Brightburn (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Yarovesky
met Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn en David Denman

Tori en Kyle Breyer kunnen hun kinderwens niet vervullen, maar vinden op een dag een baby. Ze noemen hem Brandon en voeden hem op als hun eigen zoon. Jaren later wordt het duidelijk dat Brandon geen normale jongen is en over bovennatuurlijke krachten beschikt. Een gevecht om te overleven begint.

avatar van El ralpho
Be careful what you wish for

Kinderwens, maar tot op heden nog geen kinderen kunnen krijgen? Hier is een tip. Adopteer dan in ieder geval niet het eerste de beste kind wat je vind naar aanleiding van een crash van een neergestort ruimteschip midden in het bos. Met deze aangehaalde situatie van wat je in ieder geval niet moet doen begint Brightburn, en de stront blijkt al gauw aan de knikker te zijn wanneer deze zelfde vondeling in zijn puberteit niet alleen rebels wordt, maar ook de behoefte krijgt om de wereld te vernietigen.

Het verhaal van deze "superhelden" horror is simpel in eenvoud, geeft verder geen verklaring over de kwade macht die Bryan aanzet tot moord en doodslag en wil al helemaal niet stilstaan bij het innerlijke conflict wat Bryan kennelijk op bijna geen enkele manier lijkt te ervaren. Goed aangehaald door Flipman in zijn recensie hierboven. En zo zijn er nog wel meer minpunten te benoemen. Zoals een inspiratieloze start, die ook doorzet vanwege een regisseur die simpelweg niet alles uit het gegeven van een superman, die rechtstreeks uit de diepste krochten van de hel is gekropen, lijkt te kunnen halen. Daarnaast is met name het begin ook behoorlijk saai, omdat er aanvankelijk weinig gebeurt.

In het laatste deel echter, scoort Brightburn met name punten op het gebied van een aantal brute kills. Met name hoe hij zijn oom in de auto vermoorde en de moord op zijn moeder waren huiveringwekkend. Wanneer de nieuwslezer tijdens de credits verschillende wereldrampen begon te linken aan bovennatuurlijke verschijningen (waarbij de kijker weet dat het om Brandon gaat) houdt de film eigenlijk op, wanneer hij net goed begon te worden.

Wanneer je op zoek bent naar een vermakelijke horror, waarvan ik verwacht dat de meeste kijkers hem niet eng zullen vinden maar wel grof, ben je bij Brightburn aan het juiste adres. Wanneer je je verwachtingen laag houdt en door het zwakke eerste deel heen komt, het gebrek aan diepgang, en het veelal ontbreken van logica negeert, wordt je in de laatste akte aardig beloond.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zo'n aardig idee waarvan het zonde is dat het niet met meer lef, ideeën en ambitie is uitgewerkt. En dat is erg jammer. Helaas is het daarmee vrij doordeweekse horror geworden. Het idee, wat aardige details en de manier waarop zijn moeder aan d'r einde komt en een leuke hoofdrolspeler, dat is het dan ongeveer wel met wat boven het maaiveld uitsteekt. Veel indruk heeft het niet gemaakt

Nou vermaak me doorgaans wat beter met matige horror, dan met matige andere genres. Daarom rond ik dit nog wel naar boven af. Maar toegegeven: een beetje mild is het wel

avatar van Filmkriebel
Ik ben wel te spreken over deze film. Ik wist vooraf niks van de film; waar het naartoe zou gaan, hoe het zou aflopen en verwachtte eerder de zoveelste smakeloze Marvel film maar dat was het dus helemaal niet. Stop een superheldenfilm in een blender met een alien horror en je krijgt Brightburn. Hoe dan ook vond ik het allemaal wel werken. Het is en blijft een onzinverhaal en verstand-op-nul film maar de sinistere Brandon, de fijne horrorscènes, een goed tempo en een korte speelduur maken dat ik me hier prima mee heb vermaakt.

avatar van snarfje5508
Het gaat nog net om dit werkje af te kijken. Geen vernieuwingen, geen schrikmomenten, geen spanning. Aardig acteerwerk maar daar hebben we het dan wel mee gezegd. Erg voorspelbaar allemaal en nog onzinnig ook.....kortom, met een 5 blijf je zitten.

avatar van cantforgetyou
Best een aardige film. Meer Sciencefiction dan horror in mijn beleving.
Het kind ziet er vreselijk irritant uit en doet ook zeer irritant, dus goed gecast.
Het verhaal is wat slapjes en simpel. Blijkbaar weinig budget. Want het kind heeft een doel en dat pakt hij maar minimaal aan, vind ik.
Maar ja, als je het groots aan wilt pakken, dan moet je dit ook kunnen laten zien aan het film kijkend publiek. En dat kon dus niet, want het budget was er gewoonweg niet.
Desondanks zitten er een paar best leuke scene's in en een paar enge momentjes, maar echt spannend wordt het allemaal niet. Klein tussendoortje, als je echt niks anders te doen hebt.

avatar van wendyvortex
Simpel verhaaltje, nogal ongeloofwaardig, maar wel zeer doeltreffend. Een klassieker zal het niet worden, maar je hoeft je er zeker niet bij te vervelen. Brandon was een schattig lief intelligent kind, komt in de pubertijd, dat is al wat lastig, maar deze ouders krijgen wel heel wat voor de kiezen met Brandon. Niet al te serieus nemen, bak popcorn erbij en prima horror-vermaak.

Bij de moeder duurt het uiteraard lang vooraleer het tot haar doordringt dat er serieus iets mis
is met hun zoon. De vader beseft het eerder: He's not our son. He's something we found in the
woods. Beslist niet onaardige horror, met een keurige opbouw waarin het joch steeds moeilijker
te handhaven is. Kil en meedogenloos zal uiteindelijk blijken, met bovennatuurlijke krachten. Met
best wel enkele gave scenes, en een mooie ook aan het einde van de film.