The Farewell (2019)

Komedie / Drama

geregisseerd door Lulu Wang
met Awkwafina, Tzi Ma en Gil Perez-Abraham

De Chinees-Amerikaanse Billi keert terug naar China om voor een laatste keer haar terminaal zieke grootmoeder te zien. De kankerdiagnose wordt door de familie evenwel verborgen gehouden voor de matriarch. Daarom wordt er een smoes verzonnen zodat de familiebijeenkomst bij oma niet te veel opvalt, in de vorm van het haastig gepland huwelijk van Billi’s neef.

• Vanaf 21 november in de bioscoop

avatar van John Milton
Dramedie van A24. Het is zeker niet altijd mijn genre, maar de trailer ziet er goed uit en de reviews zijn geweldig.

Zegt niet alles, maar ik moet Miss Milton toch af en toe tegemoet komen met iets... uit deze contreien. Dan zet ik mijn geld hier maar op

Vanaf 21 november in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Woland
En op een aantal locaties in Amsterdam op het PAFF (10-13 okt).

avatar van rep_robert
Een bijzonder leuke en aanstekelijke film waarbij de Amerikaanse Billi met Aziatische roots terug gaat naar Peking vanwege de (ongeneeslijk) zieke oma en een soort van schijnhuwelijk van haar neef. De dynamiek in de familie is erg grappig, maar weet vanwege het heftige onderwerp ook vaak te ontroeren. Dit is mede dankzij de fantastische cast. Zij dragen de film compleet en lijken net een echte familie die deze enorme last van de situatie op hun schouder draagt.
Het plot klinkt verder erg absurd, maar het is een goede weergave tussen het oosten en het westen. De film gaat hier goed op in zorgt door het eren en duidelijk maken van de motieven voor Chinezen om zo te handelen zoals zij doen en een brug te slaan in de mindset. Wat voor mensen in het westen normaal is, is voor mensen in het oosten juist weer extreem vreemd. En vice versa. The Farewell slaagt hier glansrijk in met een lach en een traan.

avatar van Macmanus
Aardig.

Amerika is erachter dat er meer culturen leven in het land. Duurde even maar ze krijgen nu ook budget. Logisch gevolg is dat de jonge Amerikanen het gaan hebben over hun tweestrijd in culturen. Write what you know. Maar gevaar dat op de loer ligt is dat we iets te lovend willen gaan zijn. Want deze film vaart nogal op 1 thema.

Het is een zwaarmoedig thema maar toch sleept de film vaak. Vrij snel komen we achter het main verhaal dat Billi haar oma kanker heeft maar dat het gebruikelijk is in China om het niet te vertellen. Nog voor dit nieuws bij Billi aankomt treed een hele zwaarmoedige soundtrack al op. Dat gaat nooit echt weg. Op momenten moeten we wat lol hebben maar we weten allemaal dat ze kanker heeft. Het is de gebruikelijke onderkoelde arthouse humor die we ook al zagen in Sofia Coppola films bijvoorbeeld, het is duidelijk wat de film wil zijn, maar ondanks de andere cultuur wil het nooit echt een eigen smoel krijgen. Het is nergens slecht maar ook nergens echt al die lof waard.

Ondanks de 100 minuten kabbelt het verder wel aardig door. De film is sympathiek maar de echte krachtige scenes bleven uit. Vond ook dat ze de taalbarrière gebruikte om in spraak te uitleggerig te zijn. Bijvoorbeeld als Billi voor de zoveelste keer vraagt of ze het echt niet moeten vertellen. Dan legt de oom uit wat het verschil is in het westen en het oosten. Ik had dat liever gevoeld dan dat dit zo letterlijk werd verteld.

3 sterren.