• 10.496 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jessie Buckley, Rory Kinnear en Paapa Essiedu

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 juni 2022

Plot Men

"What haunts you will find you."

'Men' volgt een jonge vrouw wier ex-man recentelijk is overleden. Om het overlijden een plaats te geven, wil ze ertussenuit gaan. Ze gaat vervolgens solo op vakantie naar het Engelse platteland.

Social Media

Alle Media

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Domme film!!! er wordt zo weinig gesproken ... Pfff.... Heb nog even gewacht: hopelijk wordt het beter, maar na 43 min de film op primevideo afgezet!!!

avatar van McKoenski

McKoenski

leatherhead schreef:

Mijn hemel, deze film lijkt bijna eerder een parodie op de ''elevated horror'' van A24. Zo ''uit de bocht schieten'' doet de film dan ook op het einde helemaal niet, je zou kunnen stellen dat het eigenlijk geheel in de lijn der verwachtingen van A24 clichés ligt dat de film veilig eindigt met een halfbakken ''weird'' einde vol platte metaforiek. Het sociale commentaar door de film heen is zo ontzettend on the nose dat je je afvraagt of het niet komisch bedoelt is, maar het lijkt grotendeels bloedserieus.

Maar zodra Garland zichzelf écht interessant begint te vinden gaat het echt helemaal mis, wordt het soms ronduit cringewaardig

... dat is ook hoe 't op mij overkomt. Ook hier wederom zo'n typisch Netflix-filter toegepast, voegt allemaal weinig toe IMHO

avatar van Basto

Basto

De eerste keer vond ik m al goed, maar bij de tweede kijkbeurt belandt die op de rand van een meesterwerk!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Garland goes arty but not farty... Zijn traumaverwerkingsfilm vermomd als horror werkt toch wel goed, al moet je al van het begin af goed beseffen dat de film bol zit van de symboliek. Het enige wat echt is, is dat Harper in een toxische relatie zat met James, dat die man zelfmoord pleegde en haar met een onverdraaglijk trauma opzadelde.

Alle scènes met Geoffrey en in het dorp spelen zich in haar hoofd af en visualiseren de psychische strijd tegen haar demonen en haar schuldgevoel. Dat is o.a. duidelijk wanneer je opmerkt dat er geen vrouwen in het dorp rondlopen en alle mannen hetzelfde gezicht dragen, want in haar visie zijn alle mannen immers één pot nat . Garland toont een schrikbeeld van "de man".. De bedreigende man, de intimiderende man, de dominerende man, de wellustige man. Ook de zwaan wordt gebruikt als symbool, en betekent zoveel dat ondanks alle pijn die hij een vrouw aandoet, de man uiteindelijk alleen maar naar liefde hunktert . De bijbelse symboliek van Eva en de appel, de mythische lokroep van de zeemeermin, de vruchtbaarheidssymbolen in de kerk geven dan bvb weer eigenschappen aan Harper zelf : de vrouw als verleidster, de spleet waaruit het leven voortkomt, de oorzaak van de ondergang van de man. De film culmineert uiteindelijk in een uiterst surrealistische horrorscène waarin de cyclische aard van wat er zich tussen man en vrouw afspeelt zich altijd maar blijft herhalen, deel uitmakend van de kosmische orde... ...

Je denkt naar een horrorfilm te kijken maar dat is het dus alleen qua vorm. Het doel is uiteindelijk om de soms kwetsende attitudes van mannen tegenover vrouwen om liefde af te dwingen, te veroordelen. Een sterke film toch wel, niet geschikt voor de doorsnee-horrorliefhebber. Alweer een sterke film van Garland. Vooral die scène met die tunnel was magisch.

avatar van Noodless

Noodless

Tja, wat moet je hier nu mee? Dit is weer zo'n kunstzinnige film die je niet helemaal kunt plaatsen, althans de uiteindelijke bedoeling van de regisseur. Nochtans weet het mysterieuze verhaal vol symboliek vrij lang zijn aandacht te behouden dankzij het goede acteerwerk, de toffe setting en de naargeestige sfeer van de film. Als kijker heb je op een bepaald moment toch wel door dat het verhaal vooral in het hoofd van het hoofdpersonage zit die haar trauma's probeert te verwerken. Dat merk je o.a. op dat bijna alle inwoners in het dorp mannen zijn en verschillende hetzelfde gezicht hebben. Positief is wel de uitstekende nare sfeer die door de regisseur wordt neergezet met een mooie setting die voor een paar knappe shots zorgen. Jessie Buckley zet een sterke prestatie neer met haar overtuigende getraumatiseerde rol. Maar het verhaal weet uiteindelijk toch niet zo te boeien en het gevoel van een anticlimax krijg je als kijker al een kwartier op voorhand. Je weet dan dat deze film op een hele rare manier gaat eindigen en dat er nog heel wat vragen te beantwoorden zijn. Dat kan eens tof zijn en ook goed werken, maar dat dit altijd zal werken is iets anders. 6/10

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wat was dit voor een gedrocht? In het begin denk je nog, 'best aardig allemaal'. Maar hoe verder het verhaal vordert, hoe vreselijker het wordt. En het einde is echt niet normaal afschuwelijk 'over de top'.

We hebben ons echt geërgerd. Wat een draak van een film. En dan lees ik hier dat de film 'arty' is?

Nou, sorry hoor, dit is gewoon troep! Een teletubbie aflevering heeft nog meer 'art' in zich dan deze film.

Beschamend ook als je als cast met je familie en netwerk zo'n film voor het eerst op een premiere gaat bekijken. Ze zullen zich toch schamen!!!!

avatar van Q Jones

Q Jones

Film over trauma verwerken. Pffoe vind het moeilijk om hier wat van te zeggen. Ik weet wel dat ik de film nooit meer hoef te kijken. Ik vond hem niet slecht, maar dit is niet mijn ding. Wel een heerlijk sfeertje zat er in. Zit enorm te twijfelen wat voor cijfer toch maar 3*. Het is wel een bijzonder filmpje met uitstekende prestaties, zowel regie als acteurs.

avatar van mikey

mikey

In Bijna elke horror zit het thema trauma verstopt, alleen in deze film is het monster ook letterlijk haar trauma. Wat natuurlijk erg grappig is. Op het platteland van England huurt een getraumatiseerde vrouw na haar giftige relatie/trauma een veels te groot landhuis naast een dorpje met een rare kerk vol heidens symboliek. De bossen en wijlanden zijn extreem groen en leeg, beetje zoals de foto's van Jeff Wall. (De flashbacks van Londen zijn fel oranje.) Ze wordt al snel opgewacht door een eng figuur die haar begint te stalken rondom het landhuis. Ondertussen ontmoet ze in het dorp enkele zeer verontrustende mannen die mega-onsympathiek zijn. Als ze van de akelige politieman hoort dat de stalker weer vrijuit is, breekt de hel los en moet ze knokken voor haar leven tijdens haar home-invasion die buitenproportioneel wordt. Zeer vermakelijk en creepy. Goeie sfx ook.

Ook leuk voor de gemiddelde horrorbuff.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

McKoenski schreef:

Hahaha oh mijn god, ik heb zo een hekel aan die typische Netflix-filter. Dit soort films zijn echt moeilijk om van elkaar te onderscheiden omdat ze zoveel op elkaar lijken. Op een visuele vlak vooral maar soms ook met concepten. Ongeacht welke genre de film is. De ironie van Men is dat het mysterieus en surrealistisch wilt overkomen maar dat gaat niet wanneer de film Men heet.

avatar van bjerik76

bjerik76

moeilijk.
ik vond de setting erg mooi, schitterende groene landschappen, een prachtig huis.
Fantastisch camerawerk, en het mysterieuze sfeertje komt duidelijk over.
Ook het acteerwerk was goed, de flash back scenes en het verhaallijn m.b.t. de relatie vond ik erg sterk.
De special effecten op het eind ook, maar door die legubbere scenes raakte ik wel de draad kwijt en eigenlijk vond i ede film toen ook wel instorten omdat ( mij) niet duidelijk werd wat die hele weder en wedergeboortes vandaan kwamen. en dus ook gelijk heel de moraal van het verhaal kwijt was.