Suicide Squad (2016)

Alternatieve titel: Task Force X

Verenigde Staten / Canada
Actie / Avontuur
123 minuten / 136 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Ayer
met Will Smith, Jared Leto en Margot Robbie

De geheime overheidsorganisatie A.R.G.U.S, onder leiding van Amanda Waller, doet een beroep op een strijdmacht bestaande uit een aantal supercriminelen. Ze staan bekend als Task Force X of ook wel de Suicide Squad. Ze krijgen gevaarlijke opdrachten toegewezen in ruil voor een kortere gevangenisstraf.

avatar van Nicholas
Gezien jouw waardering voor het eerste deel ben ik niet verbaasd dat we niet op één lijn zitten

avatar van IH88
Zwolle84 schreef:
Oftewel: een aaneenschakeling van vermoeiende slowmo's met een enorme bak aan bombastische muziek eroverheen gestort. Nee, dank je.

Vergeet de christelijke symboliek niet Zwolle. Mad Mel gaat er sowieso weer een scène ingooien,
waarin een personage op handen wordt gedragen. In slow motion uiteraard. Met bombastische muziek. Nicholas Ik heb er wel zin in hoor. Laat Mel het maar doen.

IH88 schreef:

Ik zie het inderdaad wel gebeuren dat Harley Quinn in de Nijl gedoopt wordt en het brood breekt voor de Squad, of dergelijke onzin.

avatar van Koerok
Zwolle84 schreef:
Blijft ook als extended version op blu-ray moeiteloos overeind. Een van de leukere, frissere superheldenfilms van de laatste jaren.
Ik heb 'm onlangs nog een keer gekeken en toen beviel hij me toch een stuk beter. Een halfje erbij.

avatar van Baggerman
Jemig, wat een hersenloze crap! Zelden zo'n stompzinnige film gezien. Nu valt dit soort films bij mij sowieso al in de categorie 'ongezien al kut' (zoals 'Batman v Superman'. Really? ), maar de poster intrigeerde me en ik had hoop op een leuke actiefilm.

Wie schrijft zoiets doms en komt ermee weg? Volgens mij is het script echt zoiets als dit:

'We introduzeren een aantal schurreken die se dwingen samen te werken maar se moeten niet te stom zijn anders find niemand se meer leuk. Se gaan fechten en boem bam se winnen.'

Nu moet je actiefilms altijd met een korrel zout nemen, maar zelfs al het zout in de zoutmijn van Boekelo zou niet genoeg zijn om me over de plotgaten die in deze film zitten te kunnen laten stappen. Bijvoorbeeld:

- Als de Enchantress ontsnapt heeft Amanda Waller nog haar hart en ze prikt wat zielige gaatjes erin om haar tegen te houden???? Gooi dat ding door de shredder, stamp er flink op of laat dat ding met kilo's TNT ontploffen!!!

- Die hele stomme Enchantress??? Zitten haar hersenen ook ergens in een potje of....? Ze kan wel van iedereen in het Squad de gedachtes lezen over wat ze zouden willen (met de Joker trouwen of je dochtertje opvoeden), maar niet wat ze gaan doen en plannen??? En waarom kon ze haar broer al niet véél eerder in de film bevrijden?

- Die broer, een metafysisch superwezen, wordt verslagen met een flutbommetje? Dan had een bazooka toch ook wel volstaan?

Waar kwam trouwens die Slipnot ineens vandaan? Werd ook niet eens voorgesteld zoals alle anderen. En Harley Quinn, waarom zit zij in godsnaam in dat squad? Ze heeft toch totaal geen speciale gaven of heb ik wat gemist? Zoiets als: 'ik ga het beste voetbalteam dat ik kan bedenken samenstellen: Messi, Ronaldo, o, ja en Silvie Meis, want die was ooit met Rafael van der Vaart!'

Echt een volslagen debiele film!

Opnieuw een film die ik al zo lang wou zien die mij heel erg heeft teleurgesteld.
De acteurs doen het goed maar de verhaal is gewoon lomp vooral het einde was heel heel erg triest.

avatar van Sergio Leone
Niet goed genoeg.

Ik had op voorhand 2 dingen verwacht: dat de R-rating een harde film zou opleveren en dat de slechteriken ook echt slecht zouden zijn. Helaas. De makers trappen in hun eigen valkuil: elke slechterik heeft een achtergrondverhaaltje over één of ander trauma waardoor ze wat slechter zijn geworden. Op een gegeven moment zegt Harley Quin “We’re the bad guys, remember?” Inderdaad, Ayer en co.

De bijeen gesprokkelde cast is op papier wel leuk. Will Smith in een voor hem niet alledaagse rol, de beeldschone Margot Robbie erbij geflikkerd en Jared Leto als Joker. Naar dat trio was ik het meest benieuwd, maar Smith is toch maar weer mister Nice Guy en Leto kan Heath Ledger absoluut niet overtreffen, al is zijn versie wel weer totaal anders. Enkel Robbie doet het goed genoeg.

David Ayer maakt er voorts een enorm zootje van. De Suicide Squad is een flauwe bende, hun missie een vrij ongeïnspireerde queeste van punt A naar punt B enzoverder. Hoe de Enchantress verfilmd is, is te zot voor woorden. Zoveel lawaai en lelijkheid bijeen, niet te geloven. En vooral ook totaal niet dreigend o.i.d., dat is dan nog het ergste van al. De slechterik van de slechteriken, en toch zo soft allemaal. Meh, gemiste kans.

avatar van AC1
AC1
Het materiaal was al barslecht maar wat een talentloze regisseur met nul visuele expressie of zeggingskracht. Erik Van Looy doet het waarschijnlijk minder slecht. Nee jongens, dit zou vroeger rechtstreeks op video zijn uitgebracht.

avatar van Shinobi
Sergio Leone schreef:
dat de R-rating een harde film zou opleveren

In eerste instantie zou het inderdaad Rated R zijn, maar DC wou te veel Marvel kopiëren en uiteindelijk is dit een zielige PG-13 rating geworden.

avatar van Sergio Leone
Shinobi schreef:

Dan heb ik niks gezegd. Dat klaart uiteraard wel één en ander uit, onbegrijpelijke keuze.

avatar van BlueJudaskiss
Saai en stom, eigenlijk nog erger dan Batman vs Superman. Over The Joker is alles al gezegd dus daar besteed mijn tijd niet eens meer aan; Will Smith vond ik trouwens wél leuk maar dat kleffe gedoe met die dochter... Ga. Weg. De nooit-uitgebrachte versie van Fantastic Four van begin jaren '90 had meer charme en lol in een paar seconden dan dit wanproduct in bijna twee uur. Een hoop piefpafpoef waar ik geen touw aan kon vastknopen en wat ik eigenlijk ook niet eens jammer vond.

avatar van Roger Thornhill
"[Did you] think you can have a happy family and coach Little Leagues and make car payments? Normal is a setting on the dryer! People like us, we don’t get normal!” Ik kan er niks aan doen, maar elke keer dat ik deze film zie vind ik hem leuker worden. Ja, er zitten diverse storende stukjes in. Viola Davis heeft veel te veel pseudo-stoere one-liners ("I am your consequence!"), de stem van Enchantress lijkt teveel op die van Galadriel bij het "vogelbadje" in The fellowship of the Ring, de FX-finale is niet spannend of spectaculair, er worden aan de dood van Diablo (toch een mooie ultieme zelfopoffering) wel èrg weinig woorden vuilgemaakt (zeker voor iemand die net heeft uitgeroepen “I lost one family, I ain’t gonna lose another one!”), en het dieptepunt is wel het moment waarop Harley het hart uit de borstkas van de Enchantress heeft gesneden en Flag Deadshot bij zijn schouders grijpt: "Her heart’s out! We can end this!" – o, dat hadden we nog niet begrepen.
        Maar dat wordt allemaal ruimschoots gecompenseerd door de vaart, de lol en de geweldige larger than life-personages. Uiteraard is de eerste helft leuker dan de tweede, zoals bij bijna alle superheldenfilms het geval is: de introductie van de personages en hun rare eigenschappen en trekjes is bijna altijd interessanter dan de standaardconfrontatie met welke megalomane Übervillain dan ook. Maar ook daarnaast valt er veel te genieten: met zijn verbeten en soms zelfs verwilderde gelaatsuitdrukking is Joel Kinnaman werkelijk perfect als Rick Flag, Jai Courtney is bijna onherkenbaar ten opzichte van (en lijkt ook aanzienlijk veel ouder dan) zijn eerdere rollen in Terminator Genisys en Die hard 5, Jay Hernandez geeft opmerkelijk veel waardigheid aan zijn rol als Diablo (mede dankzij zijn prachtige intonatie), en de interactie tussen de teamleden blijft voor mij persoonlijk steeds diverse grappige dialogen opleveren (Boomerang tot Harley: "You know, outside you’re amazing, but inside – you’re ugly.” Harley: “We all are. We all are! Except for him [Croc gromt] – he’s ugly on the outside too.” Croc: “Not me, Shorty. [grom] I’m beautiful.”).
        Maar het absolute hoogtepunt voor mij is toch de rol van Margot Robbie. Met zijn achterovergekamde groene haar, knisperwitte gebit en onvoorspelbare gedrag slaagt Jared Leto erin om mij Heath Ledger te doen vergeten (op zich al een hele prestatie gezien de weinige screentime die hij ook in de Extended Cut krijgt), maar Robbie is echt een genot om naar te kijken in elke scène, met elke blik, elke regel dialoog en elke beweging van haar goddelijke lichaam (James Berardinelli: "Robbie is both disturbingly sexy and frighteningly unhinged"). Wanneer zij op het scherm is kan ik mijn ogen niet van haar afhouden – ze zal best wel uitgebreide inspiratie in de oorspronkelijke strips hebben gevonden, maar de energieke manier waarop zij dit personage tot leven heeft weten te wekken was wat mij betreft een Oscar waard geweest. En ik schiet elke keer weer in de lach bij het hilarische moment waarop Harley in haar ondergoed haar sexy pakje aantrekt zonder te beseffen dat iedereen naar haar kijkt: "What?"

avatar van AC1
AC1
4,5 ster?!

avatar van Zwolle84
Ligt dichter bij het gemiddelde dan 0,5*...

avatar van John Milton
Maar niet zo dicht als IK

Mr Average

avatar van Zwolle84
Godzijdank, Mel Gibson doet het vervolg niet. Gavin O'Connor wordt het.

avatar van mjk87
Gibson heeft anders de mooiste actie van de laatste jaren geschoten. O'Conner is wat kleurloos.

avatar van Zwolle84
Met Apocalypto schoot hij een keer raak, maar dat leek meer een toevalstreffer. Met name Passion of the Christ en Hacksaw Ridge zijn heel lelijk geschoten.

Dan toch liever een wat kleurloze O'Connor.

avatar van Baggerman
OMG! Er komt nog een vervolg ook....

avatar van Witch-king
Hopen dat ie beter is, slechter kan bijna niet.

Ayer toch.

Alhoewel je waarschijnlijk niet al te veel naar de regisseurs moet kijken bij dit soort films, want die zitten toch gewoon in hun keurslijfje. Niet dat ik er medelijden mee heb, ze verdienen er allicht genoeg mee én ze kiezen er ook gewoon zelf voor, maar over hun regiekwaliteiten valt in dit soort films zelden wat te zeggen.

Suicide Squad leek zich te kunnen onderscheiden van andere superhelden films door een bende bad guys als hoofdpersonages op te voeren. Jammer genoeg zijn deze bad guys niet echt badass genoeg en voelt het onderlinge gekibbel toch teveel aan alsof je weer naar een Avengers film zit te kijken. Maar dan met de lampjes uit.

Smith's personage is een echte domper, met teveel sentimenteel gedoe dat de fun er al bijna meteen uithaalt. Harley Quinn is strontvervelend, Robbie doet het ook echt slecht als zogenaamde gestoorde bitch. De rest ben ik eigenlijk al vergeten, behalve dan Leto die in een bijrolletje als The Joker nog het meest weet te imponeren. Al zou ik ook geen hele film met hem willen zien, daarvoor voelt het dan weer te geforceerd aan.

Na een overdreven lange introductie volgt eigenlijk een redelijk simpele A->B case die weinig opmerkelijks toont. Wat onderlinge spanningen en uiteindelijk een gevecht dat niet echt weet te imponeren. Visueel ziet het er niet bijster interessant uit (ook echt vreselijk geëdit, het lijkt soms alsof je naar een 2-uur durende trailer zit te kijken) en de soundtrack is weer een verzameling random classics. Gewoon omdat het hoort.

Blijkbaar is het erg moeilijk in dit genre een half-degelijke film in elkaar te duwen. Maar echt verwonderlijk is het niet, gezien de reuzebedrijven die achter deze films zitten en eigenlijk gewoon op zoek zijn naar een succesformule om veel geld mee te verdienen. De film zelf is een bijproduct, zo voelt het dan ook aan tijdens het kijken.

avatar van eltorro
Baggerman schreef:
OMG! Er komt nog een vervolg ook....
Er is gewoon publiek voor dus zo raar lijkt het me niet.

eltorro schreef:
Er is gewoon publiek voor dus zo raar lijkt het me niet.

Het tweede is niet raar, het eerste wel...

avatar van umbra
Goh redelijk vermakelijk actie scifi film, er soms wel wat over en het verhaal is redelijk pover, maar keek al bij al nog lekker weg, Er zijn er pak betere in het genre, max 6/10

avatar van sinterklaas
Leuk concept... Uitwerking iets minder.

Het is grappig dat er pas de laatste 2 decenia... na een halve eeuw aan remakes en herhalingen van de beruchte superhelden... creatief wordt gedaan met het concept... en er soms ook een eigen draai aan gegeven word. Zo met Suicide Squad. Al blijven, in dit geval, Batman en Joker... nog vrij veel op de achtergrond meespelen.

De film lijkt erg veel op de automatische piloot te gaan. Op een vrij standaard manier maken we kennis met de zogenaamde maatschappelijke probleemgevallen, die een missie krijgen om een beetje verkorting op hun celstraf te krijgen. Leuke rol van Will Smith, Joel Kinneman en ook dat blonde meisje had zijn charmes. Die hagedisman stal de rol. Maarja, wat krijgen we dan? Een beetje domweg schieten, schieten en nog eens schieten.

Heb ik geen problemen mee... Want iedereen kent de fantastische The Raid nog wel... Maar de montage is te karig, afgeraffeld en werkt op een een of andere manier niet al te best. Het voelt een beetje alsof David Ayer (had ook nota bene beter van hem verwacht) erg veel haast had om de film in de zomer van 2016 te laten uitbrengen... met angst voor eventuele uitstelling. En ja... Ook de grimmigheid, zoals ik die heb onthouden van titels als The Dark Knight, ontbreekt eraan. Die 12+ keuring zei al genoeg.

Nee, helaas... Te chaotisch en rommelig. Het enige wat wel goed was waren de in elkaar gezette personages zelf... Maar daar bleef het bij.

avatar van AmazingPP
Van de week gezien in prachtig 3D vanaf Blu Ray, maar wat een tegenvaller is dit. Rommelig, daardoor soms onduidelijk, chaotisch en daardoor soms weer onduidelijk en met weinig liefde voor film gemaakt. Jammer van zoveel acteertalent. De enige die er een beetje goed uitkomt is Davis, maar eigenlijk speelt ze hier precies hetzelfde als in "How to get away with murder". Ook niets verrassend eigenlijk. 2,5 *

avatar van eltorro
Baggerman schreef:

Het tweede is niet raar, het eerste wel...

Een beetje een late reactie:P Maar dat is helemaal niet raar, dat is juist het mooie aan film, iedereen heeft zijn eigen smaak.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu ik bezig ben met de DC films opnieuw te bekijken kwam ik uit bij hun derde titel Suicide Squad. Een titel die vorig jaar enorm werd gehyped, maar die vrij vernietigend werd ontvangen door de pers en ook door het publiek maar moeizaam werd gepruimd. Ik kon er nog een hele kleine voldoende voor geven, maar die blijft bij de herziening (heb de extended cut nu bekeken) niet staan. Daarvoor is de film inhoudelijk vreselijk zwak, is de grote tegenstander erg suf en is het allemaal veel te soft. Een groep keiharde criminelen op een queeste, maar het ergste wat je ziet is een raam die door Harley Quinn wordt ingeslagen en wat geknok met CGI beesten. Nogal saai. Dit had natuurlijk altijd r-rated moeten zijn, zonde.

Ook worden de meeste personages nauwelijks gebruikt. Quinn en Deadshot waren goed, de rest komt weinig aan bod of is gewoon erg storend, zoals deze Joker versie die echt nergens op lijkt. Hopelijk komt er een andere acteur die deze rol in de toekomst mag gaan spelen. Verder is het allemaal wel redelijk te kijken. Aardig sfeertje, erg toffe soundtrack en het onderlinge gekibbel is soms nog wel lollig. Maar het is me geen voldoende meer waard. DC heeft nog steeds nauwelijks door hoe je een goede superheldenfilm moet maken.

2,5* (was 3*)

Verwacht geen hoogstaand verhaal, geen intelligente dialogen en je krijgt wel een goede actiefilm.
Ik vond hem best leuk, veel actie, goede vertolkingen en prachtige speciale effecten.
Heb me geamuseerd met deze prent, en dat is het voornaamste.
Trouwens, de muziek is fantastisch !!!

avatar van Shadowed
Meevaller.

Ondanks een aantal hele slechte recensies van bronnen en MM // IMDB gebruikers vond ik deze film nog wel meevallen. Hij was een grote hype hier en ik kreeg de kans niet hem te zien in Nederlandse bioscopen maar verrassend draaide ze hem in een cruise die ik een aantal zomers terug deed.

Natuurlijk had ik veel meer verwacht hiervan, een stiekem had ik gehoopt dat de Joker ook deel uitmaakte van de Suicide Squad. Dus de trailer is misleidend.

De actie zit er goed uit maar er wordt steeds niet genoeg uitgehaald. Zoals een scene waarbij de hele groep tegen een soort mutaties vecht, daar had veel meer ingezeten.

De cast is uitstekend, met een enthousiaste Margot Robbie, Jared Leto en Will Smith. Dus je vraagt je toch wel af waarom deze slechte recensies krijgt. Omdat je (of ik) steeds een gevoel krijgt van dat er veel meer uit kan. Meer actie, meer monsters en misschien een langere speelduur. Het gekwebbel fantasie tussen Quinn en Joker was ook niet erg interessant.

Maar een prima filmpje hoor

vandaag om 02:20 uur