The Wild Bunch (1969)

3,74

Western / Actie
145 minuten / 144 minuten (director's cut)

geregisseerd door Sam Peckinpah
met William Holden, Ernest Borgnine en Robert Ryan

Pike Bishop is de leider van een groep wat oudere outlaws die nog een keer een spoorwegkantoor willen overvallen om zo met pensioen te kunnen gaan. Wanneer deze overval mislukt worden ze gedwongen naar Mexico uit te wijken terwijl ze achtervolgd worden door hun ex-partner Deke Thornton. Daar aangekomen plannen ze een beroving op een trein om alsnog te kunnen stoppen.

299 BERICHTEN38 MENINGEN

geplaatst op 8 april 2013, 21:29 uur, permalink
Western- èn andere : vier Oscarwinnaars (inclusief Borgnine dan) bijvoorbeeld, en een beroemd citaat van Strother Martin uit Cool Hand Luke kwam zelfs terug op een plaat van Guns n' Roses,,,

avatar van Metalfist
geplaatst op 8 april 2013, 21:35 uur, permalink
Holden ben ik blijkbaar meer tegen gekomen (Sabrina en The Omen II gezien en Sunset Blvd heb ik nog liggen) maar heeft nooit echt een indruk nagelaten blijkbaar. Ryan doet wel een bel rinkelen via The Longest Day en Dirty Dozen (in bezit, nog niet gezien) en van Guns 'n' Roses ben ik nooit zo fan geweest, met uitzondering van hun debuut maar dat heeft voor de rest natuurlijk niets met deze film te maken.

ipman-99
geplaatst op 29 april 2013, 15:34 uur, permalink
"Well, how'd you like to kiss my sister's black cat's ass? " ... " !!!

Fantastische Western (Heropfrissing) !!! Laat me eerst en vooral zeggen dat ik een grote fan ben
van regisseur Sam Peckinpah !
Sterke rauwe western die een puike cinematografie kent ! De locaties van het wilde westen waren fenomenaal
net zoals het sfeertje doorheen gans de film ! De actie was van uitstekende kwaliteit ... heerlijke veel vuurgevechten
met de nodige bloedvergieten !
De cast is smullen met heerlijke grote namen bij elkaar ! Puike western die een welverdiende
heropfrissing verdiende !

geplaatst op 16 mei 2013, 9:34 uur, permalink
Nu is er weer sprake van een remake met Will Smith in de hoofdrol, en met als plot nu de strijd tussen de Amerikaanse DEA (antidrugseenheid) en een Mexicaans drugskartel. Ik kan bijna niet wachten. 😐

avatar van mr rumson
geplaatst op 17 mei 2013, 16:35 uur, permalink
Eerst zou Tony Scott een remake maken en hij wilde Jeff Bridges in de film .
Maar Scott is vorig jaar overleden .
Ik had meer vertrouwen in Scott dan wat ik nu lees over Smith .
Aangezien het plot over drugs gaat. Lijkt het mij geen echte western te worden .
Vrees dat het voor de westernliefhebber een grote teleurstelling wordt. 🙁

geplaatst op 17 mei 2013, 17:30 uur, permalink
Dit is typisch een van de films waar je geen re-make van moet maken.
Net als Ben-Hur, om een ander niet-western voorbeeld te geven.

geplaatst op 21 mei 2013, 19:23 uur, permalink
Vanavond op TV, TCM, 23 uur !

JvB Lucas
geplaatst op 8 september 2013, 18:11 uur, permalink
The Wild Bunch

If They Move...Kill 'Em!

Sam Peckinpah maakt met The Wild Bunch een schitterende Amerikaanse western.

Wat me vooral opvalt bij The Wild Bunch is dat alles veel minder traditioneel is dan bij de normale normen van de helden in westerns. In de Dollar Trilogy van Sergio Leone kan Clint Eastwood alles en heeft hij alles door maar hier hebben de 'helden' wat meer menselijkheid in zich: ze zijn ouder en vinden simpelere dingen (op het paard komen) lastig. Dat maakt ze niet alleen menselijker, maar maakt de film in zijn geheel ook nog veel spannender. Er staat iets op het spel. Het Wilde Westen veranderd en hier zouden later ook meer films over worden gemaakt.

Verder is The Wild Bunch qua achtergrond en actie werkelijk waar prachtig. Schitterend opgenomen in Mexico, helpt heel erg met de 'wilde westerse' sfeer. En bovendien zijn de beelden ook heel erg mooi. Een aantal mooie shots die de omgeving neer zetten, ik geniet heel erg veel van die beelden en geven de film iets extra's. En de actie... ja, die is fenomenaal. The Wild Bunch was destijds op gebied van geweld heel erg controversieel. En las op verschillende sites dat dat voor de normen van vandaag wel meeviel. Maar nee, dit is een bloederig feest. Vooral het einde is qua actie een briljante bloederige schietpartij!! Wat dat betreft is de film qua actie nog niks verloren, want die blijft geweldig.

Sam Peckinpah was een regisseur die zijn tijd voor was, en met zijn meesterlijke western The Wild Bunch bewijst hij dit al helemaal.
Een schitterende film!
*4,5

avatar van filmkul
geplaatst op 12 oktober 2013, 20:14 uur, permalink
De beste western aller tijden. Geweldige opening, de toon wordt gelijk gezet. Shoot outs, overvallen, trein scene, gaitlin gun en een massale schietpartij op einde. Alle ingredienten voor een top western. Prachtig in beeld gebracht door Peckinpah. Een prima soundtrack maakt de film helemaal af. In een woord ..fantastisch. 4.5

avatar van Boneka
geplaatst op 28 juli 2014, 23:22 uur, permalink
Vandaag herzien en wat is dit toch een topwestern. De zit is lang, maar we krijgen zoveel te zien. Eigenlijk alles behalve indianen. Dat vergeven kunnen we zeggen dat deze film gewoon zeer goed in elkaar is gezet. Actie, rust, prachtige beelden, bijzondere muziek en gezangen en kogels zoveel dat ie vast in het record book komt. Het eind van de schietpartij is dan misschien net te, maar de opbouw is werkelijk voortreffelijk. Daarnaast is de blu ray versie een plaatje. Filmisch een van de beste en dat van een film uit '69.

geplaatst op 28 juli 2014, 23:44 uur, permalink
Boneka schreef:
we krijgen zoveel te zien. Eigenlijk alles behalve indianen.

Een aannemelijke reden daarvoor is de setting van het verhaal: 1916.
Wat er toen nog aan Indianen over was zat allemaal uitgeblust te verkommeren in reservaten.

geplaatst op 29 juli 2014, 11:47 uur, permalink
Boneka schreef:
kogels zoveel dat ie vast in het record book komt.
Dat is dan ook inderdaad gebeurd, want in de hausse van films die eind jaren 60 / begin jaren 70 het geweld op het witte scherm een nieuw gezicht gaven (Bonnie and Clyde, Soldier blue, The devils, A clockwork orange, The Godfather, Straw dogs) was The wild bunch niet de minste titel.
        Overigens loop ik momenteel elke vijf minuten naar de voordeur, want na mijn enthousiasme over de Blu-ray-versie van The professionals had ik toevallig ook déze film net op Blu-ray besteld…

avatar van Boneka
geplaatst op 29 juli 2014, 23:01 uur, permalink
Er zijn films die slechter op blu ray worden gezet en een stuk jonger zijn. De introductie van de auto vond ik ook nog een leuke move. Wat betreft de indianen. Dat past ook niet in deze film, wat ik wel vind is dat er weinig films zijn over indianen. Zeker op blu ray.

Maar bedankt voor de info.

geplaatst op 4 augustus 2014, 22:44 uur, permalink
Fraaie Blu-ray-transfer, hoewel niet perfect : bij bijvoorbeeld de scène waarin Tector een paar dynamietstaven naar de urinerende Sykes gooit "lekt" het rood van de rotsen naar de mouwen van Dutch's overhemd, maar dat was op de DVD ook al het geval, dus dat zal wel aan de staat van het oorspronkelijke filmmateriaal liggen. Erg chique dat deze ene Blu-ray (The original director's cut van 2 uur en 25 minuten) àl het materiaal van de (nu niet meer gangbare) dubbel-DVD bevat, dus inclusief het audiocommentaar van de eerste DVD en de drie documentaires plus de weggelaten scènes van de tweede DVD (samen een kleine twee-en-een-half uur).
        Is er hier nog iemand anders die bij het zien van de grijnzende Herrera (de Mexicaanse officier met de stofbril, gespeeld door Alfonso Arau) steeds moet denken aan the Mouth of Sauron in het laatste deel van Peter Jacksons verfilming van The Lord of the Rings ?

avatar van Flipman
geplaatst op 22 september 2014, 22:21 uur, permalink
Mager zesje. Ik kan het nog wel redelijk zien in het tijdsbeeld maar de film duurt me echt te lang. Zeker als al die bendeleden weer ergens hartelijk om moeten lachen, dan moet de camera tien seconden op elk hoofd gericht zijn om te laten zien dat ze werkelijk allemaal in een deuk liggen.

De personages gaan nog wel, al zijn de antihelden misschien iets te moralistisch. Te rechtschapen, af en toe. Dat ze zo oud zijn geworden is wel weer een pluspunt, geeft het wat extra's. Mannen die hun eigen sterfelijkheid onder ogen zien.

Ook de actie is best indrukwekkend geschoten, letterlijk en figuurlijk. Zeker voor die tijd. Maar ondanks al deze pluspunten duurt de film nog steeds te lang en is helaas te voorspelbaar. Niet geheel boeiend genoeg.

Jammer, meer van verwacht.

geplaatst op 24 september 2014, 21:33 uur, permalink
Zwaar onderschatte western van een zwaar onderschatte regisseur.

avatar van Piratje
geplaatst op 25 september 2014, 3:42 uur, permalink
Even terug naar 1969. De tijd dat we met geduld genoten van de langdradige westerns.
En deze laat je weer meeleven met de tijd en de herinneringen.
Een aanrader met een voorspelbaar verhaal, maar meer dan 2 uren genietbaar.
Blij dat ik Ernest Borgnine nog eens zie in een rol die hem helemaal ligt in die prachtige zichten.
Wel spijtig dat je de acteurs regelmatig door mekaar wisselt en niet altijd weet wie bij wie hoort.
Weinig woorden... Wel 4 punten.

geplaatst op 25 september 2014, 17:58 uur, permalink
Piratje schreef:
Dat generaliserende "je" suggereert een algemeen probleem, maar ik moet zeggen dat ik daar zelf bij deze film nog nooit last van heb gehad, ook al omdat de zes personages zo goed worden geschetst en bovendien bijna allemaal door zulke bekende acteurs worden gespeeld (vier van de zes zijn Oscarwinnaars).

avatar van yoda1992
geplaatst op 2 november 2014, 14:00 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Viel tegen. Mooi waren de fotografie, kostuums en enkele goede actiescènes. Zo zijn de shoot-out op het begin, en de scene bij de brug en trein erg mooi uitgewerkt. Ook William Holden vind ik tof, maar hij kan de film niet redden. Het duurde allemaal te lang. Ik stoorde me vooral erg aan de typetjes in de film. Bijna alle bountyhunters zijn dom terwijl dit naar mijn inzien juist hele geslepen kerels moeten zijn. Dialogen worden grotendeels heel geforceerd uitgesproken en ook dat gelach.. ronduit irritant. Ook de muziek vond ik amateuristisch overkomen, het bracht me niet in een westernsfeer. Dieptepunt vond ik wanneer Bishop een van zijn volgelingen neerschiet en later bij onvrede over hun Mexicaanse vriend doodleuk gaat verkondigen dat iedereen bij de gang hoort en je dit moet accepteren?! Dan is hij ineens heel moralistisch. Totale karakterbreuk.
Leuk dat de personages wat menselijker zijn, dat Pike bijvoorbeeld niet op zijn paard komt. Echter wordt dit weer teniet gedaan door vuurgevechten waarbij je - zoals in bijna alle westerns - wel weet wie wie gaat raken. De flashbacks waren leuk uitgedacht en voegen zeker wat toe, maar lossen niet lekker op in het geheel van de film.
Ik had ook begrepen dat dit een van de eerste bloedige films is, waarbij Peckinpah de tijdsgeest van de Amerikaanse jaren '60 probeert te vangen en hier afstand van wilt nemen. Dit is echter niet geheel gelukt omdat het niet bloedig genoeg is (goed ik begrijp dat deze film een opmaat is) en daarnaast om dat ik dit afstand nemen een vreemde vorm vind aannemen. Hij had in dat geval beter een pacifistische film kunnen maken. Maargoed. de boodschap dat geweld niet meer past in het overgangstijdperk waarin de film zich afspeelt is te begrijpen. Tot slot het einde, - waarbij 'the walk' overgenomen lijkt te zijn in Resevoir Dogs - Gelijksoortige thematiek vond ik in Butch Cassidy and the Subndance Kid beter uitgewerkt. Met een iets korte duur, beter uitgesproken dialogen, en wat minder typetjes was dit een veel beter werk geweest. Maargoed deze punten zijn uiteindelijk wat te fundamenteel ipv kleine verbeterpunten.

avatar van MovieMind
geplaatst op 18 november 2014, 20:32 uur, permalink
"Aanrader" 👍

avatar van Insignificance
geplaatst op 17 januari 2015, 15:59 uur, permalink
Artikeltje over de film in het licht van de actualiteit:

Desire not to offend leads to suppression - watoday.com.au

Thereisnospoon
geplaatst op 24 mei 2015, 2:20 uur, permalink
In en rond '69 zijn veel memorabele films gemaakt. Midnight Cowboy, Easy Rider,
Butch Cassidy and the Sundance kid.
The Wild Bunch van Sam Peckingpah is een film met enorm veel geweld over outlaws die
het uiteindelijk niet redden en (denken) te vluchten naar elders.
Al met al iconisch, met name het begin van de film zeker.

geplaatst op 9 september 2015, 17:30 uur, permalink
Veel mensen hier struikelen over de overdreven lachscène; zelf zou ik eerder mijn vraagtekens zetten bij het feit dat je uiteindelijk toch zit te kijken naar (en geacht wordt je te identificeren met) totaal immorele "helden". Desalniettemin is en blijft dit een briljante film, dankzij de levendige karaktertekeningen (inclusief de onderlinge spanningen, zoals bij Tector die een hekel heeft aan "that old goat", en zijn broer die zich ergert aan Pike's vertoon van leiderschap), de "full-blooded" vertolkingen van de stuk voor stuk voor hun rol geknipte acteurs, de kracht van individuele scènes (het nachtelijke gesprek tussen Pike en Dutch: "I wouldn’t have it any other way", de gebroken stijgbeugel, de praktisch “zwijgende” overval op de trein, en de melancholische slotscène: “Ain't like it used to be, but – it'll do."), de incidentele humor ("Boys... I want you to meet my fiancée!", of de scène waarin iedereen behalve Lyle de whiskyfles krijgt aangereikt), het gebrek aan sentimentaliteit en de visuele pracht. En had ik deze film voor dit alles niet al sowieso de volle vijf sterren gegeven, dan zou ik een hele ster hebben toegekend voor de wandeling, want na al die jaren en al die kijkbeurten krijg ik daarvan nog altijd de rillingen.

geplaatst op 9 september 2015, 22:54 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:

Daarin sta je niet alleen 👍 (en die drum als begeleiding ! )

avatar van Gang_Star
geplaatst op 13 januari 2016, 18:13 uur, permalink
Hoewel ik geen liefhebber ben van het genre western, wilde ik deze The Wild Bunch hoe dan ook eens een keer zien. Het heeft me niet verveeld. De opening is rustig tot ongeveer de 10e minuut als het helemaal los gaat en er op los geknald wordt. Deze actiescène ziet er prima uit. Ook de scene met de trein, het ontploffen van de brug en het geknal aan het einde zijn enkele van de meer dan geslaagde actiescènes. De actiescènes zijn vooral voor die tijd, hard, bloedig en bovenal meedogenloos waardoor mede deze scenes slagen. Daarbij komt ook nog een indrukwekkende cast. Enig minpuntje vond ik de speelduur, had best iets korter mogen zijn.

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 17 januari 2016, 2:47 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch wel een sterke western van Peckingpah mijn 2de film die ik trouwens nu gezien heb van hem . De eerste was het geweldige the getaway die ik heb en al gezien had van in mijn jeugd samen met mijn vader. Ga zeker nog films kijken van de man. De film begint direct geweldig met een fantastiche intro. Moet wel zeggen zaten vele interessante scenes in maar ook wel een paar minder boeiende in het midden toe vond ik. De beste scenes zijn zoiezo het sterke begin, de treinoverval en de geweldige shoot out op het einde. Die waren een puur genot om naar de kijken, landschappen zien er ook fantastisch uit (zeer goed camerawerk) heel knap allemaal voor die tijd. De actiescenes zijn best bruut en bloederig, en daar hou ik van. Zag je toen nog niet veel. Muziek was niet slecht maar ook niet geweldig vond ik in andere western al veel betere muziek gehoord. De film had misschien iets korter gemogen door het lange middenstuk anders ging ik hem nog hoger doen scoren. Cast speelde ook zeer goed. Krijgt van mij een dik verdiende 8/10

geplaatst op 6 februari 2016, 17:13 uur, permalink
Onderhond schreef:
Een Western.

Zitten wel duidelijk wat andere accenten in. Zo is er de openingsscene die toch een aardig potje massa actie brengt. Woo heeft hier vast naar gekeken, al weet Peckinpah niet zo goed te doseren en wordt het iets te snel een potje. Vooral goed te merken in de eindscene die redelijk hard de mist in gaat als mooie actiescene. Beetje duf rondroffelen met een geweertje. Gemiste kans.

Verder ook iets rauwer dan ik van de meeste Westerns gewend ben. Nogal wat vrouwen en kinderen die half uit en tussendoor het beeld het onderspit delven. Al vond ik het wel een beetje vreemd dat de meesten nogal kalm bleven onder alle gebeurlijke schietpartijen. De meesten doken pas weg als er eindelijk eens een kogel naast hun voeten insloeg, zelfs al stonden ze al een half uur te draaien met een losgeslagen machinegeweer. Zag er soms nogal duf uit.

Verder nog een goed uitgewerkte treinscene, maar alles wat daartussen lag was ver onder de maat. Geen al te bijster goed acteerwerk, traag en vaak bijgestaan door een oortergende soundtrack. Die 145 minuten zijn dan ook makkelijk 50% te lang.

Verhaaltje vond ik ook al niet te boeiend en de oude peetjes die hun plaatst in de wereld kwijt zijn brengen qua thematiek ook niks interessants.

En zo heb je een wat rauwere Western, met 1 erg sterke actiescene en 1 goed uitgewerkte treinroof, tenmidden van niks, noppes, nada.

Wat een dure woorden heb jij en ben je journalist ? je moet van een film genieten niet bestuderen . en dan een cijfer 1 geven . Kijk naar de rest en zie wie uit de boot valt .

geplaatst op 6 februari 2016, 18:12 uur, permalink
arbeidsvitaminen schreef:
Kijk naar de rest en zie wie uit de boot valt.

Is er iets mis met een afwijkende mening dan?

avatar van aorsongmachine
geplaatst op 24 februari 2016, 18:08 uur, permalink
Deze film recent op blu ray gekocht. Film die terecht in het lijstje van de betere westerns thuishoort. Aanrader voor iedereen die houdt van dit soort films.