American Splendor (2003)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Shari Springer Berman en Robert Pulcini
met Paul Giamatti, Hope Davis en Harvey Pekar

Harvey Pekar is een pessimist met weinig hoop om ooit verder te komen dan z'n saaie baantje in een ziekenhuis. Wanneer hij Robert Crumb ontmoet krijgt hij z'n grote doorbraak als comic schrijver. We zien hoe Pekar z'n vrouw Joyce ontmoet, een vaste gast wordt bij David Letterman, en hoe hij kanker overwint.

avatar van Jordy
Heerlijke film! Kende de beste man niet, maar dat mag de pret niet drukken. Erg fantasierijk in beeld gebracht allemaal, diverse scenes (met een GEWELDIGE Giamatti) uit het leven van Peckar worden afgewisseld met interviews met de echte personen, waardoor het allemaal een beetje een documentaire-achtig tintje krijgt.

Ben het met bovengenoemden wel eens. Originele, verfrissende 'soort van biografie' met een geweldige rol van Giamatti. Ook de bijrollen zijn leuk. Ik heb niet zoveel met comics en kende deze man ook niet, maar het maakte de film er niet minder vermakelijk om.

Grappige referentie aan 'Revenge of the Nerds' trouwens.

avatar van Chainsaw
American Splendor, wat een pracht van een film!

Ten eerste wil ik net als de meesten hier beginnen om Giamatti een flinke veer in de reet steken. Want oh, wat speelde hij opnieuw ongelofelijk sterk. Sterker nog, dit was waarschijnlijk één van zijn betere rollen tot nu toe. Verder ook petje af voor Hope Davis (ook geweldig in About Schmidt) en Judah Friedlander met zijn perfecte vertolking van die idiote nerd Toby.

Maar naast het geweldige acteerwerk heeft American Splendor (gelukkig) nog veel meer te bieden. Uiteraard is er de schitterende en zeer unieke wijze van vertellen. Het is allemaal erg mooi in beeld gebracht en bevat ook een uitstekende sfeer, welke me van tijd tot tijd erg deed denken aan die van Ghost World (en ook een beetje Man on the Moon).

Ook qua opbouw doet de film redelijk veel denken aan de bovengenoemde titels. Want net als bij Ghost World en Man on the Moon is American Splendor van tijd tot tijd erg grappig, maar is tegelijkertijd ook behoorlijk ontroerend. Ik kreeg in ieder geval een aantal keren het bekende 'Happiness- gevoel' bij deze film.

Voor mijn gevoel nog net geen volle vijf sterren waard, hoewel ik niet weet wat een herziening allemaal kan doen. Eén ding is in ieder geval zeker; dit is niet de laatste keer dat ik deze geweldige film heb gezien.

Dik 4,5 sterren.

Paul Giamatti's is fenomenaal!
Hoe hij bijvoorbeeld in het begin van de film over straat loopt. De manier van lopen en dat ultiem depressieve gezicht. Schitterend!
Ondanks de constante eenzaamheid en de depressieve staat waar hij zich in verkeert, is het allemaal erg tragikomisch.
De tagline 'Ordinary life is pretty complex stuff. ' vat de film mooi samen.
Erg leuke film. De vermenging van feit en fictie is mooi gedaan. De nerd is akelig goed gespeeld. Je merkt bijna geen verschil...
Hope Davis is misschien net iets te knap voor de rol. Wel weer een erg leuke rol van haar.
Het einde van de film is wat zoetsappig, maar soit.

Ik zag American Splendor destijds op IFFR (2004). Dat was toen een druk dagje. In totaal 4 of 5 films gezien, dit was de een na laatste van die dag. Vond m toen goed, maar was niet zo enthousiast als ik gehoopt had. Ik heb m nu op dvd aangeschaft en herzien. Daar heb ik geen spijt van!

Een bizarre film over bizarre mensen.
Niet zo toegankelijk.
De frustraties druipen er af, maar merkwaardig genoeg, zijn er talrijke situaties en gezegden waar de frons van het voorhoofd plaatst maakt voor bedekte humor.
Inderdaad, de film doet af en toe aan Woody Allen denken.
Om nu te zeggen dat ik echt van deze prent heb genoten, ware onjuist.
Toch een 3,5, voor de originaliteit vooral.
Mogelijks kwoteer ik hem bij een tweede beurt hoger, maar dat is meestal zo...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat hier niet toegankelijk is, is me eigenlijk een raadsel. Ik vond de film heel vlot wegkijken eigenlijk. Knap gevonden vorm, misschien wel de enige echt passende. En Giamatti is natuurlijk geweldig. De nerdvriend van 'm lijkt gigantisch te overacteren totdat je echte beelden van 'm ziet. Leuke film.

avatar van Legan
Een lekker eigenzinnige film met een heerlijke rol van Giamatti die een vermakelijke en altijd negatieve brompot neerzet. Aan de ene kant heeft de uitwerking iets karikaturaals, kijk maar naar de neergezette personages, maar aan de andere kant is het tevens 100% realistisch en serieus.

Een film met karakter en soul welke vergezeld wordt door lekker luchtige muziek (jazz, pop, blues, country, …). Het tweede gedeelte, waar zoals zo vaak in films de drama de overhand krijgt boven de humor, is wel iets minder, maar desondanks is American Splendor een uitstekende film.

avatar van Maximilian
It'sh a nuw film call'd Reevengsh of the Nurrrds. It'sch about a group of nurrrd colligch stewdents whooh arr being pick'd on all the taim by the jawckss. So they decaid to take revengsh.

Giller. Quote van IMDB aangepast aan de manier waarop Toby articuleert natuurlijk.

Eigenlijk valt er nauwelijks iets aan te merken op American Splendor; uitstekende vertolkingen, rijk verhaal, interessante settings, geen afgeraffelde scènes, passende jazz-score.

Had dan ook een veel hoger cijfer gekregen, ware het niet dat één cruciaal aspect dit in de weg stond; ik kon werkelijk geen moment écht in de film komen. Misschien was ik afgeleid, zat ik niet goed, hing er iets in de lucht of lag het aan de temperatuur van m'n vruchtensappie, ik weet het niet, maar dit was hét nekschot voor mijn kijkervaring.

Zonde, want zowel de film als Giamatti verdienen veel beter.

3/5 (voor nu)

avatar van Near_Dark
Pffffft, ok, dit was weer zo'n héél rare film die bestemd is voor "ik-weet-niet-welk" publiek, ik behoor daar alvast niet toe

De eerste 40 minuten vond'k best goed meevallen, het was grappig om zien hoe de mislukkeling Harvey zich door het leven sleept, en de verteltrand was ook heel speciaal, soms zelfs met stripfiguurtjes

Maar dan begon hij toch op mijn systeem te werken, constant had ik de klok in de gaten: "hoe lang is hij al bezig...?", "Pffft, zou het nog lang duren...?", 't is niet de bedoeling dat je jezelf dat afvraagt tijdens een film, toch...?

Ik heb hem helemaal uitgekeken, maar buiten dat beloftevolle begin vond ik er dus niet veel aan, maar dat had je al begrepen zeker ?

5/10.
Het begint goed maar ontbreekt aan de nodige sprankels om zelfs maar in de middenmoot te geraken.
Als ze'm nog eens op tv spelen, zou'k je durven aanraden om zeker de 1e 40 minuten mee te pikken, dan kan je daarna nog wegzappen naar iets interessanters

Droogkomische film over het leven van de schrijver van de American Splendor stripboeken. De vorm van de film is zeker origineel te noemen. Zo komen de echte personages (Harvey Pekar en zijn vrouw) zelf ook aan t woord, en zijn sommige scenes gemonteerd met getekende personages en/of achtergronden.

Paul Giamatti is echt perfect gecast, met zijn constant norse blik. Had me niemand anders voor kunnen stellen in deze rol. Ook Hope Davis zorgt voor uitstekend tegenspel. Omdat de echte personages dus ook in de film verschijnen, kun je het spel van Paul Giamatti en Hope Davis dus mooi vergelijken. De troosteloze omgeving waarin Harvey zich bevind (zn werkplek, zn slordige woning en Cleveland) passen allemaal precies in zijn leven.

En als je deze leuk vind: probeer Ghost World ook eens (als je dat al niet gedaan hebt).

avatar van david bohm
Originele film met een sterke cast, naast de heer Giamatti vind ik Hope Davis sterk spelen. Moest een beetje in de film komen maar daarna was het mij een waar genoegen. De comic en real-life dimensie voegen echt wat toe en de dialogen zijn realistisch en humoristisch. Aanrader.

Een goede film! De soundtrack alleen al is de moeite waard, met veel mooie (love)songs en fijne overige muziek en deze past wonderwel bij de toch wel artistieke beeldmontage en de zwartkomische, luchtige sfeer. Het leven van Harvey ging evenwel niet over rozen.

Ik vond de film uitermate boeiend en de tijd vloog voorbij. De aandacht voor detail (waarschijnlijk tekenaars eigen) en de humor die zit in het uitvergroten van het doodnormale vond ik opvallen. ‘De kunst van het luisteren’ vond ik een mooie slogan. Je moet wel van dit soort elementen houden om de film te waarderen.

Ondanks de downs (naast de ups), de aangrijpende eenzaamheid en hier en daar een ‘writers bloc’ in Harvey's leven was dit voor mij een ‘feelgood’ film. Leuke dialogen met af en toe slimme woordgrappen en lekker excentrieke en nerdy personages.

Een herziening zou geen kwaad kunnen vanwege de vele dingen die te zien zijn in deze film. Voor nu 4*.

avatar van Leland Palmer
Leuk gemaakte en prima film, vooral de 1e helft van deze 'American Splendor' vond ik erg goed. Sterke rol van Giamatti, geweldig hoe hij er zo totaal kansloos en depressief bijloopt. Prachtig gespeeld, met een heerlijk zwartkomisch randje aan zo'n beetje alles wat-ie doet. Verder vond ik de scénes bij David Letterman leuk gevonden en vermaakt de film prima. Het deed me niet zoveel allemaal, maar heb een paar keer goed gelachen. Wat een stelletje vage figuren bij elkaar. Makkelijke voldoende.

avatar van Vinokourov
American Splendor is best wel een atypische film, beetje in de trent van een Wes Anderson-film. Ik vond de trieste sfeer gewoonweg droevigmakend, maar dat maakte de film samen met een flinke portie tragikomedie ook juist sterk. Extra leukigheid zijn overigens de comic-intermezzo's.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Dit blijft toch wel een geweldige film. Paul Giamatti als Harvey Pekar (R.I.P. 2010), die als sinds 1976 zijn dagelijkse leven uitgeeft als comicstrip. Helpt natuurlijk wel als je zijn werk kent, maar het dagelijks leven van een mopperende neurotische Amerikaan met een lullig baantje, heel herkenbaar (al ben ik natuurlijk geen Amerikaan). En Toby de nerd is natuurlijk ook geweldig!
Samen met Ghost World (en Hate) toch wel mijn favo-comic.
En minstens zo geweldig als de Ghost World-film.
Meesterwerk.

avatar van Insignificance
Lichtjes briljante biopic. Vaak wat stijve films met een vast stramien. Weinig van dat hier. Eentje die film, documentaire en comic afwisselt. Harvey Pekar in de vorm van zichzelf, de acteur die hem speelt en zijn getekende versie. Het kan allemaal. Elke gezichtsuitdrukking die Giamatti tevoorschijn tovert, is raak en de soepel geïntegreerde gesprekjes met de echte Pekar voorzien de man van nog meer vlees en bloed. Geen levensgenieter, geen vrolijke jongen, een sombere vent met gebreken, maar wel een echte.

Een losse scène als die met de jellybeans en de nerd, die dus blijkbaar echt bestaat, terwijl Giamatti in de achtergrond de lach nauwelijks kan bedwingen, is goud waard. Net als zijn optredens bij Letterman. Ook wanneer Pekar met serieuze tegenslag te kampen krijgt, blijft de film met gemak overeind. Dapper filmpje, leuk, ontroerend, oprecht en eerlijk. Geen valse noten in deze Amerikaanse glorie, wel veel jazz en andere zwarte muziek die het ook nog eens een fijne cadans meegeeft. Harvey is de man.

avatar van Ste*
Het is aanvankelijk even inkomen, omdat de structuur wat verwarrend werkt. Ook de voice over is erg irritant en niet om aan te horen. Maar na ongeveer 25 minuten valt het geheel wel op zijn plek en wordt het best wel een vermakelijke film

Ik hou wel van dit soort gloomy guys, ik herken veel in die houding, dus dit sprak mij misschien meer aan dan sommige anderen.

Geen topper verder, echt grappig is het meestal niet, maar het is lichtjes creatief en best wel onderhoudend en leuk gedaan dat je ook de echte personages ziet, alsof het een soort documentaire is. Helemaal met de Lettermanfragmenten levert dat wel iets leuks op.