La Ciénaga (2001)

Argentinië / Frankrijk / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Lucrecia Martel
met Mercedes Morán, Martín Adjemián en Graciela Borges

Mecha en haar man Gregorio brengen met hun vier kinderen de hete zomer door op een landgoed in een verraderlijk moerasgebied (La Ciénaga), in het noordwesten van Argentinië. Het huis heeft betere tijden gekend. Het zwembad is vervuild, scherven van gebroken wijnglazen liggen overal. Mecha is verveeld en drinkt teveel wijn terwijl haar man op de versiertoer gaat. Wanneer Mecha zich in een dronken bui verwondt, besluit haar nicht Tali met haar vier luidruchtige kinderen op bezoek te komen. Een bezoek waar niemand op zit te wachten. De sfeer is broeierig en onheil hangt in de lucht. Een opeenstapeling van gebeurtenissen brengt de families uiteindelijk dichter bij elkaar.

Drs. DAJA schreef:
Waanzinnig meesterwerk.......beste geluidsfilm in jaren......verhaal wat stuurloos.....film heeft haar verhaaltechnische nukken.......

Herken me in 'stuurloos' verhaal: vind dat toch ERG bepalend bij cinema: komt het verhaal wat je wilt vertellen op het doek/scherm goed over......bij La Cienaga dus NIET. Geen touw aan vast te knopen. Toch heb ik 'm niet afgezet vanuit perspectief 'wellicht wordt het nog wat'......en dat werd het niet. Wat opviel was idd het geluid: sterk aanwezig en een element wat er positief uitspringt bij de film (en een voorbeeld voor andere cineasten).

avatar van Spetie
La Ciénaga is mijn erste kennismaking met het werk van Lucrecia Martel en gelijk is duidelijk, dat we met een interessante regisseuse te maken hebben. De regie is namelijk erg verzorgd en het geluid, zoals hier al eerder vermeld wordt, is erg goed en op een sterke manier aanwezig.

La Ciénaga is typisch zo'n film, die je niet direct gaat kijken voor het verhaal, want dat is hier niet echt het belangrijkste, en daarnaast komt het ook niet zo goed uit de verf. Het is vooral de manier van sfeerschepping, die ervoor zorgt dat het allemaal toch nog enigszins boeiend wordt. Vooral de manier waarop op de achtergrond heel gedetailleerd te horen is, dat we in de buurt van een moeras zitten is erg goed gedaan. Het heeft iets onheilspellends en zorgt er ook voor dat er een constante vorm van spanning aanwezig is.

Los daarvan vond ik wel dat het verhaal iets teveel voortkabbelt en de gebeurtenissen van de families mij eigenlijk niet zo heel veel deden. Best apart eigenlijk dat een film zowel iets fascinerends, als iets afstotends in zich kan hebben. Het positieve overheerst gelukkig wel voor mij. Wel is het een typisch voorbeeld van een film, waarvan ik goed kan begrijpen dat mensen er totaal niets aan vinden.

avatar van Vinokourov
Regiseusse Lucrecia Martel wilde waarschijnlijk een broeierige sfeer in dit Argentijnse familiedrama neerzetten, maar ik vond het eerder één grote apatische bende. Lusteloze familieleden kibbelen af en toe wat met elkaar en zijn vooral oninteressant bezig. Sympathie opwekken zit er allerminst in! Dat zal ook niet de bedoeling zijn van de film, maar toch, het zou het kijkplezier wel verhoogd hebben. Enfin, dit vond ik niet al te best .

Ik vond dit een uitzonderlijk mooie film. Kan iemand me gelijkaardige cinema aanraden?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Even van bijkomen. Niet vaak zie je een film die zo hard is naar zijn personages toe. En duidelijk ook naar Argentinië anno 2001 toe. Een volkomen gedesintegreerde familie in een huis dat langs alle kanten vergane glorie uitstraalt. Gloeilampen gaan kapot, handdoeken worden lompen, het zwembad is al jaren vies en het ijs is altijd op. Iedereen wordt ziek, snijdt zich, het weer is te warm of het regent te hard. Plannen maken om iets te doen duurt dagen. Ook de jonge generatie biedt weinig hoop en slaat veelal dezelfde racistische taal uit als de ouderen. De enige die iets meer laat zien, Momi, weet dan weer totaal net hoe ze zichzelf moet uiten.

Natuurlijk verwijst dit alles ook naar de staat van Argentinië dat in 2001 in een enorme crisis zat, maar dat gebeurt niet zoals zo vaak door archetypen die lijken op mensen, maar door menselijke karakters, hoe onsympathiek ook.

Op de zeer knappe geluidsband nooit rust.

Ik zag heel lang geleden La Nina Santa waar ik destijds niet zoveel mee kon. Maar deze film doet me twijfelen of ik toen niet een hoop heb gemist.