Kalifornia (1993)

Misdaad / Roadmovie

geregisseerd door Dominic Sena
met Brad Pitt, Juliette Lewis en David Duchovny

Brian Kessler (een journalist die onderzoek doet naar seriemoordenaars) en zijn vriendin Carrie (een fotograaf) gaan met de auto op tour naar plekken waar zich bekende moordpartijen hebben afgespeeld. Ze delen de rit en de kosten met Early Grace, een crimineel die op borgtocht vrij is, en zijn vriendin Adele. Naarmate de trip vordert wordt Early steeds onstabieler, en vrezen Brian en Carrie dat ze misschien wel een seriemoordenaar achter in hun auto hebben zitten.

avatar van Gang_Star
Ik had wel aardig hoge verwachtingen bij deze film, maar voor mij kon het niet aan de verwachtingen voldoen. Lange tijd gaat het eigenlijk maar om de roadtrip en gebeurd er verder weinig Behalve hier en daar een moord, zoals bijv. bij het benzinestation en de huisbaas die begraven is . Qua spanning had het allemaal veel beter gekund. De sfeer en de gespannen houding tussen de 4 personages komen goed over en vooral Brad Pitt zet een topprestatie neer. Maar het had wat mij betreft allemaal wat gedurfder gemogen.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het eerste uur is best sterk omdat Early nog min of meer als vriend beschouwd kan worden. Ook de relatie tussen Carrie en Adele levert een sterke scène op, maar naar het einde toe gaat het de mist in als Early (te vlug) helemaal doorslaat naar de slechte kant. Wat volgt is een vrij standaard stukje film zonder verrassingen. Een unhappy end had ik het leukste gevonden.

Brad Pitt is genietbaar, maar geeft zijn rol net te veel tics mee om ook geloofwaardig te worden. David Duchovny en z'n vrouwtje zijn redelijk maar vervangbaar en zodoende heb ik het meeste genoten van Juliette Lewis - haar acteerwerk dan, haar rol is net niet goed genoeg geschreven om er écht in te hakken.

Dominic Sena geeft Kalifornia - vanwaar die 'K' eigenlijk? - best wat schwung mee. De losse roadmoviesfeer wordt op tijd en stond afgewisseld door een eigenaardig psychoshot van Pitt. Alleen met de climax kan hij zich niet onderscheiden.

avatar van horizons
Sergio Leone schreef:
Kalifornia - vanwaar die 'K' eigenlijk?

Meen me te herinneren dat de rechten van de naam "California" bij de staat liggen (lagen?), en om een lastig gedoe te vermijden hebben ze de C in een K verandert.

avatar van Roel-
Meestal is het andersom, maar bij Kalifornia vond ik het eerste uur stukken sterker dan het tweede uur. Jammer, want ondanks de (nu al) gedateerde look leek het best een interessante film te worden.

Nipte 3*

avatar van JoeCabot
Pitt de redneck.

Niet echt zijn meest geloofwaardige vertolking, maar op een kolderieke manier wel gewoon erg leuk. Qua enthousiasme heeft hij hier trouwens een aardige concurrent aan Juliette Lewis. Haar zwakzinnige personage kwam prima uit de verf, hillbilly spelen gaat haar toch beter af dan Pitt. Duchovny is verder altijd wel een fijne acteur. Michelle Forbes vond ik dan weer de minst leuke van het kwartet, toch een beetje de obligatoire nuchtere geest in het gezelschap.

Voor de rest een sfeervolle road movie, zeker het eerste uur. De film kabbelt rustig voort, maar ergens halverwege breien de makers er toch een typische Hollywood-wending aan. Echt vervelen doet het geen moment, maar de film mist m.i. een Tarantino- of Rodriguez-sausje voor wat extra grinta.

Best aardig dus, maar niet geheel onbegrijpelijk dat Kalifornia ondertussen in een vergeethoekje beland is. 3.5*