MENU

The Wild Bunch (1969)

3,75

Western / Actie
134 minuten / 145 minuten (director's cut)

geregisseerd door Sam Peckinpah
met William Holden, Ernest Borgnine en Robert Ryan

Pike Bishop is de leider van een groep wat oudere outlaws die nog een keer een spoorwegkantoor willen overvallen om zo met pensioen te kunnen gaan. Wanneer deze overval mislukt worden ze gedwongen naar Mexico uit te wijken terwijl ze achtervolgd worden door hun ex-partner Deke Thornton. Daar aangekomen plannen ze een beroving op een trein om alsnog te kunnen stoppen.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 8 april 2013, 21:29 uur, permalink
Western- čn andere : vier Oscarwinnaars (inclusief Borgnine dan) bijvoorbeeld, en een beroemd citaat van Strother Martin uit Cool Hand Luke kwam zelfs terug op een plaat van Guns n' Roses,,,

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 8 april 2013, 21:35 uur, permalink
Holden ben ik blijkbaar meer tegen gekomen (Sabrina en The Omen II gezien en Sunset Blvd heb ik nog liggen) maar heeft nooit echt een indruk nagelaten blijkbaar. Ryan doet wel een bel rinkelen via The Longest Day en Dirty Dozen (in bezit, nog niet gezien) en van Guns 'n' Roses ben ik nooit zo fan geweest, met uitzondering van hun debuut maar dat heeft voor de rest natuurlijk niets met deze film te maken.

geplaatst op 29 april 2013, 15:34 uur, permalink
"Well, how'd you like to kiss my sister's black cat's ass? " ... " !!!

Fantastische Western (Heropfrissing) !!! Laat me eerst en vooral zeggen dat ik een grote fan ben
van regisseur Sam Peckinpah !
Sterke rauwe western die een puike cinematografie kent ! De locaties van het wilde westen waren fenomenaal
net zoals het sfeertje doorheen gans de film ! De actie was van uitstekende kwaliteit ... heerlijke veel vuurgevechten
met de nodige bloedvergieten !
De cast is smullen met heerlijke grote namen bij elkaar ! Puike western die een welverdiende
heropfrissing verdiende !

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 16 mei 2013, 9:34 uur, permalink
Nu is er weer sprake van een remake met Will Smith in de hoofdrol, en met als plot nu de strijd tussen de Amerikaanse DEA (antidrugseenheid) en een Mexicaans drugskartel. Ik kan bijna niet wachten.

avatar van mr rumson
geplaatst op 17 mei 2013, 16:35 uur, permalink
Eerst zou Tony Scott een remake maken en hij wilde Jeff Bridges in de film .
Maar Scott is vorig jaar overleden .
Ik had meer vertrouwen in Scott dan wat ik nu lees over Smith .
Aangezien het plot over drugs gaat. Lijkt het mij geen echte western te worden .
Vrees dat het voor de westernliefhebber een grote teleurstelling wordt.

avatar van Brix
geplaatst op 17 mei 2013, 17:30 uur, permalink
Dit is typisch een van de films waar je geen re-make van moet maken.
Net als Ben-Hur, om een ander niet-western voorbeeld te geven.

geplaatst op 21 mei 2013, 19:23 uur, permalink
Vanavond op TV, TCM, 23 uur !

avatar van JvB Lucas

geplaatst op 8 september 2013, 18:11 uur, permalink
The Wild Bunch

If They Move...Kill 'Em!

Sam Peckinpah maakt met The Wild Bunch een schitterende Amerikaanse western.

Wat me vooral opvalt bij The Wild Bunch is dat alles veel minder traditioneel is dan bij de normale normen van de helden in westerns. In de Dollar Trilogy van Sergio Leone kan Clint Eastwood alles en heeft hij alles door maar hier hebben de 'helden' wat meer menselijkheid in zich: ze zijn ouder en vinden simpelere dingen (op het paard komen) lastig. Dat maakt ze niet alleen menselijker, maar maakt de film in zijn geheel ook nog veel spannender. Er staat iets op het spel. Het Wilde Westen veranderd en hier zouden later ook meer films over worden gemaakt.

Verder is The Wild Bunch qua achtergrond en actie werkelijk waar prachtig. Schitterend opgenomen in Mexico, helpt heel erg met de 'wilde westerse' sfeer. En bovendien zijn de beelden ook heel erg mooi. Een aantal mooie shots die de omgeving neer zetten, ik geniet heel erg veel van die beelden en geven de film iets extra's. En de actie... ja, die is fenomenaal. The Wild Bunch was destijds op gebied van geweld heel erg controversieel. En las op verschillende sites dat dat voor de normen van vandaag wel meeviel. Maar nee, dit is een bloederig feest. Vooral het einde is qua actie een briljante bloederige schietpartij!! Wat dat betreft is de film qua actie nog niks verloren, want die blijft geweldig.

Sam Peckinpah was een regisseur die zijn tijd voor was, en met zijn meesterlijke western The Wild Bunch bewijst hij dit al helemaal.
Een schitterende film!
*4,5

avatar van filmkul
geplaatst op 12 oktober 2013, 20:14 uur, permalink
De beste western aller tijden. Geweldige opening, de toon wordt gelijk gezet. Shoot outs, overvallen, trein scene, gaitlin gun en een massale schietpartij op einde. Alle ingredienten voor een top western. Prachtig in beeld gebracht door Peckinpah. Een prima soundtrack maakt de film helemaal af. In een woord ..fantastisch. 4.5