Brightburn (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Yarovesky
met Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn en David Denman

Tori en Kyle Breyer kunnen hun kinderwens niet vervullen, maar vinden op een dag een baby. Ze noemen hem Brandon en voeden hem op als hun eigen zoon. Jaren later wordt het duidelijk dat Brandon geen normale jongen is en over bovennatuurlijke krachten beschikt. Een gevecht om te overleven begint.

avatar van Noodless
Een film valt of staat met het hoofdpersonage en hier slaat dit echt aan. Jackson A. Dunn als Brandon Breyer speelt een overtuigende freaky rol in deze film over een jongen die een gave blijkt te hebben, maar die negatief gebruikt. Dus geen held met superkrachten, maar wel een andere invalshoek. Leuk gegeven.
Het verhaal wordt goed opgebouwd en de climax weet de kijker toch wel te verrassen. Er zitten een paar sterke gore scènes in de film zoals de moeder van zijn klasgenote die glas in haar oog krijgt en het opgezette auto-ongeluk. Goed acteerwerk ook van de ouders gespeeld door Elizabeth Banks en David Denman. Gezien het slot en een paar open elementen zoals het ruimtetuig en de klasgenote lijkt een vervolg zeker mogelijk. 7,5/10

Aardige film waarin een koppel met een kinderwens opeens een baby in hun tuin aantreffen. Het scifi-element is enigszins origineel uitgewerkt binnen deze horrorfilm. Desondanks is het verloop nogal voorspelbaar en wat eentonig. Wel een aantal effectieve horror-momenten en de film ziet er verder ook prima uit.

avatar van Grindhouse62
Deze horror film met scifi elementen is zeker de moeite waard. Een leuk verhaal met een aardig tempo. Zeer leuke kills en aardig wat gore. Heb mij er vanavond goed mee vermaakt. 3.0

avatar van IH88
“Take the world.”

Origineel is Brightburn zeker. Wat als Superman geen sympathieke superheld was geweest, maar een moordzuchtige tiener die zijn emoties niet onder controle heeft? Klinkt interessant, en regisseur Yarovesky heeft er op momenten ook een spannende en soms lekker expliciete horrorfilm van gemaakt. Yarovesky neemt wel zijn tijd en het duurt even voordat de gekte losbarst, maar dan gaat het ook echt los. Waarschijnlijk door het beperkte budget blijft alles kleinschalig, maar dat is ook wel de charme van de film.