroeger vond ik hem trouwens veel grappiger dan nu. Verhaal zit goed in elkaar, blijft leuk om te volgen en tovert af en toe wel een glimlach op je gezicht, al lag ik nooit echt op de grond van het lachen. Was beter geweest als hij 10 minuutjes minder lang duurde. Al bij al leuk om eens terug te bekijken en het blijft vermakelijk, maar echt top vond ik hem niet.
2.5/5

MaartenTuinstra
Leuk hoor.

Echte kwaliteit heeft deze film geenszins. De verhaallijn is zo voorspelbaar als maar zijn kan en de mode taferelen spraken mij maar weinig aan. Urbanus blundert gelukkig 100 minuten lang en zorgt voor voldoende vermaak. Vooral voor Urbanus-fans goed te doen.

Te weinig echt goede moppen om van een goede komedie te spreken.
Fijne humor is zo goed als zoek en toegegeven, af en toe gaat de film vervelen.
Komt eigenlijk ook wel bij momenten erg "gemaakt" en "geforceerd" over en al trok de film destijds vele, vele kijkers, er zullen er toch ook heel wat ontgoocheld huiswaarts gekeerd zijn

Lang geleden dat ik deze film nog eens had gezien.
Maar hij blijft leuk, met Urbanus is topvorm.
En de mooie Bea Van Der Maat altijd leuk om weer te zien.
Maar de ganse cast doet het uitstekend, zowel de grotere namen als de minder bekende.
Blijft een mijlpaal in de Belgische filmgeschiedenis deze film.

Meest bekeken Belgische film in cinema tot paar jaar geleden, en dat is na het bekijken zeer goed te begrijpen. Een goede regisseur, Urbanus, een bekende cast, en een feel good story. Alle nodige elementen zijn aanwezig, en toch is het maar een gemiddeld filmpje. Met Urbanus in dezelfde rol als steeds, en middelmatig acteerwerk van de overige acteurs (op enkelen na).

Een must-see? Nee, dat niet. Maar zeer vermakelijk, dat wel!

avatar van Onceuponanytime
Vandaag op de televisie 'Koko Flane'l voor de zoveelste keer bekeken. De vlam is er wat uit, maar van sommige scènes zal ik blijven genieten. Het algemeen acteerwerk is zeer zwak, maar als fan van Urbanus kan ik dit vergeven. Zijn handelingen overdekken voornoemd minpunt met de mantel der 'komedie'