Welcome to the Dollhouse (1995)

Komedie / Drama

geregisseerd door Todd Solondz
met Heather Matarazzo, Eric Mabius en Brendan Sexton III

De 11-jarige Dawn Wiener is leerling op een middelbare school in New Jersey. Door haar klasgenootjes wordt het lelijke eendje voortdurend gepest en thuis wordt ze ook al niet begrepen. Op een dag wordt ze verliefd op een klasgenoot van haar oudere broer. Behalve het prille geluk dat de eerste verliefdheid met zich meebrengt, ervaart ze ook hier gevoelens van pijn en vernedering. Dawn vraagt zich dan ook af of het leven buiten New Jersey niet rooskleuriger zal zijn.

Happiness is een van mijn top 10 films. Dus ik was erg benieuwd naar Welcome to the Dollhouse.
De film is redelijk grappig. Er zitten enkele zeer vermakelijke scenes in. Leuk om te zien, maar het is een eenvoudigere film die minder indruk maakt dan Happiness.
Happiness heeft meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen.
Desalniettemin 3,5 sterren

Wat een maffe sfeer in die film, zo'n Hapiness-achtig sfeertje. Wel vermakelijk overigens.

Volgens mij moet ik deze film nog maar eens zien. Ik verbaas me een beetje over mijn eigen commentaar... In mijn herinnering is 'ie wel 4 sterren waard.

Geweldige film, Ik heb hem gelijk opgenomen van tv toen hij er voor de tweede keer op was. Je kunt hem niet vaak genoeg zien, geweldig zo sneu maar je voelt geen medelijden want ze is zelf ook wat gemeenig dom, !!! Hij is gewoon supergrappig. Meisje kan ook goed spelen. Je moet er alleen wel van houden.

Leuke film!Kapot gelachen.
Ik vond het een beetje lijken op Ghostworld
qua sfeer en acteren.
Ik ben nu erg benieuwd naar Happiness.

Derkje
Absoluut meesterwerk van independent filmer Todd Solondz die precies de sfeer weet te creeren en ook weergeeft hoe hard kinderen tegen elkaar kunnen zijn. De film vliegt voorbij, en is zo goed, dat meerdere keren kijken een lust is. Samen met Fargo, Merry Christmas mr Lawrence en Whats eating Gilbert grape? mijn absolute favoriet aller tijden.

kappeuter schreef:

Na herziening vind ik de film inderdaad 4 sterren waard.
Welcome to the Dollhouse is zo ongewoon en anders dan andere films, dat 'ie moeilijk te omschrijven is. Het doet denken aan de wereld die Robert Crumb in zijn strips creeert.
Nerdmeisje Dawn Wiener, een perfecte rol van Heather Matarazzo, is onnozel, grappig en meelijwekkend tegelijk.

Jeremy_Sisto
Weet iemand waar deze te koop is?

Volgens mij is-ie er alleen in Amerikaanse regio 1-uitgave. Kun je natuurlijk op legio wijzen via het internet bestellen.

AK

Er is ook een regio 4 uitgave (Australië):link.

avatar van mikey
Artistieke film over kinderen die niet bepaald polpulair zij. het wel en wee van outkast. 3.5

avatar van danuz
Weer een pijnlijke wrange film van Todd Solondz. Tenminste het was zijn eerste, maar voor mij zijn derde. Zag Happiness als eerste en die blijft ik nog steeds het best vinden. Storytelling was wel aardig, maar was alleen maar wrang en niet echt mooi. Soms zelf beetje slapjes.

Deze hangt er een beetje tussenin, meer aan de kant van Storytelling dan van Happiness. De film speelt zich af in de jaren '80 (begin '90?) en dat is zeer goed te zien. Spuuglelijke kleding, roze en paars waren toen blijkbaar in de mode.

Het verhaal is op zich wel aardig, maar raakt me nou niet echt bepaald. Het wordt af en toe een beetje slap en me aandacht verzwakte dan ook.

Er zaten een paar redelijk tot goede scènes tussen als Dawn naar New York gaat om daar haar zusje te zoeken en naar huis belt, en daar eigenlijk totaal niet gemist wordt is wel heel pijnlijk.

Voor de rest vond ik de film soms wel erg makkelijk aandoen. Je neemt iemand die gepest wordt en laat haar allemaal nare dingen meemaken. Doet dit zo vaak mogelijk achter elkaar, en voila , je hebt een film.

Al met al een redelijke film. Krijgt van mij 3*. Net geen 3,5* omdat hij soms toch in mijn ogen ietsje te makkelijk is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Die spuuglelijke kleding is denk ik meer een stijlding in de film (beetje artificieel, plastic) dan dat het duidelijk iets over de tijd waarin het zich speelt zegt.

Klopt helemaal.
Het verhaal is ook enigzins ondergeschikt. De film krijgt vanwege Heather Matarazzo al 3,5 sterren van mij. Neem daarbij de prachtige sfeer en de leuke typetjes; bijvoorbeeld de nerdbroer en het zusje dat in alles een tegenpool is van Wiener.
Ik zie ook veel overeenkomsten met Ghost World.
Heerlijk over the top.

jammer dat we daarna zo weinig van Heather Matarazzo gehoord hebben, buiten enkele bijrollen in slechte films (scream 3 , the princess diaries) is ze me niet meer bijgebleven. some of them became a star, some of them became nothing. helaas.

Aardig filmpje, dat het toch niet haalt bij Solondz nieuwere werk vind ik.

Misschien was het "nerd" gegeven weer iets te makkelijk. In z'n nieuwere films kiest Solondz toch wat gewaagdere doelwitten om de draak mee te steken. Iedereen weet ondertussen wel dat nerds gepest worden en het allemaal heel moeilijk hebben. Daarbij zijn het ook nog de sympathiekste personages in deze film. Ik mistte dan toch ook die erg bittere humor.

Maar verder wel aardig. Deed me ook wat denken aan Ghost World, al vind ik die film dan nog net iets beter. Kijkt aardig weg dit, is sporadisch wel grappig, maar mist de harde, droge hand van Solondz latere werk.

Goeie 3*

Prima film. Solodonz' light. Niet helemaal zo weird en absurd als Storytelling en vooral Happiness, maar toch erg sterk, door de goed acterende Mattarazzo (jammer dat die idd weinig heeft klaar kunnen spelen verder), de pijnlijk grappige typetjes en het bijzondere gebruik van de muziek.
Ik ga voor 4*.

avatar van FillumGek
Goeie film, maar blinkt nergens in uit. Leuk verhaaltje over een meisje dat op school en thuis wordt gepest. Het is allemaal vrij boeiend weergegeven, maar het heeft niet echt een grote herzieningswaarde, naar mijn mening.

Toch erg aardig. 3.5*

avatar van matthijs_013
Er staat steeds een reclame in de filmvalley over dat deze te koop zou zijn. Ik kan hem alleen nog steeds nergens vinden. Weet iemand winkels waar ze momenteel verkrijgbaar zijn?

avatar van Quentin
Dvd bij de bijenkorf gezien.

avatar van matthijs_013
Spider schreef:
Leuke film!Kapot gelachen.
Ik vond het een beetje lijken op Ghostworld

Nee! Ghost World is misschien ook met outsiders, maar ik vond de twee dus qua sfeer echt niet vergelijkbaar. Ook vond ik het helemaal geen grappige film. Het was gewoon zielig. Het is de regisseur goed gelukt een stel jonge kinderen geweldig te laten acteren. Niet alleen dat meisje dat Dawn speelde was erg goed, maar ook bijrollen waren goed bijgevuld. Ook bleef me een bepaalde opmerking uit de film bij. "Why do you hate me?" "Because you're ugly" .

avatar van Hando
Ik hou niet zo van komedies, maar die van Solondz weet ik altijd wel te waarderen. Zo ook deze. Een heerlijke uitvergroting van de realiteit. Je valt dan wel niet van je stoel af van het lachen, maar je zit wel de volle speelduur met een glimlach op je gezicht. Ik vind het een soort Happiness voor kinderen. Vier sterren voor deze film.

joyann
ik vindt het niet echt een lach film
ik vindt het echt zielig voor dat meisje hoe ze haar behandelen
maar ook zoals matthijs al zei why do you hate me? beucase you're ugly dat vondt ik echt zielig
3.5

avatar van stefan dias
matthijs_013 schreef:

Nee! Ghost World is misschien ook met outsiders, maar ik vond de twee dus qua sfeer echt niet vergelijkbaar. *4

Het zijn misschien niet dezelfde films, maar ze zijn toch wel vergelijkbaar.
Het mooie aan beide filmsis dat ze niet de klassieke high-schoolfilmclichés gebruiken (lelijk eendje wordt mooie zwaan of underdogs kraaien victorie aan het eind). Het lijkt over hetzelfde te gaan en dan plots: BANG.
Ik vond beide films leuk, maar Dollhouse toch wel wat sterker. Gewoon al hoe het meisje gepest wordt op school en dan thuis zelf het kreng gaat uithangen tevtegenover haar kleine zusje. dat is het schokkende. Je beseft dat je zelf in realiteit even weinig sympathie voor haar zou opvatten dan de karakters in de film. En dat is het verfrissende aan deze film, dat het mijlenver afstaat van een soort filmrealiteit, en een eigen, natuurlijke logica volgt.
En tussendoor mag er ook nog eens gegrinnikt worden. Wat niet over Happiness kan gezegd worden. Dollhouse vind ik dan ook stukken beter. Topfilm.

avatar van niethie
Was altijd wel benieuwt naar de films van regisseur solendz en aangezien ik happiness een tijdje geleden getaped had besloot ik eerst deze te kopen en daarna zijn grote meesterwerk te zien.
Hij viel een beetje tegen, op het eerste opzicht gewoon een hele eigenaardig en afstandelijk filmpje met een heel bizar sfeertje, ik had als ik eerlijk moet zijn een typische highschool film verwacht met was leuke grappen maar kwam er bedrogen uit.
Ik vond de film op een aantal scenes na helemaal niet grappig, ik heus zoiezo niet van het onderwerp pesten en kan er dan ook absoluut niet om lachen, dit neemt echter niet weg dat ik een paar keer een klein lachje op mijn gezicht verscheen vooral om hoe dom sommige personages wel niet over kwamen en nog wat leuke situatie grappen maar voor de rest is de humor me totaal ontgaan.
Maar als je het als een gewone dramafilm bekijkt is het redelijk indrukwekkend, die pesterijen ogen heel realistisch en ik vond dat het meisje dat de hoofdrol speelde (matarazzo) haar rol heel goed speelde.
Kortom niet zo goed als dat ik gedacht heb maar toch nog een geslaagde film en acht meestal moet je dit soort filmpjes wat vaker bekijken voordat het kwartje valt neem nou ghost world (die hier trouwens erg op leek, moest ik ook drie keer zien voordat ik tot topper kon rekenen), ben in ieder geval erg benieuw naar happiness. 3 sterren

avatar van fluidvirgo
niethie schreef:

De films van Solondz in het vak "humor" zetten is mijns inziens een misvatting. Solondz geeft in zijn films een (soms) pijnlijk realistische blik van de leegte in de Amerikaanse middle class society. Dit is soms grappig om naar te kijken, maar vaak des te pijnlijker. Ik kan het mis hebben, maar dit is wat ik er uit haal.

Van de films van Solondz was dit de eerste die ik zag, dat zal een jaartje of tien geleden zijn geweest. Ik was meteen erg onder de indruk van de bizarre sfeer die de film uitstraalde. Dawn Wiener wordt door Heather Matarazzo geweldig neergezet. Je weet niet of je nu moet lachen om haar bij vlagen kinderlijke naïeviteit of dat je gewoon medelijden met haar moet hebben. Het accent ligt binnen de film vooral op de familieverhoudingen binnen huize Wiener. Dawn is caught in the middle between het favoriete jongste dochtertje (vreselijk kind) en de nerdie oudere broer die de waardering van zijn ouders uit de schoolprestaties moet halen en enkel in een band speelt omdat dat goed op zijn cv staat. Voor de invulling van deze karakters worden stereotypen niet geschuwd, ze zijn allen heerlijk over de top en goed gecast. Het einde is ook zeer bevredigend.
Ik vind dit stiekem zijn beste film, hoewel Happiness heel dichtbij zit.

****1/2

avatar van Keutul
Het is een vrij triest verhaal. Ik vind het zeker geen komedie. Maar wel ontzettend goed weergegeven verhaal. Ik bleef de hele film erg geboeid door de gebeurtenissen die Dawn overkwam. De film bleef ook boeien door de goede acteerprestaties de sfeer en de typische stijl die Solondz erin brengt.

avatar van niethie
Why do you hate me ? Because you're ugly !

Sja ik heb hem zonet herkeken en blijf het en heel ongemakkelijke film vinden om naar te kijken, dit keer kon ik de humor wat beter waarderen maar het grote minpunt is dat het gewoon heel moeilijks samengaat met sommige scenes, het hoofdpersonage is toch wel een natuurtalentje en weet haar rol erg leuk te spelen, zoals kappeuter al wist te vermelden ze is onnozel, grappig en meelijwekkend tegelijk, ik denk dat ik mijn cijfer (een 3) laat staan, aan de ene kant valt het me allemaal ontzettend zwaar (vooral die pesterijen) maar aan de andere kant heeft het ook wel iets wat het zo ontzettend grappig maakt, maar goed ik heb Happiness een 4 gegeven en daar werd ook af en toe flink de spot gedreven met serieuze onderwerpen, ik laat het nog even tot me bezinken allemaal, en dan zie ik vanmiddag wel of ik er een hafje opgooi of dat mijn cijfer blijft staan...

avatar van niethie
Die drie sterren blijven staan, misschien de volgende keer misschien beter.

avatar van Baggerman
Een film om je heerlijk te ergeren aan bepaalde situaties en personages. En dit bedoel ik in de goede zin. Nog nooit heb ik zo vaak uit plaatsvervangende schaamte de neiging gehad om de fastforward-button van mijn dvd-speler te activeren als tijdens het kijken van deze film! Brrrrrrr!

En dat irritante ballet-tutje van een zusje!! Grrrr! Ik hoopte de hele tijd dat Dawn dat kreng eindelijk eens zou knevelen en onder rembours op zou sturen naar Gary Glitter!

En hoera?? Solondz had nog een soortgelijk scenario in gedachten ook? Ik keek mijn ogen uit!

En die moeder! Wat een gigakutwijf zeg! Sorry voor de vleeswaren!

Al met al een aardige film van Solondz, maar nog niet van het niveau van Happiness. Minpuntje vond ik toch wel Dawn zelf. Zeg nu toch eerlijk? Als ze dat brilletje aan iemand in één of ander Oostblokland zou weggegeven of op een wc had gemonteerd, dan is ze nou toch óók weer niet zó óérlelijk?? Hebben alle personages in deze film last van een collectief Clark Kent-syndroom?????

Sorry hoor, maar als ik straks –pakweg: Charlize Theron- met Dawn’s brilletje op in mijn bed zou aantreffen, dan schop ik haar er echt niet uit omdat ze nu ineens ‘lelijk’ is!

De Bully van de klas vond ik daarentegen weer wel goed gecast!