Booksmart (2019)

geregisseerd door Olivia Wilde
met Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein en Jessica Williams

Twee academische supersterren en beste vriendinnen staan aan de vooravond van hun diploma uitreiking. Op dat moment beseffen ze dat ze minder hard hadden moeten werken en meer tijd hadden moeten nemen om plezier te maken. Vastbesloten om niet achter te blijven bij hun leeftijdsgenoten, proberen de meiden vier jaar plezier in één nacht te proppen.

• Vanaf donderdag 27 juni in de bioscoop

Vanaf 27 juni in de bioscoop (eOne)

Een soort vrouwelijke variant op Superbad. Wilde's poging voelt geforceerd aan met grof taalgebruik en grappen die maar half slagen of in zijn geheel niet. Dever en Feldstein doen hun best maar het redt de film helaas niet. Een aantal irritante bijrollen en slechte soundtrack (op LCD Soundsystem na dan) maken het kijkplezier er ook niet beter op.

avatar van james_cameron
In essentie een leuke komedie met twee charismatische hoofdrolspeelsters, maar de film wordt bijna de nek omgedraaid door de geforceerd hippe soundtrack en ADHD-montage. Jammer, want volstrekt onnodig. Het is alsof regisseuse Olivia Wilde niet helemaal vertrouwde op haar eigen kunnen en het zekere voor het onzekere wilde nemen. Een verkeerde keuze, wat mij betreft, maar gelukkig zijn script en personages fris en energiek genoeg om de nogal generieke vormgeving te kunnen overleven.

avatar van John Milton
Ik heb me bijzonder goed vermaakt.

De zichtbaar genietende wederhelft op de bank scheelt wellicht iets, maar het verleden heeft reeds uitgewezen dat me dat niet redt, van wat ikzelf echt bagger vind. En JM is doorgaans geen man van de Amerikaanse comedy, laat staan high school. Maar Booksmart was een aangename verrassing.

Even was ik bang me hier voor schut te moeten zetten met mijn infantiele gevoel voor humor, maar als dat zo is, dan verkeer ik in ieder geval in talrijk gezelschap; met een Meta Score van 8.4 is Olivia Wilde's regie debuut een kritisch succes. Dat betekent uiteraard niet dat je hem goed moet vinden, maar het is een verrassend hoge waardering voor een film over twee nerds die besluiten nog even te feesten voor graduation.

Booksmart wordt vergeleken met Superbad, maar waar die film nooit veel voor mij deed, klikte dit wel. Dat zal deels komen door de chemie tussen Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein, die deze R-rated comedy (expect a lotta fucks) echt weten te maken. Ja, er is banale humor, zeker zijn er puberale grappen en worden er verplichte nummertjes afgevinkt, maar de film verliest zijn hart daarbij wat mij betreft nooit uit het oog.

Helaas verkiest in Amerika het grote publiek toch om te gaan kijken hoe Will Smith het doet als Aladdin, dus ik hoop dat de film het hier beter doet. Indiewire denk dat het nog goed kan komen, maar misschien dat ik hem alsnog maar in de bios ga zien ter financiële ondersteuning; komedies die niet voor het hele gezin bedoeld zijn, worden wat mij betreft te weinig gemaakt.

P.s. vorige week wist ik niet wie Diana Silvers was (als speelde ze het karakter 'cheerleading girl' in Glass), maar dit weekend zag ik bij toeval twee films van haar. In Ma (2019) vooral een lief mieskie, maar hier toch iets... assertiever. Gaan we meer van horen, net als de twee actrices in de hoofdrollen.

avatar van BobbyShmurda
echt triest dit, comedies met vrouwen zijn altijd zo pijnlijk en niet grappig

Alles is ook zo geforceerd inclusief de muziek en regie... Echt triest dit.

Tjah.. wel paar keer gelachen..

avatar van Krolock
BobbyShmurda schreef:
echt triest dit, comedies met vrouwen zijn altijd zo pijnlijk en niet grappig

Denk je dat het komt door de manier van omgaan van de regisseur met vrouwelijke hoofdpersonages of puur door het feit dat de hoofdpersonen vrouwen zijn?

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik vaak hoor dat mensen bijvoorbeeld vrouwelijke komedianten niet grappig vinden OMDAT het vrouwen zijn. Die negatieve generalisatie is echt zonde, want er zijn genoeg oprecht grappige vrouwen op deze aardbol. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat filmmakers nog niet goed weten hoe ze het beste humoristische vrouwelijke personages kunnen weergeven (en een plot rond die personages kunnen uitwerken) en dat veel mensen daarom komedies met vrouwelijke hoofdpersonen toch minder leuk/grappig/goed vinden.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zich komende jaren gaat ontwikkelen...

avatar van John Milton
Krolock schreef:

Ali Wong op Netflix, in tijden niet zo gelachen.

avatar van Zwolle84
Of vrouwenvoetbal: hilarisch.

avatar van IH88
Zwolle84 schreef:
Of vrouwenvoetbal: hilarisch.

En toch. Ik heb nu twee wedstrijden gezien (Spanje en Frankrijk), en ik meer genoten van het voetbal dan de CL finale tussen Liverpool en Spurs. Sportiever ook, want ik ben toch wel klaar met die Ronaldo en Neymar en hun verschrikkelijke maniertjes.

On topic. Ben benieuwd naar de film. Genoeg grappige vrouwen, maar ik geef toe dat de laatste paar (vooral Amerikaanse) komedies de vrouwen niet echt in een goed daglicht hebben gezet (Rough Night, Girls Trip, Ghostbusters). Maar hier een aantal positieve voorbeelden:
- De actrices in Blockers
- Tessa Thompson in Ragnarok en Sorry to Bother You
- Zoe Kazan in The Big Sick
- Actrices in The Favourite (Stone, Weisz en Colman)
- Kathryn Hahn in Private Life
- Mary Elizabeth Winstead in All About Nina
- Charlize Theron in Tully
- Rachel McAdams in Game Night, Mean Girls
- Alicia Silverstone in Clueless
- Rose Byrne (in bijna al haar komedies oprecht grappig)
- Marisa Tomei (kan ook zeer grappig zijn als de rol het van haar vraagt)

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Nogal een generalisatie dus om te zeggen dat vrouwen in komedies altijd pijnlijk ongrappig zijn. In bovenstaande voorbeelden staan films met soms zeer zwarte humor ( The Favourite, All About Nina, Tully), maar dat laat alleen maar de veelzijdigheid zien.

avatar van Macmanus
Leuke film.

Je doet deze film tekort door het een vrouwelijke superbad te noemen. De film is meer dan dat. Het speelt met de John Hughes cliches. Maar het blijft wel met beide benen op de grond. Naast wat extravagante rijkeluis klasgenoten is het allemaal vrij normaal. En wat ook goed werkt is dat iedereen in hun laatste jaar wel ok is tegen elkaar. Meestal moeten de Nerds nog tot de laatste dag opboksen tegen de Footballers. Maar als de film daar naar neigt draait het al snel dat cliche de nek om.

Samen met Eighth Grade een leuke double bill.

Benieuwd wat Wilde nog meer kan. Zou fijn zijn als zij wat tegenwicht kan brengen aan de Fey/Poehler groep die erbarmelijke komedies met elke denkbaar cliche uitpoepen.

3,5 sterren

avatar van assowise
Helemaal top. Grappig, verrassend, aandoenlijk, top muziek, zeer goed geacteerd.