Judy (2019)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Muziek

geregisseerd door Rupert Goold
met Renée Zellweger, Rufus Sewell en Michael Gambon

Winter 1968. De showbizzlegende Judy Garland arriveert in Swinging London om op te treden in een uitverkochte reeks optredens in nachtclub The Talk of the Town. Het is 30 jaar geleden dat ze in 'The Wizard of Oz' wereldwijd beroemd werd, maar nu haar stem is verzwakt, is de dramatische intensiteit alleen maar toegenomen. Terwijl ze zich voorbereidt op de show, vecht met het management, flirt met muzikanten, en herinneringen ophaalt met vrienden en bewonderende fans, schitteren haar humor en warmte.

• vanaf 27 mei te koop op dvd

avatar van 3 2 1 cut
AniSter schreef:
Wat Zellweger betreft: mocht het levensverhaal van Edith Piaf nog eens verfilmd worden, dan mag Zellweger haar, wat mij betreft, vertolken. Ze was in Judy in ieder geval de perfecte keuze.

Ik weet niet of Zellweger het beter zou doen dan Marion Cotillard.. La Môme (2007) - MovieMeter.nl

Zellweger zing helaas niet goed genoeg. Misser dus...

AniSter schreef:
Het tragische levensverhaal van Edith Piaf is al een keer verfilmd (La Môme), met een weergaloze Marion Cotillard (Oscar !) in de hoofdrol.
Spotje schreef:
Zellweger zing helaas niet goed genoeg. Misser dus...
Renée Zellweger is geen Garland, maar ze komt als zangeres aardig in de buurt. De film is zeker geen misser. Ik verwacht zelfs dat Zellweger bij de Academy Awards hoge ogen gaat gooien. Een Golden Globes nominatie en een SAGA-nominatie heeft ze alvast binnen.

avatar van AniSter
3 2 1 cut en BBarbie: bedankt voor de tip! Ik kende La Môme (2007) - MovieMeter.nl niet, maar ik ga deze zeker bekijken bij gelegenheid.

avatar van schumacher
Wat een saaie film.

avatar van montemesa
Prachtige film over het leven van Judy Garland die prima vertolkt wordt door Renee Zellweger.
Haar mimiek is perfect en haar zangkunsten vond ik beduidend goed.
Een tragische verhaal met goede acteerpresentaties.
Heb er erg van genoten.

Ik las hier en daar toch vrij positieve reviews over hoe Renée Zellweger hier Judy neerzet.

Helaas zag ik vooral een verherbouwde Zellweger die met een hoop maniertjes probeert Judy te imiteren en geen van allen werkt.

Daarnaast überhaupt al geen erg interessante of bijzondere film.

Kon er niet zoveel mee.

Ik ken Garland wel van haar films, van haar persoonlijke leven wist ik op zich weinig tot niks. Op zich is de opzet van deze film dan wel oké, via haar laatste jaar zou je een goed beeld kunnen krijgen van Garland als persoon. Alleen komt dat er nooit echt helemaal uit.

Komt enerzijds omdat de flashbacks een wat al te makkelijke verklaring proberen bieden voor haar wat losgeslagen gedrag in haar latere leven. Er mist duidelijk een hoop informatie om tot een completer beeld te komen, maar daar wordt geen aandacht aan besteed.

Ander probleem is Zellweger. Enerzijds doet ze het best goed, anderzijds is ze nog steeds vooral Zellweger, wat haar rol écht wel in de weg zit. Zellweger is toch altijd vooral zichzelf in films, komt omdat ze nogal wat maniertjes heeft die erg typerend zijn (een Kitano heeft dat bijvoorbeeld ook héél sterk). Bij fictieve personages is dat geen bezwaar, bij vertolkingen van echte mensen ligt dat toch een stuk lastiger.

En als laatste heb ik met elke biopic wat lastiger met de problemen van de rich & famous. Het is toch altijd een hoop kommer en kwel van succesvolle mensen die uiteindelijk niet tevreden zijn met de keuzes die ze ooit gemaakt hebben. Deze film is dan nog van het type fall & fall, waardoor het wel héél zwaar wordt.

En zo kon ik er uiteindelijk niet zoveel mee. Lijkt mij dat een persoon als Garland een betere film zou verdiend hebben. Eentje die wat meer inzicht in haar personage biedt en minder aanvoelt als een filmisch verhaal.

avatar van Bubblez
Een 5 voor Zellweger, maar het gaat toch echt om de film zelf en die krijgt een 3. Jammer dat het 'een jaar uit het leven van' betreft in plaats van een biopic.

avatar van IH88
“I love you all. You won't forget me, will you? Promise you won't.”

Renée Zellweger is weergaloos als Judy Garland, en in deze film zie je op wat voor manier Hollywood en alles wat erbij komt kijken een jong meisje helemaal op kan slokken (en uit kan spugen wanneer het wil). De eerste scene tussen Garland en studiobaas Louis B. Mayer is hier al een goed voorbeeld van.

Het is jammer dat het script veel steken laat vallen, en er zitten veel momenten in de film dat het ook gewoon saai is. Judy Garland moet een zeer interessant leven hebben geleid, maar hier krijg je alleen het begin en einde te zien. Een recensent omschreef de film met de volgende zin, “If you didn’t know anything about Judy Garland before this movie, you still don’t.” Hier sluit ik mij bij aan, en dat is best wel dodelijk voor een biopic.

avatar van Ste*
Renée Zellweger zal altijd wel 'Bridget Jones' aan zich hebben kleven, bij mij in ieder geval, en dus ben ik toch steeds weer verrast als ze iets anders en goeds neerzet. Deze rol doet ze wat mij betreft ook erg goed, dus daar ligt het niet aan. Ik had verwacht niet om haar als persoon heen te kunnen kijken maar dat was eigenlijk helemaal niet zo.

De film zelf is echter behoorlijk aan de saaie kant. Slechts de scènes waarin we een heel jonge Judy zien vond ik nog wel boeiend. De filmwereld van de jaren '30, hoe ze geleefd werd, uppers en downers kreeg toegeschoven, en waar de basis werd gelegd voor de problematische getekende persoon die ze later zou worden.

In plaats daarvan wordt vooral gefocust op Judy in haar laatste periode, maar eigenlijk is dat ook maar eventjes boeiend (als dat het al is) en daarna slechts veel meer van hetzelfde. En het zal wel 'sensatiezucht' van me zijn, maar vond het toch ook een beetje zwak dat we niets zien van haar dood. Op deze manier is het helemaal een wat loos geheel.

Wellicht dat ik gewoon niet geïnteresseerd genoeg ben in de persoon Judy Garland, maar ik vind alsnog wel dat de film iets teveel vertrouwt op dat een film over haar laatste periode zonder verder al teveel context interessant genoeg is. Ik had zelf liever willen zien hoe het begon dan hoe het eindigde.

avatar van Thomas83
Niet te geloven dat een rol als deze van Zellweger door de Academy boven Awkwafina wordt verkozen en zelfs de grote favoriet is. Ik vind het toch vooral een typische Oscar bait-rol in een typische Oscar bait-film. Zellweger heeft genoeg indrukwekkende momenten en geeft duidelijk alles, maar alleen al omdat ze zo'n herkenbaar gezicht heeft zie je haar te vaak nog door de rol heen, en het is best een vlakke rol, aangedikt met grootse gebaren. Al vond ik haar nog wel leuk als de charmante Garland op het podium. Helaas heeft de film daarvan niet heel veel scènes, en voor de rest is het schrijfwerk vooral dat van een op safe gespeelde biopic.

Jammer ook van die ondankbare rol voor een leuke actrice als Buckley. Heel de film door mag ze niets anders doen dan bezorgd kijken om Garlands gedrag. Er is in de film weinig ruimte voor andere acteurs dan Zellweger, en wat je dan vaak ziet is dat andere personages niet veel meer dan holle personages zijn. Moest bij die scène waarin Garland twee fans ontmoet en uitnodigt om ergens wat te eten denken aan een vergelijkbaar moment met Alice Cooper in Wayne's World. Dat maakte de film even een stuk leuker.

Het laatste half uur bevat een spervuur van de ene na de andere Oscarscène voor Zellweger, en de allerlaatste is wel echt een grote draak hoor. De mindere zang van Zellweger kan me nog niet zoveel schelen, maar het is veel te fout allemaal. En als je deze scène vergelijkt met de echte beelden van Garland die Over the Rainbow zingt (neem aan dat dit de inspiratie was) dan steekt het er nogal bij af. 2.5*.

Mensen die de carrière van Judy Garland een beetje gevolgd hebben, onderkennen dat Renée Zellweger fenomenaal is in deze film. De Oscar, Golden Globe, BAFTA en SAG Award zijn terechte beloningen voor haar vertolking.

avatar van Gish
Wrang en ontroerend verhaal over de keerzijde van succes, de tol die roem in de privésfeer eist en de vernietigende uitwerking van pillen en drank. Triest, maar laat er geen twijfel over bestaan, het fenomeen Judy Garland is en blijft een grote ster tot in de eeuwigheid. Echt een geweldige rol van Zellweger, haar mimiek en motoriek zijn werkelijk superb. Terecht gouden beeldje voor haar lijkt mij.