Racing with the Moon (1984)

Komedie / Drama

geregisseerd door Richard Benjamin
met Sean Penn, Nicolas Cage en Elizabeth McGovern

Henry Hopper Nash en Nicky, twee amper aan de schoolbanken ontgroeide tieners, wachten in een Californisch kustplaatsje met een mengeling van onbestemde angst en onverholen trots op hun inlijving bij de marine en hun vertrek naar de Tweede Wereldoorlog. Trots omdat ze als goede Amerikanen vastbesloten zijn de vijand een lesje te leren, maar bang voor het onbekende. De laatste dagen voor hun vertrek beleven de twee nog enkele emotionele avonturen. Hopper wordt verliefd op Caddie, de bioscoopkassiére die net in het dorp is gearriveerd. En Nicky maakt zijn vriendinnetje zwanger en moet het nodige geld voor een abortus zien te vinden.

neo (crew)
Te vaak vergeten film met een enorm goeie rol van Nic Cage. 3.5 sterren

avatar van Castor Troy
En sean penn natuurlijk!

Goeie film over twee jongens die binnenkort in dienst moeten ten tijde van WOII en waarvan er één verliefd wordt op een rijk meisje. Ondanks het simpele verhaal en het trage tempo is dit een onderhoudende film. De liefde komt oprecht over en de film heeft een fijne, nostalgische en charmante sfeer. Mooie personages die uitstekend worden neergezet door de jonge Sean Penn, Nicolas Cage en Elizabeth McGovern.

avatar van mrklm
scorsese schreef:
waarvan er één verliefd wordt op een rijk meisje.

Hij neemt aan dat ze rijk is. Dat blijkt op het einde niet zo te zijn en is een belangrijk verhaalmotief.

avatar van mrklm
Henry [Sean Penn] en Nicky [Nicholas Cage] zijn twee boezemvrienden in een klein Amerikaanse stadje en staan op het punt te beginnen aan een militaire training die ze moet voorbereiden op de strijd tegen de Japanners in WOII. Nicky's relatie met Sally [Suzanne Adkinson] komt onder druk te staan, net wanneer Henry hopeloos verliefd is geworden op de schuchtere, maar aantrekkelijke Caddie [Elizabeth McGovern].
Veel verhaal is er feitelijk niet, maar het scenario van Steve Kloves is dan ook vooral een karakterschets in combinatie met een wat nostalgische reconstructie van een unieke tijd in de geschiedenis van de VS. Regisseur Richard Benjamin omarmt die nostalgie, maar dat zorgt ervoor dat het nooit ten koste gaat van de personages, gespeeld door acteurs die aan het begin stonden van een zeer succesvolle carrière. Ook Crispin Glover (Back To The Future, Charlie's Angels), Michael Madsen (Reservoir Dogs) en Dana Carvey (Wayne's World), die elk later hun doorbraak zouden maken, verschijnen in kleine rolletjes.