Harley Davidson and the Marlboro Man (1991)

Alternatieve titel: Harley Davidson & the Marlboro Man

Actie

geregisseerd door Simon Wincer
met Mickey Rourke, Don Johnson en Vanessa L. Williams

De stoere biker Harley en zijn cowboyvriend Marlboro ontdekken dat een goede vriend zijn bar zal verliezen aan de baas van een corrupte bank. Harley en Marlboro beroven daarom de corrupte bank, maar komen in plaats van geld in het bezit van een nieuwe drug. Nu worden ze achternagezeten door de bankiers en door de drugsbazen.

avatar van DVD-T
Blijft toch een heerlijk filmpje.

Verhaal is opzich best simpel. Maar meer is er ook niet nodig voor dit soort films. Was nog het meest verbaasd over de acteerprestaties. Voor een film als dit toch uitzonderlijk goed. Vooral Rourke en Johnson zijn erg goed op dreef en hebben toch wel een goede chemie om een duo te vormen. En wat was Sizemore hier nog slank. Actiescènes zijn erg vermakelijk en nemen je toch wel mee in de luchtige sfeer van de film.

avatar van DragQueen
Heerlijke Roadmovie-Buddymovie, waarin prima geacteerd wordt door Johnson en Rourke. Ze delen een goede chemie, en zorgen voor de nodige grappige one liners. Verder een goed uitgevoerd, en luchtig verhaal. Dat nergens gaat vervelen. 3,5 Ster.

avatar van Number23
Deze film kan je vergelijken met een flinke portie Chinees eten. Het gaat er zeer makkelijk in, maar moet er ook weer zeer snel uit. Eentje zonder hoogte- of dieptepunten en een inwisselbaar verhaal, vlakke personages en een niet heel erg dreigende schurk.

Rourke en Johnson zijn wel een vermakelijk duo en Baldwin hoeft eigenlijk niet veel te doen om als badguy te overtuigen. Williams wordt op de DVD wel erg naar boven gepusht, ze zingt alleen een beetje. Verder heeft ze 2 regels tekst, ook Carrere is alleen eye-candy.

Maar dus niet teveel woorden aan vuil maken, vechtscenes zijn aardig en de speelduur perfect.

avatar van John Milton
5,6 op IMDb maar ik moet ook een 7 geven, ik geniet er teveel van, hoe bout het ook moge wezen

heb hem sinds hij uitkwam om de 3 of 4 jaar herkeken en ik blijf er gek genoeg van genieten....

SENGOK
Rourke en Johnson zijn een geweldig duo en verder ook veel stoere actie + heerlijke dialogen + mooie muziek + prachtige motors. Voor mij de ultieme buddy-movie.

avatar van Bijdevaate11
Number23 schreef:

Amen;)

avatar van Fryce
Was lang geleden dat ik deze heb gezien. Vroeger een film die ik erg kon waarderen, nu ook nog leuk.

Redelijke film waarin twee vrienden een geldtransport beroven om zo hun favoriete bar in geldnood te redden. Een typische jaren '80 actievolle buddy-movie (ook al is ie dan uit 1991). Aardige actie-scenes en een aantal vermakelijke dialogen. Mickey Rourke en Don Johnson zijn leuk gecast in de titelrollen.

HALVE TAMME.

avatar van jankiebold
BLIJFT EEN TOPKLASSE FILM........HEEEEERLIJK

Deze eenvoudige Actie film heb ik vroeger in de begin jaren 90 gezien (destijds gehuurd op VHS-band in een Videotheek, over nostalgie gesproken) en eerlijk gezegd kon ik me er nog weinig van herinneren, buiten dat ik het toen een vermakelijke film vond. Sindsdien heb ik hem ook niet meer gezien en dat ondanks hij een aantal keren op de televisie is geweest. Omdat de televisiezender "Film 1" hem nu opnieuw uitzendt, heb ik hem zonet maar eens herzien en ik moet zeggen dat ik me er nog steeds goed mee vermaakt heb en dat ondanks het eenvoudige, clichematige en voorspelbare verhaal.

In dit verhaal draait het om de stoere biker Harley Davidson en de coole cowboy Marlboro Man, die goed bevriend zijn met elkaar en die ontdekken dat een goede oude vriend van hun op het punt staat om zijn bar "Rock 'n Roll", waar Harley en Marlboro min of meer zijn opgegroeid, te verliezen aan de baas (Chance Wilder) van een corrupte bank met de naam "Great Trust Bank", die er een wolkenkrabber wilt bouwen. Om de bar voor vijf jaren te behouden moet er 2,5 miljoen dollar betaald worden (in de afgelopen jaren was de huur steeds maar 300 dollar per maand) en dat is natuurlijk niet realistisch. Harley en Marlboro komen dan op het idee om de corrupte bank te gaan beroven, maar i.p.v. geld komen ze in het bezit van een nieuwe drug en staat hun leven en dat van iedereen in de bar op het spel, omdat ze nu achternagezeten worden door de bankiers en de drugsbazen.

Hoewel het eenvoudige verhaal weinig voorstelt weet het verhaal wel te vermaken en zit er ook de nodige droge humor en actie (o.a. bij de overval van een geldwagen) in en ook met de luchtige sfeer zit het wel goed. De actie bestaat wel vooral uit pief poef paf schiet actie en die is eerlijk gezegd weinig bijzonder. Het verhaal begint leuk (inclusief de muziek "Wanted Dead Or Alive" van de rockband Bon Jovi) met de introductie van Harley Davidson die de helpende hand biedt bij een overval in een tankstation en dit geldt ook voor de leuke introductie van de Marlboro Man tijdens een poolbiljart spel met een Indiaan, met geld als weddenschap (loopt natuurlijk uit op een gevecht). Tijdens beide introducties is er ook wat bloot te bewonderen van Mitzi Martin (die poedelnaakt in het bed van Harley Davidson ligt) en Bobbie Tyler (die een stripster is in de bar, waar ook het poolbiljart spel wordt gespeeld) en dat zag er best fraai uit. Visueel zag het er ook allemaal niet onaardig uit en vooral de scenes op het militaire vliegtuigkerkhof mochten er wezen. Daar speelt zich ook voor een gedeelte het einde van het verhaal af en het einde was best aardig. Omdat de film maar 90 minuten duurt, kijkt deze film zich vanaf de eerste tot de laatste minuut lekker weg en verveelt hij eigenlijk nergens.

De cast doet het best leuk en vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers Mickey Rourke (in de rol van Harley Davidson, die continue rondloopt in een motorpak) en Don Johnson (in de rol van Marlboro Man die regelmatig een sigaret opsteekt, uiteraard van het merk "Marlboro", en die continue rondloopt met een cowboyhoed). Hun dialogen onderling waren regelmatig grappig (o.a. m.b.t. de manier van het overhalen van de trekker van een revolver). Daniel Baldwin in de rol van slechterik Alexander, die continue samen met een viertal andere kameraden rondloopt met een zwart kogelwerend pak (in de vorm van lange jassen) en die jagen op Harley Davidson en de Marlboro Man, deed het best verdienstelijk. Tom Sizemore in de rol van Chance Wilder, die de baas is van de corrupte bank, deed het ook verdienstelijk, maar zijn rol stelt eerlijk gezegd weinig voor en is ook maar kort (zowel letterlijk als figuurlijk ). Vrouwelijk schoon zit er in dit verhaal in de vorm van Vanessa Williams (als zangeres in de "Rock 'n Roll" bar), Tia Carrere (assistente van Chance Wilder) en Chelsea Field (als politieagente die vroeger de vriendin was van de Marlboro Man). Van de laatste is ook wat bloot (van achteren) van te zien.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke eenvoudige typische beginjaren 90 Actie film om eens gezien te hebben (meer ook niet) en dan vooral vanwege het meespelen van Mickey Rourke en Don Johnson (die toen nog populair was), die het verhaal volledig dragen en dit doen op een leuke manier.

avatar van Wilcoo7
3* + 1/5 voor het jeugdsentiment.

avatar van fun in acapulco
Toch al wel enkele malen gezien deze film, al is het weer een tijdje geleden, maar mocht die weer op tv vertoond worden, zal ik weer kijken. Erg vermakelijk en Rourke ziet er nog super cool uit.

avatar van Gerlof1378
Echt voor mij zo'n heerlijke jeugdsentiment film, je kijkt er na al die jaren toch anders tegen aan maar hij blijft leuk. En het is echt zo'n jaren 90 actiefilm met een aardige cast Mickey Rourke en Don Johnson spelen de hoofdpersonages, Mickey deed het echt voor het geld maar dat mag de pret niet drukken. Het verhaal is lekker simpel, de actie goed, de humor ook en dat kijkt juist lekker weg ik zeg kijken deze nu cultfilm hasta luego.