1917 (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Spanje / Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sam Mendes
met George McKay, Dean-Charles Chapman en Mark Strong

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

• vanaf 27 mei te koop op dvd en blu-ray

Ajax&Litmanen1 schreef:

'Bad Boys' en '1917' hoeven Guy Ritchie's 'The Gentlemen' niet te vrezen | Filmtotaal filmnieuws

Dit vind ik wel bizar, schijnbaar heeft de film nog maar 200 miljoen opgebracht. Dat is in blockbusterlandschap wel echt heel weinig. Ongelofelijk. Is de wereld niet massaal naar de bios gerend voor dit?

Tuurlijk niet, iedereen wil alleen nog maar Marvel films en andere superhelden onzin zien. De oudere generatie gaat naar films als deze maar de jeugd boeit het echt geen flikker.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Goede film, prima in beeld gebracht, maar voor mij is het niet de fantastische film die door veel mensen als zeer goed word gewaardeerd, is een ongeloofwaardig verhaal die net doet of de legerleiding zich druk maakt om het leven van 1600 man.

Grunn-in-en-verkoop schreef:

Wil je echt de onzinnigheid van de eerste wereldoorlog zien dan kun je beter naar Blackadder goes forth kijken, daar wordt het nog satirisch in beeld gebracht en kun je nog lachen.

Daar was destijds ontzettend veel kritiek op omdat die serie een verkeerd beeld zou schetsen van de eerste wereldoorlog en al die doden voor niets waren.

Mooie quote nog uit die serie:

For us, the Great War is finito, a war which would be a damn sight simpler if we just stayed in England and shot fifty thousand of our men a week.

Hier nog een hele mooie: Blackadder is informed that a German spy is stealing battle plans

Dus inderdaad 1600 man daar lachten ze toen om, zelfs toen ze wisten dat ze de pan in werden gehakt zetten ze de aanval door, geen koerier die daar iets aan had kunnen veranderen.

Maar de vader van de regisseur had blijkbaar in die oorlog gediend ofzo, en dan mag je de waarheid natuurlijk niet vertellen dan moet het zo heroïsch mogelijk. En vertellen dat je gewoon voor niks doorzeeft bent met kogels tja.

Dit weekeinde geweest, en het was een prachtig kijkspel. Mooi camerawerk, zoals verwacht, en een paar mooie effecten.

Toch mis ik het nodige aan deze film. Naast mooie beelden, had ik ook een boeiende verhaallijn, stevige actie en een scherpe spanningsboog verwacht. Die laatste drie ontbraken volledig. Daarom toch een teleurstelling.

In tegenstelling tot de hier vaker genoemde films Dunkirk en Saving Private Ryan, hoef ik deze geen tweede keer te zien. Laat staan een derde, vierde of vijfde keer.

avatar van Beffrey28

Mooie quote nog uit die serie:

Vreemd dat de heroïek in deze film je zo irriteert, terwijl in je favoriete oorlogsfilm SPR na het eerste half uur ook veel onrealistische heroïek zit.
Waarom kun je het daar wel door de vingers zien en bij deze film niet? Maakt je kritiek nogal ongeloofwaardig.

Beffrey28 schreef:

SPR is ook niet perfect, maar dit is een oorlogsfilm voor de superhelden generatie. Als een bom die een hele bunker laat instorten jou niet deert terwijl je er naast staat hoe moet je dat dan nog serieus nemen. Dat zie ik enkel bij Iron man, Captain America of Avengers.

Bij SPR waren ze wel degelijk kwetsbaar en je voelde ook dat er ieder moment iets kon gebeuren. Daar speelde Thor niet in mee

Ik heb met vrij hoge verwachtingen naar deze film gekeken en kwam van een vrij kale reis thuis.
Een flinterdun verhaal dat eigenlijk kant, noch wal raakt.
Het begon allemaal goed, maar gaandeweg zakt het als een pudding in elkaar.
Mooie beelden, dat wel...maar ze kunnen ook hier niet veel aan verhelpen.
De special effects in de loopgraven van het eerste gedeelte + het slagveld zijn wel goed uitgewerkt en wellicht waarheidsgetrouw.
De witte loopgraven vond ik veel minder geslaagd en de schuur was er ver over.
Daar zag je van ver dat het een fake gebouw was; ook van helgroene, ongeschonden weiden en bossen zal er niet veel sprake geweest zijn zo dicht bij de frontlinie, me dunkt.

Waar "Saving private Ryan" te Hollywoodiaans opgevat is met teveel "niet terzake doende" dialogen, is deze film eigenlijk te "afgeborsteld".
Geef mij maar Dunkirk die door de mix van beide andere vernoemde films toch een tikkeltje hoger scoort.

avatar van Ajax&Litmanen1
martijnk schreef:

Echt onzin. Ze kwamen wel degelijk gewond uit de bunker. Een van de twee was zelfs goed van de kaart.

Bij SPR waren er voldoende stukken waar er ook gewoon een onrealistisch moment voorbij kwam. Alleen al dat slotgedeelte met de grote slag...

avatar van ArnoldusK
Iets minder bombast had de film goed gedaan Sam. Iets meer realisme en wat minder toevalligheden ook.

Nu voor een échte one-take maar Victoria liefhebben (de film ja).
En voor een tragere, realistischere WO-I-film maar Paths of Glory aanhouden.
Toch bedankt Sam.

Movies for the masses, gotta love 'em (or not).

Meesterwerk.

Een belangrijk criterium voor mij om een film een meesterwerk te noemen is dat de film één of meerdere scènes bevat die je nooit meer vergeet, die op je netvlies gebrand staan zelfs.
Deze film voldoet hier in ieder geval ruimschoots aan, want er komen wel twee of drie van die scènes voorbij.
Het allermooiste is wanneer hoofdpersoon Schofield in de nacht een ruïne bereikt.
Wat gruwelijk mooi geschoten, een van de meest indrukwekkende stukjes cinema die ik tot nog toe heb gezien.
Maar ook wanneer Schofield en Blake hun barre tocht beginnen, door de immens smerige loopgraven heen, dwars door de modder en langs lijken, kadavers, ratten en kraters. Het mooiste van dit eerste half uur is hoe de camera als een derde persoon om de beide jongens heen zwerft.

Sowieso is er al veel over het camerawerk gezegd. De een vindt het geweldig, de ander een kunstje wat ten koste gaat van het verhaal.
Ik deel de eerste mening, vooral omdat het verhaal er helemaal niet onder lijdt. Je voelt net als de beide hoofdrolspelers de constante dreiging van gevaar. Het kan van alle kanten komen en vaak zie je ook niet meer dan dat de beide jongens zien. Daarnaast is het gewoon effectief en komt het ten goede aan de spanning, juist omdat er nooit van perspectief gewisseld wordt.
Stilistisch gezien kent deze film wel wat overeenkomsten met 'Dunkirk', maar deze film heeft net wat meer diepgang, zeker emotioneel gezien.

Beide hoofdrolspelers vond ik ook gewoon sterk. Geen overdreven helden zoals zo vaak in oorlogsfilms, maar gewone jongens van vlees en bloed.
Ongetwijfeld heeft meegespeeld dat de verhalen van Mendes' grootvader, die zich aanmeldde toen hij zestien jaar oud was, niet over moed gingen, maar over hoe volkomen willekeurig de oorlog was. Hij kon zijn ogen niet geloven toe hij aan het front kwam.
Mede door dit gegeven is de keuze voor relatief vlakke personages die de hoofdrol spelen een te rechtvaardigen keuze wat mij betreft.

Kent de film dan geen minpunten?
Er valt altijd wel op een slak zout te leggen, maar als je dit als geheel in ogenschouw neemt dan is dit een bijzonder knap staaltje vakmanschap wat Mendes (mede dankzij meester-cinematograaf Roger Deakins) laat zien.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Keek hier wel naar uit maar helaas vond ik het wat teleurstellend.

De fotografie is knap, daar zal de Oscar wel voor in de wacht gesleept worden. Verhaaltechnisch vond ik het jammer genoeg wat minder interessant, ondanks een sterk begin. Wie aan WO1 denkt ziet toch vooral loopgraven voor zich, chaos, Dikke Bertha, legers die elkaar aanvallen om honderd meter terrein te winnen, soldaten met shellshock, gifgasaanvallen en een hoop modder. Nu zat het met de modder wel goed, en de loopgraven komen er ook wel in voor, maar veel te kort. Het was toch vooral een two-man (later one-man) show door vijandelijk gebied. Pas op het eind werd iets van het slagveld getoond. Nu is het niet erg dat een regisseur iets anders wil tonen maar grote producties over WO1 zijn dun gezaaid en ik was wel benieuwd hoe ze dergelijke massa-scenes zouden aanpakken. Die zagen er namelijk al indrukwekkend uit in klassiekers als Les Croix de Bois (1932). Jammer dus dat Mendes kiest voor het beperkte gezichtsveld van een paar soldaten.

Vertaling liet ook wel wat steekjes vallen, Germans en Huns werd geregeld vertaald in "moffen", een term die toch vooral tijdens WO2 werd gebruikt.

avatar van The Brain
Door de one-take techniek verlies je een beetje het tijdsbesef de film was eerder afgelopen dan het gevoel deed vermoeden. Het is ook wat de film echt bijzonder maakt. Wat opvalt is dat er hierdoor, op een paar verdwaalde soldaten na, heel erg weinig Duitsers in beeld komen. Erg mooie beelden krijgen je wel te zien, liever had ik wat meer actie gezien de nadruk ligt teveel op drama. Uiteraard zal dat ook de bedoeling zijn geweest van de makers. Voor mij niet de ultime oorlogsfilm.

Begon sterk.... Na een uur begon ik me stierlijk te vervelen. Niet mijn cup of thea

avatar van Lucaij
Ik besef me door 1917 dat er jammerlijk genoeg zo weinig films zijn over de belangrijke eerste Wereldoorlog, terwijl er over het relatief saaie wilde westen honderden films zijn gemaakt. Ik heb ooit eens gehoord dat er tijdens het gehele wilde westen minder mensen zijn vermoord dan tijdens een dag tijdens de eerste Wereldoorlog. Dat maakt het nog pijnlijker.

1917 is een sterke film en onderscheidt zich van het hedendaagse actiekomedie blockbusterspektakel door het realisme en mooie camerawerk.
Dat een personage stierf door een messteek vond ik erg sterk, want bij veel films overleven de hoofdpersonages diverse steek- en schotwonden. Dat was een welkome afwisseling. Enige jammere is dat het geen waargebeurd verhaal is, maar wellicht zorgt deze film ervoor dat meer het aandurven een film te maken over de eerst Wereldoorlog.
Laat maar komen.

moofyman schreef:
Laten we dan eens beginnen met een reële missie. Als ze zo zeker waren dat de Duitsers hun loopgraven verlaten hadden, wat absolute onzin is in een oorlog die puur om grondbezit ging, hadden ze gelijk hun hele eenheid die lege loopgraven laten innemen.

De Duitsers hebben zich daadwerkelijk teruggetrokken in 1917 naar de Hindenburglinie. En de missie was om zsm een boodschap over te brengen. Als ze eerst met honderden soldaten de lege loopgraven moeten overnemen dan verliezen ze te veel tijd om nog op tijd deze boodschap te kunnen overbrengen.

martijnk schreef:

Ergens anders hier schrijf je:
martijnk schreef:
Ik verwachtte dikke geweldsporno, viel dat even tegen. Wat een anti-climax zeg.

Wat wil je nu precies? Eerst wil je dikke geweldsporno en even later klaag je dat het een oorlogsfilm is voor de superheldengeneratie...

Saving Private Ryan vond ik dan weer juist onrealistischer, denk aan de scène op de brug op het einde. Daarnaast denk ik dat je de scène in 1917 in de bunker nog eens goed moet herbekijken.

Flavio schreef:
Keek hier wel naar uit maar helaas vond ik het wat teleurstellend.

Reken je de film af op het gegeven dat het geen grote productie is geworden en de vertaling niet juist is weergegeven?
Naar mijn mening heeft Mendes een bewuste keuze gemaakt door het wat kleiner te houden, zelfs de 2 hoofdrolspelers een 'plat' personage te geven zonder te veel diepgang.

avatar van Pim1993
Heel vermakelijk! Prachtige special effects, camerawerk, visuals. Het zag er gelikt uit. Helaas ging dit wel ten koste van de geloofwaardigheid en de realiteit. Ook het verhaal bleef een beetje vlakjes achter. Het belooft wel veel goeds voor de toekomst van de 2D cinema-ervaring en deze film gaat zijn oscars dan ook wel krijgen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
martijn011 schreef:

Afrekenen is wat te sterk uitgedrukt maar ik ging wel met andere verwachtingen kijken. Dat iets klein wordt gehouden vind ik normaal gesproken geen probleem maar WO1 was nou juist allesbehalve klein, het massale ervan had ik graag zien verfilmd in een moderne productie. Dus als (anti) oorlogsfilm vond ik 1917 niet geslaagd. En als drama ook niet helemaal daarvoor bleef het te vlak.

Ik vond het geen slechte film maar ik had (veel) meer verwacht.

avatar van martijn011
Dat ben ik met je eens, met hoge of andere verwachtingen kan je gigantisch de mist in gaan.

WOI was uiteraard alles behalve klein, maar dat wil naar mijn mening niet zeggen dat het een nadeel hoeft te zijn dat Mendes voor iets kleins kiest. Ik beoordeel deze film op hoe het gemaakt is, niet op het onderwerp of gebeurtenis wat hij gekozen heeft
Tarantino heeft bijvoorbeeld bij Inglourious Basterds gekozen voor WOII als onderwerp maar geeft daar op een eigen manier invulling aan. Dat is uiteraard meer 'over the top' dan deze film

avatar van Thorongil
Goede film, maar wel wat overroepen.

avatar van Brabants
1917 wat een ontzettend mooi geschoten intense film is dit. Het acteerwerk is van een hoog niveau. Het is een heel avontuur wat als kijker aan je voorbij vliegt. Prachtige film.

avatar van cor1946
Indrukwekkende film en mooi in beeld gebracht. Was de oorlog wel. Iedere oorlog is natuur verschrikkelijk. Maar zo in die loopgraven was natuurlijk verschrikkelijk. Voor mij 4 sterren.

Was een aardige film,maar voor een film die behoorlijk wat oscar nominaties krijgt verwacht ik toch een sterkere film als nu het geval was. Een dikke voldoende dat wel,maar best wat overtrokken vind ik.

Kunstwerk.

Dit is gewoon ontzettend goed in beeld gebracht. Je ruikt het uitgedroogde leer van de riemen, de mufheid van de garderobes, het angstzweet en het drassige grasland. Ik kan niet teveel in detail treden maar één van de scenes (laten we 'run, Forrest, run' zeggen) zal mij lang, of voor altijd bijblijven. De totale chaos en paniek die die scène met zich meebracht, meesterlijk.

Ik lees dat wat mensen teleurgesteld zijn in de verhaallijn. Gebaseerd op de waarheid, blijkt toch vrij duidelijk uit de aftiteling. Het aandikken zou respectloos zijn, en misschien wel afdoen aan de impact en boodschap van de film zelf. Ik voelde namelijk een zelfde thema als toen ik The Irishman keek, het 'de-romantiseren' van een begrip wat in andere gevallen vaak geromantiseerd wordt. De hopeloosheid ervan. Overigens had ik de mensen die in deze instantie klagen over een dunne verhaallijn graag willen meemaken tijdens 'Once upon a time in Hollywood' wat in mijn ogen DE teleurstelling van 2019 was... Maar dat zal mijn persoonlijke voorkeur door doen schemeren.

Topfilm tegen de achtergrond van de eerste wereldoorlog.
Bijna een beetje een roadmovie met al die verschillende locaties.

avatar van parcivalis
Niks op aan te merken. Van de eerste tot de laatste seconde heerlijke cinema. Het probleem wordt in de eerste 5 minuten duidelijk en vervolgens wordt de chronologie niet meer onderbroken door flashbacks of andere tijdsprongen. De film lijkt 1 lange camerabeweging. Non-stop real-time drama: Heerlijk. Tel daarbij de adembenemende cameravoering, de landschappen en de prachtige muziek en je hebt een klassieker.

Wat een vreselijke film, onsamenhangend en oersaai. Wat een weggegooid geld.

avatar van Alathir
Oorlogsfilms hou ik van en dit is een spannende trip door Niemandsland in 1917 gebaseerd op de vertelsels van de grootvader van regisseur Sam Mendes. We volgen twee soldaten continu op de voet bij elke beweging die ze maken in deze loopgravenoorlog. Memorabele scènes zijn er misschien net iets te weinig voor een echte topfilm. Er was wel een scène waar ik even van omhoog sprong in mijn zetel. Zo geschrokken ondanks dat je weet dat het gaat gebeuren. Ik doel dan op de rat die de tripwire activeert. Die ontploffing was zo luid in de cinema. Verder vond ik de scène waar George MacKay als een gek ongedekt de frontlinie afloopt, hilarisch. Precies een saboteur, hij loopt er 2 soldaten mee omver. Die scène was ook zo van "hé pummel, je loopt de verkeerde kant op"

Hier en daar is 1917 misschien iets te langdradig uitgesponnen om het toch in 1 shot te willen doen. Het beeld wordt wel een keer donker, maar verder lijkt het overal op 1 lang shot. Mooie muziek ook, spanning, drama en het gevoel alsof je écht de oorlog beleeft, alsof je er echt aanwezig bent.

avatar van Spoelworm
Er zaten her en der toch wat licht storende foutjes . Ik heb nooit gediend gelukkig, maar een soldaat die eerst zonder helm en dan zelfs zonder wapen doorgaat was op zijn minst een aparte keuze. Welgeteld heeft hij wat, 4,5 keer geschoten? Moeten we aannemen dat dat de enige munitie was die hij bij zich had? Dan nog ga je niet zonder je helm,geweer of pistool de vijandige omgeving in. Wat was de reden dat hij dat achter liet? Bij het stuk van het zingende 'gebed' of hoe je het wilt benoemen, loopt hij zo het kamp in. Geen wachtposten hier? Zo ook daarna waar hij wordt tegengehouden bij de uiteindelijke commandantpost, en zich los worstelt . De wachters aldaar (no way you are getting in mate) dachten , oke toch wel. laat dan maar ? Twee keer gebeurde dat trouwens. Wel realistisch vond ik dat bij de nacht scène wanneer die Duitser aankomt rennen dat hij ipv terugschiet gaat rennen. Dat vond ik goed gedaan.
Gemengde gevoelens. Zoals misschien al eerder gezegd, een prachtige schotel eten maar welke zout mist is toch niet zo lekker. Ik vond de invalshoek op zich mooi, een wat geweldloze oorlogsfilm en ook nog in de 1e wereldoorlog. Van mij hoeft het niet altijd SPR . Maar dan moet er wat tegenoverstaan. Het gevoel van een ontbreken van verhaal en spanning is toch wel erg aanwezig over zowat de hele twee uur. Ik had steeds het idee in zo'n oud medal of honor spel te zitten die je toen op PlayStation 1 had. Aangezetten muziek en rennen door gangen met als enige verschil dat ik daar toch nog vaak munitie vond én tegenstand. Vooral het stuk waar een sniper -tig schoten lost op een zo goed als open doelwit en onze held twee keer nodig heeft vanuit een positie zonder zicht.

Meesterlijk gefilmd , weinig inhoud.