Genre: Thriller / Horror
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Oostenrijk
Geregisseerd door: Michael Haneke
Met onder meer: Susanne Lothar, Frank Giering en Arno Frisch
IMDb beoordeling:
7,5 (95.272)
Gesproken taal: Duits en Frans
Releasedatum: 5 februari 1998
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Funny Games
"A nightmare."
Twee schijnbaar beschaafde jongemannen terroriseren en mishandelen zonder duidelijk motief een gezin. Anna, George en hun zoontje Georgie zijn net aangekomen in hun vakantiehuis. Terwijl Anna voor het eten zorgt gaan haar man en zoontje de boot optuigen. Opeens staat Peter voor de deur; een jongen die namens de buren een paar eieren komt lenen. Hij gedraagt zich op een irritante manier onhandig en maakt geen aanstalten te vertrekken. Even later staat ook zijn vriend Paul in de gang. Op een uiterst beleefde manier zijn de jongens hondsbrutaal en ondanks haar verzoek weigeren ze het huis te verlaten. Ook George slaagt er niet in te ontkomen aan hun opdringerig gedrag. Al gauw blijkt dat de ontspannen begonnen zomervakantie verandert in een gruwelijke nachtmerrie.
Externe links
Acteurs en actrices
Georg
Anna
Paul
Peter
Schorschi
Gerda
Fred
Robert
Gerdas Schwester
Eva
Video's en trailers
Reviews & comments
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Het was alweer een tijdje geleden dat een film grote blijvende indruk op me maakte, dit was er weer eentje. De film werkt op meerdere niveau's.
Als thriller is hij zeer sterk, de spanning blijft er in zitten tot het eind, hoewel je naar het einde toe wel begint te voelen dat er geen happy end meer gaat komen. Sommige scenes komen keihard aan, voor mij vooral de scene waarin de jongen wordt neergeknald.
Tegelijkertijd speelt Haneke een spelletje met de kijker, er zit een boodschap in de film, waardoor dit veel meer wordt dan een harde thriller/horror. Haneke vertelt de kijker tijdens de film (via één van de karakters) dat ze niet hoeven te kijken, dat ze de film ook af kunnen zetten. Dat het onze eigen voyeuristische behoeftes zijn waardoor we toch doorkijken. De scene met de afstandsbediening aan het einde maakt ons er bewust van hoe erg we meeleven en willen dat deze sadisten neergeschoten worden, door op het moment dat de slachtoffers eindelijk iets terug doen gewoon terug te gaan en vervolgens weer verder te gaan als daarvoor, zonder verdere hoop voor de slachtoffers.
Zoiets had ik nog nooit eerder gezien in een film en is volgens mij uniek. Het knappe hiervan is dat Haneke wel moest zorgen dat we ook echt heel erg zouden meeleven, anders zou het niet werken. Hij is hierin geslaagd.
Vooral de reactie van The Eye hierboven vind ik erg grappig, want dit is precies de reactie die Haneke bewust bij ons uitlokt.
Funny Games is een aanklacht tegen verheerlijking van geweld op tv en in films, enigszins vergelijkbaar met Salo (een inspiratiebron van Haneke). In beide films wordt het geweld realistisch, gruwelijk en zonder hoop neergezet, wat de kijker er van bewust moet maken dat echt geweld niet mooi is.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Het knappe hiervan is dat Haneke wel moest zorgen dat we ook echt heel erg zouden meeleven, anders zou het niet werken. Hij is hierin geslaagd.
Vooral de reactie van The Eye hierboven vind ik erg grappig, want dit is precies de reactie die Haneke bewust bij ons uitlokt.
Vind ik maar een beetje vreemd, aangezien The Eye (zoals enkele anderen hier) net valt over de geloofwaardigheid, en dus het medeleven met de personages.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Voor sommige mensen zal het misschien niet werken, zoals met elke film, maar voor het gros wel en voor mij persoonlijk zeker. Lees het stukje van The Eye nog maar eens na, hij noemt alleen maar dingen die de slachtoffers hadden kunnen doen, als dat geen meeleven is. Hij noemt verder als kritiek dat de daders niet worden afgeknald, precies wat Haneke uit wil lokken. Want het is eigenlijk kritiek op jezelf als kijker, jij wilt dat, anders vind je de film niet goed.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Ik ga niet spreken in naam van The Eye, maar zet hier toch enkele serieuze vraagtekens bij. Ik heb mij ook zitten storen aan de gedragingen van de familie, maar medeleven had daar niks mee te maken. Eerder irritatie ivm passiviteit en domheid. En irritatie aan een te duidelijk leidend script.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Die passiviteit komt voort uit een bepaald moraal waar de indringers geen last van hebben. Die moraal verhindert de familie te doen wat zouden moeten doen. Daar gaat deze film mijns inziens over.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Volgens mij gaat het over de kijker die wil dat de familie wat anders doet. Haneke probeert je bewust te maken van je eigen rol als kijker bij het verhaal en de emoties die jij als kijker voelt, dat kan ook irritatie zijn.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Toch raar dan dat haneke wil dat de kijker hoopt op een agressievere houding van de familie, terwijl dit een anti-geweld-film is.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Volgens mij gaat het over de kijker die wil dat de familie wat anders doet.
Maar dan is natuurlijk wel de eerste vereiste dat die familie dan ook als geloofwaardige personages overkomt (passief of niet), en dat vond ik hier al een probleem. De daders vond ik trouwens ook niet erg geloofwaardig, maar die waren tenminste nog grappig (heb de hele film verder geen moment serieus kunnen nemen).
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Vind ik echt te makkelijk als uitleg. Hetzelfde effect bekom je als je 90 minuten lang één of ander figuur filmt die op een stoel zit. De irritatie die Haneke bij mij losweekt kan nooit de bedoeling geweest zijn.
't Is zoals Queto zegt, het is moeilijk om maar iets serieus te nemen als je niet gelooft wat er gebeurt.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Maar dan is natuurlijk wel de eerste vereiste dat die familie dan ook als geloofwaardige personages overkomt (passief of niet), en dat vond ik hier al een probleem.
Ik vond ze geloofwaardig. Zoals ik al zei zal deze film niet voor iedereen werken.
Toch raar dan dat haneke wil dat de kijker hoopt op een agressievere houding van de familie, terwijl dit een anti-geweld-film is.
Nee, dat is nou juist het hele punt. Hij wil jou bewust maken van het feit dat JIJ blijkbaar een agressievere houding wil en daar op zit te wachten, je had de film ook af kunnen zetten.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Ja maar hij wil geweld in films etc.. als iets onzaligs kenmerken (sorry ik kan even geen normalere woorden vinden.). En toch wil hij dat wij als kijker, agressie willen zien. Dat klinkt niet helemaal goed doordacht, vind ik.
Ik denk persoonlijk dat hij zich niet zo bezig heeft gehouden met de slachtoffers en juist alleen met de daders. En dat de slachtoffers eigenlijk niet zo belangrijk zijn in de film, behalve slachtofferig doen.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ja maar hij wil geweld in films etc.. als iets onzaligs kenmerken (sorry ik kan even geen normalere woorden vinden.). En toch wil hij dat wij als kijker, agressie willen zien. Dat klinkt niet helemaal goed doordacht, vind ik.
Hij wil dat ook niet per se, maar dat kan een gevoel zijn dat een kijker erbij heeft (veel kijkers waarschijnlijk, ik had dat gevoel ook) en daar wil hij je van bewust maken. Daarnaast wil hij geweld op een lelijke manier laten zien, door het niet expliciet te tonen, maar wel de gevolgen te tonen en door er geen reden voor te geven.
Overigens ben ik Haneke niet, dit is natuurlijk voor een deel mijn interpretatie, voor een deel heb ik dit uit interviews die ik gelezen heb met hem.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...terwijl dit een anti-geweld-film is.
Waar leid je dat uit af?
Geweld is menselijk. Daar lijkt het me eerder over te gaan.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Tegen de geweldadige popcultuur. Volgens mij heb ik dat weer uit een recensie. Dat kan je weer merken aan het feit dat de hoofdpersonen dan weer beavis en buthead heten en ren and stimpy etc..
@zavo, misschien bedoelde haneke het allemaal erg goed. maar zoals meer mensen vind ik de film gewoon niet goed (eerder mislukt). En hoe meer mensen uit proberen te leggen hoe de beste man het allemaal bedoeld had, hoe erger de film eigenlijk wordt.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Het is ook geen leuke film, hij komt hard aan, ik zou 'm niet snel herkijken. Hij zal niet voor iedereen werken, maar voor de mensen waarvoor hij wel werkt is hij zeer krachtig.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Tegen de geweldadige popcultuur. Volgens mij heb ik dat weer uit een recensie.
Wat een onzin. Film graaft veel dieper.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Wat een onzin. Film graaft veel dieper.
Misschien wel maar volgens mij niet. Het gaat erover dat alle komische, charmante of heldhaftige elementen uit het geweld (m.n. in films en tv) worden gefilterd. En dan zou het eindproduct: funny games moeten zijn.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Volgens laat de film de mens in zijn meest elementaire staat zien, ongehinderd door enige vorm van moralistische ballast.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Het gaat erover dat alle komische, charmante of heldhaftige elementen uit het geweld (m.n. in films en tv) worden gefilterd. En dan zou het eindproduct: funny games moeten zijn.
Dit is echt onzin. Hij spreekt in deze film juist de kijkers aan, niet de makers. Het vele geweld in entertainment op tv en in films is er omdat er behoefte aan is, omdat mensen dat blijkbaar willen zien.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Volgens laat de film de mens in zijn meest elementaire staat zien, ongehinderd door enige vorm van moralistische ballast.
Dat deed deSade!
@Zavo, ik denk wel dat het zo is zoals ik het beschreef. Maar ik moet toegeven dat het allemaal nogal onzinnig klinkt.
nou ja na ff googlen->
edit:
De laatste film van de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke (55) Funny Games - of 'Lustige Spiele' - is een reactie op de voortschrijdende emotionele vervlakking die het gevolg is van continue blootstelling aan geweld middels de media. De over-exposure heeft ertoe geleid dat de consument zonder met zijn ogen te knipperen de meest gruwelijke taferelen kan aanschouwen. Volgens Haneke komt dit voornamelijk doordat het geweld op televisie en in film 'consumeerbaar' wordt gemaakt. Zijn uitgangspunt bij het maken van Funny Games was dan ook geweld te laten zien zoals het is; niet consumeerbaar maar onverteerbaar. Haneke is daar wonderwel in geslaagd. Het is echter de vraag hoevelen hem dat in dank afnemen.
bron: http://www.writersblock.net//index2.html?www.writersblock.net//act/fstuk1.html
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
nou ja na ff googlen->
De laatste film van de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke (55) Funny Games - of 'Lustige Spiele' - is een reactie op de voortschrijdende emotionele vervlakking die het gevolg is van continue blootstelling aan geweld middels de media.
Wel een oppervlakkige analyse op dat Weblog. Haneke gebruikt de moderne TV-cultuur om een veel wezenlijker onderdeel van de menselijke psyche bloot te leggen. Cultuur versus de oerdriften. Hetgeen hij ook in 'La Pianiste' en 'Le Temps du Loups' liet zien. Daarbij was De Sade als provocateur en vermeend pornograaf een voorbode van een generatie schrijvers die achter het menselijk handelen het oerinstinct trachtte bloot te leggen. In Nederland WF Hermans bijvoorbeeld die Haneke en Gaspar Noë erg gewaardeerd zou hebben.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Die arme WFH
, zomaar, in 1 zin, met en tussen Noe en Haneke geplaatst.
Ik heb die mening trouwens niet uit dat stukje, maar uit andere/meerdere. Incl. een interview van haneke. maar als jij het beter begrijpt: Prima.. haneke zou het waarschijnlijk wel waarderen als je meerdere elementen in zijn films vindt..
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Als je het werk van WFH een beetje kent, zie je dat er thematische overeenkomsten zijn. Met name dus de cultuurmens en zijn primaire driften. Maar het heeft weinig zin om daarover door te zeuren, als je het al niet eens bent dat Funny Games meer is dan een film over continue blootstelling aan geweld middels de media.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Ja ik heb wel eens een paar boeken van hem gelezen. Maar na deze film had ik niet meteen WFH in mijn hoofd. Sorry, het zal wel aan mijn IQ liggen.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Je noemde hierboven De Sade. Mee eens trouwens met die verwijzing maar ook WFH was een groot bewonderaar van de 'puurheid' van de markies. De titel 'Het Sadistisch universum' verwijst naar De Sade en naar Hermans' wereldbeeld. Het sadisme in Funny Games lijkt me duidelijk.
Maar goed...beter over doorzeiken op Boekenmeter.nl 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Gisteren na lange tijd weer eens herzien en wat heeft deze film weer indruk op me gemaakt. Prachtige mindfuck van Haneke. Constante dreiging door de hele film heen, geweldig realistische acteerprestaties (hoewel ik het wel eens ben met reacties hierboven dat de familie vaak dom reageert. Maarja, waarom ook niet, wat had jij in zo'n situatie gedaan, dat weet je niet dus ik laat dat open.), scenes die op een geweldige manier worden gefilmd ( wanneer het zoontje wordt neergeschoten en je dat allemaal hoort vanuit het perspectief van 1 van de moordenaars terwijl hij rustig zn broodje smeert ). Geweldig! Haneke confronteert ons hier met onze "guilty pleasures" en schotelt een film voor die je niet snel vergeet. 4,5*
Henry Spencer
-
- 468 berichten
- 1197 stemmen
Kille film, maar enorm intelligent, heel gedurfd en ethisch interessant
Gerelateerd nieuws

Vijf goede horrorfilms zonder paranormale aspecten

De beste moderne Duitstalige films, per genre, volgens MovieMeter

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
57 reacties

Threads
Drama, 1984
58 reacties

The Devil and Daniel Johnston
Documentaire / Biografie, 2005
16 reacties

Happiness
Drama / Komedie, 1998
642 reacties

Pixote: A Lei do Mais Fraco
Drama, 1981
46 reacties

Secrets & Lies
Drama, 1996
122 reacties
Gerelateerde tags
meersadismehostage-takingremote controlsociopathseriemoordenaarbreaking the fourth wallpsychologische thrillerfamily holidaypsychoticgolf clubtormentvoyeurismeholiday horrordisturbedaggressivegrimwealthy familylake houseunpredictable graphic violencetensecruelharshsardonicbottle moviedark humor
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








