Suicide Squad (2016)

Alternatieve titel: Task Force X

Verenigde Staten / Canada
Actie / Avontuur
123 minuten / 136 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Ayer
met Will Smith, Jared Leto en Margot Robbie

De geheime overheidsorganisatie A.R.G.U.S, onder leiding van Amanda Waller, doet een beroep op een strijdmacht bestaande uit een aantal supercriminelen. Ze staan bekend als Task Force X of ook wel de Suicide Squad. Ze krijgen gevaarlijke opdrachten toegewezen in ruil voor een kortere gevangenisstraf.

avatar van Shadowed
Meevaller.

Ondanks een aantal hele slechte recensies van bronnen en MM // IMDB gebruikers vond ik deze film nog wel meevallen. Hij was een grote hype hier en ik kreeg de kans niet hem te zien in Nederlandse bioscopen maar verrassend draaide ze hem in een cruise die ik een aantal zomers terug deed.

Natuurlijk had ik veel meer verwacht hiervan, een stiekem had ik gehoopt dat de Joker ook deel uitmaakte van de Suicide Squad. Dus de trailer is misleidend.

De actie zit er goed uit maar er wordt steeds niet genoeg uitgehaald. Zoals een scene waarbij de hele groep tegen een soort mutaties vecht, daar had veel meer ingezeten.

De cast is uitstekend, met een enthousiaste Margot Robbie, Jared Leto en Will Smith. Dus je vraagt je toch wel af waarom deze slechte recensies krijgt. Omdat je (of ik) steeds een gevoel krijgt van dat er veel meer uit kan. Meer actie, meer monsters en misschien een langere speelduur. Het gekwebbel fantasie tussen Quinn en Joker was ook niet erg interessant.

Maar een prima filmpje hoor

Baggerman schreef:
Jemig, wat een hersenloze crap! Zelden zo'n stompzinnige film gezien. Nu valt dit soort films bij mij sowieso al in de categorie 'ongezien al kut' (zoals 'Batman v Superman'. Really? ), maar de poster intrigeerde me en ik had hoop op een leuke actiefilm.

Wie schrijft zoiets doms en komt ermee weg? Volgens mij is het script echt zoiets als dit:

'We introduzeren een aantal schurreken die se dwingen samen te werken maar se moeten niet te stom zijn anders find niemand se meer leuk. Se gaan fechten en boem bam se winnen.'

Nu moet je actiefilms altijd met een korrel zout nemen, maar zelfs al het zout in de zoutmijn van Boekelo zou niet genoeg zijn om me over de plotgaten die in deze film zitten te kunnen laten stappen. Bijvoorbeeld:

- Als de Enchantress ontsnapt heeft Amanda Waller nog haar hart en ze prikt wat zielige gaatjes erin om haar tegen te houden???? Gooi dat ding door de shredder, stamp er flink op of laat dat ding met kilo's TNT ontploffen!!!

- Die hele stomme Enchantress??? Zitten haar hersenen ook ergens in een potje of....? Ze kan wel van iedereen in het Squad de gedachtes lezen over wat ze zouden willen (met de Joker trouwen of je dochtertje opvoeden), maar niet wat ze gaan doen en plannen??? En waarom kon ze haar broer al niet véél eerder in de film bevrijden?

- Die broer, een metafysisch superwezen, wordt verslagen met een flutbommetje? Dan had een bazooka toch ook wel volstaan?

Waar kwam trouwens die Slipnot ineens vandaan? Werd ook niet eens voorgesteld zoals alle anderen. En Harley Quinn, waarom zit zij in godsnaam in dat squad? Ze heeft toch totaal geen speciale gaven of heb ik wat gemist? Zoiets als: 'ik ga het beste voetbalteam dat ik kan bedenken samenstellen: Messi, Ronaldo, o, ja en Silvie Meis, want die was ooit met Rafael van der Vaart!'

Echt een volslagen debiele film!

Waarom kijk je het dan. Volslagen nutteloze commentaar.

avatar van Flipman
Waarom?
Baggerman schreef:
[...]maar de poster intrigeerde me en ik had hoop op een leuke actiefilm.
Het staat er gewoon. Mag jij me vertellen waar ik de regel kan vinden dat je films die je niet bevallen niet uit mag kijken en dat je er niet laag op mag stemmen of zeggen wat je ervan vindt.

avatar van DragQueen
Reikhalzend keek ik uit naar deze film, die de hoge verwachtingen uiteindelijk niet helemaal wist waar te maken. Het geboden verhaal is armoedig, en veel wordt er niet gedaan aan karakteruitdieping. En dat is jammer met deze alleraardigste cast, met o.a. Smith en Leto in de gelederen. De actie maakt nog het een en ander goed, maar het gevoel overheerst dat er met dit concept veel meer uitgehaald had moeten worden. Een gemiste kans. 2,5 Ster.

Man Of Steel beviel bij een keer herkijken toch echt behoorlijk goed. Van het DCEU blijft Suicide Squad echter altijd behoorlijk moeilijk te verdedigen. Niet alleen blijf ik erbij dat het absurd is dat een film als deze PG-13 rated is, de manier hoe de film blijft leuren met een ongelooflijk misplaatste soundtrack. Niets consistents, gewoon constant oppervlakkig een populaire hit erin gooien omdat de titel overeen komt met wat er gebeurt.

Meer dan een kleine verhoging zit er verder niet in. Als er een reeks is die comic-correct zou moeten zijn om het maximale aan lol eruit te halen, dan is het wel Suicide Squad. Gewelddadig en/of grappig is de film namelijk weinig. Hordes gezichtsloze steenmonsters, een duffe big baddy en een paar flinke miscasts of rare toevoegingen. Killer Croc is erg duf. Slipknot? El Diablo is een ongelooflijke zeikerd. Deadshot, Quinn en wonderbaarlijk Captain Boomerang zijn nog het leukste.

De film begint eigenlijk nog het leukste met wat humor en vlotte scenes. Halverwege gaat het allemaal mis als iedereen ineens emotioneel wordt. Tegen het einde boeit het me allemaal ook niets meer. Blijft Enchantress ook gewoon een verschrikkelijke keuze als antagonist. Superhelden en villains zijn het leukste als ze tegen elkaar vechten, daar gebeurt hier helemaal niets mee. Ik verhoog met een half puntje omdat Randall Flag goed geacteerd is en, wonderbaarlijk genoeg, de relatie tussen Harley en Joker voor de verandering een flinke verbetering is ten opzichte van het comicmateriaal.