American Splendor (2003)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Shari Springer Berman en Robert Pulcini
met Paul Giamatti, Hope Davis en Harvey Pekar

Harvey Pekar is een pessimist met weinig hoop om ooit verder te komen dan z'n saaie baantje in een ziekenhuis. Wanneer hij Robert Crumb ontmoet krijgt hij z'n grote doorbraak als comic schrijver. We zien hoe Pekar z'n vrouw Joyce ontmoet, een vaste gast wordt bij David Letterman, en hoe hij kanker overwint.

avatar van Martin Van K
Er zitten een aantal heel boeiende methodes van filmen in American splendor. Vooral de mix tussen stripverhaal en bewegend beeld ; en de mix tussen de echte personen en de acteurs.
Leuk gedaan: 3,5 *

Hele bijzondere film. Zowel filmisch (stijlen en fictie/nonfictie overgangen), als het verhaal. De comicserie kende ik tot deze film niet, maar dat heeft de pret zeker niet gedrukt. Verder puik werk van Paul Giamatti.

Omdat Harvey zelf het pessimisme opzoekt kwam deze film niet deprimerend op mij over, maar juist zwartkomisch.

Een van de beste films die ik de laatste tijd heb gezien.

rickjans
Creatief en humoristisch tot op het bot ! een van de onderhoudendste films ooit ! cinematografisch wondertje !

motherspot
een Film die niet verbeterd kan worden.super.knap staaltje film.erg komisch ook.

avatar van mikey
Leuke film en een belachelijk goeie rol van Paul Giamatti. 3.5

avatar van Ziggy007
Ik erger me (kijk nu) aan die Toby

edit:

Erg goede acteerprestaties van Paul Giamatti, en toch ook wel van Hope Davis, maar verder vond ik de film wat tegenvallen. Niet goed, niet slecht, maar niet echt leuk.

Ik kom niet hoger dan 3*

Inderdaad niet echt leuk. Ik houd niet zo van die semi serieuze depri films. Wat is de wereld ellendig en wat zijn wij allemaal triest. Het enige grappige zijn de stripkaders

2* en eigenlijk is dat al te veel.

echt originele en leuke film ook leuk is het dat ze heel de tijd filmen tussen de echte en de geakteerde pekar
ook leuke rol van de killer nerd deze man isecht erover
wie houdt van intelligente humor aanrader

avatar van Jorick
Een originele en interessante film. Giamatti zet een sterke rol neer, maar ook de rest van de cast acteert goed. De afwisseling tussen film (bewegende beelden) en comic wordt leuk in beeld gebracht. De film kent erg mooie en leuke scenes, maar hier en daar zaten ook enkele momenten welke ik langdradig vond. Voor de rest is de muziek in de film goed bevallen en heb ik me over het algemeen goed vermaakt.

avatar van Chainsaw
American Splendor, wat een pracht van een film!

Ten eerste wil ik net als de meesten hier beginnen om Giamatti een flinke veer in de reet steken. Want oh, wat speelde hij opnieuw ongelofelijk sterk. Sterker nog, dit was waarschijnlijk één van zijn betere rollen tot nu toe. Verder ook petje af voor Hope Davis (ook geweldig in About Schmidt) en Judah Friedlander met zijn perfecte vertolking van die idiote nerd Toby.

Maar naast het geweldige acteerwerk heeft American Splendor (gelukkig) nog veel meer te bieden. Uiteraard is er de schitterende en zeer unieke wijze van vertellen. Het is allemaal erg mooi in beeld gebracht en bevat ook een uitstekende sfeer, welke me van tijd tot tijd erg deed denken aan die van Ghost World (en ook een beetje Man on the Moon).

Ook qua opbouw doet de film redelijk veel denken aan de bovengenoemde titels. Want net als bij Ghost World en Man on the Moon is American Splendor van tijd tot tijd erg grappig, maar is tegelijkertijd ook behoorlijk ontroerend. Ik kreeg in ieder geval een aantal keren het bekende 'Happiness- gevoel' bij deze film.

Voor mijn gevoel nog net geen volle vijf sterren waard, hoewel ik niet weet wat een herziening allemaal kan doen. Eén ding is in ieder geval zeker; dit is niet de laatste keer dat ik deze geweldige film heb gezien.

Dik 4,5 sterren.

als filmexperiment kan ik de film zeker waarderen. het is een unieke combinatie tussen biopicfilm;docu en comicbook. en Giamatti staat weer enorm indrukwekkend te acteren. maar de film is net als Pekar zelf te introvert om mij te gaan intrigeren of beklijven.

2.5**

misschien na een volgende kijkbeurt een hogere score

Van Nunen
Je denkt steeds, nu gaat ie 't echt maken, maar nee dat gebeurt nooit.Dat vond ik wel origineel.
Deze film maakt ook duidelijk waarom Giamatti is gecast voor Sideways: hij kan de rol van de eeuwige depressieveling perfect neerzetten.
En die Toby was ook erg grappig. Hij leek wel een nerd-Transformer met die manier van praten...
Het verhaal was iets minder, maar de manier waarop het verteld werd vond ik erg sterk, als ook de typetjes in de film.

Paul Giamatti's is fenomenaal!
Hoe hij bijvoorbeeld in het begin van de film over straat loopt. De manier van lopen en dat ultiem depressieve gezicht. Schitterend!
Ondanks de constante eenzaamheid en de depressieve staat waar hij zich in verkeert, is het allemaal erg tragikomisch.
De tagline 'Ordinary life is pretty complex stuff. ' vat de film mooi samen.
Erg leuke film. De vermenging van feit en fictie is mooi gedaan. De nerd is akelig goed gespeeld. Je merkt bijna geen verschil...
Hope Davis is misschien net iets te knap voor de rol. Wel weer een erg leuke rol van haar.
Het einde van de film is wat zoetsappig, maar soit.

Ik zag American Splendor destijds op IFFR (2004). Dat was toen een druk dagje. In totaal 4 of 5 films gezien, dit was de een na laatste van die dag. Vond m toen goed, maar was niet zo enthousiast als ik gehoopt had. Ik heb m nu op dvd aangeschaft en herzien. Daar heb ik geen spijt van!

Verfrissend en gezellig deze biopic, met goede synthese van film, comics en de non-fictie stukken. Giamatti is inderdaad erg aanstekelijk meeslepend en geknipt voor de rol.

avatar van centurion81
Heerlijke biografische film die geen moment verveelt en waar mooie cinematografische stukjes in voorkomen. Giamatti's weet het kleinburgerlijk cynisme fantastisch neer te zetten.

Kon me in het geheel niet boeien. Na hooguit een kwartier op volle snelheid (voor zover je daarvan kunt spreken bij een DVD) vooruit "gespoeld" om een indruk van de rest te krijgen.

avatar van Baksteen
Ik vond het begin juist het beste stuk en voor de rest keek hij ook erg lekker weg. Hij bleef me vermaken en anderzijds ook erg boeien. En die nerd Toby, hilarisch gewoon. Alleen al de manier waarop hij praat.

cinema.
Mijn mening in een notendop ..

''Drie niveau’s van realiteit en ze werken allemaal samen om één verhaal te vertellen. En dat zonder dat het geaffecteerd, of navelstaarderig intellectualistisch gaat lijken. In tegendeel, de hele film straalt een rechtlijnig, eenvoudig gevoel uit. Je krijgt nergens het gevoel dat de makers een trukendoos hebben opengetrokken of op een onnodig ingewikkelde manier een simpel verhaal vertellen. Alles voelt strikt natuurlijk aan, niets wordt geforceerd.''

Alleen al voor dit gegeven, niets meer dan lof

Echt een drama deze film, ik keek deze film met een vriendin en we hebben wel 4 keer door moeten spoelen. Zat niks in, geen beleving bij de acteurs. Echt zo'n artifarty film voor mensen die interessant willen doen, maar deze film is toch echt ff tussen door gemaakt door uitgebluste acteurs. Kan dan nog zo op waarheid zijn gebaseert, ik wens deze film niemand toe. A total disgrace!!

avatar van hulkio
Harvey Pekar (Paul Giamatti) is een pessimist met weinig hoop om ooit verder te komen dan z'n saaie baantje in een ziekenhuis. Wanneer hij Robert Crumb ontmoet krijgt hij z'n grote doorbraak als comic schrijver. Geen superhelden, maar zijn eigen levensverhaal. Origenele film, mede door de manier waarop het gebracht wordt. Giamatti is wederom erg goed en ook de andere rollen overtuigen. Kortom prima comicverfilming al lijkt het in de verste verte niet op al het Marvel geweld.

avatar van wibro
Deze film werd in de VPRO-gids de hemel in geprezen, maar is toch echt niet mijn kopje thee. Ik ben 2 keer in slaap gevallen; overdag, wel te verstaan want ik had hem opgenomen.
Het lukte mij niet om mij te concentreren op het verhaal. Het gebruik van stripkaders was best wel origineel, maar kan die film toch echt niet redden. De stem van Paul Giamatti vond ik trouwens ook erg irritant.
Film met heel veel moeite afgekeken. Dat er voor deze film van mij geen hoog waarderingcijfer uit de bus zal komen, dat mag wel duidelijk zijn.

confucius
Zeer geestige vertoning. Een soort 'lofzang' aan een zwaarmoedige pessimistische en een aan acute zelfmoordneigende sukkel. Prachtig in beeld gebracht - en vertolkt - door Giamati. En niet te vergeten de combinatie strip/realiteit die het deze keer wonderwel uitstekend doet. En dan was er nog de paranoiabarometer die maar bleef stijgen. Een film die vooral Woody Allen fans zullen weten te waarderen, want, zeg nu zelf, dit is geen 'gewone' film. Een dikke gouden ... allee vooruit dan maar ...5 gouden pentagrammen.

Een bizarre film over bizarre mensen.
Niet zo toegankelijk.
De frustraties druipen er af, maar merkwaardig genoeg, zijn er talrijke situaties en gezegden waar de frons van het voorhoofd plaatst maakt voor bedekte humor.
Inderdaad, de film doet af en toe aan Woody Allen denken.
Om nu te zeggen dat ik echt van deze prent heb genoten, ware onjuist.
Toch een 3,5, voor de originaliteit vooral.
Mogelijks kwoteer ik hem bij een tweede beurt hoger, maar dat is meestal zo...

avatar van Donkerwoud
Movsin schreef:
Een bizarre film over bizarre mensen.
Niet zo toegankelijk....

Het bizarre zit hem er in hoe menselijk deze mensen zijn in al hun neuroses en wisselingen in het humeur. Eigenlijk zou ik het meer fel-realistisch dan bizar noemen. Paul Giamatti zet hier een van zijn meest indrukwekkende performances neer, als de goedhartige zeiksnor die de wereld in zich opneemt en verwerkt in zijn comics. Helaas dat de man meestal flauw gecast wordt als irritante badguy, hij verdient zoveel meer...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat hier niet toegankelijk is, is me eigenlijk een raadsel. Ik vond de film heel vlot wegkijken eigenlijk. Knap gevonden vorm, misschien wel de enige echt passende. En Giamatti is natuurlijk geweldig. De nerdvriend van 'm lijkt gigantisch te overacteren totdat je echte beelden van 'm ziet. Leuke film.

avatar van Legan
Een lekker eigenzinnige film met een heerlijke rol van Giamatti die een vermakelijke en altijd negatieve brompot neerzet. Aan de ene kant heeft de uitwerking iets karikaturaals, kijk maar naar de neergezette personages, maar aan de andere kant is het tevens 100% realistisch en serieus.

Een film met karakter en soul welke vergezeld wordt door lekker luchtige muziek (jazz, pop, blues, country, …). Het tweede gedeelte, waar zoals zo vaak in films de drama de overhand krijgt boven de humor, is wel iets minder, maar desondanks is American Splendor een uitstekende film.

Meneer Bungel
Ordinary life is pretty complex stuff.

Giamatti wordt hier al flink geprezen voor zijn prestatie in deze film en daar sluit ik mij van harte bij aan. Harvey Pekar vind ik sowieso een interessant figuur(die ik slechts zijdelings kende via werk van Robert Crumb en een tv-programma uit Cannes waar deze film gepromoot werd door de Pekars zelf) en dat maakt deze film meteen al sympathiek.
De vormgeving is even voor de hand liggend als briljant en de toon af en toe lekker sarcastisch/cynisch maar ook regelmatig vertederend en indringend, mooie balans.
De stukjes 'real-life-telly' uit de David Letterman-show, de echte Pekars die ook via een extra kader hun zegje doen en de sfeervolle soundtrack maken het helemaal af. Moet ik nog wel even Hope Davis vermelden, geweldig actrice in menig film, bij deze.

5,0*.

hunkydory
Bungel

Meneer Bungel
Hunkydory, dank.

avatar van Maximilian
It'sh a nuw film call'd Reevengsh of the Nurrrds. It'sch about a group of nurrrd colligch stewdents whooh arr being pick'd on all the taim by the jawckss. So they decaid to take revengsh.

Giller. Quote van IMDB aangepast aan de manier waarop Toby articuleert natuurlijk.

Eigenlijk valt er nauwelijks iets aan te merken op American Splendor; uitstekende vertolkingen, rijk verhaal, interessante settings, geen afgeraffelde scènes, passende jazz-score.

Had dan ook een veel hoger cijfer gekregen, ware het niet dat één cruciaal aspect dit in de weg stond; ik kon werkelijk geen moment écht in de film komen. Misschien was ik afgeleid, zat ik niet goed, hing er iets in de lucht of lag het aan de temperatuur van m'n vruchtensappie, ik weet het niet, maar dit was hét nekschot voor mijn kijkervaring.

Zonde, want zowel de film als Giamatti verdienen veel beter.

3/5 (voor nu)