Sátántangó (1994)
Genre: Drama
Speelduur: 435 minuten
Alternatieve titel: Satan's Tango
Oorsprong:
Hongarije / Duitsland / Zwitserland
Geregisseerd door: Béla Tarr
Met onder meer: Mihály Víg, Putyi Horváth en Miklós Székely B.
IMDb beoordeling:
8,2 (13.950)
Gesproken taal: Hongaars
Releasedatum: 22 december 1994
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 3 bioscopen
Plot Sátántangó
In een klein dorpje in het post-communistische Hongarije is het leven tot een soort virtuele stilstand gekomen. De augustusregens hebben aangevangen. De dorpelingen verwachten een grote gelduitkering die avond, waarna ze gepland hebben het dorpje te verlaten. Sommigen willen eerder vertrekken met een groter gelddeel dan hun toekomt. Ze horen echter dat de makkelijk pratende Irimias, van wie verwacht was dat hij dood was, terugkeert naar het dorp. Ze hebben de vrees dat hij al het geld inpikt voor één van zijn grootse pogingen om de gemeenschap draaiende te houden.
Externe links
Acteurs en actrices
Irimiás
Petrina
Futaki
Estike
Schmidt
Halics
Kráner
Kránerné
Schmidtné
Halicsné
Reviews & comments
Zyxx
-
- 54 berichten
- 136 stemmen
YEP!!! 
Ik hoop dat je (inmiddels) genoten hebt. 'Carte blanche' ofwel zonder teveel verwachtingen is - denk ik - een goeie insteek voor zo'n film. 'Goed uitgeslapen' is echter wel 'n vereiste ... 
Hans P
-
- 200 berichten
- 397 stemmen
Een shot van ruim vijf minuten van koeien op een modderig erf, twee mannen die lopen in een straat waarin het stormt, door een verrekijker turen naar een lopende kraan .......
Deze film is zooo verstillend. Kijken hoe het gras groeit. Zeker geen film voor iedereen, maar ik vind hem fabelachtig mooi.
5 hele dikke sterren!
Referee_deluxe
-
- 19 berichten
- 102 stemmen
Erg langdradig, het kon mij ECHT niet boeien. Het is nu eenmaal niet mijn stijl. Voor mij is dit een domme film.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Voor mij is dit een domme film.
Dat je het saai vind, dat kan ik nog een heel klein beetje begrijpen (alhoewel ik Rocky en The Day after Tomorrow vele malen saaier vind), maar een domme film... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bliijkbaar een film die zo traag is dat ook domme mensen 'm kunnen volgen. 
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
In de oorspronkelijke versie van de film schijnt het sterven van het meisje weergegeven te worden. Kan iemand dit bevestigen?
Deze scène is namelijk niet terug te vinden op de dvd van A.E.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
In de oorspronkelijke versie van de film schijnt het sterven van het meisje weergegeven te worden. Kan iemand dit bevestigen?
Deze scène is namelijk niet terug te vinden op de dvd van A.E.
In de versie die ik in de bioscoop zag, zie je het meisje met de dode kat in haar armen langs een weg liggen. Waarschijnlijk heeft ook zij het rattengif ingenomen en sterft ze samen met de kat.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
een van de krachtigste films ooit....
4,5*
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Toch even een reactie op al de mensen die denken eigenhandig de gloeilamp hebben uitgevonden. Ik vond dit een saaie, langdradige film waar ik me onmogelijk met volledige consentratie kon doorworstelen. Blijkbaar denkt men hier dat je na 28 stemmen het correcte beeld hebt over de meningen van alle mensen over deze film. Eerst wou ik niet stemmen op deze film, maar het gedacht alleen al om deze film als "tip" te beschouwen vond ik waanzin. Mijn 0.5 is verhoogt naar een 1.5 wegens aanhoudende klaagberichten over hoe mooi dat gemiddelde wel was. Bij dreiging van het weghalen van mijn stem dan maar met tegenzin verhoogd (jaja eigen mening...) Maar de film kan voor mijn part onmiddelijk die 0.5 terugkrijgen.
En het argument van: beter niet stemmen (omdat jou mening niet hetzelfde is als de mijne???) vond ik ook maar dom om lezen...
Erg langdradig, het kon mij ECHT niet boeien. Het is nu eenmaal niet mijn stijl. Voor mij is dit een domme film.
Nu vraag ik me nog steeds af of jullie deze film afgezien hebben. En ook waarom jullie er als niet-filmliefhebbers aan begonnen zijn, maar goed...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ook filmliefhebbers kunnen een hekel hebben aan trage oost Europeese cinema.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Kan ja, maar als je al geen filmliefhebber bent, dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. En een argument als traag is natuurlijk geen argument.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoezo is traag geen argument? Die scene met de dokter, duurt eeuwig, had best korter gekund. Bij Tarkovski vind ik de traagheid ook vaak en minpunt. Het hoeft heus geen Micheal Bay film te zijn en dat verwacht ik ook niet als je een dergelijke film ga kijken, maar je kunt overdrijven. Ze hadden het hel verhaal ook makkelijk in 5 uur kunnen vertellen.
Daarbij kan je ook filmliefhebber zijn en een hekel hebben aan een bepaald soort films (bijv trage oost europeese cinema), je hoeft niet alles goed te vinden.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Hoezo is traag geen argument? Die scene met de dokter, duurt eeuwig, had best korter gekund. Bij Tarkovski vind ik de traagheid ook vaak en minpunt. Het hoeft heus geen Micheal Bay film te zijn en dat verwacht ik ook niet als je een dergelijke film ga kijken, maar je kunt overdrijven. Ze hadden het hel verhaal ook makkelijk in 5 uur kunnen vertellen.
Als je deze film gaat kijken weet je van tevoren dat ie traag is. Deze film is ook juist zo ongelofelijk mooi en krachtig door die traagheid.
Zou inderdaad kunnen ja. Heb ik ook nergens ontkend, maar als je al geen filmliefhebber bent (zoals newG en Referee_deluxe) dan is het gekkenwerk hieraan te beginnen met de verwachting het uit te kijken. Dan komt er onvermijdelijk een laag cijfer terwijl nog niet eens de halve film gezien is. Is het dan niet verstandiger het gewoon bij films als Scary Movie te houden en als je echt een keer een alternatieve film wil zien te beginnen met Persona ofzo?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, waarom zou deze film niet een paar keer 0,5* moeten krijgen, denk dat velen het daarmee eens zullen zijn. Beetje onzin dat alleen liefhebber hierna zouden mogen' kijken. 'Daarnaast vond ik als 'ervaren filmliefhebber' Persona ook niet al te best.
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Wel ik beschouw me wel als een filmliefhebber, en ik aprecieer het in elke film dat de makers hun tijd nemen om het verhaal te vertellen, de personages een echte volledig uitgewerkte achtergrond geven, maar een het verhaal in de film moet wel enige vorm van vooruitgang laten blijken, en deze film gaf me dat gevoel niet.
Dus voor mij zijn er 2 soorten trage films: de trage maar toch boeiende en een saaie met-de-haren-getrokken-pre-montage trage film. Dit is zo een saaie film in mijn ogen...
Maar als er mensen zijn die dit een goeie film vinden, mij best, maar ik vind dat niet zo...
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Wel ik beschouw me wel als een filmliefhebber, en ik aprecieer het in elke film dat de makers hun tijd nemen om het verhaal te vertellen, de personages een echte volledig uitgewerkte achtergrond geven, maar het verhaal in de film moet wel enige vorm van vooruitgang laten blijken, en deze film gaf me dat gevoel niet.
Zoals in The Godfather bedoel je? Ik beschouw iemand die 5* geeft aan Ernes rides Again, Ernest goes to Africa en nog 5 andere Ernest films, en 0,5* aan The Godfather, The Godfather: Part II en Eyes Wide Shut niet als filmliefhebber, sorry. En ik snap nog steeds niet waarom je Sátántangó bent gaan kijken... Ik had je van tevoren kunnen zeggen dat dat op een 0,5 uit zou lopen.
Kun je een voorbeeld geven van die eerste?
Tarkovsky (de meester van de trage cinema) omschreef mijn standpunt zo:
The beautiful is hidden from the eyes of those who are not searching for the truth, for whom it is contraindicated. But the profound lack of spirituality of those people who see art and condemn it, the fact that they are neither willing nor ready to consider the meaning and aim of their existence in any higher sense, is often masked by the vulgarly simplistic cry, "I don't like it!" "It's boring!" It is not a point that one can argue; but it is like the utterance of a man born blind who is being told about a rainbow. He simply remains deaf to the pain undergone by the artist in order to share with others the truth he has reached.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zoals in The Godfather bedoel je? Ik beschouw iemand die 5* geeft aan Ernes rides Again, Ernest goes to Africa en nog 5 andere Ernest films, en 0,5* aan The Godfather, The Godfather: Part II en Eyes Wide Shut niet als filmliefhebber, sorry.
Dat vraagt idd om een verklaring...
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Dus voor mij zijn er 2 soorten trage films: de trage maar toch boeiende en een saaie met-de-haren-getrokken-pre-montage trage film. Dit is zo een saaie film in mijn ogen...
Kun je een voorbeeld geven van die eerste?
Zoals in The Godfather bedoel je? Ik beschouw iemand die 5* geeft aan Ernes rides Again, Ernest goes to Africa en nog 5 andere Ernest films, en 0,5* aan The Godfather, The Godfather: Part II en Eyes Wide Shut niet als filmliefhebber, sorry.
Dat vraagt idd om een verklaring...
Ok we zullen beginnen met de Ernestfilms: als kind vond ik deze films schitterend en grappig, de rede waarom ik een film als deze opnieuw zou bekijken (en nog steeds goed vinden) is dankzij "jeugdsentiment". Laat ons zeggen dat Ernest voor mij cult is: ik vind hem schitterend en de rest haat hem. Een 5 voor die Ernest is voor de grote massa zeker veel te hoog, maar mijn statement is dat zelfs Ernest nog fans heeft.
Even een brugje maken naar eyes wide shut. Ik ben een redelijke Kubrickfan. a clockwork orange, the shining en full metal jacket liggen in mijn dvdkast. Spartacus en Dr. Strangelove heb ik nog ergens op een videoband liggen, allemaal stuk voor stuk schitterende films. Maar 2001 A Space Odyssey en eyes wide shut zijn 2 films die mij helemaal niet konden bekoren. Zelfde verhaal met the Godfather. Prachtige muziek, acteren was knap, maar de film kon me niet vasthouden. Evenals deel 2 (die ik enkel gezien heb met mijn vrienden om ze te plezieren.
Ben ik dan geen filmliefhebber als ik mijn mening niet binnen de lijntjes van de massa kleur?
We hebben elk onze eigen kijk op een film, zodat we elk onze eigen mening hebben en lekker kunnen discuteren over die mening.
En dan nog die trage maar goede films. Iets waar ik de komende dagen nog ga over nadenken. Maar misschien vallen Amelie Poulin en American Beauty wel onder die noemer.
In het verhaal gebeurd er weinig maar elk personage wordt op een schitterende manier voorgesteld,en ze blijven ook schitterend om zien door de hele film.
Maar dit is nog een onderwerp om op terug te komen.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Even een brugje maken naar eyes wide shut. Ik ben een
En dan nog die trage maar goede films. Iets waar ik de komende dagen nog ga over nadenken. Maar misschien vallen Amelie Poulin en American Beauty wel onder die noemer.
In het verhaal gebeurd er weinig maar elk personage wordt op een schitterende manier voorgesteld,en ze blijven ook schitterend om zien door de hele film.
Maar dit is nog een onderwerp om op terug te komen.
Alles goed en aardig, maar als je bovengenoemde tot trage films wilt rekenen... Vooral Amelie vliegt in een sneltreinvaart voorbij. En daar is niks aan gelogen. Voor de rest snap ik je verhaal wel, alhoewel ik het er absoluut niet mee eens ben natuurlijk.
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
transamerica, lost in Translation en Broken flowers.
Idd Amelie is niet meteen een trage film qua vertelling. Maar dat is wel iets dat Sátántangó mist, die snellere montage. Voor de rest kan je bijde films niet vergelijken...
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Amélie en American Beauty zijn zeker niet traag. Ik wist wel dat hij met zulke films aan zou komen, American Beauty had ik echt al in mijn hoofd als het voorbeeld dat hij als eerste zou noemen. 2001 en Eyes Wide Shut zijn verder juist Kubrick's beste films. Verder zijn de Ernest films zeker niet de enige troep tussen zijn 5* films. Zie ook films als Barb Wire, Alien from L.A., Galaxina, Jackass: The Movie, Slaughterhouse, Starcrash... En ik heb ook nog steeds geen antwoord op 2 vragen van mij:
1. Waarom ben je begonnen aan Sátántangó?
2. Heb je Sátántangó afgezien?
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Wat een toon meneer Sander. newG mag toch best die films te gek gaaf cool vinden, betekend dat meteen dat die geen filmliefhebber is? Verder heb je de meeste films die je noemt niet eens gezien, dus alleen door de buzz rond de film denk je te weten dat het troep is.
Cupido
-
- 523 berichten
- 1911 stemmen
Maar dat is wel iets dat Sátántangó mist, die snellere montage.
Film heb ik niet gezien, maar volgens mij is dat minimum aan montage juist de bedoeling van de filmmaker.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Wat een toon meneer Sander.
Bedankt voor je beleefdheid. 
Voor mij wel ja. Kun je leuk vinden of niet, ik beschouw hem niet als filmliefhebber.
Ik hoef die films daarvoor niet eens te zien. Poster + plotomschrijving + cijfer/commentaren op IMDb en MM is genoeg om die conclussie te trekken.
Film heb ik niet gezien, maar volgens mij is dat minimum aan montage juist de bedoeling van de filmmaker.
Inderdaad.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Ik wil MacManus zijn bericht wel even ondersteunen. Niet iedereen zoekt hetzelfde in cinema als jij. Dat betekent niet dat die andere geen filmliefhebber is. We hebben genoeg horror-fans op deze site. Dat zijn toch ook liefhebbers?
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Ik wil MacManus zijn bericht wel even ondersteunen. Niet iedereen zoekt hetzelfde in cinema als jij. Dat betekent niet dat die andere geen filmliefhebber is.
Tuurlijk niet.
Inderdaad. Alleen ander soort filmliefhebbers.
Oke, laat ik mijn vraag dan anders formuleren. Als je houdt van wat in mijn ogen loze pulp is, waarom ga je dan naar Sátántangó kijken?
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Maar jouw bericht klinkt een beetje of jij dan een betere filmsmaak zou hebben en dat schiet me een beetje het verkeerde keelgat in! Als iemand andere preferenties heeft, dan zijn die van jou (omdat misschien meer mensen in de lijn van jouw gedachten beoordeelt) niet superieur.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Maar jouw bericht klinkt een beetje of jij dan een betere filmsmaak zou hebben en dat schiet me een beetje het verkeerde keelgat in! Als iemand andere preferenties heeft, dan zijn die van jou (omdat misschien meer mensen in de lijn van jouw gedachten beoordeelt) niet superieur.
Excuses. Mijn bewoordingen waren erg ongelukkig gekozen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Maar jouw bericht klinkt een beetje of jij dan een betere filmsmaak zou hebben en dat schiet me een beetje het verkeerde keelgat
Gerelateerd nieuws

Vijf goede films die hun uitzonderlijk lange speelduur meer dan waard zijn

Compleet werk van Béla Tarr verschijnt in prachtige box: 'Perfecte muziek en prachtig passende zwart-wit beelden'
Bekijk ook

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties

Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
37 reacties

Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
57 reacties

Pather Panchali
Drama, 1955
75 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








