Suicide Squad (2016)

Alternatieve titel: Task Force X

Verenigde Staten / Canada
Actie / Avontuur
123 minuten / 136 minuten (extended cut)

geregisseerd door David Ayer
met Will Smith, Jared Leto en Margot Robbie

De geheime overheidsorganisatie A.R.G.U.S, onder leiding van Amanda Waller, doet een beroep op een strijdmacht bestaande uit een aantal supercriminelen. Ze staan bekend als Task Force X of ook wel de Suicide Squad. Ze krijgen gevaarlijke opdrachten toegewezen in ruil voor een kortere gevangenisstraf.

avatar van Shadowed
Meevaller.

Ondanks een aantal hele slechte recensies van bronnen en MM // IMDB gebruikers vond ik deze film nog wel meevallen. Hij was een grote hype hier en ik kreeg de kans niet hem te zien in Nederlandse bioscopen maar verrassend draaide ze hem in een cruise die ik een aantal zomers terug deed.

Natuurlijk had ik veel meer verwacht hiervan, een stiekem had ik gehoopt dat de Joker ook deel uitmaakte van de Suicide Squad. Dus de trailer is misleidend.

De actie zit er goed uit maar er wordt steeds niet genoeg uitgehaald. Zoals een scene waarbij de hele groep tegen een soort mutaties vecht, daar had veel meer ingezeten.

De cast is uitstekend, met een enthousiaste Margot Robbie, Jared Leto en Will Smith. Dus je vraagt je toch wel af waarom deze slechte recensies krijgt. Omdat je (of ik) steeds een gevoel krijgt van dat er veel meer uit kan. Meer actie, meer monsters en misschien een langere speelduur. Het gekwebbel fantasie tussen Quinn en Joker was ook niet erg interessant.

Maar een prima filmpje hoor

Baggerman schreef:
Jemig, wat een hersenloze crap! Zelden zo'n stompzinnige film gezien. Nu valt dit soort films bij mij sowieso al in de categorie 'ongezien al kut' (zoals 'Batman v Superman'. Really? ), maar de poster intrigeerde me en ik had hoop op een leuke actiefilm.

Wie schrijft zoiets doms en komt ermee weg? Volgens mij is het script echt zoiets als dit:

'We introduzeren een aantal schurreken die se dwingen samen te werken maar se moeten niet te stom zijn anders find niemand se meer leuk. Se gaan fechten en boem bam se winnen.'

Nu moet je actiefilms altijd met een korrel zout nemen, maar zelfs al het zout in de zoutmijn van Boekelo zou niet genoeg zijn om me over de plotgaten die in deze film zitten te kunnen laten stappen. Bijvoorbeeld:

- Als de Enchantress ontsnapt heeft Amanda Waller nog haar hart en ze prikt wat zielige gaatjes erin om haar tegen te houden???? Gooi dat ding door de shredder, stamp er flink op of laat dat ding met kilo's TNT ontploffen!!!

- Die hele stomme Enchantress??? Zitten haar hersenen ook ergens in een potje of....? Ze kan wel van iedereen in het Squad de gedachtes lezen over wat ze zouden willen (met de Joker trouwen of je dochtertje opvoeden), maar niet wat ze gaan doen en plannen??? En waarom kon ze haar broer al niet véél eerder in de film bevrijden?

- Die broer, een metafysisch superwezen, wordt verslagen met een flutbommetje? Dan had een bazooka toch ook wel volstaan?

Waar kwam trouwens die Slipnot ineens vandaan? Werd ook niet eens voorgesteld zoals alle anderen. En Harley Quinn, waarom zit zij in godsnaam in dat squad? Ze heeft toch totaal geen speciale gaven of heb ik wat gemist? Zoiets als: 'ik ga het beste voetbalteam dat ik kan bedenken samenstellen: Messi, Ronaldo, o, ja en Silvie Meis, want die was ooit met Rafael van der Vaart!'

Echt een volslagen debiele film!

Waarom kijk je het dan. Volslagen nutteloze commentaar.

avatar van Flipman
Waarom?
Baggerman schreef:
[...]maar de poster intrigeerde me en ik had hoop op een leuke actiefilm.
Het staat er gewoon. Mag jij me vertellen waar ik de regel kan vinden dat je films die je niet bevallen niet uit mag kijken en dat je er niet laag op mag stemmen of zeggen wat je ervan vindt.

avatar van DragQueen
Reikhalzend keek ik uit naar deze film, die de hoge verwachtingen uiteindelijk niet helemaal wist waar te maken. Het geboden verhaal is armoedig, en veel wordt er niet gedaan aan karakteruitdieping. En dat is jammer met deze alleraardigste cast, met o.a. Smith en Leto in de gelederen. De actie maakt nog het een en ander goed, maar het gevoel overheerst dat er met dit concept veel meer uitgehaald had moeten worden. Een gemiste kans. 2,5 Ster.

avatar van Lennert
Man Of Steel beviel bij een keer herkijken toch echt behoorlijk goed. Van het DCEU blijft Suicide Squad echter altijd behoorlijk moeilijk te verdedigen. Niet alleen blijf ik erbij dat het absurd is dat een film als deze PG-13 rated is, de manier hoe de film blijft leuren met een ongelooflijk misplaatste soundtrack. Niets consistents, gewoon constant oppervlakkig een populaire hit erin gooien omdat de titel overeen komt met wat er gebeurt.

Meer dan een kleine verhoging zit er verder niet in. Als er een reeks is die comic-correct zou moeten zijn om het maximale aan lol eruit te halen, dan is het wel Suicide Squad. Gewelddadig en/of grappig is de film namelijk weinig. Hordes gezichtsloze steenmonsters, een duffe big baddy en een paar flinke miscasts of rare toevoegingen. Killer Croc is erg duf. Slipknot? El Diablo is een ongelooflijke zeikerd. Deadshot, Quinn en wonderbaarlijk Captain Boomerang zijn nog het leukste.

De film begint eigenlijk nog het leukste met wat humor en vlotte scenes. Halverwege gaat het allemaal mis als iedereen ineens emotioneel wordt. Tegen het einde boeit het me allemaal ook niets meer. Blijft Enchantress ook gewoon een verschrikkelijke keuze als antagonist. Superhelden en villains zijn het leukste als ze tegen elkaar vechten, daar gebeurt hier helemaal niets mee. Ik verhoog met een half puntje omdat Randall Flag goed geacteerd is en, wonderbaarlijk genoeg, de relatie tussen Harley en Joker voor de verandering een flinke verbetering is ten opzichte van het comicmateriaal.

avatar van Basto
Blijft toch wel een van de beste superhelden films. Lekker duister (vergeleken met die blije Marvel bende), leuke personages en vooral een heerlijke soundtrack.

avatar van macrobody
Nogmaals herbekeken en eigenlijk was het niet veel soeps. Bad guys en girls die eigenlijk niet zo bad waren. Will Smith is zoals gewoonlijk behoorlijk irritant, Harley Quinn was wel aardig en voor de rest veel te veel overbodige personages. Wat me opvalt in superhelden films of films met magie dat het altijd weer eindigt met een ouderwets handgevecht.
Als je een actiefilm wil zien die toch 'boring' is dan is dit een geschikte kandidaat.

avatar van kissyfur
Slecht plot, kartonnen personages, clichêzaken als energiestralen in de lucht... maar het kan altijd nög veel slechter. Dat levert 1,5 ster op. Puntje extra voor Margot Robbie, half puntje aftrek voor Jared (wat was die irritant zeg!)

Wat een onthutsende rotzooi....

Basto schreef:

Basto?? 4 sterren?? Deze rommel??

frans123 schreef:

Basto?? 4 sterren?? Deze rommel??

Ja, heerlijke film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Ja, heerlijke film.

Endgame af lopen zeiken en dit een heerlijke film noemen. The trollgehalte is strong in this.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hoezo? Die is tenminste niet van die eindeloos voortslepende emo zeik. Gewoon lekker vlot audio visueel feestje. Personages zijn ook veel rijker. En Harley Quinn is leuker (en lekkerder) dan al die Avengers bij elkaar. Marvel weet zelfs Scarlet Johansen saai te maken. Seksloos clubje.

avatar van Lovelyboy
Tja...gut, wat moet je er van zeggen. Vooral na afloop dat ik denk, waar ging dit ook alweer over? Maar dat deert me in die zin totaal niet.

De film biedt genoeg visueel spektakel en kleurrijke karakters hoewel het hier en daar wel erg naar cliché neigt. Desalniettemin heeft de film genoeg grappig momenten, one liners en actie om je de gehele film te vermaken. Wat verder vooral opvalt is toch een erg kleurrijke Jared Leto als Joker, een totaal andere invulling als Heath Ledger en deze is ook zowel bizar als eng, en er is natuurlijk Harley Quin die een prikkelende energie uitstraalt, en zowel sexy als doodeng is. Your mother's worst nightmare zullen we maar zeggen. Vooral zonder Harley was het allemaal al een stuk minder geweest. Verder valt Kinnamon wel op als de keiharde en stugge speciale forces.

Verder lekker soundtrackje met onderandere CCR, Rolling Stones en nummers als Bohemain Rhapsody, I'd rather go blind en Spirit in the sky.

Vermaak zonder diepgang, maar best wel leuk zo nu en dan.

Alle acteurs doen hun best maar het script is gewoon volkomen ruk. Het ziet er verder prima uit, muziekkeuze vond ik leuk maar lieve hemel, wat word er weinig gedaan met het bronmateriaal. Had VEEL meer in gezeten... Jammerlijke miskleun.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ojoks...een Feyenoorder is het helemaal met je eens. En wat K.T man die finale gemist...Er was geen plan B. Gewoon 4-4-2 !!!

Zwolle84
Zoveel kwaliteitsverschil zit er niet in hoor. Ik denk dat ik deze nog net iets fijner vind.

Dit genre is echt mijn ding, maar dit was echt hemeltergend slecht! Totaal geen diepgang in téveel karakters en een script dat door een klein kind geschreven moet zijn; voorspelbaar, simpel, belachelijke plotselinge emoties en zo'n bizar slechte climax. Een wonder dat ik de film bijna uitgekeken heb. Een dieptepunt.....

GerritD schreef:

Tja, het is ook echt een genre dat zich kenmerkt door diepgag....

Tja, waarom zou je er wat van proberen te maken?

avatar van Daan258
Prima film!

Zelf vond ik het zeker geen slechte film en snap ik de vele negatieve berichten niet echt. Het is gewoon goed vermaak maar moet ik wel toegeven dat het absoluut een heel stuk gaver had kunnen zijn. Erg gave personages, goede sfeer, stuk duisterder dan de meeste superhelden films en een heerlijk toffe soundtrack. De actie is goed maar het had dan juist bij zo'n film een stuk grover gemogen. Daar zorgt de PG-13 dat dit helaas niet van pas komt.
Het verhaal is zeker wat aan de magere kant en dit zorgt er dan ook gelijk voor dat de speelduur te lang is om van begin tot eind het interessant te houden. Maar alsnog heb ik me er zeker goed mee vermaakt.

Alleen de soundtrack EN Margot Robbie die Harley Quinn speelt zijn al een reden om de film te bekijken. Margot Robbie steelt zonder twijfel de show in de film.

Een ruime 3,0*

avatar van nepdance
Heb em alleen gekeken om Margot Robbie, die vind ik echt subliem in deze film!!

Heerlijke Harley quinn
OMG, wat ziet zij er ongelooflijk lekker uit.
Kan niet wachten op een nieuwe film met haar als quinn.

avatar van CorvisChristi
bart007bond schreef:
Heerlijke Harley quinn
OMG, wat ziet zij er ongelooflijk lekker uit.
Kan niet wachten op een nieuwe film met haar als quinn.

Dan kan je hoogstwaarschijnlijk vanaf 6 februari 2020 je lol weer op:

Birds of Prey (And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn) (2020)