ad

Met onder meer: Priyanka Chopra, Rajkummar Rao en Adarsh Gourav

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The White Tiger

"Eat or get eaten up."

Balram is een jongeman van arme komaf die ervan droomt een succesvolle ondernemer te zijn. Hij schopt het tot chauffeur van de rijke Ashok en diens vrouw Pinky Madam die hij zo goed als hij kan dient, zoals hem door de maatschappij wordt opgelegd. Maar wanneer hij verraden wordt, beseft hij hoe ver de hogere kaste wil gaan om zichzelf te beschermen. Balram, die op het punt staat alles te verliezen, besluit in opstand te komen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Gaaf boek wel. Ben benieuwd hoe 't zich laat vertalen naar een Indiase film.

avatar van bjerik76

bjerik76

wel bijzonder dat ( in de trailer dan) het hele land Amerikaans praat , zal vanwege het commerciële succes zijn gedaan, maar ben toch wel benieuwd.

• 20975 berichten

Lijkt meer op een mislukte komedie.

avatar van shimahero

shimahero

Niet zo slecht, maar ik kon geen enkele sympathie opbrengen voor het hoofdpersonage

avatar van Sjieve

Sjieve

Helemaal niet verkeerd. Ik had gehoopt op een ‘schelmenverhaal’ zoals Slumdog Milionaire, maar dit verhaal is minder luchtig. Geeft wel een inkijk in het kastensysteem.

avatar van John Milton

John Milton

Donkerwoud schreef:

Gaaf boek wel. Ben benieuwd hoe 't zich laat vertalen naar een Indiase film.

Ik laat eerst jou of Woland even kijken. JM kijkt nog even schuchter om het hoekje.

Trailer oogt niet compleet bagger, maar hoeveel dat zegt?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het is niet zo eenvoudig hoogte te krijgen van Balram. Hij doet doorheen de film opmerkelijke en tegenstrijdige dingen. Centraal staat echter zijn oeverloze ambitie om het te maken. Hoewel zijn inzet als bediende voor zijn meesters oprecht is, zeker in de beginfase van zijn "loopbaan", heb je steeds de indruk dat er een plan achter zit. Het is die dubbele agenda en de harde "over-mijn-lijkmentaliteit" dat hem een donker rauw kantje bezorgt. Hij speelt op vele momenten gewoon een rolletje, met de idee om zijn meesters te behagen. Zie bijvoorbeeld zijn reactie op het bedelend kind of dé gebeurtenis in de film.

Ik vond de opbouw van de film best fijn met die verwijzing naar de Chinese premier en de status die hij toen verworven heeft. Het is wachten op de clic van deze metamorfose. Komisch is de film niet, maar er is wel de nodige luchtigheid in gebracht om zware thema's als het kastensysteem en de extreme armoede te verwerken.

Het kastensysteem komt wel binnen de context goed naar voren en de film blijft erg vermakelijk en entertainend. Prima om de verschillende niveaus en machtsposities te zien tussen personages. Niet slecht allemaal dus, maar we gaan er geen Oscarmateriaal van maken, dat zeker niet.

avatar van macrobody

macrobody

Op zich een aardige film maar ik ben het niet eens met de afloop van het verhaal. Ook sommige uitlatingen zijn gewoon racistisch. Alsof de witte man verantwoordelijk is voor de 1.3 miljard Indiërs met hun kaste systeem en het lekker doorfokken. Ook wel vrij ironisch hoe hij uiteindelijk zich omhoog werkt, niet anders dan in andere landen van welke kleur dan ook.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Een verhaal die zich qua gevoel misschien nog wel had kunnen lenen voor een iets grotere aanpak, maar ook nu is dit best te doen. Omdat regisseur Bahrani ervoor kiest om flarden uit het midden en einde van de film direct in het begin in je gezicht te smijten is het verloop van het verhaal in grote lijnen voorspelbaar, maar er gebeurt genoeg om het interessant te houden. Prima settings in India, vlotte vertelstijl en uiteindelijk is Balram geen zak beter dan de rest. Maar.. het schijnt dat-ie het voor zichzelf rechtvaardigt omdat er geen andere keus was blijkbaar. Lekker makkelijk.. en hoopgevend. De bruine en gele mensen die het van de witte mens over gaat nemen op die manier - Balram zijn woorden; ietwat racistisch en raar soms. Maar ok.

avatar van YUER

YUER

heel mooi film ik vind ben al groot fan van indi films een andere aanraders is DANGAL OVER THE TOP

avatar van mer1973

mer1973

stinissen schreef:

Lijkt meer op een mislukte komedie.

Soms sta ik versteld van jou reviews Henk.

Vraag me wel eens af of je de hele film bekijkt of oordeelt op een trailer of enkele minuten van de film.

Dit heeft namelijk niks met humor te maken. Of je hebt een rare vorm van humor.

• 20975 berichten

mer1973 schreef:

Soms sta ik versteld van jou reviews Henk.

Dit heeft namelijk niks met humor te maken. Of je hebt een rare vorm van humor.

Zo zie je maar ieder zijn smaak en ik kijk al 15 jaar geen trailers meer.

avatar van Weetniet

Weetniet

Goede film die waarschijnlijk meer voor de Indische Netflix abonnees is gemaakt. Film heeft heel veel Indische herkenbare culturele elementen. 36m goden, De bediende mentaliteit, de rijken die verwachten dat je alleen doet wat ze je vragen (passiviteit), je naam is driver en het cultuurverschil tussen India en het westen. Leuke film als je een keer in India bent geweest.

Zeker geen perfecte film, maar absoluut bijzonder.

Duidelijk een boekverfilming en ik geloof ook meteen dat het boek beter is. Edoch weet men in deze film de genadeloze sfeer van de kastencultuur in India heel goed weer te geven.

De wisselwerking met het Westen via Pinky is ook wel heel aardig om te zien.

Wat betreft de taal zat het me ook niet zo lekker. Het verhaal pretendeert dat Amerika en het Westen ten einde zijn en de 'gele en bruine man' de boel gaan overnemen maar je film dan wel voor een groot deel in het Engels opnemen.. Toegegeven, ze gebruiken daar best handige trucjes voor zoals in een brief aan de Chinese president bvb maar het is niet heel consistent allemaal.

BBarbie

Een boeiende film over ambities en verloren onschuld in een starre standensamenleving. De twist zag ik van tevoren wel aankomen, de heftigheid ervan niet want die past eigenlijk niet bij de rest van het verhaal. Prima melodrama met een sterke rol van Adarsh Gourav.

Zonde dat Priyanka Chopra zo vroeg uit de film verdwijnt.

Bollywood heeft indrukwekkendere films gemaakt over de kastecultuur in India, zoals Article 15 (2019).

avatar van El ralpho

El ralpho

Hoe belangrijk het is om geen arme man, in een vrije democratie te zijn

Bovenstaande uitspraak, die ook in de film zelf zit, vat het verhaal mijns inziens perfect samen. Evenals de uitspraak, eten of gegeten worden. Veruit het meest sterkte punt van The White Tiger is een inkijkje in het klassensysteem van India en de Indiaanse cultuur. Op deze gebieden werd ik dan ook meteen meegetrokken. Het is alleen jammer dat ik het lastiger vond worden om mijn aandacht er de gehele speelduur bij te houden. Hiervoor vond ik het verhaal te traag en duurde het vaak erg lang voor er een gebeurtenis plaatsvond die het verhaal verder voort wist te stuwen.

Ik vind het jammer slechts deze beoordeling uit te kunnen delen, omdat ik graag een hogere score had willen geven. Ik juich het namelijk alleen maar toe dat het aanbod van Netflix steeds internationaler wordt. Het verhaal voelt fris en origineel, en het acteerwerk van de gehele cast is niet minder dan lovend te noemen. Het is met name de traagheid van het verhaal in combinatie met een voor mij te lage spanningsboog waardoor ik hier niet meer van kan maken.

avatar van Basto

Basto

Altijd goed om te weten hoe men in het oosten over ons denkt. Het maakt meteen duidelijk hoe belangrijk een verenigt Europa is. Maar dat terzijde.

Het is een beetje een vertelling in de stijl van Goodfellas, waar we, begeleidt door een voice over, een terugblik op iemands turbulente leven zien. Maar heel boeiend vond ik het toch niet. Veel klein en oninteressant drama rondom de hopeloos slaafse kasten cultuur in India. Ik vind het ook een vreselijk zeurderig volk.

Kom dan ook niet verder dan 3*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Puur kwantitatief heeft hij wel een punt natuurlijk. Chinezen en Indiërs bijeengeteld levert 1/3e van de wereldpopulatie op. De vraag is natuurlijk wat ze ermee willen doen of willen of kunnen mee bereiken. Het Oude Europa heeft al langer met zijn besluiteloosheid de grip verloren op de wereld en de neergang van de VS is ons ook al bekend, een tendens die al vóór Trump werd ingezet...

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk drama met een knipoog. Het verhaal is aardig en geeft een mooie inkijk in de Indiase cultuur. De uitwerking is enigszins verrassend want de film is best luchtig maar op andere momenten ook keihard. Het einde wordt wat afgeraffeld ten opzichte van de rest van de film waar juist uitgebreid de tijd voor wordt genomen. De film kijkt wel lekker vlot weg en de humor is het sterkte punt van de film. Ook het acteerwerk is dik in orde. Hoofdrolspeler Gourav zet een ijzersterke rol neer. Visueel ziet de film er goed uit. Prima film. 3.5

avatar van eRCee

eRCee

The white tiger voelt aan als een Amerikaanse film in India, die alle vinkjes probeert te zetten in de juiste hokjes. Dat komt in mijn ogen overigens niet door het deels spreken van Engels, want dat is helemaal niet zo vreemd in deze voormalig Engelse kolonie. Eerder ligt de schuld bij de poging tot hippe vertelwijze, die vooral afstandelijk is, en het al snel achterlaten van het India van de honderden miljoenen armen om het verhaal te vertellen van de enkeling die zich opwerkt. Geen van de personages is echt interessant en ook in de stijl kan The white tiger nergens indruk maken. Wat het wel goed doet is de mechanismen laten zien die er schuil gaan achter het verschil tussen arm en rijk. Al met al niet heel slecht maar toch ook bepaald niet goed en omdat het zo lang duurt heb ik maar afgerond naar beneden.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ja, heel cool! Het boek heb ik verslonden en ik heb ook absoluut niets op de film aan te merken - behalve dan misschien dat in de film het tempo een klein beetje lager lag. Nog steeds: genoten hiervan. Een aantal momenten zagen er in de film uit net zoals ik ze in mijn hoofd had bij het lezen - prachtig in beeld gebracht, een lekker energieke soundtrack en een paar erg leuke stijlkeuzes.

Niet eens met het commentaar over het gebruik van het Engels: India is en blijft een (voormalig) Britse kolonie en het is dan zeer logisch dat ze dan nog steeds Engels spreken, net zoals ze in Suriname nog steeds Nederlands onderwijzen en het vaak ook spreken. Veel gebruik van het Engels zat ook in producties als Slumdog Millionaire en A Suitable Boy, en zelfs in verschillende Bollywood-producties. Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn.

En Balram is inderdaad een zak hooi eersteklas, dat zal ook niemand ontkennen - het personage zelf ook niet. Hij legt het juist erg goed uit: het is in veel gevallen in India juist eten of gegeten worden.

De uitleg over het kastensysteem en de enorme expansiedrift van Bangalore vond ik in het boek beter naar voren komen maar heb ik in de film niet gemist.

Erg goeie film die hier op MovieMeter erg ondergewaardeerd wordt, zonde.

avatar van Thomas83

Thomas83

Je zet het niet vaak dat een film zo boos is en provocatief is, en tegelijkertijd zo'n crowdpleaser. The White Tiger is een slimme en sterk satirische variant op typische rags to riches-verhalen, aanvankelijk nog relatief vrolijk, gaandeweg steeds grimmiger. Bahrani doet fantastisch werk hier. De voice-over, de flitsende stijl, het melodrama, de humor, de zelfbewuste toon, het werkt allemaal, ook nog eens in een film ook die het tempo er altijd enorm goed in weet te houden.

Wat de film ook enorm helpt is dat Gourav de hoofdrol zo sterk vertolkt. Ik deel de kritiek dat de film geen interessante personages heeft totaal niet. Ik vond Balram juist een heel boeiend figuur. Zijn tegenstrijdige gedrag wordt bepaald door wat hem aangeleerd is en door wat hij zou willen, en als je Gourav ziet spelen weet je niet altijd welke van de twee op dat moment de overhand heeft. De onderdrukking door het kastenstelsel (of kapitalisme) werkt niet alleen sociaaleconomisch maar zeker ook psychologisch. 4.0*.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Thomas83 schreef:

Hear hear!

Gelukkig, er zijn nog mensen die dit wél snappen! ❤️

avatar van Mickey b

Mickey b

Indische film die gaat over hoe iemand uit de laagste kaste als bediende (chauffeur) begint voor een rijke meester en er uiteindelijk in slaagt zelf succesvol te worden. Filmt toont onverbloemd het grote verschil tussen rijk en arm in Indië en hoe de armen er behandeld worden. Ook krijg je een idee van hoe de armen denken en het een roeping vinden om als bediende hun meester te bedienen en zichzelf weg te cijferen. Vond het een zeer geslaagd verhaal. Heb mij geen minuut verveeld in dit toch wel 2 uren durende verhaal. Hou wel van een Indische productie. 4* waard.

avatar van Collins

Collins

De film vertelt de geschiedenis van de indiaase chauffeur Balram. Een geschiedenis die zich afspeelt in India. Een verhaal over dienstbaarheid. Over de Indiaase cultuur. Over kasten. Over sociale ongelijkheid. Dat klinkt niet meteen als een verhaal dat het publiek in het Westen in groten getale aanspreekt. De roman van Arvind Adiga verscheen in 2008 en was echter een internationale bestseller. De verfilming van de roman dateert uit 2020, is een veel bekeken Netflix Original en bovendien een goede film.

Het hoofdpersonage Balram is het toppunt van dienstbaarheid. Hij knipt en buigt voor zijn meesters ondanks de vele beledigingen die over hem worden uitgestort. Een personage dat is gebonden aan zijn kaste en zich kranig in dat lot schikt.

Uit het kastensysteem komt een starre hiërarchie voort die bepalend is voor de staatsinrichting in India. De constructie is behalve maatschappelijke ook psychologisch. Balram is derhalve niet alleen de personificatie van onderdanigheid omdat de externe samenleving dat van hem verwacht. Zijn extreme gedienstigheid komt ook voort uit de doctrine die hem van jongs af aan is ingepeperd en die in hem woekert dat van ontsnapping uit die constructie geen sprake kan zijn. Eens een dienaar, altijd een dienaar.

Balram is een intrigerend personage dat in eerste instantie medelijden oproept. Ware het niet, dat al zijn dienstbare handelingen iets schimmigs in zich dragen. Het is niet volledig duidelijk of Balram niet bewust een dubbele agenda hanteert om zijn positie te verstevigen of om zich te verrijken. Balram lijkt een lijdzaam slachtoffer van het kastensysteem, maar zijn heimelijke en dubbelzinnige gedragingen maken hem niet per sé tot een sympathiek slachtoffer. ik vond hem in de eerste plaats glad en onbetrouwbaar en daarna pas het meelijwekkende personage dat hij natuurlijk ook is.

The White Tiger is geen woedend pamflet tegen ongelijkheid en onrecht. De film is eveneens geen kitscherige tragikomedie waarin de antiheld tegenslagen overwint, zijn recht haalt en triomfeert. The White Tiger ontleed subtiel en op een ironische toon een land dat van tegenstrijdigheden aaneen hangt. Telkens weer worden de personages in de film gesommeerd hun plaats te kennen. Telkens weer worden ze geconfronteerd met het feit dat er onbetistbare regels zijn, die duidelijk maken wat iemands maatschappelijke positie is. Een constatering die vermaak oplevert omdat er amper een scène passeert zonder dat iemand breekt met de regels. In India tieren intriges en corruptie welig. En uiteindelijk zijn het (zoals overal) de personen met het grote geld die de dienst uitmaken. Daar is geen systeem tegen opgewassen.

De film heeft humor. Behalve de spottende vertelwijze komt de humor tot uiting in de persoon van Balram. Hij neemt bepaald geen blad voor de mond. Bijzonder grappig zijn de scènes waarin Balram, die in de film ook een toelichtende rol als voice-over vervult, commentaar levert op gebeurtenissen en persoonlijke ervaringen die de kijker helemaal niet beleeft op de manier zoals Balram die beleeft. De culturele kloof zorgt voor verwarring bij de kijker en werkt komisch.

Omdat Balram in de film de dingen van commentaar voorziet, is het de kijker duidelijk dat er ooit een omslag in zijn gedienstigheid moet komen. De vraag is alleen wanneer en hoe heftig. Die verwachting brengt een laag spanning in de film die zich goed verhoudt met de laag spot.

De film neemt de situatie in het huidige India waar. Die is interessant. Het verhaal is een universeel verhaal en herkenbaar genoeg om een groot publiek aan te spreken. De uitzichtloze kloof tussen arm en rijk en de sneue kansloze Balram als speelbal van zijn rijke meesters zijn elementen die zorg dragen voor een verhaal waarmee de kijker gemakkelijk kan meeleven. The White Tiger is een mooie balans tussen luchtig vermaak en zwaarmoedige bezinning.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

4 sterren voor mij.

Film geeft een goede inkijk in het kastensysteem in India, waar je als arme man eigenlijk gedoemd ben om je hele bestaan in dezelfde armoede te leven van je ouders en je grootouders enz... .

Het hoofdpersonage probeert hier uit te geraken.

De film is goed, maar het einde vond ik afbreuk op het verhaal. Hij dood zijn "meester" wetende dat hij hiermee zijn familie dood. Voor mij ging het beter en geloofwaardiger zijn als hij het geld stal en samen met zijn familie op de vlucht ging of iets in die aard.

Nu laat hij iedereen stikken.