• 11.313 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Bulgaars

Releasedatum: 1 december 2022

Plot Violent Night

"You better watch out."

Het is kerstavond en we bevinden ons op het landgoed van een rijke maar verdeelde en kibbelende familie. Een groep keiharde huurlingen valt vervolgens het landhuis aan. Het is aan een gedesillusioneerde kerstman (David Harbour) om deze criminelen uit te schakelen.

Social Media

avatar van WB

WB

Prima filmpje. Niet meer, niet minder. Harbour speelt een rol op zijn lijf geschreven. Niet zo zeer de kerstman, maar meer de dronkaard met issues. Bij vlagen keihard, maar ik kon er om lachen. Vooral Bryan Adams gebruiken als (afslacht)muziek, doet 't 'm.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

aSMoDeuS schreef:

[..] bioscooppubliek [..]

*bioscoopbezoek

The Oceanic Six schreef:

Goed verhaal zeg. Lekker bescheiden ook.

Doen we niks mee.

Wat is er (on)bescheiden aan mijn bericht?

avatar van Kondoro

Kondoro

aSMoDeuS schreef:

*bioscoopbezoek

Wat is er (on)bescheiden aan mijn bericht?

Ik blijf me echt altijd afvragen waarom jij dit soort films nog kijkt. Het is altijd negatief.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Kondoro schreef:

Zie mijn eerdere bericht. Ik kijk bijna alles. Dat is niet waar.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Ruige Home Alone achtige film. Veel fantasie, goeie kills en trucs en daarom zeker een voldoende.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Hoho, foute film.
Violent Night doet zijn titel eer aan want er zit zwaar bloederig geweld in deze actiekomedie waarin Santa een bende dieven aanpakt die een familie rijken wil bestelen .. Dat doet hij niet met met billenklets of oorvegen maar met hamers, ijsschaatsen en machinegeweren Het is niet meer dan anderhalf uur hersenloos vermaak waarbij cartooneske kills de revue passeren. Ik lag dubbel van de booby traps die de kleine had klaargezet voor Gingerbread (Eriksen) en met Scrooge die door de schoorsteen gehaald wordt . Zaten toch wel een paar grappige dingen tussen. Leguizamo is een heel goede keuze voor een sadistische badguy en hij tilt het ook net boven de middelmaat. De minst subtiele film van het jaar

avatar van Number23

Number23

Harbour speelt prima en het bloed vloeit rijkelijk, maar helaas was het vaak in een te donkere scene. Kan ook aan mijn laptop gelegen hebben. Ook iets teveel christmas spirit en feelgood.

avatar van Number23

Number23

Harbour lijkt zeer op z'n gemak in deze rol en dat komt het kijkplezier ten goede. Helaas moet er toch een dikke christmasfeelgood vibe inzitten. Wel lekker veel bloed en geweld, jammer dat het meeste in extreem donkere scènes zit.

avatar van Rodger

Rodger

Humor actie en kerst gedachte …

Leuk gemaakt en verder prima non nonsens actie

Niet voor de jongste kijkers

3.0 ***

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Beetje een home alone achtige film maar dan wat harder. Op zich prima te kijken maar de film had van mij iets minder lang mogen duren.

6.7 naar boven afgerond maakt 3.5*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Vermakelijk.

De kerstman als wraakengel. Het is weer eens wat anders. Met David Harbour is alleszins de geknipte man gecast om deze lompe rol in deze lompe actiefilm te spelen. Lomp, want de actie is nogal rechtdoorzee en onbehouwen. Maar zeker wel tof. De cliché kerstsongs op de soundtrack dienen in Violent Night niet voor een last minute reünie op de luchthaven, maar zijn achtergrondmuziek als Santa een heleboel mannen op creatieve wijze de kop inslaat. Hoogstaande cinema is dit niet, maar het is wel een prima tussendoor. Voor kerstavond, maar evenzeer voor op een zomeravond.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik las hier ergens een stoutere versie van Home alone. Nuja, er komt even een moment voorbij met wat boobytraps, maar eigenlijk bleef dit tot erg beperkt waardoor mijn verwachtingen toch bijgesteld moesten worden. Zoals het een Wirkola betaamt weet je dat het er hard aan toe zou gaan, en dat deed het ook.

Op een soort komische wijze wordt er bikkelhard afgerekend met het hebberige gespuis. Een kerstfilm? Nouja, daar heb ik toch een ander en meliger idee over. Over de familie zelf valt weinig te vertellen. Erg sympathiek kan je hen moeilijk noemen. David Harbour deed het trouwens prima als grofgebekte en doorgedraaide Santa.

Niet hoogstaand allemaal, maar vermakelijk is het wel. Niet iets om met je kroost te bekijken, dat is zeker.

avatar van JollyMira

JollyMira

Ik dacht aan de hoes te zien dat David Harbour eed slechte Santa was,maar had me vergist.

Hé kicked ass.Goed,maar niet echt horror vond ik

avatar van Warning

Warning

Santa Slasher.

avatar van ibendb

ibendb

Ik heb veel plezier gehad met David Harbour als Daddy Christmas. Hij tilt de film echt naar een hoger niveau. Dit had gemakkelijk een goedkoop stukje kerstkak kunnen zijn maar dankzij de coole actiescènes en een paar echt grappige grappen is het verdomd leuk geworden.

Geen nieuwe klassieker maar wel een entertainend tussendoortje.

avatar van Shadowed

Shadowed

In het extra materiaal gaf regisseur Tommy Wirkola binnen een interview aan dat hij het leuk vind om bepaalde ideeën en genres te combineren. Had hij dat maar achterwege gelaten met Violent Night. De film kwam tot stand nadat Wirkola een vroege versie van The Trip instuurde, die door de studio's dusdanig leuk werd gevonden dat hij voor dit project werd aangesteld. Waar die film echter behoorlijk grappig en bruut uit de hoek kwam, vervalt deze spijtig genoeg juist in zoetsappige wisselwerkingen en beperkt geweld. David Harbour is in alle eerlijkheid wat saai als vloekende kerstman en de groep "protagonisten" vervelend, waartussen dat kleine ettertje al helemaal tenenkrommend is. John Leguizamo en Brendan Fletcher zijn gelukkig wel leuk (maar beperkt) als antagonisten. Uiteindelijk is het vooral de tamme geweldsuitspatting (op een stuk of drie kills na) die de hand van Wirkola haast onherkenbaar maakt. Veel knokpartijen spelen zich in donker licht af, andere potentiële gruwelijkheden worden zelfs helemaal niet in beeld gebracht. Eigenlijk is dat domweg onacceptabel binnen zo'n ongeremde film als Violent Night, maar uiteindelijk is het vooral de erbarmelijke "kerstmagie" die een notabene actiefilm voor volwassenen integraal de das omdoet. Het voelde aan alsof er tijdens pre-productie per ongeluk een ander script met het correcte gehusseld was, maar ach. De cinematografie van de film is uitermate hoogstaand en specifiek de Home Alone-hommage is erg komisch, maar verder een absolute teleurstelling van Wirkola, zeker na zijn hilarische vorige film.

avatar van Boneka

Boneka

Deze keiharde kerstman (een keertje wat anders dan de softe kerstverhaaltjes) is best vermakelijk en er zitten best leuke scenes in. Helaas is het vooral later in de film net een beetje too much. Vooral in die blokhut waar Santa zich uitleeft waarbij Rambo nog een milde variant is. Jammer want dat had voor mij niet gehoeven. Verder is ie best wel leuk en is de samenwerking met het kleine meisje krijgt van mij een dikke plus. Haar copy Home Alone wordt dunnetjes overgedaan, maar met meer succes! Violent Night had ook zomaar Boxing day kunnen heten. Misschien wel een betere titel. Uiteraard ontbreekt ook Slade niet als fijne afsluiter. Merry Xmas Everybody!

Film 3.0

Beeld 4.0

Geluid 4.0

avatar van Noodless

Noodless

Violent Night is de kerstfilm die je verwachtingen totaal inlost. Geen typische kerstfilm vol met romantiek en overdreven kerstsfeer, maar een leuke bloederige actiefilm met humor en vooral een toffe coole kerstman gespeeld door David Harbour die we vooral kennen van de serie Stranger Things. De hinderlagen uit Home Alone worden nog eens uitgeprobeerd, maar wel op een extremer manier. Heerlijk crazy filmpje ! 7/10

avatar van Leno

Leno

Veel actie, soms wat humor en Harbour die de film op sleeptouw neemt maken dit nog wel de moeite waard. Ondanks het voorspelbare verhaal dat te lang in dezelfde versnelling blijft hangen en het eigenlijk puur van de lompe actie moet hebben.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Wat heb ik een plezier gehad gisteravond met deze kerstknaller. In geen tijden heb ik zo om een komedie moeten lachen. Wat een feest. Ook vind ik dit de beste Kerstfilm in jaren. Beter heb ik ze niet voorbij zien komen. Gelukkig heb ik deze film voor een prikje op blu ray aangeschaft. Deze hoort in mijn collectie thuis.

Die David Harbour. Wat een grappig figuur. Hij zet de St. Nickgeweldig goed neer. Grappig, droog, lief (zoals een kerstman hoort te zijn) maar ook erg geweldadig (puur omdat het moet). Die moker was geweldig. Wat een pret. Maar andere (lollige) gevechten mogen er ook zijn. Rol van Scrooge die wordt ingevuld door Leguizamo is ook wel lekker. Echt een bad-ass. 'Violent night. Gory night. All is calm. If all doesn't want to get shot in the f*** head'. Maar zo zijn er nog hilarische uitspraken die mij wisten te bekoren.

Wirkola heeft een gezellig en realistisch kerstsfeertje gecreëerd. Niet dat neppe gedoe, waarbij je aan alles ziet dat de film b.w.v. in de zomer opgenomen is. Maar ook heeft Wirkola de humor en actie op een perfecte manier met elkaar verweven. Grappen worden in een razendsnelle tempo afgevuurd. De muziek is goed toegepast met een paar bekende kersthits. Het mag duidelijk zijn dat ik dit een behoorlijke leuk film vind die mij erg verrast heeft. 4,5*.

Jean-Claude Van Dipshit just ditched us, sweetie.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik hou wel van dit soort films. Ik dacht eerst dat het weer zo'n slasher film was met Santa als bad guy en dan een hoop voorspelbare groep tieners vermoorden of zo. Maar Violent Night is eigenlijk meer kerstfilm dan je zou denken. Alleen dan met een hoop gewelddadige scènes en de nodige humor. De cast is niet zo goed (vooral John Leguizamo is vrij ergerlijk) buiten David Harbour dan wel die de hoofdrol heerlijk speelt.

Je hebt dit soort films ook wel in Europa, waar gewoonlijk de zwarte humor dan nog iets meer uit de verf komt. Denk maar aan de 2 Dead Snow films van regisseur Tommy Wirkola. Maar eigenlijk heb ik hier best wel van genoten. Het is geen Die Hard of Home Alone, maar een pak beter dan de kerst romcoms die aan de band worden gemaakt.

avatar van K. V.

K. V.

Deze wat a-typische kerstfilm eens bekeken en het was niet mis. Een soort gewelddadige en bloederige Home Alone film (ze refereren er zelf naar). De cast was goed gekozen en de film zag er prima uit. Verder zaten er ook nog enkele grappige scènes in. Leuke film.