American Splendor (2003)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Shari Springer Berman en Robert Pulcini
met Paul Giamatti, Hope Davis en Harvey Pekar

Harvey Pekar is een pessimist met weinig hoop om ooit verder te komen dan z'n saaie baantje in een ziekenhuis. Wanneer hij Robert Crumb ontmoet krijgt hij z'n grote doorbraak als comic schrijver. We zien hoe Pekar z'n vrouw Joyce ontmoet, een vaste gast wordt bij David Letterman, en hoe hij kanker overwint.

Een 8.1 op imdb

avatar van Jordy
Heerlijke film! Kende de beste man niet, maar dat mag de pret niet drukken. Erg fantasierijk in beeld gebracht allemaal, diverse scenes (met een GEWELDIGE Giamatti) uit het leven van Peckar worden afgewisseld met interviews met de echte personen, waardoor het allemaal een beetje een documentaire-achtig tintje krijgt.

Zojuist bekend geworden: te zien op IFFR!
Wat mij betreft een must-see. Een filmliefhebbende vriend heeft 'm in Amerika gezien en noemt het de beste film van het jaar.

Op IFFR:
Vr 23 januari 20:00 uur in Burgerzaal Doelen
Ma 26 januari 17:30 uur in Cinerama 1
Do 29 januari 22:30 uur in Venster 1

en Jordy vond 'm ook leuk

Da's ook wat waard ja, zolang het maar niet op Buffy lijkt.

avatar van Jordy
Nee, zo goed was het ook weer niet

avatar van titan
Leuke en verfrissende mix van film, documentaire, strip en een kijkje achter de schermen bij het maken van een film met een glansrol van Paul Giamatti. 3,5*

Ben het met bovengenoemden wel eens. Originele, verfrissende 'soort van biografie' met een geweldige rol van Giamatti. Ook de bijrollen zijn leuk. Ik heb niet zoveel met comics en kende deze man ook niet, maar het maakte de film er niet minder vermakelijk om.

Grappige referentie aan 'Revenge of the Nerds' trouwens.

Overigens deed deze film me regelmatig denken aan 'Man on the Moon'.

Maf in het kwadraat, met een prachtige hoofdrol voor Paul Giamatti. Hoewel de echte Harvey Pekar nog veel gekker oogt, blijkens de documentaire beelden die in de film te zien zijn. Erg leuk om fragmenten uit oude Dave Letterman shows te zien. Al was het maar om te constateren dat Letterman na al die jaren nog precies hetzelfde kunstje vertoont...
Robert Crumb vind ik niet bepaald sprekend lijken in deze film. Hij is ook een eersteklas weirdo, wat niet echt in de film naar voren kwam. Maar a la, het gaat uiteraard om Pekar.
Ik heb trouwens ook weer genoten van Hope Davis. Na About Schmidt alweer een enerverende rol.

avatar van Goodfella
Erg erg leuk verhaal. Deed me overigens meer denken aan Adaptation (qua Droste-effect) dan Man on the Moon. Heerlijke humor, fris, origineel... m'n favoriete film van vandaag!

Hele bijzondere film. De sfeer die het uitstraalt is duidelijk een andere dan de meeste films van tegenwoordig. Een belangrijke component hierin zal de muziek zijn, die voor mij niet bepaald typische filmmuziek is. Verder is de verteltrant met allerhande comic elementen voorzichtig gezegd apart. Voor mij was de film dan ook het bekijken meer dan waard!
4****

Ik zag dat deze film alleen in Antwerpen te zien is. Moet deze nog uitkomen in Nederland? Ik ben wel geinteresseerd in deze film...

avatar van moviefreak#1
Erg mooi gemaakt en een fantastische Giamatti.
"I Thought I married somebody with a sense of humor"
"I Guess I fooled you"
4 sterren

avatar van De Knip
Wat begon als een luchtige komedie, ontaardde in een erg vervelende zit. Laatste half uur heb ik niets gezien dan deprimerend gezwam van iemand, waarin ik de interesse het laatste gedeelte totaal verloor. Ook de muziek deed mee aan de vervelende zit.

avatar van titia
Draait vanaf 1 juli in de nederlandse bioscopen (nou ja, volgens de voorlopige planning dan)

Ha. Deze film had ik een tijd geleden gezien. Weet niet waarom ik er toen aan begonnen was. Beetje toeval. Grappig dat ik net las dat ie ook in Nederland gaat draaien...

Maar goed, weet nog zeer veel van de film. En vond 'm dan ook behoorlijk hip. Vooral die droogkloot zelf.

FisherKing
Lang leve de film-distributie in Nederland.

Draait in slechts 4 zalen.

avatar van Redlop
Inmiddels in 5 steden Fisherking.

Verfilming van een autobiografische strip waarin de hoofdpersoon wordt gespeeld door een acteur, door een stripfiguur en door de echte man zelf.
Als de lol van die vertelvorm eraf is dan duurt de film iets te lang, omdat het al met al toch een oninteressante man is. Ik vond de muziek (vaak) wel passen. Vooral John Coltrane ademt de juiste sfeer uit.

Verder een ironische kijk op de subcultuur van de Comic-fanatici.

Ik vond dit een geweldige film, de wijze waarop Giamatti deze sympathieke en aandoenlijke 'loser' neerzet werkt aan de ene kant op je lachspieren, maar tegelijkertijd kun je als kijker ook meeleven met hoe hij zich voelt. Net als 'Ghost World' een goed verfilmde underground comic, hoewel ik de strips zelf nooit gelezen heb.

avatar van bioscoopzaal
student-rdam schreef:

Hoe weet je dan dat het een goede verfilming is?

avatar van bennie jolink
Deze film begint heel grappig maar het saaie bestaantje van harvey wordt steeds minder leuk in beeld gebracht en wordt zelf ook saai.

Zo heb je bv. in het begin nog wat leuke cartoons die harvey in z'n hoofd voorbij ziet komen als hij in de rij staat bij de kassa.

Ook vond ik de tussendoor interviews met de echte harvey niet echt wat toevoegen, het haalt je nogal uit de sfeer van de film en het is ook nogal arty-farty in beeld gebracht (met die witte achtergrond)

Deze film doet je constant denken aan de 'crumb' documentaire die WEL de hele film door grappig is.

Heb hem niet helemaal gevolgd, maar zag er allemaal best aardig uit. Ik geef het een voldoende: 3* De film was heel "gewoon".

avatar van Jordy
Als deze film iets niet was...

Ik heb deze film gezien en het verhaal kon me eigenlijk geen moment boeien. Zo vond ik de interviews met Harvey en de strips tussen door eigenlijk alleen maar vervelend. Denk dat het gewoon niet mijn type film is, want ik kon er niks geweldigs uithalen. 2* omdat het acteerwerk niet slecht is.

neo (crew)
Leuke, afwisselende film met eens een keer slechts erg kort naar het einde toe een ''inzakker'' qua tempo. De nerd, oh wat is dat een geweldige figuur 4 sterren

avatar van as
as
Originele adaptatie van de gelijknamige strip met een fantastische rol van Paul Giamatti. toch zakt de film een klein beetje in na de eerste helft waarna de film in de laatste 20 minuten weer sterk voor de dag komt. Cynisch, zwart en erg humorvol met een originele art direction. 4*en

Mes-One
Shari Springer ?

avatar van Poisonthewell
Ik vond dit een hele bijzondere film. Zeer originele manier van strip verfilmen. Ook de eerste keer dat Paul Giamatti me opviel als een klasse acteur. Zeer sterke film.