The Grandmother (1970)

Horror / Drama

geregisseerd door David Lynch
met Richard White, Dorothy McGinnis en Virginia Maitland

Een fantasierijke jongen van 10 jaar heeft een problematisch leven. Hij plast nog in zijn bed en zijn ouders mishandelen hem. In een logeerkamer vind hij op een dag een zakje met zaadjes die hij vervolgens plant op een stukje aarde dat hij op het midden van zijn bed heeft liggen. Het zaadje komt uit en groeit uit tot een grootmoeder, die zorgzaam en liefdevol voor hem is.

avatar van John Milton
Dat klinkt best leuk! eens opzoeken. Bedankt voor het toevoegen leatherhead

avatar van leatherhead
Vroeger al eens gezien en was toen erg onder de indruk herinner ik me, doet vooral aan Eraserhead denken. Binnenkort even herzien voor een cijfer.

avatar van fappie
Zieke trailer hoor. Typisch Lynch.

avatar van leatherhead
Blijft nog steeds een serieus creepy filmpje en duidelijk een blueprint voor Eraserhead. Mensen die dat al niks vonden zou ik deze dan ook zeker afraden, The Grandmother is namelijk nog net wat ontoegankelijker. Al scheelt het natuurlijk dat deze maar een halfuurtje duurt. Verder niet heel veel over te zeggen behalve dat het 30 minuten hallucinante Lynch weirdness op zijn weirdest is. Dikke 4*.

Ik kan mij nog herinneren dat ik deze kortfilm van Lynch duiding probeerde te geven, maar ik kwam
er niet uit. Maar hoe dan ook was ik visueel onder de indruk. Volgens mij destijds bijna gelijkertijd
gezien met zijn Rabbits. Een combi? Ik weet het niet meer. Rabbits is natuurlijk ook tamelijk weird
en volgens mij stiekem met kritisch commentaar op het intellectuele toneelgebeuren (Wanneer hoor je
te lachen...), en waarvan ook gedeeltes zijn verwerkt in zijn Inland Empire, dan weer een speelfilm
met een erg lange speelduur en al even onconventioneel. Jammer dat we al lange tijd niets meer
van hem vernemen aan het cinema front. Doodzonde!

avatar van Brix
leatherhead schreef:

Gisteren de Lynch expositie in Maastricht bezocht...
Ik kwam helemaal depri het museum uit.
Met nare dromen als vervolg vannacht.
Lynch is duidelijk niet mijn ding.

Fijn.

Vroeger al een keertje gezien, als onderdeel van The Short Films of David Lynch. Die is nooit op MM geraakt (wegens collectie ipv anthologie), maar wie goed zoekt vindt vast nog wel ergens een thread in het forum over deze verzameling Lynch shorts.

The Grandmother was daar duidelijk één van de hoogtepunten, al moet ik weg zeggen dat, zoals met wel meer Lynch films, de versheid van z'n films toch een beetje beperkt is. Ook deze heeft iets teveel ruwe kantjes, waarmee ik dan niet het experimentele karakter van de film bedoel, maar eerder wat slordige afwerking.

Verder inderdaad een inlopertje voor Eraserhead, met een erg gritty look, ongemakkelijk sound design en wat duistere animaties. Kijkt op zich nog wel makkelijk weg en het is een absolute aanrader voor de fans van het werk van Lynch, maar echt overdonderd ben ik niet meer door dit soort producties. Daarvoor mag het toch echt wat zuiverder in elkaar gezet zijn.

avatar van Don Homer
Eens met Onderhond hierboven. Naast de experimentele aard en ruwe afwerking vond ik Grandmother erg abstract. In tegenstelling tot Eraserhead (1977), die ik nog wel aardig begreep (ook de hele onderliggende emoties), vond ik dat bij deze film lastiger. Desondanks ben ik als liefhebber van het werk van Lynch, en dan met name Lost Highway (1997) en de twin peaks collectie, blij dat ik dit debuut gezien heb.