Inauguration of the Pleasure Dome (1954)

Fantasy

geregisseerd door Kenneth Anger
met Samson De Brier, Marjorie Cameron en Joan Whitney

Een Slavische mis van Leos Janácek speelt zich af als historische figuren, Bijbelse personages en mythische wezens verzamelen in de Pleasure Dome. Aphrodite, Lilith, Isis, Kali, Astarte, Nero, Pan, het Grote Beest en de Scarlet Woman maken deel uit van een visueel feest van beelden, hallucinaties en de geest van decadentie van de "gele jaren 90".

avatar van leatherhead
Film die zijn tijd aardig vooruit was lijkt me. Zeer vreemde film die nog redelijk timide begint, maar in de tweede helft toch wel alle registers opentrekt. Een redelijk flamboyant spektakel aan weirde, overlappende visuals, kitscherige aankleding en maffe personages. Op het gegeven moment werkte de beeldenstroom best hypnotiserend, ook al werd het wel wat repetitief.

Jammer alleen dat de klassieke, pompeuze soundtrack voor mij echt totaal niet werkte, al weet ik niet of mijn versie de originele score bevatte en er eventueel nog andere uitvoeringen zijn. Altijd vervelend bij oudere films. Voor nu 3,5*.

Ik prefereer de sfeer van Lucifer RIsing, maar dit was goed te doen! Lekker freaky, theatraal, queer en occult. De Janacek soundtrack kon ik ook goed hebben. Maar, ik weet niet in hoeverre beeld is ge-edit op de muziek. Aardig om in de toekomst ook es met andere muziek te checken - The Skaters, Coil, Sleep Chamber, Voice of Eye, NWW, Radigue, etc... Begreep er overigens de ballen van, maar dat hoeft ook niet.