D'Ardennen (2015)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Robin Pront
met Jeroen Perceval, Kevin Janssens en Veerle Baetens

Een brutale homejacking gaat hopeloos fout. Dave, één van de twee overvallers, moet zijn broer Kenneth noodgedwongen achterlaten. Vier jaar later komt Kenneth vrij en is er veel veranderd. Dave heeft zijn leven op de rails gekregen en probeert zijn broer te helpen waar mogelijk, maar kijkt met lede ogen toe hoe ongeleid projectiel Kenneth ten koste van alles zijn ex-vriendin Sylvie terug voor zich probeert te winnen.

avatar van Mattson
Openingsfilm op het Film Fest Gent

Malick
Strakke trailer. Ziet er goed uit.

avatar van K. V.
'k heb een tijdje geleden een geslaagde testvisie van deze film gezien!
Dit was een aangename verrassing. 'k wist niet aan welke film me te verwachten, maar 'k heb het me zeker niet beklaagd. Een drama die dan overgaat in een misdaadfilm en die dan ook nog eens een sterk en origineel einde heeft.
Ook de cast deed het prima en visueel zaten er ook wel enkele leuke camerashots in.
Ook was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort. 'k heb me alvast niet verveeld.
Een prima Belgische film en ééntje om naar uit te kijken in 2016!

avatar van Zandkuiken
Ziet er inderdaad goed uit!

Ziet er niet verkeerd uit. Én met J&S - The First Rebirth in de trailer. Benieuwd of dat nummer ook in de film gaat terugkomen. Ondertussen bijna 24 jaar oud natuurlijk, maar nog steeds een erg moderne keuze

avatar van K. V.
Onderhond schreef:

Jep, zit in de film (toch in de testvisie).

avatar van dvdfreak123
Trailer ziet er goed uit ben benieuwd!!

avatar van kevin_vp
Gisteren in de bios de trailer gezien. Zag er goed uit, ben reuze benieuwd.
Deze film zou begin november in de Belgische zalen draaien.
Heeft ook samen met Black van Adil/bilall in Toronto film fest gedraaid.
Tot nu toe zeer lovende recensies...

avatar van Fortune
Onderhond schreef:

Haha, het is wel heel erg Belgisch in ieder geval.

avatar van Filmkriebel
Eerste reacties en reviews unaniem positief.

De positieve commentaren zijn niet meer dan terecht. Beste Vlaamse film ooit voor mij persoonlijk. Sterk verhaal, goed in beeld gebracht, sterke acteerprestaties, geweldige sfeer, heerlijke nostalgische foormuziek. Echt een must-see die een onvergetelijke indruk nalaat.

Nino_1993
Trailer werkt niet

avatar van alexander038

Bonzai Records

avatar van LPereboom
Een dikke respect voor Robin Pront, want deze D'ardennen is heel sterk misdaaddrama geworden. 90 minuten die voorbij vliegen door de heel sterke opbouw van de film, het acteerwerk die echt heel goed is, alle drie spelen ze een heel sterke rol. Het camerawerk is strak en piekfijn verzorgd, een paar heel goede actie/misdaad shots... Spanning die gecreëerd word en die er is tot de allerlaatste minuut. En op het einde zorgt Robin Pront nog eens voor een fantastisch plot. Een aanrader 9,5/10

Vanaf februari 2016 in de bioscoop (Paradiso Films)

avatar van dvdfreak123
Net terug van de cinema en moet zeggen heb wel genoten van dit vlaams misdaaddrama. Jansens speelt zeer goed de rest van de cast ook maar hij steekt er wel bovenuit. Film verveelt nergens en boeit van begin tot einde. Op het einde was er nog eens een plot te zien ook die sterk en onverwacht was. Het niveau van de belgische cinema word alsmaar beter en beter. 8/10

avatar van tattoobob
Leuk....ik ben benieuwd.

avatar van Halcyon
Niet slecht. Al enkele leuke Vlaamse films uitgekomen de laatste maanden/jaren.
Ook best wel gelachen met momenten.

Van Aantwaarpen naar d'Ardennen

Weg met Verheyen, weg met Van Looy. Geef me maar Pront en zijn D'Ardennen. De film heeft wat de Vlaamse films in mijn ogen meestal missen : een eigen smoel. En dat doet goed. Interessante verhaallijn, al vond ik het stuk dat zich in de Ardennen afspeelde een tikkeltje onder het niveau van het ijzersterke eerste uur. En eigenlijk heb ik de laatste jaren maar zelden zo'n goede Vlaamse film gezien. Visueel tovert Pront (die toevallig een kozijn van mijn collega is) zalige sfeerscheppende trucjes boven die goed passen in dit soort gure thrillers. Omhelzing in een achteruitkijkspiegel, draaiende camera in een groepstherapie, een ongeruste Perceval in de carwash . De film zit vol goede keuzes. Vooral Janssens zet een sterke rol neer als impulsieve marginaal. Soundtrack is techno uit begin jaren '90 maar dat past wel goed om het Johnny milieu te typeren waarin de broers omgaan.
First Rebirth is al geciteerd maar ik voeg er nog deze bij

Het stuk in de Ardennen wat minder dus, vooral omdat het zo'n stereotiep "jagers in het bos" cliché is, met dat pinten drinken rond het haardvuur . Het einde wist me dan uit mijn sokken te blazen met een twist die ik he-le-maal niet heb zien aankomen ... Eén woord voor deze film : klasse! Ga dit zien.

avatar van Halcyon
Ik was in de war door de soundtrack. Het gebruik van platen als First Rebirth en House of House suggereren medio '90, maar ergens in de film zie je op een televisiescherm Preud'Homme als coach van Club Brugge, wat zich dan weer in het heden afspeelt. Ik weet niet of dit een anachronisme is (ik denk het niet, want er worden ook moderne GSM's gebruikt), maar op een of andere manier werkte het niet in mijn beleving.

avatar van Filmkriebel
Tenzij het zich in het heden afspeelt en de personages naar retro-housefuiven gaan ?

avatar van Halcyon
Dat zou kunnen, maar voor zover ik weet worden die fuiven niet georganiseerd door Marokkanen . Ach, het maakt de film er niet minder om, sfeer is en blijf geweldig en op en top Vlaemsch.

Goed.

Maar toch ook een beetje een gemiste kans. Met de platenkeuze had ik niet zo'n probleem (schetst toch meer een milieu), wel met het gebruik van de muziek. Vraag me af of Pront er zelf wat mee had, want ik vond het vaak nogal achteloos door de film heen gemixed. 't Is bijvoorbeeld leuk om The First Rebirth op te vissen, maar als je kijkt waar, wanneer en hoe het gebruikt wordt in de film? Beetje jammer.

Visueel wél oké, maar nu ook weer niet het beste wat Vlaanderen te bieden heeft. Het blijft toch een beetje een Antwerpse tegenhanger van Ex Drummer dit en dan is het toch niet op hetzelfde niveau. Maar ook een Small Gods wordt absoluut niet benaderd. Wel een fijn, grimmig en duister sfeertje verder, slecht is het zeker ook niet.

Plot is wél oké, verder nogal wat bekende gezichten, waarbij dat van Janssens het meest opvallende (gezien de rol). Hoorde dat die rol eigenlijk eerst voor Schoenaerts was weggelegd, dat was toch een betere keuze geweest, zowel voor de film als voor Schoenaerts (met z'n kostuumdramas van de laatste tijd).

D'Ardennen is geen verkeerde film, maar mist gewoon dat beetje extra om écht sterk uit de hoek te kunnen komen. Behalve het milieu waar de film zich afspeelt is er weinig wat ik de laatste jaren niet al beter heb gezien.

avatar van Halcyon
Ben eerlijk gezegd blij dat Schoenaerts de rol niet gekregen/aangenomen heeft. Vind Janssens voor dit type rol meer geschikt, wat mij betreft ook veelzijdiger. Een gebeitelde kop en een soort rauwe, onbewerkte agressie in zijn mimiek. Schoenaerts heeft dat niet - of heb het althans nog niet gezien. (Nee, ook niet in Rundskop). Wordt wat mij betreft ook nogal overschat, maar ik zal wellicht een van de weinigen zijn die dat denkt.

Nog één keer over First Rebirth: ik geef je gelijk, vond het trouwens ook vervelend dat de climax werd weggesneden, opeens. Ik stond bijna recht in de zaal met de handjes in de lucht. Wel dank aan de monteur, anders had ik mij daar flink belachelijk gemaakt.

Het blijft toch een beetje een Antwerpse tegenhanger van Ex Drummer

Kijk, dat vind ik nu eens geen zo'n goede vergelijking. Ex Drummer is een sociaal drama over marginalen, terwijl D'Ardennen een misdaadfilm is met een gemarginaliseerde figuur. Tenzij je wat anders bedoelt

Ex Drummer is een comedy, maar soit. Het gaat me meer over de figuren en het sfeertje dat beide films delen.

Vond ik ook vervelend ja, maar op dat moment had ik het wel verwacht. Daarvoor komt het ook wat telaat in de film en werd de muziek eerder al niet genoeg als sfeermiddel gebruikt. Op dat soort momenten voel je dat Pront niet 100% mee is met z'n eigen film.

Zeer degelijke Vlaamse film. Mooi in beeld gebracht en prima geacteerd. Ben nooit zo'n fan geweest van KJ als acteur. Maar wat hij hier laat zien benadert Vlaanderens lieveling Schoenaerts. Er zijn overigens wel meer raakvlakken met Rundskop (al haalt hij, wat mij betreft, niet hetzelfde niveau). Een getormenteerde hoofdfiguur en de constante dreiging die van het verhaal uitgaat. En verwacht ook hier geen pure thriller. Het is pas in het slotstuk ( in d' Ardennen) dat er ook daadwerkelijk iets noemenswaardig gebeurt. De rest is een uitgebreide karakterstudie van een marginale familie die vecht tegen haar verleden. Het pleit voor regisseur Pront ( en cast en crew) dat hij desondanks de spanning erin weet te houden. Zeker een aanrader!

avatar van s0062423
Onderhond schreef:

Het visuele niveau van Small Gods of Ex Drummer wordt inderdaad misschien net niet gehaald, maar Pront & Heyvaert overklassen hier wel vlotjes Govaerts én El Arbi. Ook 2 beloftevolle regisseurs die onlangs hun cinemadebuut hebben gemaakt, maar nog niet eens in de buurt komen van wat Pront hier laat zien. Terwijl ook zij met 2 klasbakken van DOP’s hebben samengewerkt; Govaerts met Karakatsanis en El Arbi met dezelfde Heyvaert. Dan weet Pront precies toch net iets beter hoe ie sfeer moet scheppen.
Dit is misschien niet het beste wat Vlaanderen ooit heeft laten zien, maar ik denk wel dat Pront het in zijn mars heeft om het beste te worden wat Vlaanderen te bieden heeft. Zeker als je ziet wat andere beloftevolle regisseurs met quasi dezelfde cameraploeg hebben gedaan.

Lekker sfeertje dus, dat de film compleet maakt. Grootste flaws zitten ‘m wat mij betreft in de personages. Vond die allemaal net iets te groots. Te karikaturaal. Het zijn typetjes, stuk voor stuk. Ik vond ze nergens geloofwaardig, hoe hard de cast ook hun best deed. Ik zag bijna iedereen acteren in plaats van dat ik helemaal mee was met de personages. Daardoor vond ik het eerste half uur ‘moeilijk’ om door te geraken.

Visueel paar zéér mooie zaken gezien; openingshots (slomo in het zwembad), het vele gebruik van reflecties in glas, retrozoom in de kebabzaak, heel de sequentie waar Jeroen zijn personage terug begint te drinken!!!, landschap in de Ardennen,…
Prima geknipt ook; Dessauvage! Grading was boenk er op, soundtrack was fijn. Ben nooit in dat muziekwereldje thuis geweest, maar ik vond het prima werken.

In mijn ogen één van de straffere Vlaamse films ooit & ik denk dat we nog veel mooie zaken gaan zien van Pront.

avatar van JDSsmetje
Goed! Cinematografisch behoorlijk boeiende film: mooie shots, goed camerawerk, prima montage en uitstekende score. Pront creëerde een grimmige duistere sfeer met klasse. Af en toe deed die wat denken aan Calvaire, al liggen de Ardennen daar wellicht ook voor iets tussen. Verder was het scenario ook dik in orde. Heerlijk compromisloos en snedig. Geen saaie politiek correcte personages à la El Arbi, anderzijds wel niet zo scherp als die uit Ex Drummer. Hier en daar sijpelde zwarte absurde humor ook doorheen het verhaal, maar in de climax wordt die achterwege gelaten. Prima thriller!

Onderhond schreef:

Normaal is hij net te jong om echt iets met die muziek gehad te hebben, denk ik? Vond The First Rebirth wel een leuk idee voor dat shot waar ze de Ardennen binnenrijden, maar het zat nét niet goed en met zo'n weinig subtiele plaat is net niet goed eigenlijk compleet ernaast.

Ook geërgerd aan die 'is het nu '90 of 2000?', maar voor de rest een zeer aangenaam kijkstuk. Wel geen Vlaamse top 10 of wat er ook mag worden beweerd.