The Farewell (2019)

Komedie / Drama

geregisseerd door Lulu Wang
met Awkwafina, Tzi Ma en Zhao Shuzhen

De Chinees-Amerikaanse Billi keert terug naar China om voor een laatste keer haar terminaal zieke grootmoeder te zien. De kankerdiagnose wordt door de familie evenwel verborgen gehouden voor de matriarch. Daarom wordt er een smoes verzonnen zodat de familiebijeenkomst bij oma niet te veel opvalt, in de vorm van het haastig geplande huwelijk van Billi’s neef.

• Vanaf 21 november in de bioscoop

avatar van John Milton
Dramedie van A24. Het is zeker niet altijd mijn genre, maar de trailer ziet er goed uit en de reviews zijn geweldig.

Zegt niet alles, maar ik moet Miss Milton toch af en toe tegemoet komen met iets... uit deze contreien. Dan zet ik mijn geld hier maar op

Vanaf 21 november in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Woland
En op een aantal locaties in Amsterdam op het PAFF (10-13 okt).

avatar van rep_robert
Een bijzonder leuke en aanstekelijke film waarbij de Amerikaanse Billi met Aziatische roots terug gaat naar Peking vanwege de (ongeneeslijk) zieke oma en een soort van schijnhuwelijk van haar neef. De dynamiek in de familie is erg grappig, maar weet vanwege het heftige onderwerp ook vaak te ontroeren. Dit is mede dankzij de fantastische cast. Zij dragen de film compleet en lijken net een echte familie die deze enorme last van de situatie op hun schouder draagt.
Het plot klinkt verder erg absurd, maar het is een goede weergave tussen het oosten en het westen. De film gaat hier goed op in zorgt door het eren en duidelijk maken van de motieven voor Chinezen om zo te handelen zoals zij doen en een brug te slaan in de mindset. Wat voor mensen in het westen normaal is, is voor mensen in het oosten juist weer extreem vreemd. En vice versa. The Farewell slaagt hier glansrijk in met een lach en een traan.

avatar van Macmanus
Aardig.

Amerika is erachter dat er meer culturen leven in het land. Duurde even maar ze krijgen nu ook budget. Logisch gevolg is dat de jonge Amerikanen het gaan hebben over hun tweestrijd in culturen. Write what you know. Maar gevaar dat op de loer ligt is dat we iets te lovend willen gaan zijn. Want deze film vaart nogal op 1 thema.

Het is een zwaarmoedig thema maar toch sleept de film vaak. Vrij snel komen we achter het main verhaal dat Billi haar oma kanker heeft maar dat het gebruikelijk is in China om het niet te vertellen. Nog voor dit nieuws bij Billi aankomt treed een hele zwaarmoedige soundtrack al op. Dat gaat nooit echt weg. Op momenten moeten we wat lol hebben maar we weten allemaal dat ze kanker heeft. Het is de gebruikelijke onderkoelde arthouse humor die we ook al zagen in Sofia Coppola films bijvoorbeeld, het is duidelijk wat de film wil zijn, maar ondanks de andere cultuur wil het nooit echt een eigen smoel krijgen. Het is nergens slecht maar ook nergens echt al die lof waard.

Ondanks de 100 minuten kabbelt het verder wel aardig door. De film is sympathiek maar de echte krachtige scenes bleven uit. Vond ook dat ze de taalbarrière gebruikte om in spraak te uitleggerig te zijn. Bijvoorbeeld als Billi voor de zoveelste keer vraagt of ze het echt niet moeten vertellen. Dan legt de oom uit wat het verschil is in het westen en het oosten. Ik had dat liever gevoeld dan dat dit zo letterlijk werd verteld.

3 sterren.

avatar van IH88
The Farewell

Deze film komt wel even binnen. Dat komt natuurlijk door het onderwerp, maar meer nog door het briljante acteerwerk, de regie en het script van Lulu Wang, en de chemie tussen de castleden. The Farewell laat je het ene moment lachen om de manier waarop de familieleden met elkaar omgaan, maar het andere moment grijpt de film je ook bij de keel als het onderwerp kanker om de hoek komt kijken.

Dit is een familie die ver van elkaar af woont (China, New York, Japan) en elkaar al lange tijd niet meer heeft gezien. De ergernissen, de ruzies, de geheimen en kleine leugentjes, maar ook de liefde en verbondenheid zijn zeer herkenbaar. Awkwafina laat hier weer eens zien wat voor ongelooflijk talent ze is, maar ook acteurs als Tzi Ma, Diana Lin en Zhao (als oma Nai Nai) zijn fantastisch op dreef. Complimenten ook voor de muziek en de cinematografie (Changchun wordt zeer troosteloos in beeld gebracht). De laatste scene tussen Billi en Nai Nai is ijzersterk, en het zorgde bij mij wel voor de nodige emoties. Fantastisch gedaan.

avatar van Thomas83
Wat een prachtig uitgangspunt voor een film. Het is er een waarbij misplaatste humor of wagonladingen sentiment op de loer liggen, maar Wang weet altijd precies wanneer ze op de rem moet trappen, hoe lang ze een close-up moet vasthouden of even afstand moet nemen. Echt een met exceptioneel veel gevoel gemaakte film, waarin Wang geen standpunt inneemt en begrip toont voor zowel het Chinese als Westerse perspectief op de grote leugen die het uitgangspunt van de film vormt.

Die familie is ook zo leuk en universeel herkenbaar in de verschillende typetjes en onderlinge dynamiek. Een mooi inkijkje ook in de band die immigranten met hun moederland hebben, en oudere generaties met jongere. Centraal in dat alles staat de relatie tussen Nai Nai (oma) en haar kleindochter Billi. Misschien is hier niets nieuws te zien, maar de speciale band die ze hebben spat van het scherm. Awkwafina speelt zo'n schitterende rol. Ze is een en al hangende schouders, maar daarachter kan je een bepaald vuur in haar zien schuilen dat haar levenslustige oma duidelijk ook in haar ziet.

Hoewel de grootse momenten eigenlijk vooral worden vermeden zijn er wel een paar scènes die er sterk voor mij uitsprongen. Dat laatste shot van oma natuurlijk, als Billi met haar vader en moeder weer huiswaarts keert, maar ook die ongelooflijk krachtige oorbelscène (wat een spel van Awkwafina) en de erg komische bij het graf van opa. Ben ook best een beetje verliefd op de soundtrack en het kleurgebruik in deze film. Vooralsnog de mooiste film die ik zag dit jaar. Dit kan een echte crowdpleaser worden voor wie een film die 90% Chinees gesproken is de kans geeft. 4.0*

avatar van Shinobi
"Oh, your grandma's on the roof."

Best grappig dat deze film op een echte leugen is gebaseerd.

Lulu Wang vertelt in 'The Farewell' een persoonlijk verhaal over haar oma die terminaal ziek bleek te zijn. Om haar laatste maanden plezierig te laten verlopen wordt er in de vorm van een huwelijk een leugentje om bestwil bedacht om de familie bij elkaar te laten komen, opdat ze nog één laatste keer oma Nai Nai kunnen zien. Aan de hand van Billi word je hierin meegenomen.

Als kijker kom je net zoals Billi terecht in een clash tussen het Oosten en het Westen; eenieder kent verdriet en rouw, maar de wijze waarmee er wordt omgegaan is cultureel anders bepaald. Zo heerst er een interessante dynamiek in de familie, wat geregeld voor heerlijke dialogen zorgt. De daarbij getoonde rouwverwerking is dan ook intrigerend te noemen.

De film sleept soms wel enigszins, maar door rustmomenten in te lassen worden sommige details versterkt. Het levert een sympathieke registratie op, hoewel ik eigenlijk meer emotionele binding had verwacht met deze personages. Daarvoor springen er te weinig scènes uit. Het scheelt gelukkig wel dat Awkwafina voor de verandering eens een mooie, ingetogen rol speelt in plaats van een schreeuwlelijk.

Al met al een aardig drama, maar toch een lichtelijke teleurstelling na alle positieve kritieken die ik heb gelezen.

Dikke 3,0 sterren.

Ik vond het een saaie film. De film gaat er dus over dat oma kanker heeft maar dat dat door de familie tegen haarzelf wordt verzwegen omdat zo de Chinese cultuur is: in het Westen behoort jouw leven jouzelf toe maar niet in het Oosten. In bredere zin gaat de film erover dat er aldoor leugentjes om bestwil worden verteld om gezichtsverlies bij jezelf of de ander te vermijden, in China nog meer dan wij doen. In zekere zin zijn Chinezen daardoor altijd aan het acteren (waarschijnlijk ook degenen die worden voorgelogen omdat die de cultuur kennen en dus wel zullen weten dat ze worden voorgelogen). Dat is misschien een interessant thema maar de film weet er niets interessants mee te doen. De film toont simpelweg een eindeloze reeks van leugens om bestwil, maar het leidt niet tot spannende intriges of zelfs maar iets als een climax. Het thema had beter een onderwerp kunnen zijn van een documentaire van Ruben Terlou: deze film voegt daar als film niets aan toe.

avatar van mrklm
De 30-jarige Billi [Awkwafina] verhuisde als zesjarige van China naar de Verenigde Staten en probeert in New York haar leven op orde te krijgen. Ze is geschokt wanneer ze hoort dat haar geliefde grootmoeder Nai Nai [Zhao Shuzhen] niet lang meer te leven heeft én dat de familie besloten heeft om Nai Nai niet op de hoogte brengen. In plaats daarvan is er een bruiloftsfeest geregeld zodat de familie nog één keer bijeen kan komen. Billi besluit haar laatste centen bijeen te rapen en af te reizen naar haar geboorteland om op haar eigen manier afscheid te nemen. Eénmaal aangekomen stuit ze echter op de culturele verschillen tussen Oost en West.

Scenarist/regisseur Lulu Wang biedt een fraaie studie naar familiedynamiek en legt de verschillen tussen de Chinese en de westerse cultuur op subtiele wijze bloot. De epiloog lijkt duidelijk te maken wat Wangs eigen mening is over het centrale vraagstuk: is het te rechtvaardigen dat je een familielid niet laat weten dat hij dodelijk ziek is? Het klinkt wellicht zwaar op de hand, maar Wang zorgt dat het nooit een tranendal wordt. Zhao Shuzhen is briljant als de nietsvermoedende en immer optimistische grootmoeder en haar momenten met Awkwafina zijn onvergetelijk.

avatar van wwelover
Hele leuke en mooie film met een geweldige cast. Akwafina kende ik wel al een beetje, maar had haar nog niet op deze kwetsbare manier gezien. Vond haar echt heel sterk spelen. De muziek van drama en humor is echt heel goed gebalanceerd en de familie gesprekken zijn fantastisch.