Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Michel Gondry
met Jim Carrey, Kate Winslet en Kirsten Dunst

Joel (Jim Carrey) is er nogal van ondersteboven dat zijn vriendin Clementine (Kate Winslet) al haar herinneringen aan hun nogal tumultueuze relatie heeft laten wissen. Wanhopig neemt hij contact op met de uitvinder van het bewuste proces, Dr. Howard Mierzwiak (Tom Wilkinson), om zo Clementine uit zijn eigen geheugen te laten verwijderen. Maar als Joel's herinneringen aan Clementine langzaam beginnen te verdwijnen, begint hij zijn liefde voor haar opnieuw te ontdekken. Hij probeert uit alle macht het proces, dat zich diep in zijn hersenen voltrekt, tegen te gaan. Terwijl Dr. Mierzwiak en zijn crew hem najagen door zijn eigen herinneringen, wordt Joel meer en meer duidelijk dat hij Clementine niet uit zijn hoofd wil krijgen.

markie1978 schreef:
Verschrikkelijke Jim Carrey film, snap niet dat Kate Winslet zich voor deze film leent.
Van het verhaal snap ik helemaal niets, zit totaal geen spanning, humor of actie in de film.
Ik snap helemaal niks van de hoge waardering die deze film krijgt. Ook mijn vriendin vond deze film erg saai.

Omdat je het verhaal niet snapt betekent niet dat de film saai en/of slecht is.

En hoe kan je verwachten dat er humor en actie in de film zit ?
Als je het verhaal leest en er staat boven aangegeven dat het om een drama gaat dan weet je dat toch van te voren.

avatar van depri83
Waackx schreef:

Omdat je het verhaal niet snapt betekent niet dat de film saai en/of slecht is.

En hoe kan je verwachten dat er humor en actie in de film zit ?

Gezien zijn andere stemmen denk ik dat hij meer een antipathie tegen Carrey heeft dan tegen de film.

avatar van Waackx

Ja nu je het zegt...The Truman show een halve ster geven,tja.

[edit mod: offtopic verwijderd]

avatar van Timothyvdmeer
markie1978 schreef:

Humor Actie en Spanning...nee gochem het is een drama.
net als bij de Truman show beoordeel je de film op de acteur. Deze speelt net als in The Truman Show geweldig.

avatar van Gangleri
Gisteren deze film na een paar jaar opnieuw gezien. Wat een superfilm. Een verhaal met filmografische grappen zoals ze alleen van een Kaufman kunnen komen, goed acteerwerk, meeleefbare karakters en zelfs als je het verhaal al weet, is het toch nog een verrassende film. Het wordt weer eens tijd voor zo'n Kaufman film!

melvddonk
Waackx schreef:

Ja nu je het zegt...The Truman show een halve ster geven,tja.

[edit mod: offtopic verwijderd]

Dat wil toch helemaal niets zeggen? Ik geef The Truman Show ook geen voldoende, vooral vanwege Carrey. Terwijl ESOTSM van mij toch echt de volle mep krijgt.

melvddonk schreef:

Nee dat klopt, ookal heeft hij naar mijn mening nogal vrij aparte cijferlijst.

inZanity
Wat een ontzettende tegenvaller. Het is een voor mij een compleet raadsel waarom deze film zo hoog gewaardeerd word. Hoewel ik helemaal niks met science-fiction heb had ik er toch meer van verwacht maar ook het 'drama gedeelte' vond ik maar zeer matigjes en dan blijft er dus heel weinig over. Een heel langdradig, saai en rommelige film.

avatar van Aazhyd
Science fiction??

avatar van blurp194
Mooie film met een interessant en origineel verhaal, dat bij mijn derde herzien nog steeds meer details lijkt te bevatten. Prachtig gespeeld, vooral door Jim Carrey. Prachtig in beeld gebracht.

avatar van martijn011
inZanity schreef:

Ik kan echt niet anders dan me voor honderd procent achter jouw mening scharen.

Heel sterk verhaal dat hiervoor ongetwijfeld terecht een oscar heeft gewonnen. Een film die toch wel een tijdje blijft hangen. Het is echt zo'n film die je meteen opnieuw wilt kijken omdat je weet dat je bij je eerste keer nog niet alles gezien hebt. Een film die zoiets teweeg brengt, kan niet slecht zijn. Met mensen als Kate Winslet en Jim Carrey heb je ook bekende koppen. Al is de keuze voor Carrey (ik zeg niet dat hij niet kan acteren) hier misschien wat ongepast. Toch speelt hij zijn rol goed en Winslet is uiteraard een specialist in mysterieuze personages.
Zeker een aanrader !

avatar van Karl van H.
Ik vond Jim Carrey hier zeker niet ongepast hoor. Hij speelt best wel 'n gewone jongeman, een beetje 'n loser, maar wel sympathiek. Had ook geen moment het gevoel dat ik naar Jim Carrey of een komedie met Jim Carrey zat te kijken, de man kan echt wel acteren. Al is 'ie in Man On The Moon nog een stukje beter.

avatar van Valentinovic
Geweldige film..

Wat een fantastische film. De hele film door lijkt het alsof je hem zelf beleeft via Joel (Jim Carry). Voor mij een van de beste liefde films die ik heb gezien. Ontzettend orgineel verhaal en zeker een aanrader. Jim Carry speelt een serieuse rol die je niet van hem verwacht, maar dit doet hij echt super goed. Vind het na deze film gezien te hebben jammer dat hij niet meer zulk soort rollen speelt.

avatar van ralfsjam
zeer aangename film die in de midden wel in mijn ogen een moment van langdradigheid had. Maar toch was het een betere film in veel opzichten. Leuk om Carry een keer te zien in een normale rol (waar hij soms toch wel weer tegen het clowneske aan schurkte, alsof hij het niet kan laten) Aanrader voor die gene die hem nog niet hebben gezien...

avatar van Grendel
Gezien de hoeveelheid onvoldoendes (op deze site in het algemeen, niet alleen voor deze film) krijg ik het idee dat er veel stemmers hun onderbuik volgen en niet verder kijken dan dat. Ik snap anders niet goe je films zo laag kunt beoordelen. Daarmee zeg je feitelijk dat je het een zware straf vond de film te moeten kijken. Daar geloof ik niet in.

avatar van xxc
xxc
Apart, heeel apart.

Een aantal jaar geleden had ik deze film opgezet. Ik snapte er toen der tijd zo weinig van dat ik hem na een half uur al op had gezegd. Het sprak me totaal niet aan en ik kon me er dan ook echt niet in verdiepen.
Omdat ik toch wel erg benieuwd was naar deze film heb ik hem vanavond nog eens bekeken.. Helemaal, deze keer.

Jim Carrey en Kate Winslet stralen enorm in deze film. Ze spelen, zonder overdrijving, de sterren van de hemel. Ontzettend goed gedaan van die twee. Jim Carrey verdiept zich in een rol waar ik hem nog nooit mee heb gezien, en Kate Winslet doet het net zo goed als altijd.
Mede dankzij deze twee talenten is deze film helemaal zo slecht nog niet.. De regisseur heeft er ook enorm aan meegespeeld.

Het was, voor mij, wat moeilijk om er helemaal in te komen in het begin. In het verhaal. Maar als je eenmaal die stapt maakt, en je er helemaal in verdiept, gaat het vanzelf. Dan is het niet meer warrig, vervelend en irritant. Dan word het een mooie, stralende film.

Origineel verhaal. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het een of andere science fiction film was die zich afspeelt op een andere planeet. Maar gelukkig was dat niet zo. Het komt allemaal ontzettend realistisch over.

Leuk filmpje om een keer gezien te hebben.

avatar van jumpstylemovie
Mijn 1000e stem!

Een heel toepasselijke film om als 1000e stem te hebben aangezien Jim Carrey de hoofdrol heeft, de acteur waarmee het voor mij allemaal begon. Zonder hem zat ik waarschijnlijk niet op MovieMeter of keek ik misschien wel veel minder films.

En wat voor een film, een prachtige film. Verwarrend, intrigerend, ontroerend en een mooi liefdesverhaal. Ik zie deze film als een grote trip. In het begin was het nogal verwarrend doordat je allerlei dingen door elkaar zag terwijl je geen idee had waar je naar zat te kijken. Er waren een aantal momenten in de film dat ik niet zeker wist of het nou realiteit was of niet. Verder een zeer goede chemie tussen Carrey en Winslet.

Het verhaal is zeer apart en volgens mij ook behoorlijk uniek, en alhoewel het dus soms wat verwarrend was blijft het zeer interessant en was ik ook benieuwd naar hoe het af zou lopen. Over het einde ben ik wel tevreden, ik ben benieuwd of ze het nou gaan volhouden.

Verder mijn complimenten aan Carrey vanwege het prachtige acteerwerk. Ik heb hem zelden zo goed gezien terwijl hij vroeger mijn favoriete acteur was en nu nog steeds een van mijn filmhelden is. Hij laat weer eens zien dat hij niet alleen hoeft te schitteren in komedie's.

Conslusie: Een meesterwerkje. Durf het nog net geen 5 sterren te geven omdat ik het iets te vreemd vind om dit meteen als Carrey's beste film te bestempelen terwijl hij vroeger mijn favoriete acteur was. Ik ga deze film nog vaker zien en misschien word het dan wel een volle 5*!

Voordat ik begin met mijn eigen review wil ik meneer hier boven even feliciteren met zijn 1000e stem en ben ik het heel erg met hem eens.

Ik wou deze film heel erg tof vinden. En dan weet ik het meestal wel. Hoge verwachtingen verpesten vaak de film, omdat het niet aan je verwachtingen kan voldoen. Het eerste half uur had ik hier ook ongelofelijk last van. Ik vond het leuk om naar Carrey en Winslet te kijken, maar er moest toch echt wat meer gebeuren dan alleen deze interactie. Ook was ik heel verward door wat er nou allemaal gebeurde.

En na dat half uur ging het helemaal los. Je begint te snappen waar het over gaat, je leeft mee met de personages en je komt in een vreemde achtbaan te zitten die je niet meer los laat. Je zal en moet weten hoe dit afloopt.

Dit soort films zijn meestal totaal niet mijn smaak. Maar deze film wist mij zo te pakken en zo mee te sleuren in een vreemd liefdes verhaal.

Daarnaast wou ik nog even zeggen dat deze film ongelofelijk veel goede acteurs heeft. Carrey laat hier zien dat hij een top acteur is.

Vandaag gezien na Fight Club op een filmavond, volgens mij ga je van deze combinatie redelijk trippen (alhoewel ik geen drugs doe of zo haha). Perfecte film wat mij betreft, de eerste 5 die ik uitdeel, ijzersterke Jim Carrey, het beste wat ik van hem gezien heb, de rol van Joel is hem op zijn lijf geschreven. Mooi driedubbelgelaagd. Moet op termijn op een gemiddelde van boven de 4 kunnen uitkomen. Moment wat ik erg grappig vond was het flesje bier dat Stan weghaalde onder het hoofd van Joel net voordat hij wakker werd, om te camoufleren dat hij te uitbundig bezig was geweest

De thema's die me uit de film zijn bijgebleven (alhoewel ik niet weet of het de bedoeling was):
1. Hoe graag je soms ook dingen wil vergeten, ze zullen altijd aanwezig blijven in jezelf en het is beter ermee te leren omgaan.
2. Mensen worden vaak bedrogen door mensen die ze vertrouwen.
3. Geef je leven niet in handen van een stelletje amateurs.

avatar van Toontje35
Nou deze film boeit in ieder geval wel. Je moet ontzettend opletten, mn op het laatst in welke fase het verhaal zich bevind. Prima. Heerlijk verhaal.
Carrey en Winslet spelen heerlijk. Niet alledaagse film. Ik heb genoten

Ik was helemaal nooit zo'n Jim Carrey fan, maar wat een ongelooflijk goede film is dit toch. Zo mag hij ze meer maken.

avatar van Jessen0wnt
Constantly talking isn't necessarily communicating.
Geniale film, en een terechte klassieker. Wanneer de film begon dacht ik eindelijk een perfecte, goede romcom te hebben ''ontdekt'' maar daar kwam verandering in. De film sloeg over in een bijna thriller achtige setting, vol creativiteit op production design. Scènes waarin Joel een klein kind speelt of wanneer hij telkens terug keert bij de doktoren vond ik erg sterk gedaan, en eigenlijk kent de hele film wel memorabele settings, waardoor het ook veel ingrediënten bevat voor zijn populariteit. Naast het ontzettend leuke en visuele werk, is de film ook ontzettend goed gespeeld, kent het heel veel menselijke ''dingen'' en bevat het quotes waarvan ik denk: Shit, dit verwoordt je perfect. Gewoon een erg leuke en geslaagde film, die in alle opzichten goed werkt, goed overkomt en goed is. Ik ben enthousiast.
4,5 ster

avatar van Kr!kke
Een nogal vreemde film, die dan wel weer uiterst origineel is. De film zit goed in elkaar, maar erg boeiend vond ik het allemaal niet: soms was het echt een aaneenschakeling van saaie scènes. Dan wel weer goed waren de acteerprestaties: zowel Carrey als Winslet komen overtuigend over en doen het dan ook meer dan goed.

Ik zit met twee problemen.
Het eerste is: ik houd niet van dit soort films (Inception is daar ook een voorbeeld van), al moet ik erkennen dat Eternal Sunshine... knap in elkaar zit.
Mijn tweede probleem is Jim Carrey. Na een paar van zijn films gezien te hebben heb ik de neiging om, als ik zijn naam op de cover zie staan, meteen maar door te bladeren naar de volgende film. De hoge waardering voor deze film heeft mij overgehaald om dat deze keer niet te doen.
Ik heb daar geen spijt van, want deze film krijgt ook van mij een ruime voldoende, vanwege: juist Jim Carrey, die hier een geweldige rol neerzet. Van Kate Winslet had ik niet anders verwacht. Die heb ik eigenlijk nog nooit op slecht acteren kunnen betrappen.
Het verhaal spreekt mij niet aan. Het acteren van de beide hoofdrolspelers daarentegen des te meer. 3*

avatar van bozzy
WArme sfeervolle film,erg orgineel en meeslepend.
Met geweldige acteerprestaties van beide!

avatar van Zandkuiken
Een film die ik vroeger erg mooi vond, maar die me dit keer niet helemaal wist te overtuigen. De magie kreeg me maar heel af en toe eens te pakken. Waar ik het universum van de tandem Gondry/Kaufman voorheen wonderlijk vond, kwam het nu vooral gekunsteld over (die keukenscène bijvoorbeeld). Het deed me gewoon allemaal niet zoveel meer. Blijven wel over: de geslaagde fotografie, prima soundtrack en dito acteerprestaties van Winslet en Carrey.

[quote]BBarbie schreef:
Ik zit met twee problemen.

Op Liar Liar na kan ik Jim Carrey ook niet luchten of zien. Maar inderdaad hij zet hier een pracht rol neer. Zo goed dat ik pas na een tijdje in de film doorhad dat Jim Carrey de hoofdrol speelde.

herder
Aaah een intiem verhaal over de waardering van je grote liefde.

Meestal kan het ook snel misgaan met zulke films, maar onder de juiste handen kan het juist wel wat bijzonders leveren. In dit geval het tweede dus.

Jim Carrey zet ook nog eens een zeer sterke rol neer om de kijkervaring compleet te maken.

ps;
door zulke films heb ik zin om verliefd te worden