ad

Releasedatum: 17 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 28 bioscopen

Over In the Heights

"The time has come."

In the Heights volgt verschillende personen woonachtig in de New Yorkse buurt Washington Heights. Usnavi is eigenaar van een bodega en helpt zo nu en dan zijn Cubaanse buurvrouw op leeftijd. Hij heeft een oogje op de vrouw die in een schoonheidssalon werkt en droomt van een leven in de Dominicaanse Republiek, waar tevens zijn roots liggen. Intussen keert zijn jeugdvriendin Nina terug naar de buurt. Zij heeft haar ouders iets belangrijks te vertellen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van John Milton

John Milton

Lin-Manuel Miranda's Hamilton (2020) was een van mijn meest indrukwekkende ervaringen van 2020, kijkend naar mijn eigen TV. Ik was dus reuze benieuwd wat de verfilming van zijn eigen broadwaymusical, in de handen van Crazy Rich Asians regisseur Jon M. Chu zou gaan doen. Zoals je in het 2e bericht op deze pagina ziet, keek ik er al sinds eind 2019 naar uit. En met groeiende anticipatie werd dit vermoedelijk de film waar ik het meest naar uitkeek in 2021, door al die spetterende trailers. Ik identificeer me nog steeds niet als muscalfan, maar in dit soort handen wordt het lastig dat vol te houden. Maken Chu en Miranda die hooggespannen verwachtingen waar? Min of meer.

Anthony Ramos (die zijn broadway rol overdoet) en de rest van de cast doen het uitstekend, en Washington Heights blijkt een heerlijke setting om te vertoeven. Het ziet er gelikt uit, ik heb meegeleefd en de bewerking naar het grote doek (of Oled in dit geval) is uitstekend gedaan, met een swingende soundtrack en dazzling choreografie in de dansnummers.

Toch duurt de film met 2 uur en 23 minuten een tikje lang, en daarmee blijft een hogere waardering net buiten bereik. Maar een heerlijke film vond ik het alsnog.

Woah. Nu ben ik allesbehalve een musical liefhebber (hoewel ik er niet zo'n hekel aan heb als de meesten hier) maar dit was toch wel een kunststukje.

Zit perfect in elkaar en ziet er prachtig uit. Mooi sfeertje oook in de latinowijk Washington Heights, beetje vergelijkbaar met East Harlem.

Voor musicalfans een must-see denk ik.

(grappig ook hoe Usnavi aan zn naam komt)

BBarbie

“Paciencia y Fe” (Geduld en vertrouwen)

Na zijn aardige komedie Crazy Rich Asians (2018) is deze onstuimige musical van regisseur Jon Chu over een Latino smeltkroes in het noorden van Manhattan –daar waar toeristen niet of nauwelijks komen– een geweldige verrassing. Het is een energieke, meeslepende film over teleurstelling en hoop; over mensen die met vallen en opstaan tegen de stroom in hun dromen proberen waar te maken en daarbij steun en genegenheid vinden bij elkaar. Het politieke ondertoontje (DACA), hoe bescheiden ook, is een aangenaam extraatje.

Naar mijn mening de beste musical sinds West Side Story (1961). Ik noteer ‘m alvast in mijn lijstje kanshebbers voor een award komend voorjaar.

avatar van mrklm

mrklm

Het relaas van een aantal leden uit de overwegend Latijns-Amerikaanse bewoners van de wijk Washington Heights in New York is gebaseerd op gelijknamige Broadwaymusical van Lin-Manuel Miranda, die verantwoordelijk was voor het enorm succesvolle (en meesterlijke) Hamilton dat vorig jaar als theatervoorstelling en theaterregistratie een enorme hit was bij publiek, kijkers en critici. Chu [Crazy Rich Asians) regisseerde deze bruisende verfilming op locatie en weet in de eerste helft nog te imponeren met een paar leuke ideeën, waaronder een groepsdans in een lokaal zwembad. Maar helaas, het verhaal is oppervlakkig en regelmatig erg sentimenteel en er is weinig variatie in de muziek, alsof je twee uur naar De Beste van Frans Bauer luistert. Op zich niet onaardig, maar na een half uur begint het wat de keel uit te hangen. Enthousiaste vertolkingen en de vindingrijke teksten van Miranda bieden soelaas, maar dit verbleekt naast het veel meer gewaagde Hamilton en duurt zeker een half uur te lang.

scorsese

Uitstekende film over de eigenaar van een klein winkeltje in New York die andere dromen heeft.Een eigentijdse musical met genoeg mooie nummers. De buurt en de samenleving worden levendig neergezet hier. Een aantal groots opgezette en energieke zang- en dans-scenes (zoals de prachtige opening en de scene in het zwembad).

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Deze film heeft al mijn verwachtingen overtroffen.

Geweldige feel good musical van begin tot eind !

Wel niet voor elke musicalfan want ja, het is niet standaard dit is gewoon een meesterwerkje in de musical wereld !