Brightburn (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Yarovesky
met Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn en David Denman

Tori en Kyle Breyer kunnen hun kinderwens niet vervullen, maar vinden op een dag een baby. Ze noemen hem Brandon en voeden hem op als hun eigen zoon. Jaren later wordt het duidelijk dat Brandon geen normale jongen is en over bovennatuurlijke krachten beschikt. Een gevecht om te overleven begint.

avatar van Noodless
Een film valt of staat met het hoofdpersonage en hier slaat dit echt aan. Jackson A. Dunn als Brandon Breyer speelt een overtuigende freaky rol in deze film over een jongen die een gave blijkt te hebben, maar die negatief gebruikt. Dus geen held met superkrachten, maar wel een andere invalshoek. Leuk gegeven.
Het verhaal wordt goed opgebouwd en de climax weet de kijker toch wel te verrassen. Er zitten een paar sterke gore scènes in de film zoals de moeder van zijn klasgenote die glas in haar oog krijgt en het opgezette auto-ongeluk. Goed acteerwerk ook van de ouders gespeeld door Elizabeth Banks en David Denman. Gezien het slot en een paar open elementen zoals het ruimtetuig en de klasgenote lijkt een vervolg zeker mogelijk. 7,5/10

Aardige film waarin een koppel met een kinderwens opeens een baby in hun tuin aantreffen. Het scifi-element is enigszins origineel uitgewerkt binnen deze horrorfilm. Desondanks is het verloop nogal voorspelbaar en wat eentonig. Wel een aantal effectieve horror-momenten en de film ziet er verder ook prima uit.

avatar van Grindhouse62
Deze horror film met scifi elementen is zeker de moeite waard. Een leuk verhaal met een aardig tempo. Zeer leuke kills en aardig wat gore. Heb mij er vanavond goed mee vermaakt. 3.0

avatar van IH88
“Take the world.”

Origineel is Brightburn zeker. Wat als Superman geen sympathieke superheld was geweest, maar een moordzuchtige tiener die zijn emoties niet onder controle heeft? Klinkt interessant, en regisseur Yarovesky heeft er op momenten ook een spannende en soms lekker expliciete horrorfilm van gemaakt. Yarovesky neemt wel zijn tijd en het duurt even voordat de gekte losbarst, maar dan gaat het ook echt los. Waarschijnlijk door het beperkte budget blijft alles kleinschalig, maar dat is ook wel de charme van de film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het moest er een keer van komen natuurlijk. In tv-serie The Boys zien we een hoop superhelden die eigenlijk toch niet zo goed zijn als we gewoon zijn. Met Brightburn is het eerder een Superman die niet het hart van goud heeft zoals we dat van de DC-held kennen. Het is niet echt Superman natuurlijk, maar het verhaal heeft er veel weg van. Het resultaat is een mix tussen het origin-verhaal van een bad Superman en een horrorfilm. Weinig verrassingen op zich, maar de sfeer zit goed en de horror is vrij expliciet. Klein in de eenvoud met een beperkt budget. Producer James Gunn is gewoon om met meer te werken. Maar het is goed gekomen met een eigenzinnige horrorfilm.

Leuk idee, een superman die eigenlijk geen superheld is. Helaas was er verder weinig speciaals aan, er zat weinig mysterie in het verhaal en dat jongetje gedroeg zich bloedirritant.

Verder was het wel oke, concept is leuk en er zitten een paar creatieve stukjes in, duidelijk een b-film (wat niet per se slecht hoeft te zijn), maar geen must-watch, 2,5!

Zoals hier al eerder vermeld, krijgen we hier te zien wat er zou gebeuren als een Superman-achtige figuur een lul blijkt te zijn. Op filmvlak misschien een relatief origineel idee, in comics al vaak gedaan en doorgaans aanzienlijk boeiender dan hier. De film raakt echt geen millimeter verder dan zijn premisse "wat als Superman....", je weet meteen begin, midden en einde van de film.

Uitwerking is heel generiek, iedereen ondergaat de voorspelbaarheid van het plot en personages doen niets wat in de buurt van interessant komt. Je weet meteen waar het zal mislopen, wie er zich vragen zal beginnen stellen, wie er naïef in het joch blijft geloven terwijl het bloed van de muren druipt, etc...Hoofdrol zelf wordt ook neergezet als arrogant ettertje. Mogelijk is dat de bedoeling, ik laat in het midden of het werkt (op de gewenste manier). De film weet eigenlijk alleen te verrassen op vlak van bloederigheid.

avatar van Daan258
Best oké.

Zeker een vermakelijk filmpje maar toch heel lichtelijk tegengevallen.
Het had allemaal net wat spannender, creepyer en bloederiger gemogen. Het is het allemaal net niet.
De kills die er dan inzitten zien er wel goed uit.

Zeker wel een 3,0*

Vond deze film wel origineel, gezien het feit dat we hier eigenlijk te maken hebben met een superman, maar die dan net tegenovergestelde is van de Superman die wel allemaal kennen.
Dit is een horrorfilm en dus krijg je wel bloederige scènes, veroorzaakt door.... de superman.
Heb me er anderhalf uur met kunnen vermaken en dat is toch de bedoeling van een film...
Een vervolg hierop... van mij mag het gerust, benieuwd wat deze jongen nog allemaal kan verzinnen om te moorden...

avatar van 0nno
Prima tussendoortje. Flinterdun verhaaltje, maar door de vaart blijft de film boeien. Acteerwerk is in orde. En voor mij als horrorliefhebber zaten er drie heerlijke scenes in: de hand-breek-scene, de-glas-in-het-oog-scene en de goed in beeld gebrachte ontwrichte-kaak-scene. Die zijn echt goed gedaan qua special effects/make-up.

3**

Kille personages met matige acteerprestaties.Weinig orgineel verhaal alleen de laatste minuut van de film die zich in hogere sferen afspeelde kon mij bekoren.

avatar van Brabants
Brightburn is een lekkere genre film. Het is nergens echt geweldig maar kijkt zeker lekker weg. Verhaaltechnisch prima en acteerwerk idem. Deze film zou ik niet betitelen als aanrader maar kijken kun je hem gerust heb.

avatar van Boeikens
Wat als Superboy slechte bedoelingen had gehad...

Het concept beviel me wel en het resultaat mag er eveneens best wezen.
Het loopt vlot, kent wat kleine maar soms toch expliciete horrormomenten en voor mij mag er gerust een vervolg komen met een volwassen Superman die de boel wereldwijd op stelten wil zetten.

avatar van Banjo
Ik houd wel van superheldenhorror maar ik vond het acteren niet altijd even sterk en er had van mij wel wat meer snelheid in gemogen. Maar de originaliteit red deze film voor mij ik geef het een net een voldoende.

3 sterren

avatar van mixmaster
Grindhouse62 schreef:

helemaal mee eens.

avatar van princesspeach
Toch iets meer van verwacht maar zeker niet slecht. Alleen alien gebeuren pakt mij niet. Kind in spaceshuttle in je achtertuin okay. wel lekker Gore en kind was ook wel creepy.

avatar van AmazingPP
Vond hem wel ok, deze horror Superman. De film verloopt vlotjes, is best spannend bij tijden, maar het had van mij best bloederiger gemogen. Het acteerwerk is in orde, camerawerk is prima, score is prima, maar het pakte me net allemaal niet op één of andere manier. Drie sterren. 3*

Goede spannende film wacht op deel2

avatar van bjerik76
vond hem een beetje tam, de camerastand/ scenes vielen te snel weg als het echt spannend werd.

avatar van nightbreed
Zwakker regie en een matig script, maar gelukkig wel een paar leuke gore momenten.

avatar van Basto
Best aardige kloon va The Omen.

Aardig, maar viel toch tegen... Waarschijnlijk door de redelijke beoordeling hier op MM.

avatar van hatebreeder
Redelijk filmpje die prima wegkeek.

avatar van Elchapo
THE OMEN 2.0...... prima film,mooie gore momenten en dito regisseerwerk.van mij mogen er nog wel een paar sequels komen.4 stars.

Dacht in het begin, wat is dit voor een B-film en dan nog met Banks... Echter vond ik hem best wel vermakelijk, echter het allerlaatste van de film hadden ze van mij weg mogen laten (de stukjes in de aftiteling). Dat doet nogal afbreuk aan de rest van de film. Ik had het ook sterker gevonden als die jongen juist heel sympathiek was overgekomen. Dan komt de rest van het verhaal nog beter naar voren. Beetje een gemiste kans op dat vlak.

avatar van mikey
Superman variant op een kindje dat los gaat wanneer hij buitenaardse opdrachten in het hoofd hoort. Enkele slachtoffers te betreuren maar wat mij betreft had de bodycount hoger mogen zijn, en de kinderpsychologie wat minder. Ondanks de gore, zijn de kills niet spannend, maar wel weird. Een door muren vliegende gemaskerde killer. Het is weer es wat anders.