Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020)

Alternatieve titels: Harley Quinn: Birds of Prey | Birds of Prey

Actie / Avontuur

geregisseerd door Cathy Yan
met Margot Robbie, Mary Elizabeth Winstead en Ewan McGregor

'Birds of Prey' volgt Harley Quinn, die inmiddels gebroken heeft met haar partner in crime, de Joker. Ze probeert het leven van een jong meisje te redden uit de handen van een gevaarlijke gangster. Hierbij krijgt ze de hulp van enkele andere vrouwelijke superhelden, Black Canary, Huntress en Renee Montoya genaamd.

• vanaf 7 oktober te koop op blu-ray

Birds of Prey ziet er goed uit. Er wordt een mooie, speelse comicbook sfeer neergezet en de film neemt zichzelf geen moment serieus. Daarbij doet Robbie het prima als de gestoorde en wat hysterische Quinn.

Maar er is ook genoeg om minder positief over te zijn. De humor bijvoorbeeld. Hoewel dat onderdeel nog wel meevalt. Birds of Prey is af en toe best grappig. Maar net zo vaak slaat ze op komisch vlak de plank mis. Geregeld is het allemaal een beetje schijtlollig, of simpelweg net niet lekker getimed.

Wat ik echter vervelender vond was dat de meeste actiescènes te onlogisch en idioot voor woorden waren. Dat konden ook de leuk geschoten slow-mo shots niet verbergen. En ronduit irritant was het, dat Quinn uit elke kansloze en uitzichtloze situatie probleemloos zonder kleerscheuren weg wist te komen, door de ongekende incompetentie van haar tegenstanders.

Ook de rommeligheid van de film stond me tegen. Het eerste deel had nog een vrij strakke structuur, met wat prima werkende timejumps. Maar halverwege verzandt de boel een beetje in een brei. Met te veel personen die blijkbaar allemaal weer even in beeld dienen te komen, maar waarvan er bijna geen de tijd krijgt echt wat neer te zetten.

Ik heb me niet verveeld, en er was genoeg om me mee te vermaken. Maar meer dan een zesje vind ik deze drukke actie komedie niet waard.

avatar van macrobody
bart007bond schreef:
Heerlijke film, net gekocht op Pathe thuis met mijn tegoed van Pathe Unlimited.
Deze ga ik zeker vaak kijken.

Denk toch dat er een virus naar je hoofd is gestegen.
Zonde van je tegoed. Maar smaken verschillen zou ik maar zeggen.

Klopt, het harley virus

Ik denk dat de suïcide squad fans gedacht hebben dat het een opvolger zou zijn. Het is een op zichzelf staande film met een eigen karakter.
Ben een fan van girlpower en dat zat er genoeg in. Het was ook een vrolijke film met veel licht en kleur in tegenstelling tot de duistere dertien in een dozijn film suïcide squad. We hebben met het hele gezin van vier genoten en ik ben blij dat ik niet van de reviews ben uitgegaan.

avatar van Uier
Verschrikkelijk in vele opzichten.

avatar van Kondoro0614
“YOU KILLED MY SANDWICH!”

Ah, precies zoals ik al eigenlijk had verwacht. De stand-alone film over ‘Harley Quinn’ zag ik al aankomen en de geruchten gingen al aardig lang rond. Toen deze werd aangekondigd had ik wel erg veel zin in de film. Tijdens de film ‘Suicide Squad’ was ik aardig verrast over het duo, hoewel ik ‘Jared Leto’ destijds echt tien keer niks vond als ‘Joker’, vond ik ‘Margot Robbie’ als aanhangster toch wel echt erg geslaagd. Toen de eerste details over deze film uitkwamen begon ik toch wel héél erg enthousiast te worden, films zoals ik het eigenlijk leuk vind: zo gek mogelijk.

Maar toch, na even kijken blijkt het dat er weer zo’n saaie twist in zit dat er blijkbaar alleen maar vrouwen mogen zijn als ‘heldinnen’ en soms erg feministisch over kwam en dat was zeker met sommige quotes die werden uitgesproken. Ik heb persoonlijk niks tegen het feit dat dit soort films meer doelen op de vrouwelijke kant, dat hun ook ‘stoer’ zijn of weet ik wat maar, het werkt soms erg tegen.

Toch leek ‘Margot Robbie’ er in ieder geval heel erg veel zin in te hebben, en waarschijnlijk is ze de enigste die de film nog een beetje wist te redden. Maar, naast ‘Robbie’ is er weinig te beleven met de cast. Ik vond zelf ‘Jurnee Smollett-Bell’ nog redelijk er bij, al was dat vechten van haar wel heel erg houterig. En de twee die ik totaal niet kon uitstaan waren toch wel ‘Rosie Perez’ met haar ‘kijk eens hoe stoer ik ben’ houding en ‘Mary Elizabeth Winstead’ die ik echt heel erg houterig vond acteren, je kon zien dat het acteerwerk was en er zat gewoon geen stroming in haar acteerprestaties. Vechten deed ze dan wel iets beter, als ze moest acteren voelde het heel ongemakkelijk aan.

Voor de rest was de actie wel voldoende. Humor kon maar weinig aanslaan en was vaker ongepast en niet goed gepland. Enkele komische scenes door de gekke personage van Robbie was leuk maar daar bleef het al gauw wel bij. Hoewel, door de vele scenes met bombastische scenes raast de film voorbij, er is nauwelijks rust te vinden in de film wat ik zelf wel tof vond. Voor als nog zeker niet goed geslaagd.

Aardige film waarin Harley Quinn haar leven op orde probeert te krijgen nadat haar relatie is verbroken. Het plot weet nauwelijks te boeien en zelfs de kleurrijke personages vallen wat tegen (Margot Robbie weet het wel leuk te brengen). Hier en daar best vermakelijk en grappig en ook de cartooneske actie-scenes kunnen er prima mee door en passen goed binnen het geheel. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van CorvisChristi
Kondoro0614 schreef:

Dit is volgens mij de eerste superhelden-film die zich afspeelt in het Gotham-universum waarin een groep vrouwen centraal staat. I.m.o. niets mis mee en dit keer vond ik het feministische ondertoontje wel meevallen, mede doordat alles totaal niet serieus bedoelt is. Overigens verraad de film-poster uiteraard al dat hier een vrouwen-clubje centraal staat, dus e.e.a. valt te verwachten.

Qua acteren niets mis mee. Rosie Perez acteert juist heel leuk als Renee Montoya. Haar 'stoer doen'-houding heeft te maken met dat ze zich staande probeert te houden tussen haar collega's. Dat ze hierbij koppig, eigenwijs en bijdehand overkomt, heeft te maken met hoe haar karakter in elkaar steekt. Dit kun je leuk vinden of niet natuurlijk.
En Mary Elizabeth Winstead als Helena Bertinelli alias Huntress acteert dus wél goed. Haar houterige en ongemakkelijke manier van overkomen heeft wederom hier met karakter te maken en dat is dus juist haar acteerwerk. Ze komt wereld-vreemd over, maar tegelijkertijd is ze een koel-bloedige killer. Haar enige doel na de moord op haar familie is wraak en compleet afgezonderd van de rest van de wereld heeft ze die jarenlang kunnen voorbereiden. Daardoor mist ze sociale trekjes. Je zou haast kunnen zeggen dat ze een vorm van autisme heeft. Dat is geweldig leuk gedaan en juist door dat houterige overkomen van haar goed geacteerd. In mijn review schreef ik al dat ze cooler is dan ze zelf doorheeft en dat maakt haar karakter zo leuk.

Nogmaals, ieder zijn beleving uiteraard.

avatar van jipt
Leuke kleurrijke Guy Ritchie-achtige actiefilm. Aangenaam verrast. kleine 4*

Leuk.

Maar eigenlijk geen echte verrassing, want als ik al een superhero film leuk vind, dan zijn het de clownesque, kleurrijke en onnozele films in het genre. Deze past perfect in dat rijtje. Geen gefaalde pogingen om het duister en serieus te maken, gewoon lekker glitzy, vrouwelijk en vrolijk.

Margot Robbie doet het ook perfect (behalve misschien dat accent, geen grote fan van), verder is het vooral de huppelerige regie van Yan die opvalt. Best vlot, aardige editing, klein stukje musical dat lekker los gaat, kleurrijk en fantasierijk. En dat allemaal binnen een beperkte speelduur. Best wel fijn dat de film onder de 2 uur blijft en ook het eindgevecht niet nodeloos uitrekt. Vond het einde zelfs wel grappig gevonden.

Meer van dit, minder Jokers en Batmannen en MCU (min Ragnarok dan) graag. Niet zo verwonderlijk dat deze film niet zo goed scoort, zal wel niet goed vallen bij mensen die hun superhelden graag met een zware stem hebben. Vond het een kleine verademing, enkel die soundtrack moeten ze wel zien te fixen, dat was echt magertjes.

avatar van zyntex
Wow wat een tegenvaller, jammer. Harley in suicide squad en andere films is ze zo tof maar dit is gewoon geen goede film.

avatar van barcam
In suicide squad vond ik het Harley personage leuk maar een volledige film is me net iets teveel van goede. Positief zijn de fraaie shots, humor en vrolijk sfeertje met snoepkleurtjes.
Ook een verademing is het talrijke drug en alcoholgebruik en gratuite geweld met inbeuken op botten en hoofden en wat rondspattend bloed.
Leek soms wat op Mortal Kombat.
Deed soms wat aan de Deadpool films van de concurrentie denken qua humor.
Verhaaltje is wat dunnetjes maar prima vermaak.

avatar van blurp194
Ai, wat een misser. Veel te veel voice over, gespring in de tijd, en geen boodschap in een film die zichzelf veel, veel te serieus neemt. En maar niet lijkt te kunnen kiezen tussen de genres. Daar komt dan deze bijster onleuke bedoening uit - met een Robbie die wel haar best doet, maar kansloos is om er wat van te maken.

Qua humor is het dan al zo’n beetje niks, de actie valt me ook niet mee. Weinig spektakel, weinig interessants aan anders dan wat ongeinspireerde matpartijtjes. En dan blijkt 109 minuten toch nog een lange zit te zijn.

avatar van Noodless
Hoe meningen kunnen verschillen Ik vond nu net niet dat deze film zich serieus neemt. Komaan, alles is gewoon pure nonsens met de focus vooral op kitsch, felle kleuren, humor en fraaie shots zoals de scène in het funpark. De film moet het niet hebben van verhaal, maar dat kun je al op voorhand bedenken. Wel krijg je puur amusement dat luchtig en vlot naar de kijker wordt gebracht. Margot Robbie zit gegoten in haar rol als de speelse, nonchalante Harley Quinn. 6/10

avatar van hoffhaan
Wat een baggerfilm! 2.0

Mijn verwachtingen voor deze film waren hoog, vooral omdat ik wel fan ben van Margot Robbie, die ik al bewonder sinds haar rol in het Australische 'Buren'.
Maar ik ben het met velen eens, deze film is een grote teleurstelling.
Mooie beelden dat wel, maar een bar slecht scenario, saaie bedoening vond ik het, en een verkwisting van Margot's talent.
Heb van haar al veel betere dingen gezien, zelfs in een familiereeks als 'Buren' maakte ze meer indruk dan hier. Geef die meid een deftige, realistische rol, en ik ben er zeker van, ze spat van het scherm !!
Dit is dus een flop voor mij, helaas...

avatar van krosnicky
1 van de beste films van de DCMU Robbie zet weer een geweldige quin neer. Ook De actie scenes waren zeer goed

avatar van Sir_John
suicide sqaud was wel een van mijn favoriete films. en dus gaf deze film wel een plus aan mijn collecties. En wat een lekkere wijfen.. vooral harley ღ
ik hou wel van wijfen die crazy zijn.. hey maar luister, harley is niet crazy.. ze is gewoon een held! Ze neemt het op voor de gene met een goed hart. mijn held ♡^^❤

Reden waarom ik ook helemaal van fan ben van de joker ❥