• 8.346.809 stemmen

Harley Davidson and the Marlboro Man (1991)

Actie | 98 minuten

Genre: Actie

Alternatieve titel: Harley Davidson & the Marlboro Man

Geregisseerd door: Simon Wincer

Met onder meer: Mickey Rourke en Don Johnson

Releasedatum: 29 november 1991

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Harley Davidson and the Marlboro Man

"When the going gets tough... the tough take the law into their own hands."

De stoere biker Harley en zijn cowboyvriend Marlboro ontdekken dat een goede vriend zijn bar zal verliezen aan de baas van een corrupte bank. Harley en Marlboro beroven daarom de corrupte bank, maar komen in plaats van geld in het bezit van een nieuwe drug. Nu worden ze achternagezeten door de bankiers en door de drugsbazen.

imageimageimage

Harley Davidson

Robert Lee Anderson / The Marlboro Man

Virginia Slim

Chance Wilder

avatar van DVD-T

DVD-T

Blijft toch een heerlijk filmpje.

Verhaal is opzich best simpel. Maar meer is er ook niet nodig voor dit soort films. Was nog het meest verbaasd over de acteerprestaties. Voor een film als dit toch uitzonderlijk goed. Vooral Rourke en Johnson zijn erg goed op dreef en hebben toch wel een goede chemie om een duo te vormen. En wat was Sizemore hier nog slank. Actiescènes zijn erg vermakelijk en nemen je toch wel mee in de luchtige sfeer van de film.

avatar van DragQueen

DragQueen

Heerlijke Roadmovie-Buddymovie, waarin prima geacteerd wordt door Johnson en Rourke. Ze delen een goede chemie, en zorgen voor de nodige grappige one liners. Verder een goed uitgevoerd, en luchtig verhaal. Dat nergens gaat vervelen. 3,5 Ster.

avatar van Number23

Number23

Deze film kan je vergelijken met een flinke portie Chinees eten. Het gaat er zeer makkelijk in, maar moet er ook weer zeer snel uit. Eentje zonder hoogte- of dieptepunten en een inwisselbaar verhaal, vlakke personages en een niet heel erg dreigende schurk.

Rourke en Johnson zijn wel een vermakelijk duo en Baldwin hoeft eigenlijk niet veel te doen om als badguy te overtuigen. Williams wordt op de DVD wel erg naar boven gepusht, ze zingt alleen een beetje. Verder heeft ze 2 regels tekst, ook Carrere is alleen eye-candy.

Maar dus niet teveel woorden aan vuil maken, vechtscenes zijn aardig en de speelduur perfect.

avatar van John Milton

John Milton

5,6 op IMDb maar ik moet ook een 7 geven, ik geniet er teveel van, hoe bout het ook moge wezen

heb hem sinds hij uitkwam om de 3 of 4 jaar herkeken en ik blijf er gek genoeg van genieten....

SENGOK

Rourke en Johnson zijn een geweldig duo en verder ook veel stoere actie + heerlijke dialogen + mooie muziek + prachtige motors. Voor mij de ultieme buddy-movie.

avatar van Bijdevaate11

Bijdevaate11

Number23 schreef:

Amen;)

avatar van Fryce

Fryce

• 1933 stemmen

Was lang geleden dat ik deze heb gezien. Vroeger een film die ik erg kon waarderen, nu ook nog leuk.

scorsese

Redelijke film waarin twee vrienden een geldtransport beroven om zo hun favoriete bar in geldnood te redden. Een typische jaren '80 actievolle buddy-movie (ook al is ie dan uit 1991). Aardige actie-scenes en een aantal vermakelijke dialogen. Mickey Rourke en Don Johnson zijn leuk gecast in de titelrollen.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

avatar van jankiebold

jankiebold

BLIJFT EEN TOPKLASSE FILM........HEEEEERLIJK

Theunissen

Deze eenvoudige Actie film heb ik vroeger in de begin jaren 90 gezien (destijds gehuurd op VHS-band in een Videotheek, over nostalgie gesproken) en eerlijk gezegd kon ik me er nog weinig van herinneren, buiten dat ik het toen een vermakelijke film vond. Sindsdien heb ik hem ook niet meer gezien en dat ondanks hij een aantal keren op de televisie is geweest. Omdat de televisiezender "Film 1" hem nu opnieuw uitzendt, heb ik hem zonet maar eens herzien en ik moet zeggen dat ik me er nog steeds goed mee vermaakt heb en dat ondanks het eenvoudige, clichematige en voorspelbare verhaal.

In dit verhaal draait het om de stoere biker Harley Davidson en de coole cowboy Marlboro Man, die goed bevriend zijn met elkaar en die ontdekken dat een goede oude vriend van hun op het punt staat om zijn bar "Rock 'n Roll", waar Harley en Marlboro min of meer zijn opgegroeid, te verliezen aan de baas (Chance Wilder) van een corrupte bank met de naam "Great Trust Bank", die er een wolkenkrabber wilt bouwen. Om de bar voor vijf jaren te behouden moet er 2,5 miljoen dollar betaald worden (in de afgelopen jaren was de huur steeds maar 300 dollar per maand) en dat is natuurlijk niet realistisch. Harley en Marlboro komen dan op het idee om de corrupte bank te gaan beroven, maar i.p.v. geld komen ze in het bezit van een nieuwe drug en staat hun leven en dat van iedereen in de bar op het spel, omdat ze nu achternagezeten worden door de bankiers en de drugsbazen.

Hoewel het eenvoudige verhaal weinig voorstelt weet het verhaal wel te vermaken en zit er ook de nodige droge humor en actie (o.a. bij de overval van een geldwagen) in en ook met de luchtige sfeer zit het wel goed. De actie bestaat wel vooral uit pief poef paf schiet actie en die is eerlijk gezegd weinig bijzonder. Het verhaal begint leuk (inclusief de muziek "Wanted Dead Or Alive" van de rockband Bon Jovi) met de introductie van Harley Davidson die de helpende hand biedt bij een overval in een tankstation en dit geldt ook voor de leuke introductie van de Marlboro Man tijdens een poolbiljart spel met een Indiaan, met geld als weddenschap (loopt natuurlijk uit op een gevecht). Tijdens beide introducties is er ook wat bloot te bewonderen van Mitzi Martin (die poedelnaakt in het bed van Harley Davidson ligt) en Bobbie Tyler (die een stripster is in de bar, waar ook het poolbiljart spel wordt gespeeld) en dat zag er best fraai uit. Visueel zag het er ook allemaal niet onaardig uit en vooral de scenes op het militaire vliegtuigkerkhof mochten er wezen. Daar speelt zich ook voor een gedeelte het einde van het verhaal af en het einde was best aardig. Omdat de film maar 90 minuten duurt, kijkt deze film zich vanaf de eerste tot de laatste minuut lekker weg en verveelt hij eigenlijk nergens.

De cast doet het best leuk en vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers Mickey Rourke (in de rol van Harley Davidson, die continue rondloopt in een motorpak) en Don Johnson (in de rol van Marlboro Man die regelmatig een sigaret opsteekt, uiteraard van het merk "Marlboro", en die continue rondloopt met een cowboyhoed). Hun dialogen onderling waren regelmatig grappig (o.a. m.b.t. de manier van het overhalen van de trekker van een revolver). Daniel Baldwin in de rol van slechterik Alexander, die continue samen met een viertal andere kameraden rondloopt met een zwart kogelwerend pak (in de vorm van lange jassen) en die jagen op Harley Davidson en de Marlboro Man, deed het best verdienstelijk. Tom Sizemore in de rol van Chance Wilder, die de baas is van de corrupte bank, deed het ook verdienstelijk, maar zijn rol stelt eerlijk gezegd weinig voor en is ook maar kort (zowel letterlijk als figuurlijk ). Vrouwelijk schoon zit er in dit verhaal in de vorm van Vanessa Williams (als zangeres in de "Rock 'n Roll" bar), Tia Carrere (assistente van Chance Wilder) en Chelsea Field (als politieagente die vroeger de vriendin was van de Marlboro Man). Van de laatste is ook wat bloot (van achteren) van te zien.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke eenvoudige typische beginjaren 90 Actie film om eens gezien te hebben (meer ook niet) en dan vooral vanwege het meespelen van Mickey Rourke en Don Johnson (die toen nog populair was), die het verhaal volledig dragen en dit doen op een leuke manier.

avatar van Wilcoo7

Wilcoo7

3* + 1/5 voor het jeugdsentiment.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Toch al wel enkele malen gezien deze film, al is het weer een tijdje geleden, maar mocht die weer op tv vertoond worden, zal ik weer kijken. Erg vermakelijk en Rourke ziet er nog super cool uit.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Echt voor mij zo'n heerlijke jeugdsentiment film, je kijkt er na al die jaren toch anders tegen aan maar hij blijft leuk. En het is echt zo'n jaren 90 actiefilm met een aardige cast Mickey Rourke en Don Johnson spelen de hoofdpersonages, Mickey deed het echt voor het geld maar dat mag de pret niet drukken. Het verhaal is lekker simpel, de actie goed, de humor ook en dat kijkt juist lekker weg ik zeg kijken deze nu cultfilm hasta luego.

avatar van Arapaho85

Arapaho85

Zoals je op de Belgische zender Vijf regelmatig 'vrouwen-films' kan zien is dit een echte 'mannen-film'.

Want eigenlijk willen we toch allemaal graag een beetje zijn zoals Haerly of Marlborro. Racen op motoren, schieten met pistolen en achterna gezeten worden door booswichten in larp-jassen.

Maar voor een goede film is ook een goed verhaal nodig.

Het begint allemaal goed/veelbelovend maar het eindigd…

Tom Sizemore... dat je dit wou doen..

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

It's better to be dead and cool, than alive and uncool.

Van dit soort films kan ik geen genoeg krijgen. Stoere bikerfilm met ruige cafés, erotiserend machismo, misdadigers met kevlar mantels en hardrock op de achtergrond. Je snapt het plaatje. Behalve dat de film ongegeneerd misdaad promoot (een overval plegen is helemaal OK om de lokale bar te redden) is er toch ook heel wat fun aan dankzij wat knallende actie en onderkoelde humor. Het einde kon wel beter.

avatar van Johnny007

Johnny007

Redelijke actie film met een fantastische chemie tussen Don Johnson en Mickey Rourk.

Ik vind dat de filmmakers hier een kans hebben laten liggen. In plaats van een actiefilm had men hier een prachtige karakterfilm van kunnen maken die echt legendarisch had kunnen zijn. Een soort roadmovie in de stijl van easy rider. Totaal de verkeerde afslag genomen kwa stijl van film. 2 geweldige acteurs die nu al samen deze actie film dragen, en dan in een andere setting waar men dieper op de 2 karakters waren ingegaan. Naar mijn mening een gemiste kans.

avatar van Vidi well

Vidi well

Aardige actiefilm die het meer moet hebben van stijl dan van het verhaal.

Harley en Marlboro zijn archetype mannen van het type ruwe bolster, blanke pit. Vaak vermakelijk, maar ook wel erg karikaturaal. De bad guys zijn al net zo stereotype als de helden. De verhaallijn is vrij voorspelbaar en bepaalde effecten ogen wel erg gedateerd.

Dankzij deze tekortkomingen oogt de film wel bijzonder nostalgisch, dus fijn voor hen die gevoelig voor zijn voor die retro-vibe (zoals ik)

Maar dankzij de vlotte vertelstijl, de vele karakteristieke personages en de humor haalt deze film zeker een goede voldoende. En de openingsscene blijft natuurlijk fantastisch, Rourke op zijn Harley met Bon Jovi op de achtergrond... toch een iconisch plaatje.

avatar van Elchapo

Elchapo

Zit hem nu op tv te kijken,terwijl ik hem ook op DVD heb,verschillende keren gezien......blijft leuk ook dankzij mijn jeigdheld don 'miami vice' Johnson.3.5 stars.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

Tjonge, die Rourke is toch serieus wel overrated hoor. Wat een klungelig acteerwerk. Met zulk soort films probeer ik mijn verwachtingen zo laag mogelijk te houden. Dat hielp... niks geweldigs en enorm cliché, maar 't keek wel makkelijk weg.

avatar van Gastel

Gastel

Lekkere low-budget actie-bonanza.

Johnson en Rourke (in deze film vermomd als Bruce Willis) hebben er duidelijk plezier in.