Major Dundee (1965)

Western
123 minuten / 136 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Charlton Heston, Richard Harris en James Coburn

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog zorgt een stel Apache-indianen voor onrust door vanuit Mexico overvallen te plegen op Amerikaanse doelen. Majoor Amos Dundee krijgt de leiding over een groep uitschot en wordt bevolen de indianen uit te schakelen.

electric-coyoté
.. deze film toen hij uitkwam zeer zwaar geflopt, ondanks vele promotiestunts..

heb onlangs de extended version gekocht.. en die is stukken beter dan het origineel..
maar..

her en der hapert het verhaal toch soms wel..
en echt epice scènes zoals in Ben Hur of El Cid of Spartacus krijg je hier niet echt te zien..

Sam Peckinpah zou hierna de Wild Bunch maken en die is natuurlijk veel beter..

maar ondanks dit is deze film toch één van de betere westerns
en er is heel goed acteerwerk van o.a Charlton Heston en James Coburn..

3,5 ster.

avatar van thunderball
Vandaag gekocht en bekeken.
Deze heeft nog niet echt de typische kenmerken van wat we onder een Sam Peckinpahfilm verstaan.
Die zou hij pas echt met The Wild Bunch beginnen, oa de zo bekende montage en actie in slomotion beelden.
Eigenlijk is de film een vrij traditionele Hollywood western, waarin uiteraard de Indianen de slechterikken zijn en had het een John Wayne film kunnen zijn (en dat bedoel ik niet possitief!) en had door ieder wie geregisseerd kunnen zijn.
Heston speelt goed en we komen al veel acteurs tegen, die ook in andere films van dezelfde regisseur zitten.
Voor mij persoonlijk een behoorlijke tegenvaller, redelijk langdradig ook.

3 sterren.

Zeer matig in beeld gebrachte actie (te donker), waardoor je er geen touw aan vast kunt knopen wat er nu gebeurd. Dit is vooral het geval bij de eerste confrontatie in een riviertje.
De machtsstrijd tussen Heston en Harris vond ik ronduit vervelend worden. Daar tussendoor zitten wel af en toe mooi geschoten plaatjes.
Te weinig om het geheel te laten boeien.
Ik heb er drie dagen over gedaan om deze film, met tegenzin, af te kijken.

Vindt deze film goed rustig naar kijken, en ja hier vallen geen 20 doden per minuut gelijk in de nieuwe films.

avatar van madmax1
Soldaten westerns liggen mij over het algemeen niet .
Deze had ik nog in de oudere uitvoering ,en was ik al vergeten.
Nu de nieuwe verzie bekeken , of hij beter is als voorheen kan ik me niet
voorstellen .
Het breedbeeld is wel helder en mooi te overzien,ook het geluid is perfect.
Een van de beter soldaten westerns ook al vanwege pracht opnames in Mexico.

Aardig, maar Peckinpah kan veel beter. Een beetje tam en ietwat aan de trage kant. Toch zijn de locties mooi en enkele geweldsuitspattingen vermakelijk. Maar alle andere westerns van hem (al zag ik zijn debuut nooit) zijn een stuk beter. 3,5 voorzichtige sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Peckinpah’s potentie.

Een typische stoere mannenfilm is deze western van Peckinpah wel geworden. Maar de regisseur heeft hier zijn ultieme draai nog niet gevonden, al zou dat niet lang met The Wild Bunch. Geen slomo’s of buitenproportioneel geweld, maar wel een psychologische oorlogsvoering tussen Heston en Harris die meer potentie biedt dan dat er wordt uitgehaald.

Redelijk.

avatar van Brix
Heston en Peckinpah waren vooral bezig met onderlinge "oorlogsvoering'.

Naar verluidt zou de getergde Heston op een bepaald moment zelfs Peckinpah daadwerkelijk met een zwaard te lijf hebben willen gaan

avatar van Roger Thornhill
De informatieve commentaartrack maakt goed duidelijk hoeveel losse (en nooit meer vastgeknoopte) verhaallijntjes deze film bevat en hoe al die onvolkomenheden een echt puntgave film in de weg staan, maar dankzij het uitstekende spel van alle betrokkenen, de serieuze portretten van de twee belangrijkste personages, de prachtige bijrollen van Peckinpahs "regulars" die in zijn volgende film helemaal tot volle glorie zouden komen, en last but not least een algemeen gevoel van intensiteit en betrokkenheid, is dit toch een boeiende film. En wie zin heeft in zinloze feitjes moet even 1:16:28 van de gerestaureerde versie opzoeken: daar zie je tijdens de close-up van Senta Berger in de verte rechts naast haar hoofd twee historisch zeer onverantwoorde automobielen rijden.

avatar van LuukRamaker
Doorgaans weten cavaleriewesterns als deze lang niet altijd even goed te boeien, maar laat een regiment van de blauwbloezen met een twintigtal zuidelijken optrekken en de aandacht is gauw gewekt. Dat als gevolg van die samenzwering de spanningen af en toe hoog oplopen moge dan ook duidelijk zijn. Hoewel hoofdrolspeler Richard Heston niet altijd een even sympathieke indruk maakt, draagt hij de film wel op zeer sterke wijze. Al is de steun die hij krijgt van de rest van de sterrencast natuurlijk ook niet mis. Bovendien is alles ook nog eens erg mooi in beeld gebracht, waarmee Sam Peckinpah met Major Dundee mijns inziens een van de betere cavaleriewesterns op zijn naam heeft staan.

avatar van mr rumson
Gisteren deze western gekeken en vond hem wat tegenvallen.
De film is aan de lange kant ,op zich is dat niet erg als hij mij maar de gehele film weet te boeien.
Dat deed deze film helaas niet.
Ook had er wel wat meer onderlinge strijd tussen de rebellen en de yankees mogen zijn.
Er is dan wel wat meer strijd tussen Heston en Harris maar ook hier mis ik een dreigende sfeer.
En als er al een dreigende sfeer was in de vorm van een vuurgevecht dan was dat meestal in het donker met als gevolg dat de gevechten niet goed te zien zijn.
Maar het is niet allemaal negatief.
Zo zette Charlton Heston een sterke rol neer maar ook Richard Harris was goed op dreef.
Daar aan tegen vond ik de rol van James Coburn te beperkt waardoor hij niet zo vaak te zien was.
Wat we wel vaak zagen was de prachtige omgeving waar de film opgenomen is.
Tot nu toe geef ik de film 3 sterren

avatar van Arapaho85
Zonder 'Major Dundee' zou de film 'the Wild Bunch' nooit hetzelfde geweest zijn. Enkel hierom is deze film voor mij genietbaar.
Het acteerwerk mag er ook wel wezen.
Ik heb de gerestaureerde filmversie van 2005 bekeken.

avatar van mrklm
Sam Peckinpah lag flink overhoop met de filmstudio omdat hij de duistere tonen van dit verhaal wilde benadrukken en de studio juist een eenvoudige Indianenfilm voor ogen had. Het is te merken aan het eindresultaat dat, niet geheel verrassend, het best werkt wanneer die duistere kanten zichtbaar zijn. Sam Leavitt brengt alles prachtig in beeld, inclusief een paar indrukwekkende actiescènes, maar ook hij kan de nepheid van een aantal studiosets niet verhullen.

avatar van Larzz
Deze film is helaas volledig verknipt door de studio. De oorspronkelijke versie duurde bijna 3 uur. Er zijn nu een paar scènes hersteld en ook de idioot slechte soundtrack is vervangen door een stuk beter bij de film passende muziek. Helaas wel ruim na Peckinpah's dood. Begin jaren 70 toen Peckinpah ongekend populair was geworden bood Columbia Pictures aan om de film opnieuw te monteren naar vanwege drukte sloeg Peckinpah dit af. Jammer. Graag gezien wat zijn versie van MD was geworden. Deze huidige versie is alleraardigst waar we het mee zullen moeten doen.