Light of My Life (2019)

geregisseerd door Casey Affleck
met Casey Affleck, Anna Pniowsky en Elisabeth Moss

Een vader leeft met zijn jonge dochter Rag in een wereld in de nasleep van een dodelijke pandemie. Wanneer de twee vast komen te zitten in het woud, poogt de man er alles aan te doen om de onschuld van Rag te beschermen. Hierdoor wordt hun onderlinge band op de proef gesteld.

avatar van Koekebakker
Erg mooi qua sfeer. En lang intrigerend. En ook de actie aan het eind is tof gedaan. Maar inhoudelijk uiteindelijk wat te dun. Zeker toen Affleck tijdens de Q&A zei dat de film vooral gaat over het opvoeden van een kind als alleenstaande ouder. In dat opzicht is de film echt te dun. Maar qua vorm en kijkervaring is de film prachtig.

avatar van eRCee
De titel lijkt een referentie naar Lolita?

avatar van John Milton
Ben hier erg benieuwd naar.

Lang moeten wachten op een nieuwe film die geschoten is door Arkapaw, maar hij kiest dan wel gelijk iets veelbelovends uit zo te zien.

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (The Searchers)

avatar van schumacher
Miljaarde zeg, saaaaaaiiiiiiiiiiiiiii.
Bekijk gewoon de laatste 15 tal min, sla de rest maar snel over, maar saai me dit was, miljaarde, saaiste film van 2019 denk ik die ik heb gezien en 1 vd slechtere ook.
Wat een gewauwel en geleuter om niks.

avatar van extremezz
schumacher schreef:
Miljaarde zeg, saaaaaaiiiiiiiiiiiiiii.
Wat een gewauwel en geleuter om niks.

Kheb een vermoeden dat je hem niet leuk vond

avatar van stormfox
Ik had een soort The Road verwacht en hoewel deze film daar veel weg van heeft, kan deze film
daar bij lange na niet aan tippen. Light of my life is een zeer rustige en saaie film met veel gepraat.
Aan het einde is er wat actie, maar dat eindigt snel.

avatar van james_cameron
Heel rustig opgebouwd apocalyptisch drama, met de nadruk op drama. Hoofdrolspeler Casey Affleck neemt tevens de regie op zich en doet dat helemaal niet onverdienstelijk. Er wordt iets teveel tijd genomen voor de intieme momenten tussen vader en dochter, waardoor de film sporadisch erg traag en langdradig wordt. Toch blijft het verhaal wel boeien en zijn er veel emotioneel krachtige scenes. Bepaald vernieuwend is het allemaal niet binnen het genre, maar het camerawerk is sfeervol en er wordt mooi spel geleverd door Affleck en nieuwkomer Anna Pniowsky.

avatar van mcdaktari
Als ik de trailer zo zie, dan doet me dat wel aan Leave No Trace denken. Ben toch wel benieuwd naar Light of My Life.

avatar van tbouwh
En dat is niet onterecht mcdaktari, al doet die film ook nog erg veel met de spanningen tussen stad en natuur, zelfvoorziening en burgermaatschappij. Vergelijkbaar is het hart van beide films: een relatie tussen vader en dochter in het centrum van het universum. Affleck's debuut is daarin nog uitgebeender, gereduceerd tot de absolute basis: vertellen, luisteren, beschermen, houden van. Een aantal religieuze referenties geven de film nog meer diepte en de score van Daniel Hart is onaards mooi. Meteen dus toch ook maar een halve recensie dus - één van 's jaars gevoelshoogtepunten.

Zoals al vaak gezegd lijkt de film op The Road (2009) - MovieMeter.nl en Leave No Trace (2018) - MovieMeter.nl. De film lijkt ook wel wat op It Comes at Night (2017) - MovieMeter.nl en alle andere zombiefilms: het is opnieuw een post-apocalyptische film waarin vader en dochter zich moeten schuilhouden in het bos. De film heeft echter weinig spanning en focust met name op de vader-dochterrelatie – een “love adventure” in goede en slechte tijden – die als zodanig universeel is: de film lijkt een metafoor voor hoe je als vader je dochter wilt beschermen tegen de boze buitenwereld in het besef dat je haar toch eens zult moeten loslaten. De film is ook lekker seksistisch want wars van de progressieve mantra dat er geen verschillen bestaan tussen man en vrouw in de zin dat het duidelijk laat zien dat het vanwege de biologie (voortplanting en zo) echt heel anders is om als vrouw dan om als man in de wereld te zijn geworpen (in de film uitvergroot tot de situatie om als enige vrouw in de wereld te zijn overgebleven na de apocalyps), al staat dat er niet aan in de weg dat de vrouw net zo goed de held kan blijken.

De film heeft aldus goede ideeën maar de film lijdt er wel onder dat ie nogal saai is: de eindeloze vader-dochtergesprekken zijn best interessant maar wat veel van het goede nu daar zo’n beetje de hele film mee is gevuld. Anders dan met name Leave No Trace wist deze film me emotioneel niet aan te grijpen. De film is wel aldoor sfeervol qua de mooie beelden van de natuur en stoffige, oude huizen.

avatar van wwelover
Geen heel vernieuwende film, maar wel erg fijn om te zien. Zoals gezegd te vergelijken met The Road en Leave no Trace en die zijn beide beter. Toch is het dankzij het acteerwerk en sterke dialogen zeker de moeite waard. Ook mooi camerawerk en sterke score. Viel meer te halen uit het verhaal denk ik. En de flashbacks waren soms iets te dik er bovenop.

avatar van De zonderling
Lage score zeg. Zit ‘m vooral in de traagheid denk ik voor veel mensen. Ik was er echter helemaal voor in de stemming. Heel erg van genoten. De natuurbeelden en de desolate/onheilspellende sfeer. Het gevoel van vader en dochter versus de wereld. Prachtig. Snap ook niet dat mensen ‘m als saai bestempelen, ik voelde constant een onderhuidse spanning. Er werd ook niet te veel uitgelegd en dat vond ik eigenlijk helemaal prima. Al met al een uitstekend regie-debuut van Affleck.

avatar van Redlop
wwelover schreef:

Met een vleugje Children of Men is dit inderdaad al eerder voorbij gekomen, maar dan aangrijpender en spannender. Krappe voldoende. 3*

Fenomenaal!

Twee uur is misschien toch iets te lang voor dit overlevings drama. Het is een soort "The Walking Dead" maar zonder zombies. Een dodelijk virus die enkel vrouwen treft is de basis van overleven door vader en dochter in afgezonderd gebied. Dat men uiteindelijk in de jacht naar geborgenheid andere mensen tegen komt is niet te voorkomen. " Light of my Life" is soms taai, langdradig maar onderhoudend is het wel. Toch laat het bij mij uiteindelijk niet een hele diepe indruk achter. Voldoende is het wel. 3*

avatar van John Milton
Fijne rustige film, met veel hart. Sterk gespeeld en met fijne cinematografie en een bijzonder mooie score.

avatar van IH88
Light of My Life

Sfeervol. Light of My Life heeft een bepaalde onderhuidse spanning waar ik erg van kan genieten, en Casey Affleck laat hier zijn talent als regisseur zien. Pniowski is ook fantastisch als de dochter van Affleck en ondanks dat je weinig te weten komt over wat er zich allemaal heeft afgespeeld in deze apocalyptische wereld, krijg je wel genoeg informatie om zelf veel dingen in te kunnen vullen. Rag ziet er uit als een jongen en in het begin vraag je jezelf nog af waarom Affleck hier voor heeft gekozen, maar dat wordt naarmate het verhaal vordert wel snel duidelijk. Het laatste gedeelte is spannend en gewelddadig, en ook hier levert Affleck vakwerk af.

avatar van Thomas83
Qua uitgangspunt is deze film nergens origineel natuurlijk, maar wat hem nog wel wat anders maakt is hoe minimalistisch en traag alles is, trager dan nodig is soms. Affleck en Pniowsky zijn wel echt goed samen. De relatie tussen vader en dochter (slim en nieuwsgierig) vormt het leeuwendeel van de film. Er zit soms wat herhaling in hun gesprekken, maar die twee maken het de moeite waard. Met de sfeer en grauwe en winterse locaties zit het ook wel snor.

De vijandige post-apocalyptische wereld zorgt voor een aantal bijzonder spannende scènes. Dit is niet het soort film waarin je zeker weet dat iedereen het wel zal overleven. Vechtscènes zie je niet vaak zo intens als die op het einde. Affleck maakt in zijn regie goede keuzes in wat hij wel en niet laat zien. Zelfs die flashbacks met de vrouw/moeder zijn effectief omdat ze spaarzaam worden ingezet. Prima film. 3.5*.

avatar van huiguh
Sfeervol en prima acteerwerk, maar er gebeurd bar weinig in deze slak van een film...
Zoals hierboven ook al vermeld, lijkt veel op 'the road', persoonlijk vond ik die beter.