A Midsummer Night's Dream (1999)

Alternatieve titel: William Shakespeare's A Midsummer Night's Dream

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Italië
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Michael Hoffman
met Kevin Kline, Michelle Pfeiffer en Stanley Tucci

In dit Shakespeareverhaal dingen de mannen Demetrius en Lysander beiden naar de hand van Hermia, maar Hermia wil alleen Lysander, alleen Hermia's vader wil Demetrius als schoonzoon. Dan is er nog Helena, die op haar beurt verliefd is op Demetrius die haar liefde niet beantwoordt. Deze vier belanden in het betoverde bos waar de elvenkoning en -koningin in een conflict geraakt zijn. Het verhaal wordt nog complexer wanneer door een mislukt toverdrankje de personen die dit innemen verliefd worden op de eerste persoon die ze zien.

avatar van Goodfella_90
Acteren is enorm ongeloofwaardig, met deze originele Shakespeariaanse dialogen heb ik helemaal niks en de film kan nergens zijn wat pretendeert te zijn, namelijk grappig.

1.0* voor dit misbaksel.

avatar van getyourchucks
Heel erg grappig en mooi. Vond het acteren juist heel goed maar ik heb er ook meer naar gekeken als een toneelstuk. Shakespeare is echt een genie, de subtiele, slimme humor is tijdloos.

avatar van echoooo
Goodfella_90 schreef:

1.0* voor dit misbaksel.

Alsjeblieft seg ik vond dit een fantastische film.
De hele sfeer van die film komt mij onwerkelijk en fantasievol over.
De dialogen waren fantastisch.
De personages leuk en interessant. Mischien dat te fel proberen grappig te zijn ( hier doel ik op een van de laatste scéne's waarin Pyramise maar niet wil sterven enin zijn zwaard blijft steken) maar dat neemt niet weg dat ze schattige lyrisch film van mij
een dikke vijf krijgt .

Wie niet vertrouwd is met het oeuvre van Shakespeare moet hier niet aan beginnen.
Helaas hoor ik bij de groep van niet-kenners.
Mijn kwotering is dan ook strict persoonlijk en zonder betekenis.

avatar van Bubblez
Van het verhaal weet ik haast niet meer, maar wow, wat ziet de film er in het geheel fantastisch uit. Als een nachtwandeling door de Efteling.

Blijft een leuke, vrolijke film.

avatar van Mug
Mug
Eigenaardige adaptatie van Shakespeare's komedie. Leuk dat men zich houdt aan de Shakespeariaanse teksten, maar om dan de film te laten afspelen in Italië, terwijl de tekst boordevol verwijzingen zit naar Athene (en dat ligt in Griekenland voor de onwetenden), is behoorlijk stupide.

De feeërieke aankleding vond ik ook niet 'breath-taking'. Ik vond het er maar allemaal amateuristisch uitzien. De acteurs variëren van heerlijk (Kevin Kline) tot uiterst irritant (Calista Flockhart en een of andere clown in het theatergezelschap die denkt dat ie in een slapstick film speelt, au).

Gelukkig is het allemaal wel amusant, met als hoogtepunt de langverwachte opvoering van het toneelstukje met een pratende muur.

avatar van Fran
Ik heb deze film een aantal keren gezien en wat bij mij het meest blijft hangen is de heerlijke magische sfeer die in deze film heerst. Dat komt in mijn beleving voornamelijk door de aankleding, decors en kleding. Vooral het bos. Echt een sprookjesbos vol feeën en elven.

Qua acteerwerk was ik het meest gecharmeerd van Kevin Kline en ook Rupert Everett vond ik in deze film wel op zijn plaats alhoewel ik hem in andere films niet altijd kan waarderen. Deze film komt op mij vooral over als een leuke en lieflijke film die toch wat anders dan anders is.

avatar van WanderingStar
*zuchttt*... ooo wat romantischhh!!!

pracht en praal en glitters en glinsteringen.. ik HOU ervan!!!

Maar meer dan de helft van mijn punten geef ik voor de prachtige muziek!!!!!!!!

avatar van tommykonijn
Tot dusver in aanraking gekomen met twee 'plays' van William Shakespeare: Macbeth en A Midsummer Night's Dream. Macbeth wist mijn aandacht gemakkelijk vast te houden. A Midsummer Night's Dream vond ik absoluut niet slecht, maar tegelijkertijd kon ik er niet zoveel mee. Het blijkt dat ik dit zowel voor het originele toneelstuk als deze verfilming van Michael Hoffman kan zeggen.

Hoffman blijft trouw aan het bronmateriaal, hetgeen ik erg kan waarderen. De veranderingen die hij doorvoert, vind ik overigens wel wat nietszeggend. Zoals Mug al aanhaalt, is het redelijk vreemd dat er gekozen wordt voor Italië als locatie en ik wist ook niet goed wat het veelvuldig gebruik van de fietsen precies toevoegde. Sowieso werd ik tijdens het kijken, net als toen ik de originele tekst las, niet helemaal meegezogen in de geschapen fantasiewereld (beter gezegd: 'droom'). Het komt bij vlagen nogal amateuristisch over. Wellicht kiest men ervoor om zo dicht mogelijk bij de ervaring van een toneelstuk te blijven, maar ik denk dat het de film ten goede was gekomen als ze het bos visueel wat aantrekkelijker (en grootschaliger) hadden neergezet.

Op deze minpunten na valt er eigenlijk maar weinig aan te merken op deze film. Het is, letterlijk, volgens het boekje en er kan daardoor al vrij weinig fout gaan. Wellicht had matig acteerwerk de film nog om zeep kunnen helpen, maar dit is geenszins het geval. De sterrencast presteert prima, waarbij ik vooral Stanley Tucci erg leuk vond in zijn vertolking van Robin Goodfellow. Ook Kline, Pfeiffer en Everett leveren prima werk af. Hierdoor is het een waardige verfilming geworden. Nergens een hoogvlieger, maar ik vond het zeker amusant.