Cursed (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Christina Ricci, Joshua Jackson en Jesse Eisenberg

Tijdens een heldere nacht met volle maan verliezen Ellie (Christina Ricci) en haar broer Jimmy de macht over het stuur en daardoor stort een andere weggebruikster met haar auto in een ravijn. Ze proberen haar te helpen, maar tijdens deze reddingsoperatie worden broer en zus gebeten door een hondachtig wezen. Sindsdien is hun leven niet meer hetzelfde. Het ongeluk blijkt veel meer dan een noodlottige samenloop van omstandigheden. De broer en zus beschikken plotseling over onverklaarbare lichamelijke krachten en zijn allebei enorm prikkelbaar. Ze worden beheerst door oncontroleerbare impulsen en kunnen hun nieuwe dierlijke 'gaven' maar moeilijk in bedwang houden. Het mysterie rond hun vloek moet opgelost worden voordat alles en iedereen meegesleurd wordt in de gevaarlijke klauwen van dit krachtige kwaad.

avatar van wendyvortex
Alles beter dan "Scream" mensen...
Typische tiener-horror, maar vol vaart, nergens saai of vervelend en met paar fijne gore scenes.
Originaliteitsfactor 0 (dat geef ik grif toe), maar nog niet eens zo'n hele beroerde up-date van "I Was a Teenage Werewolf".
Aangename pulp.

avatar van Lennert
Van tevoren had ik al geen enge film verwacht, de enige weerwolf-films die daar een beetje in slagen zijn nog steeds The Howling en Silver Bullet uit de goede tijd dat CGI transformaties nog niet kon verpesten.

Craven haalt de spanning in dat opzicht er al meteen uit door veel te veel van de weerwolf te laten zien. De scene in de parkeergarage begint spannend, maar loopt al vrij snel uit in een mislukking als de wolf teveel in beeld komt. Dan maar uitkijken naar de humoristische scenes, want daar slaagt de film dan wel weer een stuk beter in.

Het acteerwerk is met uitzondering van Eisenberg behoorlijk rampzalig, helemaal Ricci heb ik weinig ongeinspireerder zien spelen dan hier. Eisenberg was ondanks de cliché rol die hij moest vervullen erg sterk, helemaal de scene waar hij Bo's 'openbaring' te horen krijgt, terwijl de hond helemaal losgaat was zeer vermakelijk. Qua gore kon het geheel overigens wel iets beter, al zaten er enkele leuke puntjes in.

Gewoon een leuk tussendoortje, niet meer, niet minder.

avatar van Tristan Scelso
Leuke film. Best leuke acteurs. Niet slecht geacteerd en leuk verhaal. Zelfs effecten niet slecht voor wat je tegenwoordig ziet met weerwolf films...
Christina Ricci is een mooie vrouw en maakt het daarom nog leuker om te kijken (mijn mening dan)..
Dus goed te doen deze film!

avatar van thunderball
Deze een paar weken geleden gezien.

Tijdens het kijken kwam ik er langszaam maar zeker achter dat ik hem ooit al eens gezien had.
Film had echter zo weinig indruk gemaakt dat ik het glad vergeten was.
Dit zegt natuurlijk al genoeg.
Craven maakt hiermee 1 van zijn zwakste en meest lopende band films uit zijn carriere.
Matigheid troef bij deze zoveelste weerwolffilm.
Ricci is hier totaal niet op haar plaats, zij is sowieso veelste goed voor dit gebodene.
Een paar aardige schrikmomenten, de scene in de lift is eigenlijk de enige echt spannende, een plottwist en een redelijk spectaculaire finale kunnen de vele tekortkomingen niet geheel camoufleren, laat staan te niet doen.

Een zes, ofwel 3 sterren is zeer gul.

avatar van Elineloves
Ik heb deze film na ruim 5 jaar weer eens herzien. Ik heb er altijd een fijne herinnering aan gehad. Ik kan wel goed begrijpen dat er mensen zijn die dit helemaal niks vinden. Een flinterdun verhaal, wisselde acteerprestaties. Mya, Shannon Elizabeth, Jesse Eisenberg , Milo Ventimiglia, Christina Ricci en Joshua Jackson waren voor mij de bekendste namen en ik heb wisselende gevoelens bij deze cast. Toch halen de acteurs het beste uit het matige script. De dialogen tussen Ricci en Jackson zijn niet al te best, maar draait een film als deze om sterke dialogen? Voor mij niet.

Het is een tienerhorror vol voorspelbare plotwendingen en het lijkt alsof er flink leentjebuur is gespeeld bij andere films. Toch zijn er een aantal aardige plotwendingen en is het spannend genoeg om af te kijken. De special effects zijn niet schitterend, maar wanneer je je daar niet aan stoort is dit een leuk tussendoortje.

avatar van John Lee Hooker
Hé, Mulholland Drive is niet enkel een film, ook een bochtige weg in LA.

Hm... toch zonde.
Het begint best oké, de spanning is zeker aanwezig en de personages worden ingeleid.

Op 'n gegeven moment wordt het een zootje.
Jake en dat blonde meisje zijn óók opeens vervloekt. En terwijl Ellie en Jimmy op de plaats delict waren krijgen ze veel minder last van de transformatie. Waarom zijn hun opeens opgewassen tegen de volle maan en die andere niet?

Jesse Eisenberg speelt weer een puber, eigenlijk niet anders dan anders. Maar opzich doet 'ie dat prima.

Er zaten weer überslechte schrikmomenten in. Ik heb ze niet geteld maar volgens mij is het meer dan vijf keer voorgekomen dat een personage iemand anders laat schrikken. ''Oh, didn't mean to scare you!'' Vreselijk afgezaagd. Vlak achter iemand gaan staan zonder iets te zeggen, zo benader je toch niemand...

Verder kon je sommige dingen kon je wel voorspellen. De koekoeksklok die afging, de kelder, de parkeerplaats...

Jammer.

avatar van LordHawHaw
niet slecht maar er zijn betere films over weerwolven

goed om een keer te bekeken en wel christina ricci is toch wel erg aangenaam om te zien

een flinterdunne verhaallijn , helemaal niet origineel

maar zoals ik al zei , niet slecht

Van Wes Craven mag meer verwacht worden: de film is niet bijster onderhoudend, het spanningsniveau is matig en het script is ronduit slecht.

mug13
Geen hoogstaande film,maar gewoon leuk tijdverdrijf.

avatar van ORIGIN
Heeft veel weg van een kinderhorror-serie. Niets voor mij.

avatar van Uzza_Sparta
gauke schreef:

mee eens, maar dan vind ik het niet meer waard dan een 0,5. Zo slecht!

movie-edje
Na scream dacht ik Wes Craven kan niet meer stuk.

Met deze film ging hij flink onderuit!
Deze weerwolf-film gaat richting de komedie, en is nergens spannend!

Het verhaal is ook weer zo van........................wie zal het toch zijn.
Maar laat dat maar aan Scream over.

Ik was er niet zo mee bezig, om te raden wie het was, kon mij ook eigenlijk niet schelen.
Dus het boeide mij niet!

Mijn indruk was meer dat ik naar Buffy the vampire slayer aan het bekijken was.
maar dan over weerwolven!

avatar van yeyo
Ondermaatse horrorfilm die aanvankelijk nog weet te boeien vanwege de typische Craven-clichés, maar naar het einde toe zelfs niet meer probeert om de intrige spannend te houden en in pure kluchtigheid ontaardt. Om de geliefde PG-13 rating te behalen wordt het gewoonlijke bijten, krabben en verscheuren tot een absoluut minimum gehouden en krijgen we een nieuw soort monster te zien: de 'smijtende' weerwolf.

Meneer Bungel
John Lee Hooker schreef:
Hé, Mulholland Drive is niet enkel een film, ook een bochtige weg in LA.
En daar is die film (komt in veel meer films e.d. voor; klik) dan ook naar vernoemd, zie ook die bochtige weg op de cover aldaar.

avatar van sinterklaas
Best wel een geinige weerwolvenfilm van Wes Craven dat hier en daar wel een beetje op een parodie lijkt. Het hele oude weerwolven legende hoef ik niet meer uit te leggen want dat weten we wel hoe dat in zijn werk gaat. Cursed zelf is eigenlijk gewoon een behoorlijk slechte film, zo slecht dat ie eigenlijk wel weer goed word en ik denk dat Craven dat ook expres heeft gedaan, want kom op he: een weerwolf die "Shit" roept en der middelvinger opsteekt... hoe verzin je het?

Het acteerwerk was ook wel redelijk te doen en tja, wat kan ik er verder over zeggen: gewoon een geinig weerwolvenfilmpje. De humor was droog, de weerwolfhond was ook erg grappig en het oude legende erachter word ook weer voor de tigste keer herhaald. Maar ach...

avatar van mjk87
In het begin sterk en spannend, maar met dit uitgangspunt had veel meer mee gedaan kunnen worden. De spanning gaat weg en de gore treedt in. Jammer, want ook sfeer verdwijnt daardoor en kijk je film plichtmatig uit. 1,5*.

avatar van 606
Ik vond het best nog wel genietbaar, effecten waren goed en acteerwerk ook.

avatar van BlueJudaskiss
Met de slechte recensies van toen in m'n achterhoofd gaan kijken, en vanaf het eerste moment was ik weer blij om even tien jaar terug te zijn, toen namen als Williamson, Craven en Jackson nog groter waren dan ze nu zijn. Pure jeugdsentiment. De film is een rommeltje, de CGI is waardeloos en het verhaal is noch echt grappig, noch echt eng.... toch heb ik me hier mee vermaakt. Gewoon een lekker tussendoortje, met wat leuke schurkenrollen en geinige one-liners.

Cursed is een gewoon leuke teenagehorrorfilm van Wes Craven, een beetje een specialist in het genre. Het script ligt ook wat in die richting: verliefde bakvisjes / pubers / adolescenten, die angsten voor vreemde monsters en elkaar moeten doorstaan. Gooi daar bovenop nog een macho, een soffie en een paar mooie meiden ... En klaar is Kees.

De acteerprestaties zijn eerder goed (Christina Ricci, as almost Always) en aan een beetje betere humor ontbreekt het zeker niet. De special effects zijn goed, hoewel ze - zelfs voor 2005 - soms nogal houterig en onecht overkomen. Maar toegegeven: een weerwolf klonen is zelfs heden ten dage niet echt mogelijk. Dus we moeten het er maar mee doen.

Conclusie: goede popcornfilm voor een iets jonger publiek. Maar niet echt memorabel.

avatar van misterdhdh
Vermakelijk filmpje die beter is dan ik had verwacht. Weerwolf films zijn niet echt mijn favoriet in het horrorgenre, maar de komische stukjes zorgen ervoor dat ik me wel nog geamuseerd heb met deze cursed. Film die je vooral niet te serieus moet nemen, want dan vind je hier waarschijnlijk niets aan. Craven maakt wel leuke en vermakelijke films, en heeft met a nightmare on elm street één van de beste horrorfilms ooit gemaakt vind ik. Deze is gewoon een leuk tussendoortje dat nergens verveelde. Origineel was het niet echt, maar de uitwerking was wel nog redelijk goed. Acteerwerk was wel nog goed, en niemand stoorde me echt. Paar schrikmomentjes maar het mochten er gerust wat meer zijn. Echt spannend werd het nooit, de film werd ook steeds minder serieus naar het einde worden: stoere gast blijkt homo, en dan die scene met de middelvinger, vond ik echt geweldig, en zo zaten er wel nog leuke stukjes in. Einde was wat gewoontjes, maar niet slecht. Al bij al leuk om een keer te bekijken, al is het natuurlijk geen topfilm. Maar ik heb me zeker niet verveeld, had er dan ook niet teveel verwachtingen bij. Eén van de betere weerwolf-films die ik al gezien heb, al slagen de meeste films in dit genre tegen. Film die je vooral niet serieus moet nemen. Humor was vaak beter dan de horror, want de weerwolf zelf zag er niet echt goed gemaakt uit. Misschien heb ik wel de ideale leeftijd voor dit filmpje.
3/5
***

Tegenvallende film over een broer en zus die een ongeluk veroorzaken als ze een weerwolf aanrijden. De personages en het soms wat rommelige verhaal weten totaal niet te boeien, verder zijn beiden ook nogal voorspelbaar. Hier en daar nog wel een vermakelijk moment en Christina Ricci is altijd wel leuk om te zien.

avatar van W.V.
Normaal gesproken is de weerwolf mijn favoriete verschijning in horror, maar deze film val tegen, de enige die boven de middelmaat uitstijgt is Ricci, de rest moddert maar wat aan. Op het gebied van de special effects hadden we toch wel wat meer mogen verwachten, het deed allemaal een beetje ouderwets aan.
De film kent een aantal grappige momenten, maar te weinig en de schrikmomenten zijn er eigenlijk niet, allemaal heel erg voorspelbaar. Maar wat voor mij een absolute afknapper was, een woeste weerwolf die op het punt staat iets te vernietigen of te verscheuren en dan nog wel even de middelvinger geeft, dan overschrijd je een grens. Het spel van Ricci maakt dat ik nog een twee geef, maar de film is echt geen aanrader.

leuke film met christina ricci.vermaak me altijd prima.wel een mooi verhaal.