• 15.783 nieuwsartikelen
  • 178.145 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.194 acteurs
  • 199.044 gebruikers
  • 9.373.625 stemmen
Avatar
 
banner banner

Scarface (1983)

Misdaad / Drama | 170 minuten
4,19 9.446 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 170 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Brian De Palma

Met onder meer: Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer

IMDb beoordeling: 8,3 (1.002.349)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 5 april 1984

Plot Scarface

"The world is yours..."

Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ach het is maar een film. Filmcriminaliteit is toch niet zo erg? Anders zou je films als Goodfellas, Once Upon a time in America en The Godfather ook niet kunnen waarderen.....


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Tony Montana is ook helemaal niet zo uitzonderlijk slecht qua karakter, althans voor een crimineel personage. Hij bezit nog genoeg menselijke trekjes (wil geen vrouwen of kinderen vermoorden. Er zijn genoeg gelijkaardige personages waar je nog moeilijker mee kunt sympathiseren.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Ja, dat snapte ik eigenlijk dan weer niet. Hij schiet vervolgens wel zijn beste vriend dood omdat die met zijn zusje ging. Ene moment is ie wel voor rede vatbaar en op een ander moment weer niet.
Lastig om Montana zijn gedachtengang te doorgronden.

Natuurlijk blijft het maar een film en zijn er genoeg ergere personages in films. Ik doelde meer op het feit dat mensen zich identificeren met dit persoon, dat zou ik persoonlijk niet kunnen met criminelen in films. Wat verder niet veel met een discussie te maken heeft of een film goed of slecht is.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Exact, zou TM nu niet als sympathiek willen omschrijven....


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

rep_robert schreef:

Ik doelde meer op het feit dat mensen zich identificeren met dit persoon, dat zou ik persoonlijk niet kunnen met criminelen in films.

Daarmee ben ik zeker akkoord, al zullen de personen die je bedoelt hoofdzakelijk pubers en idiote gangsta rappers zijn (dat hoop ik toch alleszins)


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Tony Montana is wel een man van zijn woord, iemand die je kan vertrouwen.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Daar begon de discussie in ieder geval wel mee op de vorige pagina Die rappers staan er trouwens zelf vaak ook niet echt bekend om dat ze het goede voorbeeld geven.

Verder mag iedereen natuurlijk zelf weten wat ze van een personage als Montana vinden en of ze zich er mee kunnen identificeren. Het is in ieder geval niet mijn ding


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Reinbo schreef:

Exact, zou TM nu niet als sympathiek willen omschrijven....

Het blijft natuurlijk een schoft, maar bepaalde aspecten van zijn karakter zijn duidelijk bedoeld om hem sympathiek te doen overkomen: hij houdt veel van z'n moeder, is recht door zee,..


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Denk ook dat het door een gebrek aan opvoeding is gekomen. Geen vader in zijn leven gehad, dus misschien gebrek aan discipline.

Hij bedoelt het allemaal wel goed, alleen het is tegelijkertijd zo fout, even 1000 dollar bloedgeld bij zijn moeder op tafel gooien. Meer dan logisch dat zijn moeder tegelijkertijd dat geld ook weer weigert.
Denk dat op de weg naar de top veel van zijn goede karaktereigenschappen worden gebruikt. Eenmaal aan de top komen zijn slechte eigenschappen heel goed naar voren.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Het blijft natuurlijk een schoft, maar bepaalde aspecten van zijn karakter zijn duidelijk bedoeld om hem sympathiek te doen overkomen: hij houdt veel van z'n moeder, is recht door zee,..

Recht door zee vind ik geen pre als je op het verkeerde pad bent beland... Fundamentalisten zijn meestal ook nogal recht door zee....


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Inderdaad, daarbij komt ook nog dat recht door zee niet per definitie een goede eigenschap is.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Het wordt al heel snel duidelijk dat mensen van zijn zus af moeten blijven .


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Da's ook een slechte eigenschap.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Reinbo schreef:

Recht door zee vind ik geen pre als je op het verkeerde pad bent beland... Fundamentalisten zijn meestal ook nogal recht door zee....

Das waar, maar ik heb het ook nooit een goede eigenschap genoemd. De gemiddelde kijker kan beter sympathiseren met een eerlijke smeerlap dan met een leugenachtige smeerlap.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Ja, maar wat is de definitie van eerlijk.
Hoe hij zijn zus behandelt vind ik niet bepaald eerlijk en is eerder schoftelijk. Door hem is zij ook nog is vermoord.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Reinbo schreef:

Da's ook een slechte eigenschap.

Dat kun je zo opvatten .


avatar van L0sT_R3B3L

L0sT_R3B3L

  • 224 berichten
  • 0 stemmen

rep_robert schreef:

Lastig om Montana zijn gedachtengang te doorgronden.

.

DUH zeker lastig met 5 gram coke in zen neus


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Een leuk filmpje maar iets te cool gemaakt.

Tony Montana is zonder twijfel één van de coolste personages ooit. Een genot om naar te kijken. Maar Pacino maakte van Montana niets meer dan een personage. Speelde zeer houterig. In geen enkele scene maar ook geen enkele heb je het idee dat Montana een echt persoon zou kunnen zijn. En dat is natuurlijk spijtig, de gehele drie uur zie je Montana in beeld. Net zoals Pacino speelt ook Pfeiffer (en rest van de cast) slecht. Pfeiffer moest in deze film het mooie meisje en liefje van Pacino voorstellen. Wat Pfeiffer mooi maakt weet ik niet. Behoort tot de lelijkste actrices die er rondlopen. Tevens slechtste. Maar om verder te gaan met Montana. Ik begrijp al zijn acties niet zo. Het kwam ook al ongeloofwaardig over dat iedereen die Montana zomaar laat lopen. Ik had altijd gedacht dat iemand met zo'n grote bek meteen volgepompt zou worden met lood. Dat zou ik toch doen moest hij zich op zo een manier aan mij voorstellen. Zulke venten kun je niet vertrouwen en dat weet iedereen. Soit, Montana huppelt dan wat rond in de film met zijn stoere praatjes en houdingen. Uiteindelijk kwam ik aan het einde. Velen vinden dit zo fantastisch, ik begrijp het niet. De film probeert realistisch over te komen maar het hoofdpersonage maakt het gewoon onrealistisch, dat bewijst het einde nog eens. Wie zou er nu zoveel kogels kunnen overleven van dat soort wapens? Nou ja, Tony Montana dus. Zat dan ook met veel vreugde te kijken toen hij eindelijk afgeknald werd.

Het anti communistische gedoe in het begin was dikke zever. Je merkt door deze film toch wel dat Amerika zijn rug naar Cuba toedraait. Ja, is dan ook een terroristisch land. Wegens dat ook een halfje eraf. Kom ik op een 2.5*.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Kevin13 schreef:

Het anti communistische gedoe in het begin was dikke zever.

Castro's regime moet toch geen lachertje geweest zijn.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Ja daar heb je wel gelijk in. Zou beter geweest zijn moesten ze communisme vervangen hebben door Castro.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Kevin13 schreef:

Ja daar heb je wel gelijk in. Zou beter geweest zijn moesten ze communisme vervangen hebben door Castro.

Omdat Tony Montana het nooit over Castro heeft. Juist, ja.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Nein. Maar al dat gezeik over communisme zorgde ervoor dat ik zeg maar niet meer gefocust was op de film. Aan communisme is helemaal niets slechts.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Kevin13 schreef:

Nein. Maar al dat gezeik over communisme zorgde ervoor dat ik zeg maar niet meer gefocust was op de film. Aan communisme is helemaal niets slechts.

We hebben het hier niet over een documentaire maar over een film waarin een crimineel uit Cuba, die door het regime van Castro in zijn optiek misdadig is behandelt, (en daardoor) het communisme haat. "Niet meer gefocust op de film?" - Het is de film.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Heb achteraf weinig, zeg maar geen, scenes meer gezien waar dit aan bod kwam.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Kevin13 schreef:

Heb achteraf weinig, zeg maar geen, scenes meer gezien waar dit aan bod kwam.

Na zijn hit op Rebenga kan hij z'n verleden achter zich laten, iets wat wel vaak terugkomt. Dit heeft direct verband met het regime van Castro en het communisme, dat 'ie haat, en dus achter zich wilt laten. Niet raar dus dat wanneer hij het er wel over heeft, hij pisnijdig en kwaad is, maar het er liever niet over heeft.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1739 stemmen

@kevin13. Je hebt het einde duidelijk niet begrepen. Montana had zoveel coke opgesnoven dat ie er helemaal stijf van stond. Dan overleef je al de kogels echt wel.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

clockwork72 schreef:
@kevin13. Je hebt het einde duidelijk niet begrepen. Montana had zoveel coke opgesnoven dat ie er helemaal stijf van stond. Dan overleef je al de kogels echt wel.


Uiteraard niet, zo'n kogelregen overleef je niet. Het is over-the-top, en met een reden: zoals ook Montana heel de film geleidelijk steeds verder wegzakt in z'n eigen wereldje (vol coke).


avatar van pfan

pfan

  • 262 berichten
  • 172 stemmen

Kevin13 schreef:

Pfeiffer moest in deze film het mooie meisje en liefje van Pacino voorstellen. Wat Pfeiffer mooi maakt weet ik niet. Behoort tot de lelijkste actrices die er rondlopen. Tevens slechtste.

Even een gewetensvraagje: hoeveel films van Pfeiffer heb je eigenlijk gezien?

En wat haar uiterlijk betreft wordt ze over het algemeen als een van de mooiste vrouwen van de filmwereld beschouwd. Dit is natuurlijk geen norm, maar om haar als een van de lelijkste actrices te bestempelen lijkt me wel erg ver gaan. Maar goed ik respecteer je mening.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Pfeiffer kreeg dan ook te horen dat ze een aan coke en alcohol verslaafd grietje zou spelen: niet het mooiste type. Maar ze speelt het met verve.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4084 stemmen

Tsja er zijn ook kerels die Megan Fox niet lekker vinden, iedereen heeft een eigen, maar soms aparte smaak.