Prima della Rivoluzione (1964)

Alternatieve titel: Before the Revolution

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Francesco Barilli, Adriana Asti en Allen Midgette

Een jonge bourgeois in Parma verzet zich tegen zijn milieu door voor het communisme te kiezen. Na de zelfmoord van een vriend en een hartstochtelijke verhouding met een jonge tante beseft hij - ondanks de invloed van een idealistische leraar - niet echt van zijn wortels los te kunnen komen en geeft het engagement op en trouwt met een door zijn ouders uitgekozen burgermeisje.

Die eerste Bertolucci's hadden een soort power die later nogal wegebde. Ik vond deze heel sterk destijds. Maar dat is lang geleden.

avatar van feanaro surion
Vrij goede film die helaas veel te weinig gebruik maakt van Morricone's erg sterk score. In het begin van de film zit een prachtig stuk dat bijna niet meer terugkomt.

avatar van xgogax
Weer een geweldige film van Bertolucci. Schitterende kruising tussen het neorealisme en de Nouvelle Vague! Bertolucci behoort (-de) tot de 'second wave' cineasten in Italië. Andere films van deze groep en minstens zo goed:

Salvatore Giuliano van Francesco Rosi
Il Posto van Ermanno Olmi
Battaglia di Algeri van Gillo Pontecorvo
Padre Padrone van Taviani

het eerste deel van deze film is vijf sterren waard, het tweede deel is jammergenoeg niet zo goed als het voorgaande. 4,5 sterren.

JvB Lucas
Prima della Rivoluzione
alternatieve titel: Before The Revolution

Indrukwekkende en knap gemaakte film van Bertolucci.

Ik ben dol op passie. Ik ben dol op film. Een van de mooiste dingen die ik dus vind zijn jonge mensen die gepassioneerd zijn in hetgeen waar ze mee bezig zijn. Bernardo Bertolucci was 22 jaar oud toen hij Prima della Rivoluzione regisseerde. Voor mij is dat pure bewondering. Werkelijk waar prachtig om die jonge kerel destijds aan het werk te zien aan het filmische van poëzie.

De titel van Prima della Rivoluzione is misschien wat misleidend. Of laat ik zeggen: behoorlijk misleidend. Met 'revolutie' in de titel zal je namelijk, Bertolucci kennende, verwachten dat deze film zal gaan over een revolutionaire strijd, daar heeft hij prachtige films over gemaakt zoals Novecento en The Last Emperor. Maar nee, daar gaat het alles behalve over. Waarom is revolutie dan toch zo belangrijk in de titel? Nou dan komt vanwege ons hoofdpersonage, Fabrizio (gespeeld door Francesco Barilli, sterke rol). Zijn personage is toe aan een revolutie zodat hij aan zijn behoeften kan voldoen. En dat stukje missende van zijn leven is zeer aangrijpend om te volgen. Het is een lust om de acteerprestatie van ons piekerende hoofdkarakter te volgen en ook daar proef ik veel persoonlijke trekjes van Bertolucci van. Schitterend gemaakt; die scènes aan dat water met die monoloog van de vriend van Adriana Asti's personage of die scène in die operazaal. Schitterend!

Prima della Rivoluzione is een bewonderenswaardige film van de destijds jonge Bernardo Bertolucci waar hij met poëzie filmische kunst weet te maken.
Ik geef hem een *4,0 want ik heb een beetje moeten wennen aan de trage getimde vertelstijl maar een verhoging zit er dik in!

avatar van Metalfist
Italiaanse nouvelle vague

Prima della Rivoluzione was een twijfelgeval. La Luna was te lang geleden om een goed beeld van Bernardo Bertolucci te vormen, maar Last Tango in Paris leek te bewijzen dat ik en Bertolucci geen goede match zijn. Een regisseur mag je echter niet op één à twee films beoordelen (zeker niet met een oeuvre van een kleine 20 films) dus toch de gok genomen om hier naar te gaan kijken.

En het mag duidelijk zijn dat ik en Bertolucci geen goed huwelijk vormen. De indertijd 22-jarige regisseur levert op papier een film af die best wel eens interessant kan zijn (Fabrizio die na de dood van zijn beste vriend niet meer wat hij met zijn leven moet doen en alles overboord gooit voor een romance met zijn aantrekkelijke doch labiele tante), maar de uitwerking is dodelijk saai. Al vanaf de eerste minuten irriteerde ik me aan de stijl van Bertolucci en ik verschiet er eerlijk gezegd niet van dat dit als een ode aan de Franse nouvelle vague wordt gezien, een filmstroming waar ik ook bitter weinig mee heb. Geef mij dan maar het neorealisme als ik iets van Italiaanse films wil zien. Al moet ik wel toegeven dat Bertolucci hier en daar wel wat interessants weet af te leveren, daarmee ook dat ik niet de laagste score geef, zoals de dansscène in de huiskamer van Fabrizio. Het is echter bijlange na niet goed om me te overtuigen van zijn kunnen.

Zonde dat ook dit weer zo'n twee uur moest duren (ik irriteerde me er bij Last Tango in Paris ook al aan het slepende van de film), want wat compacter had de film veel goed gedaan. Temeer omdat hier wel een degelijke cast achter zit. Francesco Barilli en Adriana Asti zijn in ieder geval goed op elkander ingespeeld. Beetje teleurgesteld ook door de soundtrack van Ennio Morricone. Niet meteen mijn favoriete componist (Nino Rota!), maar ik heb hem nog redelijk hoog zitten. Hier levert hij echter een wat ongeïnspireerd zootje af dat bovendien nogal schel klonk. Vreemd genoeg een opmerking die ik een halfjaar geleden ook bij Last Tango in Paris had gemaakt, maar toen weet ik het aan de kwaliteit van de print...

Neen, dit was het toch niet. Het vervelende is dat ik toch met het gevoel blijf zitten dat ik iets heb gemist aangezien Prima della Rivoluzione (en Bertolucci in het algemeen) toch wel een zekere status heeft veroverd. Was ik gewoon niet in de stemming? Het kan, maar voor mij is het toch even gedaan met deze Italiaan. Geef mij maar een Visconti of De Sica.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Knappe sfeervolle film met erg fijne soundtrack, van klassiek tot jazz en Italiaanse crooners. Ook erg goed spel van met name Adriana Asti, als verleidelijke tante die behoorlijk de weg kwijt is.

Deze Bertolucci is ook weer ambitieus en zit vol ideeën, iets te veel wellicht, en lang niet alle filmische en narratieve trucjes werken even goed (camera obscura), maar het talent spat er van alle kanten van af. Stuk beter dan zijn latere films wat mij betreft.