American Hangman (2019)

Canada

geregisseerd door Wilson Coneybeare
met Donald Sutherland, Vincent Kartheiser en Oliver Dennis

Een ongeïdentificeerde man post een live feed op sociale media die laat zien dat hij twee vreemdelingen heeft gekidnapt en van plan is er een te doden voor het eind van de dag. Het is zijn bedoeling om online een rechtszaak te houden. Naarmate de autoriteiten erkennen wat er gebeurt, wordt het duidelijk dat het online publiek zal optreden als rechter en jury.

avatar van joshua1988
1e film in het nieuwe jaar was volstrekt overbodig! Deze Canadese productie kent een veelbelovend begin maar verzandt al even snel en de afloop laat zich weldra raden. Het verhaal is niet meer dan een hortende rollercoaster. De als altijd degelijke spelende Sutherland senior kon het ook niet meer redden. De rol van de media, de bitches die daar alleen op kijkcijfers kicken, ik heb het allemaal al eerder gezien. Maar zelden zo'n slecht acterend, tenenkrommend politiekorps bij elkaar gezien. Offline nu, en ongestoord naar drie vuurtorenwachters kijken. Ik had daar 2019 mee moeten beginnen.

avatar van schumacher
Nie mijn ding.

avatar van Left4Dead
Tja, dacht lichtjes meteen aan Untraceable (2008).
Ben fan van Donald Sutherland dus ga hier toch maar even aan ruiken ondank het lauwe onthaal hier en op IMDB.

avatar van knusse stoel
joshua1988 schreef:

Je bedoelt natuurlijk "The vanishing"! Een geweldige film vonden wij dit, gisteravond gezien!

avatar van italklaas
Voor mij ook de eerste film van 2019. Ik heb er van genoten, van het begin tot het einde. Toen ik hier kwam en de waarderingen zag kon ik niet begrijpen dat deze film (tot nu toe) zo laag scoort. Misschien ben ik minder kritisch dan andere en snel tevreden. Ik weet het niet, maar voor mij was het een film die ik niet wilde missen.

avatar van macrobody
Het begint als de film Saw (2004) - MovieMeter.nl en hier wordt ook naar verwezen door een van de personen die is gekidnapt. Maar dan blijkt het toch een heel ander soort film. Het is meer een soort aanklacht tegen het hele justitiële systeem in Amerika. En terecht natuurlijk want dat zuigt ook aan alle kanten. Niet dat het hier veel beter is, maar zoals Donald al zegt: It's about getting as close as you can.. En blijkbaar is iedereen het daarmee eens, dus als er zo af en toe iemand onschuldig in de gevangenis zit, of erger, is dat bijzaak. De scriptschrijver is waarschijnlijk iemand die kritisch kijkt naar de algemene consensus en daar de grenzen van wil opzoeken om de mensen te prikkelen om zelf eens na te laten denken. Deze quote uit de film zegt alles:

"You want fairy tales."
"Look in the history books."

Als je gestopt bent met nadenken en van mening bent dat je alleen kan oversteken als het verkeerslicht op groen staat dan wordt het een lastige film voor je.

avatar van cor1946
Niks aan zonde van je tijd. En Sutherland kan beter.

avatar van Gi-Force
Sorry hoor maar een film die een 1 scoort ? Dat kan toch tegenwoordig niet meer? Degenen die een 1 geven aan een film vinden dus niets, maar dan ook niets, goed gedaan aan een film dus ook niet het begin !! Behalve het juist spellen van de titel. Zoals op school als je alleen maar je naam juist wist te spellen. Er zijn ook nog gradaties van onvoldoendes hoor.

Ik ga hem nu juist kijken want tegenover enen staan hier ook vieren. Bij grote kunst word je ook verguisd of verheerlijkt.

Gi-Force schreef:

Jammer dat je niet even terug kwam met een review / cijfer... had mij wellicht een betere film opgeleverd vanavond. Dit was echt helemaal niks. Niet origineel (verhaal nagenoeg hetzelfde als Untraceable), clichés die je al een uur van tevoren ziet aankomen en bovenal gewoon erg traag en saai.

avatar van Left4Dead
Law abiding citizen

Een hate it or love it prent zoals ik zie hierboven bij de beoordelingen. We zijn beland in een periode waar men ongezouten al hun ongevraagde meningen maar loslaat op social media. De naam alleen al.......
Soms is dat best wel goed, vaak zit ik niet te wachten op prietpraat van anderen die denken dat het wel interessant zal zijn voor een deel van de wereldbevolking. Eigenlijk doe ik het hier ook, maar hier, het enige platform waarop ik actief ben, weet ik dat de lezer filmfan is. Dus de raakvlak is zeker daar.

Hier gaat het om recht, maar is het zelf recht of onrecht wat er allemaal gebeurt. Het zet je weer eens aan het denken, rechtspraak in landen via een jury. Iets waar ik altijd al mijn vraagtekens bij heb gezet, en dat wordt ook hier behandeld. Daarnaast het feit dat op momenten het de media inbreng kan hebben het recht. Ook in Nederland is dit een issue, de laatste tijd zien we dat de rechters de media verbied aanwezig te zijn om objectief de zaak te kunnen leiden, voor alle partijen.

In ieder geval, hoe je ook kijkt tegen de manier van een rechtsvoering zoals in Amerika, werd ik aardig in het spel opgezogen. Een rechter die zich moet verdedigen en de rechtstaat goed en voorzichtig moet benaderen. Want het is een gevalletje van wie heeft nu gelijk in dit verhaal, de kidnapper of de rechter. En dat is voor mij wel intrigerend. An sich loopt het script prima, het acteerwerk is goed. De film zet je aan het werk, nadenken over het feit dat wij het recht hebben om voor een doodstraf te kunnen gaan. Ikzelf ben altijd tegen de doodstraf geweest, maar ik ben geen familielid van een verkracht en vermoord iemand. Hier wordt je daar wel weer op gewezen, of je nog steeds achter je stelling staat die je al jaren hebt ingenomen.

In een aantal details iets te ver doorgeschoten maar een prima opdracht krijg je om je hersenen weer eens te laten kraken over dit issue. 3,5**

Ben het niet eens met de waardering van de film is onderhoudend interessant daarom een 7