Not without My Daughter (1991)

geregisseerd door Brian Gilbert
met Sally Field, Alfred Molina en Sheila Rosenthal

Moody is een Iraniër die als dokter werkzaam is en hij woont met zijn Amerikaanse vrouw Betty en hun dochtertje Mahtob in de VS. Maar zijn vaderland trekt en hij overtuigt Betty ervan om met het gezin een vakantie in Iran door te brengen. Betty heeft haar bedenkingen, maar stemt er toch mee in. Eenmaal in Iran worden haar nachtmerries waarheid, wanneer Moody besluit dat het gezin in Iran zal blijven wonen. Betty wil ontsnappen om terug te keren naar Amerika, maar niet zonder haar dochtertje.

avatar van flowerking
inderdaad wel een beetje stemmingmakerij. De film is van '91, dus vlak na de val van de muur (nou ja vlak, 2 jaar). Het westen had niets meer om zich druk over te maken, dus begon men maar met dit soort dingen.

avatar van Clover
Ik vond het een meeslepende film. Goed geacteerd zal ik niet zeggen, maar de sfeer sleepte mij mee. De grimmigheid en de angst.
En tsja, ik ben nogal beinvloedbaar en had dus vreselijk te doen met Betty. Toch goed om wat kritische noten over de inhoud hier te lezen. Laat ik me ook weer door beinvloeden ;o)
Maar hoe dan ook, de film heeft me 2 uur lang geboeid 3,5*

avatar van Marki_san
Ik vond het een hele goede film, deze komt in mijn top 10

avatar van De GeuS
Als je alleen die titel al leest dan weet je dat het om een standaard "woensdagavond-rtl4-waargebeurd verhaal" gaat....

Diesel
Precies. Slappe, niet overtuigende drama. Molina speelt sterk maar voor de rest is er zeer weinig goed aan deze film. Niet aan mij besteed..

@narva77
De WARE versie van het verhaal in die docu?? Komop, ben je zo naief? Zelfs iemand van geringe intelligentie moet toch wel doorhebben dat de film druipt van propaganda. Met zielige muziekjes en heel sterk acteerwerk van mr. mahmoody proberen ze naieve zieltjes te winnen die aan de kant van die bruut moeten gaan staan.
Als die docu de waarheid sprak, waarom is de dochter dan zo doodsbang voor haar vader?
ff nadenken mensen!

avatar van predator
Redelijk boeiende film met waarschijnlijk wel een kern van waarheid (ik ken uit m'n kennissenkring ook iemand wiens kind naar Egypte is ontvoerd). Maar de film is wel erg Amerikaans (wij zijn goed, zij zijn slecht).

avatar van Tim Burton
aangrijpende film, kan gewoon niet begrijpen dat zulk soort dingen echt gebeuren.

Tim Burton schreef:

Klopt daar snap ik ook niks van hoe zo iets mag en kan?!!?

avatar van Julie
woon in belgie, en is vanavond op 5tv
zal hem maar zien
maar ik doe het eigenlijk met tegenzin, want het verhaal boeit me niet zo
zullen dan maar zien of ik gelijk had zeker

BlueSword
vond het best een mooie en aangrijpende film.
absoluut geen topper nee maar er zit wel waarheid in.
ik vond sally ook best wel goed acteren.

avatar van Julie
de film was mooi, aangrijpend was het maar toch heeft het me niet heeel erg geboeid
ik heb bv films gezien die veel aangrijpender waren, over een minder erg onderwerp dan dit

hinie
Mooie film, maar vond het boek tig keer mooier!

avatar van Tun-89
ik vind dit echt 1 van de mooiste film's die ik gezien heb, naar mijn mening.
Echt prachtig, mooie verhaal, goed acteerwerk.

wij in ons huishouden houden er voor de lol een persoonlijke top 50 opna

bij mij zelf staat deze film op nummer 1

topfilm/topverhaal/en zeer realistisch
wat denk ik voor mij en meerdere meespeelt wie deze film hoog waarderen is dat ik vader ben van een dochtertje van nu 3,5 jaar en dan kijk je mischien toch heel anders tegen zo'n film aan

kortom 5*

avatar van nummervlinder
Ja, ik herinner me hier nog iets van. Niet echt mijn genre, maar hij viel mee.

Ik vond het een mooie film om naar te kijken. Jammer dat ik eerst het boek heb gelezen daarna pas de film, dan valt het voor mij meestal toch wel tegen. Toch wel een aangename film om naar te kijken. een 3.

avatar van j0zman
Moeilijk voor te stellen dat het waargebeurd is, en dat het nog steeds plaats vind in het Midden Oosten. Mooi verfilmd met goed acteerwerk van Field.

avatar van JohnWilliams
Geweldig film en prachtig verhaal wat nog waargebeurd is ook.

avatar van PersianKill
Geweldige film!

avatar van psycholamp
Het toppunt van een kotsfilm. Al was het 20 keer echt gebeurd, het blijft een draak van een film. Deze film heeft op mij het effect, wat zonlicht op vampiers heeft.

Lianne schreef:
Boek lees je heel snel weg, maar de film is vrij traag en lang niet zo indrukwekkend

weet je mischien waar ik het boek kan kopen? heb gister de film gezien en vind hem echt geweldig

avatar van rokkenjager
JohnWilliams schreef:
Geweldig film en prachtig verhaal wat nog waargebeurd is ook.

Je moet niet alles geloven.

avatar van Lord Flashheart
rokkenjager schreef:
Je moet niet alles geloven.

Inderdaad, moslimmannen die hun kinderen ontvoeren is in het echt nog nooit gebeurd.

avatar van Anatolia
Mijn hemel, wat heb jij een bord voor je rechtse kop. Rokkenjager reageert op de opmerking dat het verhaal van deze film waargebeurd zou zijn (een behoorlijke misvatting, zo zal later blijken) en dan kom jij aan met een volledig irrelevant bericht over moslimmannen die in het echt hun kinderen ontvoeren.

avatar van Lord Flashheart
Je refereert vast aan de Finse onzin-documentaire die het Iraanse regime doet goedpraten. Prima als je daarin gelooft, maar met zo'n links bord voor je kop heeft discussiëren verder ook geen zin.

Hij refereert waarschijnlijk eerder aan het echt gebeurde verhaal achter deze film, dat totaal anders was.

avatar van Anatolia
Lord Flashheart schreef:

Het probleem was beste Lord, dat jíj, i.t.t. rokkenjager niet naar het verhaal van deze film refereerde, maar er voor de discussie irrelevante zaken (moslimmannen in het 'echte leven') bij haalde. Of je vervolgens al dan niet gelooft in Mahmoody's verhaal, is bijzaak.

Aangrijpende film , vooral omdat dit echt is gebeurd, en dat moslimmannen hun kinderen ontvoeren weet toch iedereen kijk maar even naar de pagina vermist van de tros...dus doe niet net of je gek bent

En natuurlijk is dit echt gebeurd anders mogen ze het niet zomaar vermelden

Het was een hele tijd geleden dat ik deze film al eens had gezien.
Maar ik weet nog zeer goed dat ik er toen van onder de indruk was, en ik ben dat nog steeds.
Het is zo'n onwaarschijnlijk verhaal dat het bijna niet te geloven is dat dit echt is gebeurt, maar toch is het zo.
De acteerprestaties zijn bijzonder goed, zowel van Sally Field, Alfred Molina als de kleine Sheila Rosenthal.
Het is een beklijvende en dramatische geschiedenis dat velen niet zouden willen meemaken wat hier wordt getoond.
Een van de beste films uit de jaren '90.