Tremors II: Aftershocks (1996)

Alternatieve titel: Tremors 2: Aftershocks

Komedie / Horror

geregisseerd door S.S. Wilson
met Fred Ward, Christopher Gartin en Helen Shaver

Na zijn gevecht met de reuzenaardwormen is Earl volkomen platzak. Gelukkig voor hem duiken de griezels weer op. Voor 50.000 dollar per stuk wil hij ze wel verdelgen. Er is echter wel een nieuw gevaar: de wormen zijn gemuteerd tot een nieuw ras...

avatar van krosnicky
Vermakelijk deel humor en actie waren goed alleen jammer dat bacon er niet in zit .
Beter dan tremors 4 maar niet beter dan tremors 1

avatar van Shadowed
Stapje terug.

Vooral gekeken omdat deze binnenkort van Netflix verdwijnt, en ik niet verwacht dat de reeks van Tremors nog snel op TV zou komen. Ondanks ik er nog redelijke verwachtingen had uitgehaald, was ik verbaasd te zien dat dit eigenlijk qua lol ook niet in de buurt komt.

Het tempo is een stuk saaier vooral. Ondanks dat de film soms nog best lomp is en enkele grappige momenten kent, is de lompe lol van deel 1 nergens echt meer te bekennen en de spanning is er eigenlijk ook al volledig uit weggenomen.

Vooral omdat wormpjes opblazen nu veel makkelijker lijkt te gaan, en bij deel 1 waren ze nog wat onvoorspelbaarder en enger. Als ze dan vervolgens vervangen worden door een soort groepje Konijnen trekt de film zich eigenlijk volledig terug.

Ook begint de film soms CGI te gebruiken, en dan valt hij nagenoeg in elkaar. Van de echt smerige sfeer is er minder sprake. Ook speelt een deel zich plots af in een graslandje, inplaats van de woestijn, en dan krijg je nagenoeg een compleet verschillende Tremors dan deel 1.

Alhoewel het nog best redelijke momenten kent, is dit deel saaier en in het algemeen wat minder. Jammer, want deel 1 was destijds best een positieve verrassing.

avatar van Duke Nukem
Ben het eens met alles wat Shadowed hierboven schrijft. Zonder Kevin Bacon is de fun er af, die Chris Gartin is me toch ongrappig met zijn domme hoedje. Er is geen enkele chemie tussen hem en Fred Ward. Ze proberen nog te refereren naar het duo Bacon-Ward door het rock/paper/scissors spelletje te herhalen, maar zonder succes. Een belangrijk element van het succes van de eerste Tremor film is de keuze van karakters, ze zijn allemaal geloofwaardig en even goed geacteerd.

Ook de setting is deze keer minder leuk, de zandige woestijn met omringende bergketen uit de eerste film was gewoon beter. Het is ineens erg gemakkelijk om de zandwormen met dynamiet op te blazen, waardoor de spanning uit de eerste film er helemaal uit is. De wormen hebben nu ook voeten gekregen en lopen vrolijk rond, wat de dreiging van monsters die zich onder de grond bevinden nog meer wegneemt. Dit is dan ook geen horror meer, maar een flauwe komedie. De CGI monsters zien er bij momenten erg lelijk uit.

Wel doet Michael Gross, de papa uit 'Family Ties', weer mee en hij is als wapenliefhebber Burt Gummer toch een van de leukste figuren uit de eerste film. Die kop van een zandworm die als trofee aan zijn muur hangt!

avatar van jipt
Duidelijk minder budget deel 1, en het cgi ziet er niet uit. Maar ik heb me redelijk vermaakt. 2,5*