Interview (2003)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Pierre Bokma, Katja Schuurman en Theo Maassen

Een gerenommeerd journalist (Pierre Bokma) van een kwaliteitskrant moet tegen zijn zin de populairste actrice van Nederland (Katja Schuurman) interviewen. Litteken ontmoet litteken: het interview ontspoort, de karakters botsen en de spanningen lopen hoog op.

avatar van missl
De film verraste, goede rol van Katja

Ik heb zelden zo`n goede Nederlandse film gezien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Uitstekende film van eigen bodem. De chemie tussen de hoofdrolspelers en de broeierige sfeer tillen deze uiterst vermakelijke dialoog naar een hoger plan. Schuurman schittert, evenals Bokma. Zeer goed.

avatar van lucdecoster
Mooie Nederlandse film. Gelukkig duurde hij niet lang want er komen maar een paar acteurs in voor. Wel mooi geacteerd vond ik van het duo en een verrassend slot. Bij Imdb zelfs een score van 7 en bij moviemeter natuurlijk iets lager.

avatar van Anatolia
Film moet het enkel hebben van het acteerwerk en helaas komt dat allemaal erg onnatuurlijk over. Vermoeiende stemmingswisselingen bij beide karakters en onlogische reacties. Bokma acteert daarbij wel redelijk, Schuurman uitermate zwak. Dat het allemaal in realtime is geschoten, draagt ook niet bij aan de geloofwaardigheid van het geheel: de ontwikkelingen gingen mij namelijk wat te snel.

Interessant concept, slechte uitwerking. 1*

Jammer van het debiele einde. De rest van de film is goed door te komen door de aardige dialogen en acteerwerk.

De hele film vind ik dat Katja zich vreemd gedraagt, maar het einde van de film maakt alles duidelijk. De film gaat niet echt snel, eigenlijk vrij langzaam, maar nooit saai.

Van mij krijgt deze Nederlandse film een 8!

avatar van mjk87
Tegenvallende film. Het concept is niet onaardig, alleen de uitwerking is jammer. Vooral het totaal ongeloofwaardige scenario en de beweegredenen van beide. Aan het einde begrijp ik het van Katya al meer, van Pierre nog niet maar in de rest van de film heb je daar niks aan. Daar had iets anders op bedacht moeten worden. Waarom blijft Pierre daar? Hij wil liever weg, zij wil hem liever ook weg. Hij wil liever naar Den Haag vanwege de kabinetscrisis. Ga dan. Dan is het wel leuk om originele tv-beelden in de film te stoppen, maar het maakt het geheel er niet beter op. Waarom stop je dat er dan in.
En dat is jammer. Want hun spel is prima. Bokma kan beter, maar tussen hen is er wel chemie. Het knettert wel. Ze kunnen elk moment de kleren van elkanders lijf scheuren en hun ding doen.
Verder is de film met weinig fantasie geschoten. Ik zie niks origineels in kleur, bewegingen, montage, etc.
Het einde was prima, maar kan de film niet redden.

AddictedToMovies
Voor een eurootje gekocht in de MediaMarkt! Zeer boeiende, slimme film. Ondanks dat het allemaal in 1 kamer afspeelt, verveelt het geen moment. Buscemi's versie idem dito, maar voegt weinig tot niks toe aan het origineel.

Best wel een boeiende en interessante film met zeer goede dialogen. Goed gespeeld trouwens van Pierre Bokma en Katja Schuurman.

speranza
Zowel Pierre Bokma als Katja Schuurman spelen overtuigend in deze film.

Vond het wel een boeiende film, met zwakke en sterke elementen. Vrij goed acteerwerk van beiden, daardoor bleef ik ook geboeid. Terwijl er naar mijn smaak iets te veel herhaling in de dialogen zat.
Ik vind het wel echt zo'n film waarvan je denkt: dat HAD een veel sterkerer film kunnen zijn, als... Het einde vond ik zwak. Dat Katja niet oprecht was geweest zag ik wel aankomen, en vond ik ook wel geloofwaardig, maar wat deed in hemelsnaam het (recente!) dagboek van Ellen in haar appartement, en dan ook nog zo rondslingerend? Dat vond ik echt ongeloofwaardig.

avatar van Schildpad.
De film was erg wisselend; soms hele sterke momenten, soms zwakke. Daarom vind ik het lastig om de film te beoordelen. Pierre Bokma speelt goed, Katja Schuurman vond ik wat minder. Ik vond dat sommige opmerkingen en onthullingen die de personages maakten/deden erg onrealistisch waren, het was niet geloofwaardig dat een 1e interview met iemand echt zo verloopt. Het is natuurlijk een film, maar als kijker wil ik graag wel mee kunnen gaan in de gebeurtenissen. Leuk om Ellen ten Damme ook nog even te zien aan het begin.

avatar van mayhemblik
Fantastisch, geweldig en ook nog eens erg goed, er is ons een groot regisseur ontnomen.
Heerlijk hoe ze elkaar afbranden en om elkaar heen draaien, ik heb me zeker vermaakt.

avatar van niethie
Albert Verlinde is overleden aan aids (die Theo )

Viel me erg tegen! Het hele principe is natuurlijk erg aardig en ik moet zeggen dat het nog vrij interessant begon, maar helaas hield dit niveau niet aan. Vond het allemaal veel te gemaakt overkomen, rollen van Bokma en Schuurman waren meer theatraal dan naturel en vooral die laatste werkte me op een gegeven moment vreselijk op mijn zenuwen. Als dit haar beste rol zou zijn vraag ik me af wat de slechte dan wel niet is. Ook de dialogen vond ik niet bijzonder, soort van diepzinningheid terwijl het eigenlijk niet veel meer was dan oeverloos langs elkaar heen lullen. De zelfspot was af en toe best leuk te noemen, maar helaas alleen veel minder scherp dan gehoopt. Het laatste kwartiertje maakte veel goed en de finale kwam (voor mij) nogal onverwacht, alhoewel het nou ook weer niet zo een grote verrasing was natuurlijk.

2 sterren

Een goede film zet je aan het nadenken. Dat heeft deze film bij mij wel gedaan.
Ik heb deze film voor een groot deel bekeken als : deze film is Theo van Gogh.
De karakters die hier spelen zijn Theo van Gogh.
Bij de aftiteling bleek dit overigens niet. Dus het is mijn gedachte, mijn verzinsel.

Het leven is één groot theater en één grote leugen. En iedereen weet dat dat het uiteindelijk allemaal om de waarheid gaat. Dat je eerlijk bent tegenover elkaar, als je tenminste op een fijne manier met elkaar om wil gaan.

Zo een film was het voor mij. Die was mooi vormgegeven en op een mooie en overtuigende manier gespeeld.
En zo klopte hij ook.

Maar toen kwam het einde.

En daarom zei ik bij het begin : Een goede film zet je aan het nadenken.

Geweldige film met mes-schrerpe dialogen. Pierre Bokma en Katja Schuurman zijn zeker aan elkaar gewaagd in de film, en vallen elkaar verbaal aan in deze strijd tussen de sexen. Genade is een woord dat ze beide niet kennen. Beide acteurs (en dan vooral Katja) spelen personages die dicht bij zich zelf staan en dat maakt deze film ook zo goed. Ook vanwege het feit dat de film in een week is opgenomen en in het appartement van Katja zelf. Dit maakt het geheel een stuk authentieker.

Zeker mijn favoriete Van Gogh-film. En let ook op de geniale rol van Theo Maassen op het begin.

avatar van blurp194
Ik lees hiervoor ergens dat er nogal wat in het script geknipt is om het in 90 minuten te laten passen - misschien daarom dat het verhaal er niet erg duidelijk uitkomt, en dat ook een duidelijk verschil is met de remake. Die vind ik sowieso scherper, meer to the point, helderder. Toch is dit ook een heel goede film. Ik kan alleen maar aanraden om ze allebei te zien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De eerste Theo van Gogh film voor mij en dit smaakt zeker naar meer.
De spanningsopbouw tussen de karakters en de constant aanwezige seksuele spanningen zijn erg boeiend om te volgen.
Katja is natuurlijk al een prachtige vrouw maar hier laat ze ook zien aardig goed te kunnen acteren, en doet ze zeker niet onder voor Pierre Bokma.

Het einde is origineel verzonnen en het acteer niveau is ver boven het gemiddelde, nee films als deze zie ik niet vaak terug tussen de Nederlandse films en ik ga daarom ook zover om Interview 1 van de betere films van eigen bodem te noemen

Wat ik trouwens ook erg leuk vond was dat acteurs allemaal hun eigen voornaam hielden, kan me voorstellen dat dat enorm prettig kan zijn voor de hoofdrol spelers.

Kortom: Nederland mag trots zijn op een film zoals deze.

Zonder enige twijfel.

avatar van xxc
xxc
Jammer.

Helaas heb ik de Amerikaanse versie eerst bekeken voordat ik deze op heb gezet. Misschien niet zo'n goed idee.. Dit is immers de originele film, de andere is gewoon 'geAmerikaniseert'. (geen nl woord)

De versie met Sienna Miller beviel me erg goed. Omdat ik dacht dat deze film puur hetzelfde zijn, maar dan met een compleet andere cast, verwachtte ik eigenlijk dat naar de hollandse versie mijn voorkeur ging. Maar nee, helaas, niets is minder waar..

Goede cast.. Maar waar Sienna en Steve het zo goed deden samen, en de chemie van het scherm afspatte, ergerde ik me hier kapot aan de film. Ik heb 1,5 uur lang op de klok zitten kijken hoelang hij nog zou duren.. Mijn handen begonnen te tintelen om een boek te pakken. Maar toch heb ik hem afgekeken. De amerikaanse versie keek overigens heerlijk weg..

Het verhaal is echt precies hetzelfde.. Het meisje zegt dat ze kanker heeft, hij is een politiek journalist, ze voelen zich tot elkaar aangetrokken.. Maar toch vind ik de versie met Sienna veel en veel fijner om naar te kijken..

Een buitengewoon leuke nederlandse film met prachtig spel van katja en piere.
al moet ik wel zeggen dat de film na een minuut of 50 langzaam maar zeker een kleine beetje inzakte.

Toch 3.5 dikverdiende *en

avatar van Jeroenymus
Vakkundig in elkaar gezette psychologische thriller/drama.
2 totaal tegengestelde personen die tot elkaar zijn veroordeeld middels een interview. Het eenn en ander ontaard in een woorden strijd waar de èèn nauwelijks onder doet voor de ander. Op het eind zit er een enorme plot twist die je verbouwereerd achter laat omdat et totaal onverwachts aankomt. Geweldig bedacht en uitmuntend geacteerd.

avatar van FilmFan2
Wauw, Dit is zeker wel een van de beste films die ik gezien heb.
Geweldig gespeeld door Pierre en Katja (ook nog even extra complimenten voor die laatste voor de grote dosis zelfspot die ze vast en zeker bezit). Het script, de regie en het “Simpele” camerawerk klopt allemaal. Op de helft dacht ik al dat ik wist hoe het zou aflopen, maar later werd ik toch weer op een ander been gezet en dit einde had ik al helemaal niet zien aankomen.
De Amerikaanse versie heb ik ook gezien, maar ik vond de Nederlandse versie toch beter. De Amerikaanse versie was wat minder rauw dan deze en ik denk dat dat het beste past bij het verhaal.
Dit is naast Medea één van de beste van Theo van Gogh.

zerodopa
'gewoon' steengoed.

Wat een gemis is theo van gogh voor de NL filmindustrie

avatar van missl
Herzien en ik ben helemaal niet meer enthousiast. Het einde is wel goed maar de aanloop ernaartoe slaat nergens op, slechte dialogen en heel veel overacting. Nee, mijn enthousiasme is gedaald.

avatar van FilmFan2
Lugubere gedachte trouwens, dat Ellen 2 jaar na het uitkomen van de film ook echt kanker heeft gehad

avatar van sinterklaas
Derde film van Theo van Gogh die ik gezien heb en die schetst hier wel een erg goede film waar je over het algemeen weinig van verwacht, maar door de scherpe oneliners, comfrontaties en spanningen tussen Pierre en Katja altijd wel weet te boeien en ook naar een verrassing toewerkt. Pierre Bokma is hierin echt grandioos goed en ik kan bijna al zeggen dat dit ook een van zijn beste rollen is. Hij weet hier dingen te plaatsen die ik nog amper van hem ben tegengekomen. Katja Schuurman speelt ook erg overtuigend. Journalist Pierre besluit om een alles onthullende interview te regelen bij Katja, een neurotische soap actrice die door en door maar negatief in het nieuws komt. De twee zijn nog maar net samen en de spanningen lopen hoog op tussen de twee, en je kan dit wel zien als een soort van soap. Maar dan wel een soap die erg slim in elkaar is gezet en nergens overdreven word. De hele film speelt zich af in de kamer van Katja en het word echt nergens saai. De interview en alle dingen eromheen worden interessant uitgewerkt aangezien het over 2 getraumatiseerde personen gaat en Pierre vecht tegen een shellshock door zijn dienst in Bosnië en uiteraard blijken de twee toch wel meer op hun geweten te hebben dan je als kijker zou denken. Het slaat ook pas in als een bom als we erachterkomen dat Pierre zijn eigen vrouw naar de dood heeft geholpen, en ook vooral de manier waarom en hoe het nou al die tijd zat met Pierre's overleden dochter. Het feit dat Pierre er uiteindelijk is ingeluisd door Katja is ook een erg onverwachts, maar bijzonder treffend.

En zo zie je maar dat je niet veel hoeft te doen om een behoorlijk sterke film te maken met een vrij groot plot en slimme wendingen. Toch inderdaad wel een van de betere Nederlandse film en ook zeker beter dan 06/05. Pierre Bokma blijft echt een held. Helaas vond ik die rol van Theo Maassen in het begin wel nietszeggend. Hij had gerust wel even wat mogen zeggen. Wat daar nou geniaal aan was, weet ik niet.

avatar van Askikker
Een film met Pierre Bokma (en dan nog wel een film van Theo van Gogh, al wist ik dat op t moment van kijken niet); dat moest wel smullen worden.
Niet dus.

Behalve de eerste en laatste minuten is de film eigenlijk meer een toneelstuk.
Maar wel een toneelstuk met ontzettend slechte dialogen.

‘Waarom huilde je?' ‘Omdat ik moest huilen.'

Pierre Bokma heb ik wel es (ik bedoel; altijd) beter gezien, en van die Katja Schuurman ben ik nog nooit vrolijk geworden, wat een over acting. En kan dat mens niet eens een keer normaal lopen, ipv die tieten steeds vooruit te steken (of was dat hier zelfspot?).

Zonde, mn verwachtingen waren zo hoog.

avatar van perceived
Eenvoudige maar prima en onderhoudende film. Kat & Muis spel in slechts één ruimte waar de vraag is: wie is de kat en wie de muis..?