Knives Out (2019)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Rian Johnson
met Daniel Craig, Chris Evans en Ana de Armas

Schrijver Harlan Thrombey wordt dood aangetroffen in zijn huis, vlak na zijn 85e verjaardag. Detective Benoit Blanc wordt ingeschakeld om het mysterie op te lossen, wat een behoorlijke opgave blijkt. Harlan heeft namelijk nogal vreemde en achterdochtige familieleden en ook nog eens een aantal stafleden die hem op zijn wenken bediende toen hij nog leefde.

• vanaf 28 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van Master Blaster
Dacht ook wel te weten hoe de film in elkaar zat... toch ging het natuurlijk weer net wat anders...

avatar van Alathir
Knives Out was wel een film waarnaar ik uitkeek. Toch was ik niet helemaal overtuigd om er voor naar de bioscoop te gaan. Het begint nogal zwak met lang uitgesponnen ondervragingen waar je gewoon wordt ingegooid. Stukje bij beetje ontrafelt het echte belang van het verhaal wel maar dat duurde me net iets te lang. Ook het belachelijke accent van Daniel Craig was bijna een reden om de film vroegtijdig te beëindigen. Verder vond ik Jamie Lee Curtis niet echt goed acteren. En wat is zij snel oud geworden.

Gelukkig is de bevallige Ana de Armas een pluspunt in de film. Haar onschuldige gezicht past perfect voor haar personage. De interessantste rol van allemaal is misschien nog wel die van Chris Evans, die pas laat echt in de film voorkomt. Wat mij vreemd lijkt is hoe dat er bij Ana de Armas al iets afbreekt van dat houtwerk om naar boven te klimmen en dat het dan niet eens zou afbreken bij Chris Evans. Het verschil in gewicht is zeker 30 kilogram.

Wanneer de plot zich helemaal ontrafelt, zat ik erg geboeid te kijken naar de afloop. Daarom toch 4*.

Leuke film, had van te voren gehoopt op wat horror elementen maar dat zit er jammer genoeg niet in. Desondanks heb ik mij wel erg vermaakt en wilde ik echt het einde zien!

avatar van Luudje10
Topcast en je denkt dat moet een goede film zijn. Het verhaal doet Agatha Christie aan met James Bond als
Poirot. Het is een goed verhaal maar super traag vond ik en ben blijven kijken omdat ik graag wilde weten wie de dader was. Alleen dat had ik ook snel door. Niet slecht, ook wel humor, maar je moet wel geduld hebben met al dat gepraat.

avatar van schumacher
Mijn ding niet.
Extreem traag ook.
Ben nog wat blijven kijken vanwege die 1 vaak slecht klede mooie meid.

avatar van filmsjefke
Naar deze film keek ik zo uit gezien de hoge beoordelingen, maar wat was dit voor mij tegenvallend ten opzichte van mijn verwachtingen...
Vrij trage film met weinig boeiende gebeurtenissen... het verhaal was verder wel goed uitgewerkt en de acteerprestaties ook prima, maar toch trok het me allemaal niet echt... behoorlijk saaie film... 3*

avatar van De GeuS
Leuk filmpje! Niet heel verrassend, maar leuk geacteerd: 3,5*

Op mij kwam het over als een parodie op de inmiddels ouderwetse moordmysteries, maar toch te weinig grappig. 3*

avatar van james_cameron
Vermakelijke, beetje Cluedo-achtige whodunnit, vol dwaalsporen en intriges. De indrukwekkende cast heeft er duidelijk zin in, al zijn niet alle personages even relevant voor de plot. En Daniel Craig als detective Benoit Blanc is uiteindelijk een nogal vaag figuur. Het geheel is iets te lang en echte verrassingen blijven uit, maar de plot zit net kunstig genoeg in elkaar om te blijven boeien tot het einde. En de mooie Ana de Armas in de hoofdrol is natuurlijk ook niet verkeerd.

Beetje overdreven gehyped wat mij betreft.
Aardig popcornfimpje. Niks meer niks minder.

Nogal flauwe bedoening.

Zoals steeds een simpel plotje dat moeilijker gemaakt wordt door het achteruit te schrijven. Maar vanaf het begin weet je dat je als kijker niet al te veel moeite moet doen, het wordt toch allemaal wel netjes uitgelegd op het einde. En zo gebeurt het ook, al moet ik zeggen dat die uitleg toch wel net wat korter had gemogen. Het bleef maar duren, en zoveel viel er nu ook weer niet te vertellen.

Wat deze films vaak nog leuk maakt zijn de personages, maar ook daar schiet deze film aardig tekort. Geen idee wat Craig hier aan het doen was of welk accent hij poogde te imiteren, maar dit was pijnlijk. Verder een aantal acteurs die al beter gespeeld hebben (Shannon) en een aantal acteurs die ik liever niet meer zie (Collette). Maar niemand die een echt leuk personage wist neer te zetten.

Film duur ook veel te lang, de regie van Johnson is echt ondermaats (en die durft dan zo'n grote bek op te zetten over Star Wars, als dit z'n revanche is moet hij misschien eerst naar zichzelf kijken) en ondanks dat er een aantal vlotte scenes inzitten voelt het toch gewoon erg flauw en stoffig aan.

Mnee, had er sowieso al niet erg veel van verwacht, maar dit was toch nog een trapje lager.

avatar van Macmanus
De KFC grap moet toch wel duidelijk maken welk accent hij deed.

Het zou leuker geweest zijn moest je het gewoon aan z'n accent zelf hebben kunnen afleiden.

avatar van Macmanus
Ik vond de grap wel leuk. Natuurlijk wel redelijk te plaatsen toch verder? Lijkt mij eerder dat je het niet kent dan het accent. De dikte van het accent wordt ook op de korrel genomen in de grap.

Macmanus schreef:
Natuurlijk wel redelijk te plaatsen toch verder?

Ja wel "redelijk" te plaatsen, maar dat maakt het Allo Allo effect er niet beter op. Het is gewoon een brakke imitatie van een accent, niet leuk en totaal onnodig.

avatar van Macmanus
Ah ok. Dacht dat je zei dat je totaal niet wist wat voor accent het was en het daarom zo slecht vond.

Ik kijk dan relatief minder Amerikaanse films dan de meeste mensen, maar je ontsnapt er niet aan

Ik las trouwens dat Johnson een ander accent wou om het personage van Craig wat van de familie te scheiden, maar Craig is een Brit? Of is hij ondertussen z'n eigen accent volledig kwijt? Lijkt me sterk.

avatar van Macmanus
Haha kun je je afvragen als het uit de films kent je het wel echt kan beoordelen op hoe slecht het gedaan is. Ik vond het zo slecht niet. Maar ook ik kom niet uit die streek.

Waarschijnlijk om de KFC grap dus.

Dat de Agatha Christie-formule nog niet compleet is uitgemolken, dat bewijst regisseur Rian Johnson met dit vernuftige moordmysterie dat de regels van het genre tegelijkertijd eert, bespot en binnenstebuiten keert.

In dit verhaal is Harlan Thrombey (Christopher Plummer) een succesvolle thrillerschrijver die zijn 85ste verjaardag viert in zijn landhuis, omringd door familie, en de daaropvolgende nacht niet overleeft. Aan excentrieke speurneus Benoit Blanc (Daniel Craig) de taak om uit te zoeken "whodunnit".

De echte ster van "Knives Out" is het scherpe script. Deze speelt met de verwachtingen van de kijker, weet de gebruikelijke clichés zowel te omarmen als te vermijden en laat je tot het eind gissen naar de waarheid achter het merkwaardige verhaal. Tel daarbij de cast (die duidelijk met veel plezier hebben gewerkt) met grote namen als Daniel Craig, Ana de Armas, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette en Christopher Plummer en je hebt gewoon een zeer vermakelijke Misdaad / Mystery film welke zich van de eerste tot de laatste minuut lekker wegkijkt.

Daniel Craig geniet zichtbaar van zijn florissante rol en hij is niet eens het hoofdpersonage in dit verhaal, want die eer is toebedeeld aan één van de verdachten. Het leuke aan de cast is dat ze ook allemaal wat echter de hand houden en daardoor behoudt de film zijn spanning tot het einde, blijft de geheimzinnige sfeer hangen en weet het slot ook te verrassen.

Al met al is "Knives Out" een vermakelijk spelletje "Cluedo" geworden met een aangename infusie aan originaliteit.

Theunissen schreef:

Precies dat. Deze leuke film is in veel aspecten een klassieke whodunnit. Inclusief de setting, de sfeervolle soundtrack en de flashbacks. Maar de vrij subtiele en lichtelijk absurdistische humor maken het geheel fris en zelfs enigszins vernieuwend.
Er wordt de tijd genomen het verhaal te vertellen, zonder dat het ergens wegzakt. Beetje bij beetje sijpelen er details door en krijg je stukjes van de puzzel voorgeschoteld. Hoewel voor de oplettende kijker niet alles als een verassing zal komen, steekt het toch geraffineerd in elkaar.
Wat ook helpt is dat de meeste acteurs plezier lijken te hebben beleefd aan het schieten van dit misdaad-mysterie. En de namen waaruit de cast bestaat zijn natuurlijk sowieso niet de minste. Craig gaat wel erg over de top met zijn performance, maar door zijn luchtige karakter kan Knives Out dat best hebben.

avatar van pietpuk
Best aardig, maar af en toe iets teveel van het goede

Veelbelovende cast, maar het mocht niet baten. Had vanwege de hoge waardering bij IMDb hoge
verwachtingen maar de film was eentonig en saai, en geen enkele acteur die er positief bovenuit
steekt terwijl vooral Daniel Craig tegenvalt. Op de een of andere manier wist de film bij mij totaal
niet de interesse te wekken bij het oplossen van een mysterieus sterfgeval. Tamelijk sfeerloos ook,
en met nergens een opwindend of speciaal moment die eventueel de aandacht doet opleven.
Daar hoop je dan op, en blijkt het helaas een matige film met ook een te lange speelduur.

binnen een uur kwam ik erachter dat chris evans de dader was. de reden was dat hij te weinig speelminuten had gekregen tot die tijd. eigenlijk verklap de film zichzelf, door een bekend gezicht in de achtergrond te houden.

avatar van Kondoro0614
“It's a weird case from the start. A case with a hole in the center. A donut.”

Een erg vermakelijke mysterie film al zeg ik het zelf. Ik was zelf in het begin (vooral bij de trailers en de aankondigingen) nogal achterdochtig over de film. Het leek me vooral niet heel bijzonder en vermakelijk maar de kijk beurt heeft veel los gemaakt. Ik ben zelf best een fan van dit soort films alleen kijk ik ze helemaal niet vaak, soms vind ik het wel jammer maar het is natuurlijk altijd een eigen keuze wat je kijkt . Maar toch wel leuk tussen de horror films door om even heerlijk een mysterie te volgen.

De mysterie volgt het verhaal van de ‘Thrombey’ familie en de daarbij werkers voor de familie. ‘Harlan Thrombey’ wordt 85 jaar en dat viert hij in zijn grote landhuis, de succesvolle boekenschrijver word echter na dit feestje dood aangetroffen en de familie is tegelijkertijd met rouw verwikkeld in een absurd mysterie die overigens erg leuk te volgen was. En zoals ‘Theunissen’ ook al verklaarde: de film volgt de regels zoals het boekje voorschrijven maar tegelijkertijd treed de film ook buiten de boekje en voelt er een frisse sfeer in de film. Dit komt o.a. door de leuke komedie die er in is verwerkt.

‘Daniel Craig’ vertolkt de personage van de privé detective ‘Benoit Blanc’. Ik ben altijd al wel een kleine fan geweest van ‘Craig’ en zijn acteerkunsten en ook hier in deze film laat hij maar weer eens zien waar hij toe in staat is. Hoewel zijn accent misschien geforceerd is vond ik deze zeker erg leuk, viel ook heerlijk weg tussen al die Amerikanen, leuk hoor. En ook de knappe ‘Ana de Armas’ mag er zeker wezen die een leuke rol verantwoordde. En uiteraard onze ‘Captain America’, de enige echte ‘Chris Evans’ deed het wel leuk.

Ik heb zelf niet zo’n hele hoge pet op van ‘Rian Johnson’. En misschien is dat ook een reden waarom ik wat negatiever tegen deze film aan keeke omdat hij voor mij de film ‘Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi’ compleet verneukt heeft. Toch weet hij met deze film wel erg te overtuigen dus ik geef hem een geval van de twijfel.

Voor de rest valt er niet heel veel te vertellen over de film en moet je hem zelf maar gaan kijken. Het speurwerk is een enorm iets om bloot te leggen hier en door te nemen, het einde vond ik echter nog wel geinig en de film valt in verschillende plottwist waardoor ik als kijker soms zelf met de handen in het haar zat. Toch een erg leuke en verfrissende mysterie film.

avatar van notsub
Knives Out is een wel erg typische detective- of puzzelfilm, zoals er al velen zijn gemaakt. Een raadselachtige dood leidt tot een diepgaand onderzoek binnen een welvarende familie. De persoonlijke verpleegster uit Ecuador, Bolivia of Brazilië staat hierin centraal en je hoopt continu dat ze de waarheid spreekt. Langzaam worden de geheimzinnige gebeurtenissen onthuld. Het zit allemaal net zo in elkaar dat je niet direct alles door hebt. Knap gemaakt dus en de verschillende familieleden hebben allemaal hun eigenaardigheden, zodat de film geen moment verveelt. Het is zeker niet baanbrekend, maar met deze cast en passende humor is Knives Out gewoon een leuke film geworden.

avatar van Jokkie
Oppervlakkige film. Plot voorspelbaar, halverwege de film had ik al door hoe het was. Daniel craig die met zo flauw accent speelt, wie heeft dit bedacht??? Toch geef ik een 3 omdat ik mij wel vermaakt heb voor een avondje.

avatar van knusse stoel
Het was een mooie film met heerlijke humor: "Hoe had ik haar moeten stoppen, had ik soms mijn tanden in de bumper moeten zetten?", reactie op een wegrijdende persoon met wie men nog graag even in discussie wenste te gaan.
Het ene familielid gunt de ander het licht niet in de ogen en om geld wil men best een 'robbertje vechten', via de advocaten natuurlijk, ook in dit verhaal zie je weer hoe vals sommigen onder ons kunnen zijn als het om geld gaat.
Daniel Craig als de koelbloedige speurneus vond ik hier een rol van zijn leven spelen met een stem zoals Kevin Spacey, de president in "House of cards" en helaas voor sommigen, die vond en vind ik nog steeds een vakman als acteur.
En ja, een typische detective- of puzzelfilm, zoals er al velen zijn gemaakt maar hoe goed zit het in elkaar is dan de vraag en bij "Knives out" was het okidoki. Een pracht van een film met een tempo wat prima liep!
Waardering een 8+.

avatar van Egulio
Erg leuk in elkaar gezet! Niet al te complex, waardoor je soms al een idee krijgt wie achter de moord(en) zit... verder een fijne cast, leuke humor en een goed uitgewerkt plot, vooral het einde LMAO.
Kan niet wachten op het tweede deel

?