Motel Hell (1980)

Komedie / Horror

geregisseerd door Kevin Connor
met Rory Calhoun, Paul Linke en Nancy Parsons

Boer Vincent pikt onschuldige voorbijgangers op en begraaft ze op zijn land. Alleen zijn de slachtoffers niet dood. Vincent's bedoeling is voorbereidingen te treffen voor zijn aankomende horeca-onderneming.

avatar van jeroentjuhhhhh
Belangrijk. Op z'n eigen manier, dat wel. Niet per se een directe invloed op grote films, maar de erfenis van Motel Hell is er één om te respecteren. Neem alleen al de locatie; Devil's Reject, Pumpkinhead 2, Hatchet... ze zouden er later allemaal te vinden zijn. Of de rol van Nancy Parsons, die hier volledig onopgemerkt blijft? Bizar. Dave Parker ( The Hills Run Red (2009) ) laat in een interview al terecht merken dat haar personage een blauwdruk lijkt van Kathy Bates in Misery (1990) . De film wordt hier veel te makkelijk afgevallen. Een unieke film in de eerste 'batch' aan slasher-achtige films. Wie een volbloed horror verwacht, komt van een oude kermis thuis (lees de comments er even op na). Gelukkig krijgt een film als dit de welverdiende Arrow treatment! Het zegt genoeg.

Motel Hell doet qua plot denken aan The Corpse Grinders (1972) , maar is in de uitwerking compleet anders. Niet alleen houdt regisseur Connor zich kwalitatief beter staande, ook inhoudelijk heeft hij genoeg te bieden. Zeker gecombineerd met de zwarte humor en ludieke setups, allemaal in en rondom dat bizarre motel. De SM-scene is de absolute kers op de taart! Met sterke concurrentie van de picnic, tubing en het slot van de film. Varkenskoppen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit horrorfilms en het iconische beeld van Vincent met de kettingzaag is daar ontegenzeggelijk de grondlegger van.

Grappig ook dat eerst Tobe Hooper naar voren werd geschoven voor dit project (in samenwerking met Universal), maar die vonden het script uiteindelijk te weird. Was wel een mooie match geweest, zeker omdat ik er wat van Eaten Alive (1977) in terug zag. Had prima tussen die en The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986) gepast, maar Funhouse en Poltergeist zijn ook prima

Leuke horror/komedie met goede b-acteurs(behalve de sheriff,da's een ramp).
voor mij persoonlijk een aangenaam weerzien met Rory Calhoun,held van zoveel westerns in de jaren
50,60 en70.
Alleen het allerlaatste had beter afgewerkt kunnen worden;of had men toen op een vervolg gerekend?

avatar van keimpeS
Vreemde horror, hoe kom je derop. De film was me wat te traag & het sprak mij gewoon niet zo aan.

avatar van joolstein
Film die manoeuvreert tussen komedie en horror en er wonderlijk in slaagt om ook redelijk leuk te zijn. Een van de eerste dingen die mij opviel was hoe goed het was gefilmd. Rory Calhoun (een zeer bekend gezicht) speelt de hoofdrol als boer Vincent. Een vrolijke vreemde godvrezende man die het motel Hell(o) runt. De man maakt overheerlijk gerookt vlees en zie de ideale omstandigheden voor een horrorfilm. Helaas geen volbloed want de meeste gore is buitenbeeld gebracht. Wat is dat toch met horror-komedies en bloed? Er gebeurd genoeg in het verhaal zodat de film lekker vlot wegkijkt. Een groot pluspunt voor de film. Een ander pluspunt zijn een paar memorabele scenes. Met als meest iconische beeld: boer Vincent met varkenskop en kettingzaag. Waardoor het meteen duidelijk wordt (als het dat nog niet was) dat de film een redelijk eerbetoon toont aan de The Texas Chainsaw Massacre.

avatar van clubsport
horror gemixed met zwarte humor kan best een geslaagde mix opleveren , dat lukt hier soms aardig maar niet alle momenten zijn even geslaagd .
De rol van de sherrif vond ik niet goed uit de verf komen en de keuze van de vrouw om te blijven was ook nogal ongeloofwaardig ook al was het verhaal zelf al bizar genoeg natuurlijk .
Al met al redelijk de sfeer was wel goed gecreeerd .

avatar van knusse stoel
"Hotel Hell" doet goed, wat hij moet.
En dat is vermaken!
De film vermaakt de kijker met een beste vleug horror gelardeerd met 'zwart humor' en dat is goed in deze film gedaan. Het valt mij op nadat ik de recensies van de kijker(s) heb gelezen, dat deze hier op MM nogal negatief overkomen maar net als 'Jeroentjuhhhhh' aangeeft; 'de film krijgt een welverdiende Arrow treatment! Dat zegt al veel over een film, toch?
Ik blijf mij toch afvragen wie welk soort van vlees kreeg en hoe het vlees überhaupt smaakt in "Hotel Hell".
Wat onze sheriff betreft, veel klagen over de beste man zijn optreden, ook ik neig ernaar. Het kon inderdaad minder amateuristisch maar als geheel gezien, vond ik het niet echt irritant.
Ook leuk: Een geheime tuin, waarin het voedsel deels wordt bereid.
Helaas ontbreekt hier nog een trailer, dus bij deze: Motel Hell (1980) trailer - YouTube

avatar van alexspyforever
Motel Hell is absoluut niet saai maar het is erg jammer dat de film toch meer de nadruk legt op humor dan op horror. Dit had een topper kunnen zijn als het niet zo tam was geweest. De film is ook redelijk traag en lijkt niet echt ergens heen te werken. Desondanks zijn er voldoende vermakelijke scènes en tegen gratuit naakt heb ik nooit wat op tegen. Leuke finale, geslaagde ode aan Texas Chainsaw Massacre.