Not without My Daughter (1991)

geregisseerd door Brian Gilbert
met Sally Field, Alfred Molina en Sheila Rosenthal

Moody is een Iraniër die als dokter werkzaam is en hij woont met zijn Amerikaanse vrouw Betty en hun dochtertje Mahtob in de VS. Maar zijn vaderland trekt en hij overtuigt Betty ervan om met het gezin een vakantie in Iran door te brengen. Betty heeft haar bedenkingen, maar stemt er toch mee in. Eenmaal in Iran worden haar nachtmerries waarheid, wanneer Moody besluit dat het gezin in Iran zal blijven wonen. Betty wil ontsnappen om terug te keren naar Amerika, maar niet zonder haar dochtertje.

geronimo
Best een mooie film, heb eerst het boek gelezen.

Wel een aardige film, maar niet echt bijzonder..

tovenaar
Iedereen die deze film gezien heeft en ook van South Park houdt,

download episode 201!!

Boek lees je heel snel weg, maar de film is vrij traag en lang niet zo indrukwekkend

avatar van Mischa
Goed verhaal, maar word soms wel hééél erg moe van de pruillipjes van Field

Ben niet echt een fan van het RTL 4 ware woensdagavonddrama dus ook hier niet van.

Vind deze toch meer inhoud hebben dan die gemiddelde woensdagavond-film.

damon
vage film, die (zoals vele amerikaanse films) laat zien hoe slecht "vijandelijke" landen zijn, en dat het in amerika allemaal ok is
Ze verdraaien de werkelijkheid, en daarom alleen al een baggerfilm

avatar van LZA
LZA
damon schreef:

Ze verdraaien de werkelijkheid, en daarom alleen al een baggerfilm

huh? leg es uit ...wat bedoel je precies?

Het is een waargebeurde film, maar dat zegt ook niet alles. Kijk maar eens op http://www.parool.nl/103829226...

LZA schreef:

huh? leg es uit ...wat bedoel je precies?
Iraanse mensen worden neergezet als een onwetend agressief volk
bijna alle iraniërs in de film behoren tot de "slechte" partij
terwijl er in Amerika zelf tig keer zoveel ontvoeringen plaatsvinden

Dat is waar. Kijk daarom even naar de link die ik gegeven heb. Daarin staat een interview met vader die de kinderen ontvoerd zou hebben.

Schandalig wat ze met dat kind en die vrouw gedaan hebben. Mensen uit Iran hebben alle respect van mij verloren.

Dat is dus het nadeel van dit soort films.

Joetje schreef:

Alsof ieder persoon uit Iran dit zou doen. Niet dus!! Het ligt gewoon aan de persoon zelf, niet aan het feit dat hij uit Iran komt. Hij had net zo goed uit Belgie kunnen komen.

Sorry hoor, maar ik ken zelf ook een hoop Iraanse mensen. Allemaal extremisten, niet eens moslims, want dat zijn de Iraniers in Nederland nu meestal weer niet. Alleen voor gematigde opvattingen hoef je niet bij ze te zijn. Deze film geeft wel een perfecte weerspiegeling van de aard van het Perzische volk, echt een meesterwerk.

Ik geloof trouwens best dat er ook uitzonderingen zijn hoor, alleen de aard van een volk is meer iets wat genetisch bepaald is en deze film laat die "standaard"-eigenschappen prachtig zien.

Ik ken ook Iraanse mensen, en Turkse en Marokkaanse en noem maar op. En dat zijn allemaal 'normale' mensen hoor. Waarschijnlijk trek jij dan de verkeerde mensen aan

avatar van Mischa
Joetje schreef:
Sorry hoor, maar ik ken zelf ook een hoop Iraanse mensen. Allemaal extremisten,

Hm, deze uitspraken zijn op zijn minst dubieus te noemen. Mensen met wie jij vast niet geassocieerd wilt worden, zijn dezelfde mening toegedaan.

Ook ik ken een aantal Iraanse mensen, en als er één woord op hen NIET van toepassing is, dan is het wel extreem.

Ik ben trouwens van plan om volgend jaar naar Perzië te gaan, dus ik zal hier geen generalisaties neerpennen. Maar blijkbaar ken jij het land op je duimpje.

Is dat niet het geval, dan raad ik je toch aan om je wat meer in de Iraanse cultuur en geschiedenis te duiken, en dan vooral te kijken naar de afgelopen zestig jaar. Dan zeg je voortaan misschien wat minder vreemde dingen.

avatar van De Knip
Vanavond op netwerk een reportage dat deze vrouw, Betty Mahmoody, de boel bij elkaar heeft gelogen in haar boek. Dus deze film gaat over HAAR waarheid.....
Naar 't schijnt kon ze destijds vrij makkelijk aan een paspoort komen en terugvluchten. Een buurvrouw/kennis vertelt dat ze juist wel 'vrij' was en gewoon met haar winkelde etc....

De man voelt zich behoorlijk bedrogen door zijn Betty. Betty wordt beticht dat ze dit enkel en alleen deed om het geld.

Door deze reportage komt deze film - voor mij - toch in een ander daglicht te staan.

Dat was toch al lang bekend?

damon
ja maar er zijn toch altijd mensen die amerikaanse propaganda films (want zo noem ik het) geloven ipv de realiteit

kos schreef:

Dat was toch al lang bekend?

Voor mij niet, zag gisteren de reportage bij Netwerk. In een eerder linkje hierboven zag ik idd al een andere kant van het verhaal, daar heb je gelijk in: alleen nu kwam die man uitdrukkelijk in beeld en probeerde hij in contact te komen met zijn dochter, wat hem al 15 jaar onthouden is.
Daar ging deze docu dan ook over, het was al bekend zoals jij vermeld, kos. Nu weten meer mensen ervan, in ieder geval eentje, moi

damon schreef:

In dit geval ligt het anders: Betty haar boek (naar later dus blijkt vol leugens) is verfilmd, meer niet. Zij heeft ongetwijfeld ook een inbreng gehad in de film zelf; dus dingen aangedikt.

avatar van Purmerend
Een goed gekozen onderwerp, maar de film viel ietwat tegen. 2,5*

lierg00 schreef:

Uitstekende film, goed verhaal en vaak berust op waarheid.
en als kijker kan jij beoordelen dat het op waarheid berust is?
ben je zo goedgelovig?

avatar van Alittleromance
Een film die iedere mens MOET gezien hebben

joyce.b
Joetje schreef:

als ik mij goed herinner waren het wel een iraanse vrouw en man uit een soort buurtwinkeltje of iets die moeder en dochter uiteindelijk hebben helpen ontsnappen.

avatar van narva77
lierg00 schreef:

Uitstekende film, goed verhaal en vaak berust op waarheid.
Dus niet. Kijk maar eens naar de docu Without my Daughter. Die schetst de ware versie van dit verhaal. Het ligt toch wel wat gecompliceerder dan dat het in eerste instantie lijkt.
Delen van die documentaire zijn als reportage te zien geweest in Netwerk, trouwens.

Sorry wat lullen sommige mensen dom hier. volgens mij kent geen een van die mensen die van die onzin hier neer zet een iraanse persoon, en ze weten al helemaal niks over iran!!!!!!
Zoals, lierg00 schreef:
Uitstekende film, goed verhaal en vaak berust op waarheid.

ik vraag me waar deze kerel over praat, volgens mij kan jij niks over iran vertellen dus wel apart.
Het enige wat deze film doet is iran zwart maken, deze film is niet een in iran opgenomen.
dus mensen praat over iets als je er ook en beetje verstand van hebt, en lul geen onzin