Underwater (2020)

Actie / Drama

geregisseerd door William Eubank
met Kristen Stewart, Vincent Cassel en T.J. Miller

Een team bestaande uit diepzee-onderzoekers krijgt te maken met een aardbeving die het ondergrondse laboratorium volledig verwoest. Nu moeten de leden alles op alles zetten om te kunnen overleven. Onder hen bevindt zich de moedige, maar geharde Norah. Het team bestaat uit mensen die elkaar nauwelijks kennen en zo ontstaan er bizarre en soms existentiële conversaties, alsook vreemde relaties.

avatar van Ajax&Litmanen1
Alien diep onder water. Het kijkt best lekker weg, zeker ook door het hoge tempo en de aangenaam korte speelduur. Maar dat maakt het nog geen echt goede film, want ik vind het nooit spannend worden. Of intens. En de film is zo chaotisch en donker, dat je ook maar weinig van het gevaar ziet. Dat deed Alien toch heel wat beter. Daar waren zulke momenten spaarzaam, maar als het dan zover was, dan kreeg je het wel in volle glorie in beeld. Visueel is Underwater wel prima, met goede effecten en best aardig ontworpen monsters. De sfeer van de film deed me ook een beetje aan Life van een paar jaar geleden denken. Wel spijtig dat ze Kristen Stewart als hoofdrolspeelster hebben genomen, waarbij het nog erger is dat ze als als een man uit ziet met haar gemillimeterde kapsel. Dat ze constant in ondergoed rond holt vond ik in dit geval niet erg sfeerverhogend. Dan had je Scarlett Johansson beter kunnen nemen Anyway, geen verkeerde film, maar wel vrij snel weer vergeten.

avatar van barcam
Niet bijster originele B-film maar toch stiekem van genoten dankzij de vertolking van de bloedmooie Kristen Stewart.
Paar spannende momenten in en zeer geslaagde special effects en het feit dat Kristen Stewart meestal rondhuppelt met weinig stof om het lijf is ook een meevaller.
Snel vergeten maar toch amusante boel.

We hebben dit allemaal al lang een keer gezien in een wellicht wat andere setting. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat je als producent hier nog geld insteekt want dan kun je een flop verwachten. Neemt niet weg dat het wel aardig wegkijkt. Niets minder maar vooral niet meer.

avatar van Moviegooner
Underwater is een fijne mix van Levathian, the Abyss, Sphere en de eerste twee Alien films.
Met in de hoofdrol Kirsten Stewart die een sterk in de schoenen staande vrouw speelt. Daarnaast hebben we Vincent Cassel en T,J Miller die een soort Hudsen rol speelt, probeert elke scene grappig te zijn maar dat lukt hem deels. Ze acteren allemaal naar behoren maar had wel meer personage ontwikkeling willen zien. Cinematographie valt tegen vooral de scene's waar ze in de waterpakken zitten is rommelig. Maar word goed gemaakt door goede suspense en sterk acteerwerk van Stewart.

Lijkt een beetje op Alien maar nu onderwater. Ook weer enge creaturen met scherpe tandjes en altijd weer schreeuwende en gillende acteurs. Sorry kon mij niet boeien. 1 point

avatar van Egulio
Viel een beetje tegen.. wel prima vermaak.

Simpele titel die de lading wel dekt, inhoud kun je er vervolgens zelf wel bij verzinnen. Om de zoveel jaar komt er wel een vergelijkbare film voorbij, beter goed gejat dan slecht bedacht zal men hebben gedacht. Niet alleen elementen uit Alien maar meer nog copycat ten aanzien van het bekendere en veel betere The Abyss, dan wel obscure vroegere werkjes als Leviathan en DeepStar six. Desalniettemin heb ik me redelijk vermaakt. Formulewerk voor het popcornpubliek, behoort zeker niet tot de top van dit genre, maar als je iets eenvoudigs zoekt met wat spanning, zeemonsters en het altijd onvermijdelijke tien kleine negertjes concept kan dit best ermee door. De onderwaterscènes hadden wel wat beter gekund, halen af en toe het tempo er behoorlijk uit. Pluspunt is dat het einde toch wat minder voorspelbaar is dan doorgaans en dat Underwater bij momenten lekker claustrofobisch aanvoelt. Raar ook wel om Stewart in dit soort films te zien, meestal kiest ze voor wat eigenzinniger projecten, maar zonder haar adequate aanwezigheid zou deze film, sneller nog dan nu, in de vergetelheid zijn geraakt.

avatar van DarlingDionne
Hoe noemen we dit? Een Ripley off.

Neem een stoere chick, geef haar een kort kapsel en laat haar veel in ondergoed rondrennen.

En juist omdat het zo erg gejat is, ga je het met Alien vergelijken, en daar steekt dit zo schril bij af...

avatar van Twiggertje
Leuke film, ik vond alleen sommige scènes onrealistisch.

Spannende film, alleen sommige actiescenes zijn wat rommelig waardoor je niet precies ziet wat er gebeurd. Hadden meer personages in gemogen die het loodje leggen. Die scenes waren overigens best eng.

Heb hem 3 sterren gegeven omdat alles er wel redelijk goed uitziet en Kirsten Stewart is geen groot acteerwonder maar lelijk is ze nu ook niet. Verder een verhaal is er niet , interessante dialogen eigenlijk ook niet en dit soort ding is al eerder gedaan soms slechter maar regelmatig ook veel beter.

Inhoudelijk leeg maar dat kan over zoveel films gezegd worden , scifi/horror fans zullen er toch een vermakelijk uur en half aan hebben.

avatar van joolstein
Fijne, boeiende en stoere actie -Science-fiction-film met een simpel uitgangspunt; een bemanning die monsters op de bodem van de oceaan vinden. En ja, inderdaad het doet allemaal aan Alien denken! Maar luid het spreekwoord niet; "Beter goed gejat dan slecht bedacht" Deze film onderscheidt zich vooral doordat er kunstenaarschap is in de beelden en het boeiende geluidsontwerp. De cinematografie is stijlvol en uitermate bekwaam. Zwaailichten, vonken van kapotte apparatuur en het gekraakt van metaal dat onder druk staat door water. Het vergroot allemaal de spanning! Ook bezit de film een goede cast, met op de eerste plaats een verrukkelijke en indrukwekkende Kristen Stewart. Oké er is van mij uit wel één opmerking want wanneer de film een ​​volledige monsterfilm wordt, hadden ze de onderwater-duisternis wel iets kunnen afzwakken. Maar een monster dat sterk doet denken aan Xenomorph de oude octopus-draken-god uit Lovecraftiaanse horror doet het voor mij altijd wel! Deze no-nonsense B-film met een A-lijst cast is verder gewoon top-notch!

avatar van macrobody
Was het een slechte film? Nee.
Was het een goede film dan? Nee, ook niet.
Origineel? nah.
Voorspelbaar? mwah.
Geloofwaardig? pfff
Coronacrisistijdverdrijf? Ja, prima.

Mwa, ik vond hem maar slap.
De film loopt ook niet echt lekker had ik het idee.

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is niet heel bijzonder. De uitwerking is redelijk maar had beter gekund. Het grootste probleem is dat je je als kijker lastig kunt verplaatsen in de film omdat het niet helemaal duidelijk is waar men zich echt bevindt en wat er precies gebeurt. Dat komt omdat er geen duidelijk overzicht gegeven wordt en veel in het donker afspeelt. Daarnaast valt de film soms wat in herhaling. Verder de film best ok. Er is wat spanning, soms ook goed spannend en spektakel. Het acteerwerk kan er verder mee door. 2.5/3.0

avatar van Glacius
Waarom de omschrijving actie/drama? Eerder sci-fi/thriller of scifi/horror.

avatar van DiDa
joolstein schreef:

Helemaal mee eens!

Clichématige Alien rip-off ..........

avatar van james_cameron
Spannende, uitstekend gemaakte SF-horrorfilm, vaak beklemmend en claustrofobisch, dan weer mysterieus en bombastisch. Regisseur William Eubank maakte eerder de interessante maar wisselvallige SF-films Love en The Signal, maar ditmaal heeft hij de juiste toon te pakken, geholpen door een prima cast en een flink budget. Qua decors, special effects en vooral kostuums (die duikpakken zijn echt heel erg cool) ziet de film er geweldig uit. Het script mag dan voorspelbaar uitgewerkt zijn en sterk doen denken aan een bepaalde SF-klassieker, maar de film weet zich wat mij betreft op genoeg vlakken positief te onderscheiden.

avatar van Collins
Over de hoeveelheid nieuwe horrorfilms hoor je me niet te klagen. Over de kwaliteit ervan soms wel. Underwater is weer zo’n nieuwe. Op voorhand kleven aan deze productie een aantal leuke aspecten die nieuwsgierig maken. Zo speelt de film zich onder water af en is er Kristen Stewart.
Het is een film met nog meer bekende acteurs. Een film ook met een indrukwekkende aankleding. Een film dus, die met een behoorlijk budget tot stand moet zijn gekomen. Helaas is er niet veel budget besteedt aan het schrijfwerk.
Zeven mijlen onder het zeeoppervlak leven rare beesten. De diepten van de oceanen zijn grotendeels nog niet onderzocht en dus kan een filmmaker zich fantastisch uitleven in de verbeelding van de gevaren die de mens tegen kan komen in deze onbekende wereld.
De verbeelding van bizarre levensvormen is in deze film vrij bescheiden. Als je de film gaat bekijken in de veronderstelling geconfronteerd te worden met een stormloop aan angstaanjagende creaturen, word je waarschijnlijk teleurgesteld. Ze zijn er wel, maar komen weinig prominent in beeld en genereren derhalve weinig opwinding.
De film doet het een beetje zoals Alien (1979) het doet. De film speelt met de angst voor het onbekende en teert vooral op de claustrofobische sfeer. Hier is het een onderzoekslaboratorium op de zeebodem. In Alien was het een ruimteschip. Beide films beklemtonen de claustrofobie, de suspense en de dreigende sfeer. Beide tonen weinig angstaanjagende creaturen. In Alien wordt het creatuur pas getoond op het moment dat de spanning hoog is opgelopen.
De sfeer in Alien is beklemmend en werkt. De verschijning van het monster heeft grote impact. Ik denk dat het succes van Alien vooral is gelegen in de factor tijd. Ridley Scott neemt de tijd om de kijker vertrouwd te maken met het interieur van het ruimteschip. Ridley Scott neemt de tijd om de kijker vertrouwd te maken met de personages. Met hun angsten. Hij creëert een solide basis waarop de angst voor het onbekende stevig kan wortelen en de claustrofobische gevoelens welig kunnen tieren.
Regisseur Wiiliam Eubank neemt in Underwater die tijd niet en dropt de kijker meteen middenin in de actie. Explosies, veel lawaai en een moordend tempo. Van een gestage opbouw van de spanning is geen sprake. Claustrofobische gevoelens leverde de tactiek van de hectiek mij niet op.
De personages zijn inwisselbaar. Het is dat bekende acteurs gestalte geven aan de personages, anders zou ik het overzicht meteen al zijn kwijtgeraakt. Zo weinig indruk maken de personages. Ik had er niet veel mee en bekeek de gevaarlijke situaties met lijdzaamheid. Ach, daar legt weer iemand het loodje. Who cares. Ach, daar is iemand die op het nippertje niet wordt verslonden. Who cares.
De film is niet per sé slecht. Dat niet. De film is best onderhoudend. Er valt genoeg te zien. Bovendien is de onderzeese locatie mooi vorm gegeven en zijn er wat leuke scènes die enige spanning veroorzaken. Het is gewoon geen film die lang in het geheugen zal blijven hangen.

Jaren geleden zag ik ooit eens de film The Poseidon Adventure (1972) waarin een aantal mensen probeert te overleven op een zinkende oceaanstomer. Echt jaren niet aan deze film gedacht. Bij het kijken naar Underwater kwamen herinneringen aan deze film boven. Waarschijnlijk is Eubank in zijn enscenering beïnvloed door die film. Er is zelfs een personage in Underwater dat Poseidon Patty heet. Toeval? Vast niet.

avatar van Spoelworm
Ach,wat kan je hier nog zeggen wat nog niet gezegd is. Alien onder water,maar dan zonder spanning. Ik hou wel van dergelijke films, maar dan met spanning.
De creatures waren ook wat apart, vrij mensachtig voor de diepzee. Beetje Lovecraftian zou ik haast zeggen , maar mijn liefde voor Lovecraft verbied mij een dergelijke insinuatie.

De film is zo samen te vatten:
Alien klonen, eens in de zoveel tijd duiken ze op, vaak in de B categorie, tegen beter weten in blijf je altijd hopen op een A kwaliteit. Je kunt er lang en breed over ouwenelen, maar
wat rest is een film die je al vaker hebt gezien, beter en slechter, een waarbij je hoopt op beter maar wederom uitdraait op slechter.

avatar van Left4Dead
Eubank heeft echt potentie. Ook al is deze prent nauwelijks tot niet origineel te bestempelen, hij maakt er toch weer een heerlijke film met spanning erin. The Abyss, Alien, The Descent en Sphere, noem ze maar op waar de regisseur zijn inspiratie overduidelijk heeft opgedaan.

Ik ben gek op de claustrofobische films in de ruimte of diep onderwater. Het boezemt altijd angst in, geen vluchtwegen zoals op land en zuurstof en atmosferische druk zijn dan ook nog eens factoren die je het leven flink zuur kan maken. Eubank heeft gekozen voor een klassiek aanpak die voor mij gewoon werkt. Horror kan mij bijna niets meer schelen, op body horror na dan, maar bij dit soort werkjes krijg ik het altijd benauwd. Puur door die omgeving.

Aangezien je niet veel speelruimte heb onderwater, moet je wel met een verhaal komen die je kluistert aan de buis. Vooral het script is daarbij belangrijk, als die niet loopt en het tempo te traag is, vergeet het dan maar. De cast moet overtuigende angst uitstralen in zulke situaties, dus het acteerwerk is punt twee. Punt drie is de regie, het is een kleine wereld onderwater dus moet je het ook goed claustrofobisch weergeven. Nou al die drie punten zijn aardig geslaagd in mijn optiek. Maar het mooiste van de prent was voor mij de soundtrack, een heerlijke HD-masterspoor. Het is genieten van beeld en geluid.

Een echte actiefilm, je wordt meteen in het diepe gedonderd. Overleven is het motto, opties zijn er niet. Enkel één uitweg en die is zeker niet gemakkelijk begaanbaar. Dit brengt voldoende spanning met zich mee voor de kijker in de onderwatertrip. Onderweg wordt het onze protagonisten er allemaal zeker niet gemakkelijk op gemaakt, nee er zijn hobbels te nemen. Het verhaal is simpel en dun, de regisseur heeft wat mij betreft een prima prent van gemaakt. Kristen Stewart vond ik echt zeer overtuigend, normaal zie ik geen films waar zij in speelde dus kende haar acteerwerk niet zo goed.

Lekkere onderwaterfilm met voldoende spanning en behoorlijk netjes op alle punten.
Geen echte hoogvlieger maar een zeer degelijk stuk filmvermaak.

avatar van umbra
Spanningsloze film...en daar ga ik het bij houden...next pls...

Collins schreef:
Over de hoeveelheid nieuwe horrorfilms hoor je me niet te klagen.

Euhm dit heeft niets met horror te maken Op die manier kom je indd aan heeeel veeeeel horror

avatar van Collins
umbra schreef:

Op imdb valt ie onder horror

avatar van steventje
Wil een kruising zijn tussen Alien, the abyss en een soort Cloverfield onder water
Probleem is dat bovenstaande films toppers zijn en deze niet.
Kon me echt geen bal schelen of meeleven hoe het met de hoofdrolspelers zou aflopen.

Collins schreef:

Op imdb valt ie onder horror

Blijkbaar, mja zo'n label er op plakken is uiteindelijk relatief e, als u beleving maar goed zit voor mij was het meer een slecht drama met een scifi-toets.

avatar van ikkegoemikke
We have about 30 minutes till meltdown.
And, uh, it's gonna blow us into tiny pieces to the surface.

Ben ik een Kristen Stewart fan? Verre van. Om eerlijk te zijn heb ik een bloedhekel aan deze actrice. Niet dat haar acteren zo vreselijk slecht is. En op een bepaalde manier is het ook geen slecht uitziende jonge vrouw. Maar haar houding en gezichtsuitdrukking maken haar niet echt aimabel. Al eerder heb ik gewag gemaakt dat haar flegmatieke karakter dat van een pannenkoek evenaart en het wel lijkt alsof haar aangezicht in stijfsel gedrenkt werd vanwege haar emotieloze blik. Alleen “Personal Shopper” en “Equals” waren geschikte films voor deze immer serieus kijkende actrice. Spijtig genoeg was “Personal Shopper” vreselijk saai en slaapverwekkend. Dus, wat heeft me dan overtuigd om de film “Underwater” te kijken? Geen flauw idee. Misschien omdat ik las dat deze spektakelfilm een mengeling was van “Alien” met “The Abyss”. Achteraf gezien was dat ook wel een ontgoocheling.

Underwater” kan je vergelijken met een klassiek gerecht dat in een doorsnee brasserie wordt geserveerd. Het ruikt lekker en smaakt, maar het mist de finesse van een sterrenrestaurant. Je raakt er niet opgewonden van. En je kijkt ook niet ontgoocheld naar je leeg bord, hopende dat men zou komen vragen of je nog een extra portie wil hebben. Het enige gevoel dat je overhoudt is dat van herkenbaarheid. Hebben we dit niet al eens eerder voorgeschoteld gekregen? En smaakte dit niet hetzelfde als de vorige keer?

Wat je deze film wel moet nageven is dat het een verschroeiend tempo aanhoudt. Voordat je het beseft, stort het gehele onderwater boorplatform in elkaar en moet Norah (Kristen Stewart) zich reppen doorheen vernielde gangen en vol puin liggende compartimenten. Een claustrofobisch schouwspel dat zich afspeelt zeven mijlen diep op de bodem van de Marianentrog, de diepst bekende plek in de oceaan . Op het eerste zicht lijkt het een onderzeese aardbeving te zijn geweest die ervoor zorgt dat Norah en enkele overlevenden vliegensvlug een ontsnappingsscenario moeten bedenken. Maar als ze in loodzware, futuristisch uitziende duikerspakken (op “Pacific Rim” geïnspireerde uitrustingen) over de oceaanbodem rondstappen, wordt algauw duidelijk dat het iets anders is dat hun belaagd. Alweer is het verleggen van grenzen door de mensheid de oorzaak. Net zoals de speleologen in “The Silence” zijn zij hoogstwaarschijnlijk de oorzaak dat onaardse wezens aan de oppervlakte kwamen. Kortom, ze hebben tijdens het boren naar grondstoffen de verkeerde bron aangeboord.

Zelf had ik ook dat gevoel van ademnood tijdens het bekijken van “Underwater”. Als je beseft dat deze bemanning omgeven is door miljoenen tonnen, met verpletterende kracht op hun drukkend oceaanwater, zou je voor geen geld ter wereld willen ruilen met hun. Een strompelende voettocht doorheen gitzwarte duisternis, wetende dat je elk moment zonder zuurstof kan zitten, je drukpak kan imploderen vanwege een constructiefout of een vreemdsoortig onderwater monster het leven in een fractie van een seconde uit je kan zuigen. Ik zou voor minder gaan hyperventileren en paniekerig gedrag gaan vertonen. “Underwater” is een geschikte film voor kijkers die liefst van al een film kijken die volgestouwd is met aanhoudende actiescènes. Dus liefst geen karakterontwikkeling of een verfijnde verhaallijn die op een subtiele manier wordt opgebouwd. Kortom, voor liefhebbers van fast-food ketens en snelle magnetron maaltijden (Inderdaad, ik ben nogal culinair geïnspireerd vandaag).

Alhoewel er een veelvoud fantastische onderwateropnames te bewonderen zijn (en onderwater beelden maken, is geen sinecure) speelt dit gegeven ook in het nadeel van de film. Het ziet er op sommige momenten echt heel onduidelijk en troebel uit. Vooral tijdens de energieke momenten als de watermonsters een voorname rol spelen. De momenten dat de bemanning zich in een levensbedreigende situatie bevonden, hadden dus in de meeste gevallen niet echt de gewenste impact. En dat is dan voor mij ook de grootste afknapper. Het gebrek aan enige spanning. Het is geen saaie film, maar echt nagelbijtende suspense was het nu ook weer niet. Geen verbazingwekkende plotwendingen of verrassingen. Bovendien stak geen enkele acteur er echt bovenuit. Het waren op zijn zachts gezegd oninteressante, tweedimensionale personages. Ik kan “Underwater” niet echt indrukwekkend noemen. Zelfs het ultrakort gebleekt kapsel van Kirsten Stewart had niet het gewenste shock effect. En om eerlijk te zijn hielp het ook niet dat ze de helft van de film in haar ondergoed rondliep. Dan hadden ze beter Scarlett Johansson gekozen. Dan was het drie-dimensionele van het personage Norah beter tot zijn recht gekomen! Zeker weten.

avatar van rep_robert
Underwater is een leuke horrorfilm die zich in en rondom een boorstation op de bodem van de oceaan afspeelt. De film verspilt geen tijd aan onzin en gaat gelijk over tot actie. Er zijn af en toe wat rustmomenten om de personages toch nog enige uitdieping te geven, maar dit blijft redelijk oppervlakkig. Voordeel is dat je een vlotte horrorfilm hebt die van begin tot eind voorbij raast. Nadeel is dat het niet bekleeft. De onderwaterbeelden zijn zoals hierboven aangegeven erg beklemmend en sfeervol, maar tegelijk ook onoverzichtelijk en warrig gefilmd. Ook van het geluid was ik niet helemaal onder de indruk op deze momenten, alsof het geluid wat omlaag geschroeft wordt. Kan misschien aan de kwaliteit van mijn stream liggen, maar het was voor mij wel opvallend.

Geen hoogvlieger en niet bijster origineel, maar wel vermakelijk en vol actie.

avatar van Filmkriebel
Underwater, no one can hear you scream. Want wat je krijgt is een soort "Alien" film 10000 meter onder de zeespiegel. Het is een technisch goed in elkaar gestoken film, claustrofobisch maar eigenlijk nooit echt beangstigend, die vooral veel haalt uit andere genregenoten : Abyss, Alien(s), Godzilla, Cloverfield. Misschien net daarom werkt het ook maar half. De events in de film kun je zo gaan raden en verrassingen heeft de film niet in petto. Stewart is een laagkwalitatieve kopie van Ellen Ripley en de andere teamleden stellen nauwelijks iets voor waardoor je aan het eind van de film hun namen al bent vergeten. Wat overschiet is inderdaad een vermakelijke tijdvullende SF-actiefilm maar ook niet meer dan dat. Van Eubank, die met The Signal wel kon verrassen (4*) verwachtte ik beter.