Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Booksmart (2019)

geregisseerd door Olivia Wilde
met Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein en Jessica Williams

Twee academische supersterren en beste vriendinnen staan aan de vooravond van hun diploma-uitreiking. Op dat moment beseffen ze dat ze minder hard hadden moeten werken en meer tijd hadden moeten nemen om plezier te maken. Vastbesloten om niet achter te blijven bij hun leeftijdsgenoten, proberen de meiden vier jaar plezier in één nacht te proppen.

avatar van Beun de Haas BV
Wie stiekem op een evenaring van Superbad hoopt, komt van een koude kermis thuis. Booksmart is het gros van de film geforceerd grappig, soms tegen het ongemakkelijke aan. Wanneer de meiden echter bij het laatste examenfeestje arriveren en er wat meer ruimte voor melodrama is, komt dat de komedie vreemd genoeg juist ten goede. Er had voor mijn gevoel dus meer in gezeten.

avatar van iPim
Volledig tegen de verwachting in een eigentijdse en grappige high school film gezien. En wat een geweldige soundtrack! Ik had nooit verwacht Death Grips in een film als deze te horen. Run The Jewels, DJ Shadow, Anderson .Paak, Perfume Genius, Sampa The Great, Lizzo, Lykke Li, LCD Soundsystem, SBTRKT... wat een soundtrack! In 2019 heb ik nog niet zo'n toffe film gezien.

Macmanus schreef:

Benieuwd wat Wilde nog meer kan. Zou fijn zijn als zij wat tegenwicht kan brengen aan de Fey/Poehler groep die erbarmelijke komedies met elke denkbaar cliche uitpoepen.

Hmz. Ik zat het 'elk denkbare cliche'-lijstje anders behoorlijk af te vinken hier.

avatar van Macmanus
Hmz het voelde frisser aan, het thema is wellicht al een cliche op-zich;. Highschool movie. Toch vond ik het leuker dat iedereen wat relaxer was naar elkaar toe. De twee dames stressen wel maar uiteindelijk zitten ze allemaal in hetzelfde bootje op weg naar het volgende hoofdstuk. Toegegeven je bingo kaart kan redelijk vol zijn geraakt, toch vond ik de timing, delivery oprecht en frisser overkomen. Denk dat ik het daarom minder cliché vond if that makes sense.

avatar van Shinobi
"Let's focus on getting through the rest of the day without anything horrible happening."

Over dit regiedebuut van Olivia Wilde heb ik al veel goede dingen gelezen, maar het resultaat is teleurstellend te noemen.

De vergelijking met 'Superbad' is uiteraard snel gemaakt. In deze vrouwelijke variant proberen twee streberige vriendinnen ook flink te feesten om hun schooljaar goed af te sluiten. Qua opzet eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar het is pijnlijk dat de uitwerking eveneens achterblijft.

Het leeuwendeel van 'Booksmart' komt op mij erg geforceerd over; een hoop hysterie en geschreeuw om de leegheid te verbloemen. Dat wordt nog eens benadrukt door de - weliswaar fijne - overheersende soundtrack die te pas en te onpas de kop opsteekt. Als kijker zie je in een moordend tempo werkelijk van alles voorbij komen, maar er is zowat niets van significante waarde om bij stil te staan.

Met Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein heb je op zich twee prima actrices in huis, wat eveneens geldt voor de rest van de cast. Des te jammer dat ze niet voorzien worden van degelijk schrijfwerk, waardoor de platte humor nauwelijks effect heeft. Wilde weet sporadisch wel te verrassen met een aantal visuele momenten die enorm prikkelend werken.

Al met al een matige comedy waar bijzonder weinig te lachen valt. Desondanks ben ik wel benieuwd naar het volgende project van Wilde, want de potentie is zeker zichtbaar.

2,0 Sterren.

Nimmer worden high school films zo goed als John Hughes ze in de 80’s maakte. Maar Booksmart komt een heel eind. Ontroerend en rete-grappig.

gotti schreef:

Je hebt mij interesse zeker gewekt nu....Had hem willen overslaan maar door deze recensie ga ik hem toch mee pakken

Helaas viel deze komedie mij toch vreselijk tegen ondanks de toch wel positive reacties. Behalve heel veel gevloek en vooral erg drukke dialogen komt de film mij erg rommelig en chaotisch over. Luidruchtige komedie die mij nergens wist te boeien 2*

Redelijke film waarin twee meiden die alleen maar aan school denken totdat ze een avond besluiten te gaan feesten. Er valt zeker wel wat te lachen, maar het komt soms wat geforceerd over. Ditzelfde geldt voor de personages. Beanie Feldstein (duidelijk het zusje van Johan Hill) en Kaitlyn Dever doen het leuk samen in dit overigens aardig regiedebuut van actrice Olivia Wilde.

avatar van schumacher
Middelmatig filmpje, hier en daar wat leuks maar meer ook niet.

avatar van JoeCabot
Gooi ‘Can't Hardly Wait’, ’The Edge of Seventeen’, ‘Harold & Kumar Go to White Castle’ en ’Superbad’ in een blender, voeg er een stel politiek correcte personages aan toe (die je vervolgens vol zelfrelativering voor schut zet), en je hebt ‘Booksmart’.

Om maar te zeggen: de scenaristen kennen hun klassiekers, maar maken tegelijk een film die de tijdgeest anno 2019 weerspiegelt. Ik heb me in ieder geval prima geamuseerd. Het tempo ligt hoog, de twee hoofdrolspelers hebben een aanstekelijke chemie en de grappen zijn erg gevat. Het blijft uiteraard een Amerikaanse prent en dan weet je dat er naar het einde toe ook enkele emo-momentjes zullen volgen, maar daar wordt gelukkig spaarzaam mee omgesprongen. Op het einde van de rit vond ik de balans komedie-drama prima.

Ook op visueel vlak is Booksmart best een belevenis. Ieder shot oogt heel erg levendig en de film bevat enkele coole gimmicks en effecten. De stijl gaat echter nergens ten koste van de inhoud. Olivia Wilde heeft oogt voor het totaalplaatje en maakt zo een veelbelovend regiedebuut. En hopelijk krijgt deze film toch wat meer aandacht. 4*