The Big Doll House (1971)

Alternatieve titels: Bamboo Dolls House | Women's Penitentiary | Women's Penitentiary III

Verenigde Staten / Filipijnen
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jack Hill
met Judith Brown, Roberta Collins en Pam Grier

In een vrouwengevangenis ontdekt een nieuwe gevangene hoe corrupt de organisatie is. Ze besluiten samen te ontsnappen, maar niet voordat ze wraak hebben genomen op de sadistische directrice en andere mensen die ze tegenkomen.

avatar van mikey
Vermakelijke 'Girls in prison' B-pulp uit de '70. Pam Grier is indrukwekkend. 2

avatar van Die Hard,Willis
Heel erg vermakelijk inderdaad,ik heb hem gekocht nadat ik er de trailer van zag en ik vond er heel erg goede actie inzitten en Pam Grier acteerde heel erg goed vond ik..vandaar 3,0*

avatar van AGE-411
deze trailer hebben ze net getoond op TV1, de regiseur zit er bij.

avatar van feanaro surion
Erg vermakelijk filmpje met een aantal leuke scenes. Het plot gaat soms echter veel te snel en ontspoord ook redelijk vaak met de eindscene als dieptepunt. Het blijft vermakelijk maar had meer kunnen zijn.

avatar van movie acteurs
Een typisch Pam Grier filmpje uit de jaren 70. Met natuurlijk weer een sexy Grier met allerlei wilde gevangenis meiden. Ik vond het verhaaltje zeer zeker degelijk om de hoek komen. 3,0.

avatar van citybird
Al bij al redelijk vermakelijke exploitation film waar alle elementen van het genre de revue passeren: mooie vrouwen, een beetje naakt, wat martelingen, redelijk wat actie en als top of the bill een moddergevecht. Het einde is inderdaad wel een beetje een afknapper. De poster is alleszins nog net iets beter dan de film.

Vrijwel hetzelfde soort filmpje als de eerder bekeken film "Women in Cages", zelfs de cast is vrijwel identiek alleen hebben sommigen hier een iets andere rol. Zo speelt Pam Grier niet meer de gemene gevangenisbewaarder maar speelt ze de rol van gevangene die niet door iedereen geliefd is. De opzet is natuurlijk wel hetzelfde namelijk brute gevangenis gevolgd door ontsnapping. De cast vond ik wel beter en dat kwam puur en alleen door de aanwezigheid van Sid Haig (alias Captain Spaulding). Hij deed het best leuk en hij zorgde ook voor humor. Bij deze film vond ik de actie toegenomen (was wel vaak lachwekkend slecht en erg nep) t.o.v. "Women in Cages" maar het bloot gehalte daarentegen was juist afgenomen en dat is natuurlijk een slechte zaak. Er zat wel nog wat bloot in maar veel was het niet. Maar al met al heb ik me wel vermaakt met deze film en dat kwam eigenlijk vooral door Sid Haig maar ook een beetje door de douche/gluur scene.

De film verloor mijn aandacht bij het overlijden van Grear, wat een schoonheid!

avatar van jeroentjuhhhhh
Betoverende rol van Grier, met een opvallende Sid Haig en flink wat geworstel en gebitch over en weer. Prachtig staaltje oer-typische women in prison, zoals ze alleen toen gemaakt konden worden. Lomp, maar o zo charmant. Een nieuw persoonlijk favoriet in wording, met als hoogtepunt het vuistgevecht dat zich voortzet in de modder. Zal vast en zeker ooit herzien worden.

avatar van jordandejong
Aardige women in prison film, waar echter helaas wel meer in had gezeten.

De cast is gelukkig erg leuk, inclusief veel eye candy. Pam Grier speelt een gevangene die binnen de muren als het ware een soort harem heeft opgebouwd van gewillige, onderdanige vrouwen. Sid Haig vind ik altijd een geweldig acteur. Dat was echter wel altijd gebasseerd op zijn ''moderne'' werk (de Rob Zombie films). Zijn 70's werk had ik nooit gezien. Hij maakt de verwachtingen in ieder geval weer helemaal waar en heeft hier weer een glansrol.

De film's grootste probleem is ongetwijfeld het tempo. Binnen de muren gebeurt verassend weinig, en dus is het wachten op de uiteindlijke ontsnapping. Jammer dat dat gedeelte dan ook maar een minuut of 10-15 duurt. Had best wat meer scenes willen zien van die badbitches met een machinegeweer in beide handen. Buiten dat zijn er twee aardige scenes. Een catfight en de douchescene (beide musts in dit subgenre). Het einde is totaal out-of-place. Leek eerder op zo'n gedubde parodie. Hoe belachelijk het ook mag zijn, het maakte me wel aan het lachen.

Aardig filmpje dus. Echt saai wordt het, door de vrouwen, nooit. Er had echter best wat meer actie in gemogen. De leuke cast met voorop Sid Haig maakt een hoop goed.

avatar van goongumpa
Jack Hill = kampioen.

avatar van alexspyforever
Ok er wordt door sommige beweerd dat deze film bepalend was voor het women in prison genre. Nou met die bewering moet ik toch wel erg lachen gezien deze prent in twee dingen uitblinkt: braafheid en saaiheid zowel op het vlak van exploitatie, geweld en naakt. Kijk je dit soort films voor een goed verhaal? Wacht het verhaal in deze film is eigenlijk ook te verwaarlozen. Voor de interessante karakters dan? Sid Haig is nog wel geinig in zijn rol van omkoopbare gevangenisleverancier, maar de rest Pam Grier incluis is gewoon suf. Er was al eerder Love Camp 7 ook geen geweldige film maar zeker niet arm aan vrouwelijk naakt en vernederingen. Big Doll House in vergelijking lijkt zoals de titel zegt een speeltuintje. En van de roughies uit de jaren 60 hadden de experts ook nog nooit gehoord. Zelfs de Olga reeks uit 1964 was brutaler dan dit misbaksel. Pam Grier speelt in deze film een lesbienne, wow dat moet wel een van de minst overtuigende lesbiennes zijn die ik al heb gezien in een film. Sorry ik kan echt niets goeds of memorabel bedenken bij deze film.