Tremors (1990)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Ron Underwood
met Kevin Bacon, Fred Ward en Finn Carter

Het kleine woestijndorpje Perfection wordt opgeschrikt door enorme zandwormen die mensen met huid en haar opslokken. Twee klusjesmannen en een seismologe gaan op onderzoek uit, en stellen vast dat de monsterwormen zich door het woestijnzand moeiteloos kunnen voortbewegen. Bovendien worden de wormen aangetrokken door de trillingen die de inwoners van het dorpje veroorzaken.

Dit was destijds wel een vermakelijke Sciencefiction / Horror met veel droge humor erin. Toevallig zond men deze gisterennacht nog eens uit op een Duitse zender ARD/ZDF en toen heb ik hem weer eens bekeken.

Het verhaal is eigenlijk te belachelijk voor woorden, maar het verhaal zit wel goed en leuk in elkaar. Dit komt vooral door de uitvoering en de cast, waardoor het geheel zich lekker wegkijkt. Ondanks de vele droge humor in het verhaal, weet de film ook wel te boeien en is het soms zelfs wat spannend. Eng wordt het natuurlijk wel nergens. Visueel ziet het er allemaal ook aardig uit en de film ademt ook een lekker sfeertje uit. Zo is het kleine woestijndorpje sfeervol weergegeven en hetzelfde geldt voor de woestijnomgeving bestaande uit zand en rosten (die zelfs zeer nuttig zijn in deze film). Ook met de effecten zit het wel goed, want de zandwormen zagen er voor een begin jaren 90 productie wel aardig uit. Het einde was wel leuk en natuurlijk eindigt deze film ook met een happy einde.

De cast doet het leuk en goed en zorgt er zelfs voor dat deze film naar een hoger niveau wordt getiteld, dan hij in feite is. Met name het duo Kevin Bacon (in de rol van Valentine McKee) en Fred Ward (in de rol van Earl Bassett) maken deze film genietbaar en met name de laatste met zijn humor en gelaatsuitdrukkingen. Ook de rol van Michael Gross (in de rol van Burt Gummer) vrolijkt het geheel op en met name op het einde als hij de zandwormen bestrijdt met geweren.

Al met al gewoon een leuke vrolijke Sciencefiction / Horror welke zich lekker wegkijkt.

avatar van Richard_Voorhees
Ik moet eerlijk toegeven dat "creature features" bij mij altijd een beetje hit & miss zijn, maar ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van deze Tremors. De creature fx zien er (vooral voor die tijd) best goed uit, Verder wisten de personages mij wel te vermaken. Kevin Bacon en Fred Ward zijn wat mij betreft een geslaagd duo. Door het losse, sympathieke en grappige samenspel tussen deze mannen steekt deze wat mij betreft net wat boven de middenmoot uit.
De tijd vloog wat mij betreft om met deze zeer vermakelijke creature feature,

avatar van John Milton
Richard_Voorhees schreef:

De tijd vloog wat mij betreft om met deze zeer vermakelijke creature feature,

Net in de Uitkijk gezien? Jaloers! Ik heb hem vaak gezien, maar nooit in de bios...

avatar van Richard_Voorhees
John Milton schreef:

Nee, aparte toevalligheid. Ik heb hem namelijk gewoon "voor de buis" zitten kijken. Maar het was blu-ray op een HD televisie, dus ik mag niet mopperen.

avatar van Gang_Star
Net zoals vele filmreeksen is het bij Tremors ook niet anders. Het eerste deel is moeiteloos de beste uit de reeks.
Leuke combinatie van horror/science-fiction en komedie.De film bevat flinke dosis humor, een goede sfeer en voldoende spanning.

avatar van Vinokourov
Een piepklein suffig plaatsje midden in de woestijn wordt opgeschrikt door ondergrondse wormachtige monsters. Twee kerels worden gevolgd in de strijd tegen deze ellende en krijgen hulp van een seismologe, die toevallig in de buurt bezig is. Dat was wel handig, want ze legt uit de de monsters reageren op trillingen: wauw! Anyway, het is een lollige horror die weinig om het lijft heeft. De vaart zit er lekker in, de grappen en grollen veelal geslaagd en de wormen zelf zagen er nog tof en geloofwaardig uit. Prima vermaak dus!

avatar van DVD-T
Erg leuk filmpje waar het plezier vanaf druipt. En dat is te zien aan het eindproduct. De acteurs hebben er duidelijk veel lol in en leveren daardoor goed acteerwerk. Bacon en Ward zijn een geweldig duo. Ook achter de camera is goed wek geleverd. Het camerawerk is fantastisch. Toch wel een paar mooie shots gezien. Het stoffige, western achtige kleine stadje in the middle of nowhere draagt erg bij aan de sfeer van de film. En dan hebben we nog de "Graboids". Geweldige creaturen waaruit vele leuke situaties komen. Of het nu het wegrennen is of het vissen met dynamiet. Blijft een leuke film.

avatar van Antonev
Vermakelijk. Prima film die ik nog gemakkelijk een keer per jaar kan zien.

avatar van Phantasm
Erg leuke horror/science-fiction die lekker wegkijkt.

avatar van FunkStarr
Vind die Bacon maar irritant., waardeloos acteur imho. Ward doet het wel aardig daarentegen. De film zelf is vermakelijk maar niet meer dan dat. Voor anderhalf uur hersenloos vermaak is dit prima.

avatar van chevy93
Waardeloos natuurlijk, maar wel vermakelijk!

avatar van notsub
Recent zag ik Rubber (https://www.moviemeter.nl/film/66155) en bij aanvang van deze film leek het dezelfde slechte kant op te gaan. Gelukkig vervolgde Tremors een stuk amusanter en hoewel het helemaal nergens over gaat werden de zandwormen in ieder geval leuk in beeld gebracht. Het blijft vervolgens wel hangen op een discutabel niveau, maar de film valt nergens stil en verveelt nooit.

avatar van Gerlof1378
Een erg vermakelijke komedie/horror film, met een leuk verhaal wat gaat over uit de kluiten gewassen zandwormen. De cast speelt goed met name Kevin Bacon en Fred Ward, ook de zandwormen zien er goed uit gezien de film al 27 jaar oud is en gemaakt is met een van budget van 11 Miljoen. De film heeft nu ook een echte cult status gekregen, ik zeg samen met een biertje of 2 en chips lekker kijken en oordeel zelf.

avatar van tommykonijn
Jarenlang heb ik de trailer hiervan op mijn VHS van Uncle Buck voorbij zien komen. Ik kijk zelden of nooit meer films die op tv worden uitgezonden, maar toen deze film enige tijd geleden langskwam, kon ik het niet laten Tremors eens een kans te geven.

Ik moet zeggen dat ik dit een leuke verrassing vond. De film komt een beetje traag op gang en ik vroeg me dan ook af of dit wel de moeite waard ging zijn, maar deze klassieker herpakt zich snel. Wanneer de zandwormen eenmaal geïntroduceerd zijn, kan de pret beginnen. Kevin Bacon en Fred Ward vormen een leuk duo en ook de rest van de cast doet het alleszins aardig.

De film is een leuke, effectieve mix van verschillende genres. Sciencefiction, komedie en horror gaan hier met elkaar aan de haal. Opvallend is dat de film eigenlijk op geen van deze drie gebieden tekort komt. Er is sprake van een fijne balans waardoor de film niet alleen spannend is, maar tegelijkertijd ook luchtig blijft. Overigens ook noemenswaardig dat het nergens echt inkakt. Eigenlijk is de film niet meer dan een constante tweestrijd tussen mens en wezen, maar het blijft het gehele speelduur zeer vermakelijk.

Tremors is een film met een hoge entertainmentwaarde. Ik krijg de indruk dat deze film ook met veel plezier gemaakt is. Het is overduidelijk waarom deze cultstatus heeft verworven en, zodoende, eigenlijk ook wel waarom er zo belachelijk veel vervolgen op gemaakt zijn. Ik vond dit iig een vlotte en zeer aangename wegkijker, die ik bovendien voor herhaling vatbaar vind.

Deze eerste is natuurlijk verreweg de beste uit de reeks. Een aanstekelijke combinatie van
een lichtvoetige speelsheid met elementen van de horror. Met ook een ideale setting, en
enkele leuke vondsten. De film verveelt geen moment, want anders is met de daaropvolgende
delen, al vond ik de tweede nog wel meevallen.

avatar van dvdfreak123
Voor mij zwaar tegen gevallen. Vond de film nergens echt leuk worden. Cast was wel nog ok maar niets hoogstaands in mijn ogen. Spijtig. 4/10

avatar van Filmkriebel
Laat de andere Tremors films maar liggen dan want die zul je zeker niet smaken...

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, vind het nog steeds een erg leuke en vermakelijke film, af en toe wat humor en redelijk wat gore.
Heb mij hier wel mee vermaakt, op naar deel 2, ik probeer ze allemaal weer eens te bekijken

avatar van Alathir
Nog wel leuk deze Tremors. Enkel het begin is ontzettend saai. Toch wel een boring eerste kwartier waar je door moet. Gelukkig begint er daarna iets te gebeuren. Simpel concept maar wel origineel. Redelijk fout natuurlijk en geregeld over the top geacteerd maar dat kan je wel verwachten van een horrorkomedie. De kills zijn nog tamelijk leuk en inventief maar dit is zo'n typische cultfilm of voor sommigen een guilty pleasure. Ik ben niet direct fan want voor mij ontbreekt er duidelijk iets. Het is moeilijk om juist te zeggen wat, maar op vele vlakken is het niet meer dan doorsnee. Niet genoeg humor, niet genoeg gore, matige score, matig verhaal en dat einde wat was dat Kevin Bacon kerel. Die scène zag ik ook van drie kwartier tevoren al aankomen.

avatar van Forrest001
Een soort Jaws in de woestijn. Alleen minder goed gemaakt.

avatar van Shadowed
Erg lollig.

Wou deze film al best lang zien, omdat hij me toch wel erg grappig leek. Die poster alleen al, neemt Jaws voor een gedeelte goed in de zeik. Die wormen zien er ook zo leuk uit. Natuurlijk alles behalve realistisch, maar zo leuk.

Ward & Bacon zijn een best lollig duo. Beide overacten enorm en dat maakt de film dan ook zo leuk. De rest is soms ook wel lollig, maar halen het niveau wat de twee heren spelen ook niet meer. De sets zijn ook best leuk, het heeft echt wel een arme woestijn uitstraling.

Het eerste deel van de film is wat minder, maar het tweede deel is zo leuk. Die wormen komen ook echt in beeld. De Graboid cams zijn ook leuk. Soms zelfs ondergronds. Maar het beste is toch wel als de wormen soms uit elkaar spatten met oranje blubber.

Best geslaagde en soms lompe en lollige film. Natuurlijk niet een hoogstaander, maar een erg leuke ervaring voor die 96 minuten.

avatar van Elchapo
Mwaaah nee,eindelijk eens gekeken op netflix maar ik werd er niet bepaald vrolijk van.kevin bacon acteerde zoals gewoonlijk bevlogen,maar kon niet voorkomen dat de film er niet interessanter door werd.2 stars.

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb hier van genoten. Jammer dat de term creature feature de laatste jaren inherent is geworden aan de hoeveelheid meuk die SyFy voortbrengt want dit was echt léuk! Kevin Bacon en Fred Ward vormen een ontzettend fijn duo in een film die geen moment het tempo verliest. Prachtige monsters - ouderwets handwerk - en de liefde straalt er van af. Blij dat ik deze filmreeks eindelijk ontdekt heb.