ad

Met onder meer: Mary J. Blige, Nat Wolff en Anika Noni Rose

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Body Cam

"Protect Serve Survive"

In Los Angeles wordt een Afro-Amerikaan vermoord door een stel blanke agenten. Dit incident is vastgelegd op de bodycam, maar wordt samen met enig ander bewijs door de agenten vernietigd. Kort daarna wordt de politie geteisterd door een kwaadaardige entiteit, wat verband kan houden met de moord.

imageimageimageimageimage

Detective Susan Hayes

Police Officer

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Op het moment dat de mysterie zich manifesteert had ik er wel zin in. Dit eigenlijk in tegenstelling tot mijn uitgangspositie vooraf de prent, het verhaal leek me eigenlijk helemaal niets. In een wereld van ongelijkheid en extreme protesten en vergaand zinloos geweld, wil ik daar zo ver mogelijk van houden.

Sinds de komst van social media lijkt het of men nu echt volledig losgeslagen is op deze planeet. Zuckerberg zei in zijn belofte dat social media, en daarmee vooral zijn product, mensen bij elkaar zouden brengen. Ik weet wel beter..... Dacht daarom ook meteen van "lekker makkelijk scoren in deze tijd", met dit verhaal, de entiteit zou voor mij de doorslag moeten geven. En ja, bij het eerste geringste mysterieuze was ik toch aardig de prent ingezogen, zeker ook door M.J. Blige, die doet het aardig goed hier.

Er zitten duidelijk betere en mindere momenten in de prent, en dat is jammer te noemen. Want het verhaal heeft wel iets en de regie is zo slecht niet. Daarnaast een wat standaard soundtrack maar die zat er wel lekker onder. Foute cops is zeker niet origineel maar het vleugje mysterie maakt het toch best interessant. Het trok mijn aandacht goed, en dat is al heel wat in betrekking tot de rotzooi die er allemaal uitgebracht is en wordt de laatste tijd.

Vooruit 3** een 6,5/10. Viel me behoorlijk mee, keek aardig weg.

Helemaal zo slecht nog niet.

avatar van MelB

MelB

schumacher schreef:

Als een film degelijk tot goed is dan zal ik niet snel naar mijne phone grijpen tenzij ik smske ofzo krijg.

De welbekende pak-unlock-en-check drang. Dat zie ik vaak op straat. Eigenlijk overal. Hoe het werkt?

De trigger.

In het geval van een telefoonverslaving zijn dat de notificaties. De bekende rode bolletjes, bliepjes, pingetjes en visuele pop-ups op je beeldscherm.

De routine.

Dat is je slechte gewoonte. Je pakt je telefoon en gaat meteen vanalles checken. Voordat je het weet ben je weer enkele minuten van je leven compleet in je apparaat verzonken.

De beloning.

Het meest typische verslavingskenmerk. Je brein geeft het blijheidsstofje dopamine vrij zodra je je behoefte bevredigd hebt.

Ben blij dat ik geen social media en geen internet buitenshuis heb op mijn nieuwste Galaxy phone. Al 23 jaar dezelfde PrePaid nummer en nooit een abonnement afgesloten. Wat een vrijheid! Mij zie je bijna nooit telefoon in de hand. Tegenwoordig zijn de abonnementen helemaal niet zo duur en ik zie/hoor ze eindeloos bellen. Vaak zijn dat gespreksstoffen ook nog eens van een bedroevig niveau.

avatar van Noodless

Noodless

Een verhaal waarvan het verloop en de clou al na een klein kwartiertje bekend is. Gevolg : geen spanning, saaie zit. Ook de personages blijven oppervlakkig en weten niet te boeien. 4/10

avatar van Collins

Collins

Een horror die politiegeweld en racisme op de korrel neemt. Vaker zie je dergelijke thema’s voorbij komen in een drama of desnoods een thriller. Dus extra nieuwsgierig naar de maatschappijkritische uitwerking in een bovennatuurlijke setting.

Dat het in deze film om bovennatuurlijke verschijnselen gaat, wordt meteen in de eerste scène duidelijk. Prima scène, waarin iemand op mysterieuze wijze wordt vermoord. Spannend geschoten. Met gebruikmaking van korte snelle cuts wordt de moord in beeld gebracht. Het penetrante geluid van de ruitenwissers van een politiewagen in een spannend ritme op de achtergrond. Regen klettert neer. De dashcam van de auto integreert found footage materiaal in de scène. De atmosfeer is onheilspellend en onmiskenbaar bovennatuurlijk. Een fijn duister begin van de film die uiteraard verwachtingen schept voor het vervolg.

En dan blijkt natuurlijk dat de eerste scene de beste was. De verdere scènes bestaan uit variaties op de eerste prachtige scène. Weliswaar steeds iets explicieter en bruter, maar de cinematografische kern is steeds dezelfde. Op zich staand is zo’n scène het aanzien absoluut waard. Als zoveelste scène in een gelijksoortige reeks is hij echter weinig verrassend.,

Het tonen van politiegeweld past uitstekend in een horrorfilm. Als excessieve en brute component voldoet het prima. Als serieuze maatschappijkritiek functioneert het niet. En dat leek me toch ook een doel dat de film zich stelt. In plaats daarvan worden politiegeweld en racistische tendensen sensationeel ingezet. Logisch natuurlijk. Horror draait om spanning. Om shock. En in fysiek en visueel opzicht lukt dat heel behoorlijk.

Body Cam verzuimt echter om in de film een psychologische component te brengen als serieuze tegenwicht voor de sensationele insteek. Een goed doordacht verhaal ontbreekt. Een verhaal met karaktervorming voor de personages en verrassende zijsprongetjes. Die dingen miste ik.

En zo verloopt de film toch enigszins teleurstellend. Na een veelbelovend begin volgt veel meer van hetzelfde. Enige verdieping in de personages gebeurt halfslachtig. De film richt zich met name op shockelementen, is in beginsel visueel heel aangenaam, maar voegt daarna te weinig inhoudelijke componenten toe om de aandacht over de volle lengte vast te houden.