Tremors (1990)

3,23

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Ron Underwood
met Kevin Bacon, Fred Ward en Finn Carter

Het kleine woestijndorpje Perfection wordt opgeschrikt door enorme zandwormen die mensen met huid en haar opslokken. Twee klusjesmannen en een seismologe gaan op onderzoek uit, en stellen vast dat de monsterwormen zich door het woestijnzand moeiteloos kunnen voortbewegen. Bovendien worden de wormen aangetrokken door de trillingen die de inwoners van het dorpje veroorzaken.

190 BERICHTEN19 MENINGEN

geplaatst op 15 maart 2015, 14:08 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit was destijds wel een vermakelijke Sciencefiction / Horror met veel droge humor erin. Toevallig zond men deze gisterennacht nog eens uit op een Duitse zender ARD/ZDF en toen heb ik hem weer eens bekeken.

Het verhaal is eigenlijk te belachelijk voor woorden, maar het verhaal zit wel goed en leuk in elkaar. Dit komt vooral door de uitvoering en de cast, waardoor het geheel zich lekker wegkijkt. Ondanks de vele droge humor in het verhaal, weet de film ook wel te boeien en is het soms zelfs wat spannend. Eng wordt het natuurlijk wel nergens. Visueel ziet het er allemaal ook aardig uit en de film ademt ook een lekker sfeertje uit. Zo is het kleine woestijndorpje sfeervol weergegeven en hetzelfde geldt voor de woestijnomgeving bestaande uit zand en rosten (die zelfs zeer nuttig zijn in deze film). Ook met de effecten zit het wel goed, want de zandwormen zagen er voor een begin jaren 90 productie wel aardig uit. Het einde was wel leuk en natuurlijk eindigt deze film ook met een happy einde.

De cast doet het leuk en goed en zorgt er zelfs voor dat deze film naar een hoger niveau wordt getiteld, dan hij in feite is. Met name het duo Kevin Bacon (in de rol van Valentine McKee) en Fred Ward (in de rol van Earl Bassett) maken deze film genietbaar en met name de laatste met zijn humor en gelaatsuitdrukkingen. Ook de rol van Michael Gross (in de rol van Burt Gummer) vrolijkt het geheel op en met name op het einde als hij de zandwormen bestrijdt met geweren.

Al met al gewoon een leuke vrolijke Sciencefiction / Horror welke zich lekker wegkijkt.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 29 juni 2015, 0:46 uur, permalink
Ik moet eerlijk toegeven dat "creature features" bij mij altijd een beetje hit & miss zijn, maar ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van deze Tremors. De creature fx zien er (vooral voor die tijd) best goed uit, Verder wisten de personages mij wel te vermaken. Kevin Bacon en Fred Ward zijn wat mij betreft een geslaagd duo. Door het losse, sympathieke en grappige samenspel tussen deze mannen steekt deze wat mij betreft net wat boven de middenmoot uit.
De tijd vloog wat mij betreft om met deze zeer vermakelijke creature feature,

avatar van John Milton
geplaatst op 29 juni 2015, 1:33 uur, permalink
Richard_Voorhees schreef:

De tijd vloog wat mij betreft om met deze zeer vermakelijke creature feature,

Net in de Uitkijk gezien? Jaloers! Ik heb hem vaak gezien, maar nooit in de bios...

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 29 juni 2015, 14:22 uur, permalink
John Milton schreef:

Nee, aparte toevalligheid. Ik heb hem namelijk gewoon "voor de buis" zitten kijken. Maar het was blu-ray op een HD televisie, dus ik mag niet mopperen.

avatar van Gang_Star
geplaatst op 1 juli 2015, 19:45 uur, permalink
Net zoals vele filmreeksen is het bij Tremors ook niet anders. Het eerste deel is moeiteloos de beste uit de reeks.
Leuke combinatie van horror/science-fiction en komedie.De film bevat flinke dosis humor, een goede sfeer en voldoende spanning.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 1 september 2015, 22:08 uur, permalink
Een piepklein suffig plaatsje midden in de woestijn wordt opgeschrikt door ondergrondse wormachtige monsters. Twee kerels worden gevolgd in de strijd tegen deze ellende en krijgen hulp van een seismologe, die toevallig in de buurt bezig is. Dat was wel handig, want ze legt uit de de monsters reageren op trillingen: wauw! Anyway, het is een lollige horror die weinig om het lijft heeft. De vaart zit er lekker in, de grappen en grollen veelal geslaagd en de wormen zelf zagen er nog tof en geloofwaardig uit. Prima vermaak dus!

avatar van DVD-T
geplaatst op 28 september 2015, 16:08 uur, permalink
Erg leuk filmpje waar het plezier vanaf druipt. En dat is te zien aan het eindproduct. De acteurs hebben er duidelijk veel lol in en leveren daardoor goed acteerwerk. Bacon en Ward zijn een geweldig duo. Ook achter de camera is goed wek geleverd. Het camerawerk is fantastisch. Toch wel een paar mooie shots gezien. Het stoffige, western achtige kleine stadje in the middle of nowhere draagt erg bij aan de sfeer van de film. En dan hebben we nog de "Graboids". Geweldige creaturen waaruit vele leuke situaties komen. Of het nu het wegrennen is of het vissen met dynamiet. Blijft een leuke film.

avatar van Antonev
geplaatst op 6 januari 2016, 18:15 uur, permalink
Vermakelijk. Prima film die ik nog gemakkelijk een keer per jaar kan zien.

geplaatst op 24 juli 2016, 15:29 uur, permalink
Erg leuke horror/science-fiction die lekker wegkijkt.