It: Chapter Two (2019)

Alternatieve titel: It 2

Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, James McAvoy en Bill Hader

27 jaar na de aanvaringen met Pennywise is de 'Loser Club' volwassen. Als ze dan uiteindelijk een telefoontje ontvangen van Mike Hanlon, die ze vertelt dat het moorden opnieuw begonnen is, keren de leden van de club terug naar Derry om het voor een laatste keer op te nemen tegen Pennywise, de moordlustige clown.

avatar van YouDrunkGoHome
Basto schreef:

‘Super long and less scary’ vind ik anders een dodelijke zinsnede.

Dat klinkt inderdaad niet al te best maar als je het artikel verder leest zie je dat er ook genoeg te genieten valt. Die kop is ook ergens wel te verklaren. Het boek heeft meer dan 1000 pagina’s en dat zijn behoorlijk wat details om in twee films te stoppen, Pennywise zelf kwam hier trouwens maar opvallend weinig in voor. Het gedeelte waar ze kinderen zijn is bovendien het engste in het boek en het gedeelte waar ze ouder zijn is toch meer een karakterstudie waarbij ze tegelijkertijd de verschrikkingen die ze als kinderen hebben meegemaakt proberen onder ogen te komen en te verwerken.

Dat gezegd hebbende vond ik de zwakste punten van deel 1 ook de lengte en de horror. Buiten de uitstekende openingsscène waren het toch vooral veel goedkope jumpscares door middel van acceptabele CGI. Wat die film voor mij zo vermakelijk maakte was vooral te danken aan de chemie en interactie tussen de verschillende leden van ‘The Losers Club’ dus ik hoop ten eerste op meer van dat. Ook schrijven de meeste recensenten over een mooie, emotionele conclusie. Als dat inderdaad waar is heeft de film nu al een dikke streep voor op het origineel.

Geralt of rivia
Clowns niet blij met horrorclowns: 'Ik vermaak ze, ik maak ze niet bang' | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Wat een gezeik als er eens een goede horror film wordt gemaakt IT is niet eens een clown dit zelfde gebeurde ook toen die film Sint uit kwam . Nou hopen dat het niet zover komt .

avatar van tattoobob
Basto schreef:
De eerste reviews voorspellen weinig goeds. Heel veel overbodige introductie en character set up.

Not surprised. In Hollywood lijkt de schaar al jaren zoek...

Veel goede reviews te vinden.....het negatieve word helaas belicht hier en daar.

avatar van Basto
tattoobob schreef:

Ik heb nog geen goede voorbij zien komen. Voel je vrij er hier een te posten....

avatar van tattoobob
Basto schreef:

Ik heb nog geen goede voorbij zien komen. Voel he vrij er hier een te posten....
Ik heb het niet over Moviemeter.

Genoeg positieve reviews.

Eerste recensies 'It: Chapter 2'! | Filmtotaal filmnieuws

Dit wordt toch niet de volgende blockbuster waar je op MM je frustraties op gaat reageren hoop ik?

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Genoeg positieve reviews.

Eerste recensies 'It: Chapter 2'! | Filmtotaal filmnieuws

Wat een geweldig idee! Dank voor de tip.

Ik ga er waarschijnlijk zondagochtend heen. Misschien moet je daarna even een paar weken wegblijven uit deze topic.

avatar van YouDrunkGoHome
Basto schreef:

Je zou eventueel dat linkje van mij nog een keer kunnen openen maar dan moet je deze keer proberen om de positieve recensies niet te negeren.

Trailer vind ik toch wel erg sterk.
Zal nooit de suprematie kunnen bereiken van het meesterlijke boek van Stephen King, maar al toch waarschijnlijk een stuk beter dan de teleurstelling van de miniserie.
Het enige wat deze versie beter zou maken was als Tim Curry It zou spelen.
Wat in deel 1 grappig was is dat hij als pop te zien was in het huis in Neibolt street.

avatar van cor1946
Het 1e deel vond ik al niet veel met die rotjong.

avatar van thunderball
Al twaalf stemmen (niet al te hoog), maar nog niemand met een echte recensie, of mening?

avatar van Zandadder
thunderball schreef:

Ik ga vanavond en zal als ik het niet vergeet mijn mening geven.

Ik vond het echt een sterke film.
In het eerste deel stoorde ik me heel erg aan de verschijningen van IT. Zowel in clown gedaante (visueel en acteerwise minder angstaanjagend ten opzichte van de 1990 versie) als de vele verschillende gedaantes. Ditmaal komt er meer clowngedaante voor tegenover deel 1 van 2 jaar terug, zover ik me kan herinneren.

Ik heb me minder gestoord aan de gedaantes dan 2 jaar terug, maar wellicht heeft dat met gewenning te maken of daadwerkelijke cgi die beter te verdragen is.

De flashbacks naar de kindertijd vind ik erg sterk verwikkeld in het verhaal en er zijn constant verwijzingen naar die situaties die hebben plaatsgevonden in de kindertijd. Erg sterk mijn inziens. Ze hebben gekozen voor een andere manier van flashbacks dan in het origineel wat mij betreft de film ten goede komt.

Ook heb ik me niet verveeld ondanks de lange speelduur. De film vannacht uitgekeken zonder pauze in de VUE. Dus naar mijn smaak voldoende karakterontwikkeling en verhaal ontwikkeling.

Wat betreft het verhaal zijn er een aantal dingen heel anders uitgewerkt waaronder de manier hoe IT aan zijn einde komt (tegenover de 1990 versie).

Vond ik hem eng? Nee. Ik vond hem een stuk minder eng dan de 1990 versie, met name doordat IT anders overkomt op mij. De IT van 1990 kwam op mij echt over als een clown die psychisch gestoord was, terwijl deze gedaante meer horror probeert te zijn, maar daardoor minder eng is. Overall vind ik de film minder eng dan de versie van 1990, maar op alle andere vlakken veel beter uitgewerkt en ook ten opzichte van deel 1.

Vannacht deze film bekeken. Het is wat mij betreft niet een hele slechte film, maar ook niet erg goed. Het verhaal is natuurlijk bekend (ik ben groot fan van zowel het boek als de mini-serie), maar hoewel ik heel blij was met sommige toevoegingen die niet in de mini-serie zaten (Adrian Melon, Paul Bunyan), miste ik ook een groot deel.

Wat IT (en wel meer verhalen van King) voor mij zo goed maakt, is dat er naast het overduidelijke kwaad in de vorm van Pennywise, de hoofdrolspelers ook onder druk komen te staan van meer aards geweld. De verhaallijn van Henry Bowers is meer naar de achtergrond verdwenen in deze film, en de verhaallijn omtrent Beverly's echtgenoot is helemaal geschrapt. Dat vind ik erg jammer.

Het acteerwerk is verder prima, maar de chemie tussen de volwassen acteurs is een stuk minder dan die tussen de kinderen. Dat gebrek aan chemie zorgde er ook voor dat ik niet helemaal kon opgaan in de film, en niet emotioneel verbonden was met de karakters. Helaas. Pennywise zelf vond ik slechter geacteerd dan in deel 1.

Voor mijn gevoel is er niet uit het bronmateriaal gehaald wat er in zat, terwijl er ook veel in is gehouden wat geen nut meer had voor het verhaal (die hele scéne dat Bill Silver koopt van niemand minder dan de heer King zelf, is totaal overbodig, gezien de fiets verder geen rol speelt in het verhaal). 3 uur was te lang voor wat er in zat. 2,5*

avatar van sateck
bart007bond schreef:
Trailer vind ik toch wel erg sterk.
Het enige wat deze versie beter zou maken was als Tim Curry It zou spelen.

Dat gaat niet meer lukken. Tim Curry zit namelijk al 6 jaar in een rolstoel. Wat een fenomenale rol in het deel uit 1990.

avatar van Partyboooi
Net in de bios gezien, niet slecht maar ook niets bijzonders. Deel 1 duidelijk beter, net als 30 jaar geleden. Veel overeenkomsten met de oude film, dus weinig nieuws. Pennywise is nu inderdaad wat overdrevener en meer monster dan zieke clown. Dat maakt het voor mij wat minder dan de vorige film. Soms vraag ik me af waarom veel films opnieuw gemaakt worden, zo ook af en toe bij deze ....

avatar van Krolock
Ik hoorde dat 75 minuten van de 2.5 uur alleen maar bestaan uit goedkope CGI jumpscares Als dat het geval is, hoef ik geen haast te maken om de film te zien.

avatar van dutchtuga
Het eerste hoofdstuk van de nieuwe verfilming van Stephen King’s boek It was twee jaar terug een megasucces. Men liep weg met de nieuwe Pennywise en veel kijkers vonden de film het engste wat ze in tijden hebben gezien. Nu viel dat gevoel bij ondergetekende wel mee. De film was goed gemaakt maar deed de tv-serie uit 1990 niet vergeten. Een gewaagde uitspraak, maar de serie is bij mij altijd bijgebleven, zelfs na de vele herzieningen die volgden. Tim Curry heeft hier natuurlijk veel mee te maken want zijn Pennywise is niet voor niets een horror-icoon. Bill Skarsgård’s Pennywise is dat absoluut ook voor een nieuwe generatie. Nu is het langverwachte tweede hoofdstuk uit. Men is vooral benieuwd of bepaalde elementen uit het boek, die de tv-serie niet had, nu wel het eindproduct hebben gehaald en of de spin uit het einde van de tv-serie nu eindelijk een gepast alternatief krijgt.

Hoezeer ik ook een fan ben van de tv-serie uit 1990, erken ik wel dat een remake absoluut nodig was. Qua budget is een tv-serie natuurlijk beperkt en ook de technieken van toen maakten heel veel elementen uit het boek onmogelijk. Dat brengt meteen ook een probleem voor Muschietti. Op basis van beschikbare middelen mag hij eigenlijk niet falen. Om de spin als voorbeeld te nemen: dat is de serie van Tommy Lee Wallace vergeven, want de middelen waren niet voorhanden. Muschietti heeft een totaal geschat budget van tussen de $60 en $70 miljoen (tegenwoordig niet eens zoveel geld), waar de serie het moest doen met $12 miljoen.

Film is natuurlijk meer dan enkel het budget en zijn effecten, maar de focus zal hier wel op komen te liggen gezien de teleurstelling bij velen die de serie hebben gezien. Waar Chapter One in excelleerde was de tijd die genomen werd om zijn personages aan ons te introduceren. Dat is tegenwoordig een unicum binnen het horrorgenre en het lukt Muschietti dan ook om memorabele personages te vormen. Met een schermvullende antagonist als Pennywise zit je wat dat betreft wel goed. Dit is in Chapter Two wel anders. Zowel de volwassenen als Pennywise hebben hier een mindere impact. Dit is vooral te wijten aan bepaalde zaken die een groter podium krijgen dan ze verdienen. Zo is de humor echt veel te vaak aanwezig, alsof de volwassenen immuun zijn geworden voor enge situaties, en is daardoor automatisch de horror beperkter. Het is tekenend dat één bepaalde scène, die overigens speciaal voor de film is geschreven, met een klein meisje onder de tribunes van een stadion, misschien wel de engste van de film is. Er komt gewoonweg te weinig dreiging af van Pennywise en de fout hierin ligt bij de schrijvers die de volwassenen enkel onderling doen ontwikkelen en niet hun vete met Pennywise.

Natuurlijk hebben we te maken met goed geschreven personages, maar het had veel beter gekund gezien de speelduur van de film. Het zegt alles dat ik niet eens meer weet hoe de volwassen versie van Stan eruit ziet, ook al is zijn speelduur beperkt. Die van de tv-serie is bijvoorbeeld altijd wel bijgebleven. Skarsgård valt helemaal niets te verwijten. Hij vervult zijn rol weer met verve. Hij lijkt meer naar achter geschoven door de schrijvers maar de scènes waarin hij wel mag opdraven weet hij moeiteloos overeind te houden. Bizar is overigens de rol van Henry Bowers. Hij had net zo goed weggelaten kunnen worden want van een toegevoegde waarde kan je niet spreken. Het zoveelste bewijs dat It: Chapter Two vooral te lijden heeft onder het script.

It: Chapter Two weet de hoge verwachtingen helaas niet helemaal in te lossen. Aan de acteurs ligt het niet, wel aan het gebrekkige script dat geen balans weet te vinden. Wat de spin aan het einde betreft: dat is hier gelukkig wel beter gedaan, trouwer aan het boek, zoals wel meer aspecten, zoals The Ritual of Chüd, maar het weet de film als geheel niet te redden. Chapter One is beter vanwege de voelbare spanning tussen de kinderen en Pennywise. Dat is hier significant afgenomen. Gelukkig kent Pennywise wel weer een aantal memorabele scènes, met de scène met het oude vrouwtje voorop, en is de film verder prettig geschoten waardoor je als filmliefhebber heus nog wel aan je trekken komt.

Recensie - It: Chapter Two (Andy Muschietti) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Shinobi
"Is it like you remember?"

'Chapter One' was een aardige inleiding, maar met dit vervolg wil men duidelijk te veel.

Net zoals de miniserie uit de jaren '90 is deze portie gericht op de volwassenen. In dit deel zijn we dus alweer 27 jaar verder na het treffen met Pennywise. Het kwaad is alleen nog niet weg, waardoor de vriendengroep weer terug moet keren naar Derry. Dit zou voor een onheilspellende confrontatie moeten zorgen, maar dat valt nog best tegen.

Het is te merken dat Andy Muschietti heel veel ideeën en bijkans meerdere stijlen wil implementeren. Hierdoor is de film overvol te noemen, naast het feit dat de speelduur al een kleine drie uur beslaat. Voor mijn gevoel is het geheel dan ook onnodig lang van stof; sommige scènes had gerust weggelaten mogen worden. Vanzelfsprekend is het resultaat nogal gefragmenteerd.

De volwassen cast toont veel gelijkenissen met hun jongere versies, maar dat geldt helaas niet voor de ontwikkeling in hun personages. Wat dat betreft is het echt wachten tot de bloederige momenten weer de kop opsteken. Muschietti valt hierin iets te veel terug op jump scares, maar deze scènes zijn zeker de moeite waard. Het is enkel jammer dat de CGI soms te opzichtig is. Op deze wijze wordt er toegewerkt naar een aardig slot.

Al met al is 'Chapter Two' een redelijke afsluiter van het tweeluik, maar te kunstmatig en langdradig van opzet om je daadwerkelijk de stuipen op het lijf te kunnen jagen.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van JacoBaco
2 weken geleden het saaie Once upon a Time in Hollywood gezien. En vanavond weer een film van bijna 3 uur.. Maar het kan toch niet zo saai zijn als Once upon.

avatar van Graaf Machine
Zeldzaam saaie treuzelfilm. Alles wordt gerekt en gestrekt tot oneindige lengte. Ontelbare gelijkaardige flashbacks met voorspelbare wendingen en een ontstellend stompzinnig einde.

Rommel van bovenste plank.

avatar van marsie
De film heeft me helemaal niet teleurgesteld. De hoofdrolspelers zijn zeer goed gecast. De film wordt in een rap tempo verteld. Van een heftig begin tot een sublieme finale. Ik heb me geen minuut van de 165 minuten verveeld.

avatar van Ajax&Litmanen1
No one who dies here ever really dies.

Enorm naar uitgekeken, samen met Avengers: Endgame toch wel dé film waar ik op zat te wachten. Door de lange speelduur maar een middagje vrij van werk genomen om hier rustig van te kunnen genieten en gelukkig kreeg ik er geen spijt van. Bizar trouwens dat het gemiddelde van de film hier na een kleine 30 stemmen onder de 3,00 ligt. Ik zal dan wel een andere film hebben gezien.

Er valt natuurlijk wel wat aan te merken op Chapter 2, maar toch ook weer niet heel erg veel. De speelduur is wel wat aan de extreem lange kant met iets onder de 3 uur. Het zorgt er soms voor dat bepaalde scènes wat overbodig of te lang aan voelden. Overigens moet ik wel meteen daarbij zeggen dat de tijd toch wel vrij vlot voorbij ging omdat het over de hele film wel boeiend bleef, al had het allemaal enger gemogen.

Waar in Chapter 1 de kinderen de hoofdrol hadden, daar zijn ze hier inmiddels 27 jaar later volwassen, waardoor ze worden gespeeld door een nieuwe cast die dat voortreffelijk doet. Zeker Richie en Beverly vond ik erg goed. Uiteraard (en gelukkig) komen de kinderen er ook nog geregeld in voor door middel van flashbacks. Soms niet altijd nodig, maar het zorgde wel voor meer sfeer, aangezien ik zo'n coming of age verhaal altijd goed kan hebben. Maar de focus ligt hier dus op de volwassen Losers die op een na allemaal Derry hebben verlaten om een leven op te bouwen zonder Pennywise die ze vergeten zijn. Bij hun terugkeer is het natuurlijk snel helder wat ze vroeger mee hebben gemaakt en zullen ze allen hun trauma's onder ogen moeten komen. Voor de lezers van het boek (heb ik nooit gedaan) of de kijkers van de oude mini-serie (absoluut wel gezien) geen verrassing natuurlijk, maar daar ga je ook niet naar zo'n bekende titel toe.

Chapter 2 toont geregeld de aanwezigheid van Pennywise, met een rol van Bill Skarsgård die het weer erg goed doet. Zeker de scènes waarin hij aan overacting moet doen vond ik erg geslaagd. Zijn loopje, zijn kwijlende blik, zijn absurde acties; het werkt. Maar zoals gezegd, echt eng was het niet. Wel sfeervol en soms lekker geschift, maar nooit echt eng. Dat is wel jammer, maar anderzijds heeft het me geen moment gestoord, omdat ook Pennywise volledig in dienst van het verhaal handelt. Alle Losers krijgen hun eigen momenten, maar de beste stukken blijven toch wel als ze samen zijn. Hun onderlinge gevit, maar ook hun diepe vriendschap komt dan wel goed naar boven. De film bevat ook wel redelijk wat humor, wat ergens jammer is bij een horrorfilm als It, maar tegelijkertijd wel goed werkt. Neem dat begin in het restaurant of de diverse oneliners van Richie. Ook de special effects kunnen er goed mee door, zelfs dat einde waar de mini-serie zich belachelijk mee maakte is hier vele malen beter verwerkt. Nog steeds die rare spin, maar een stuk beter passend in het plot en visueel veel overtuigender. Sowieso schuwt Muschietti de beelden niet, want de r-rating voelt bij vlagen weer lekker aan met de nodige gore en leed. En hij geeft af en toe een eigen draai aan het verhaal, maar dat vond ik ook niet erg. Geen idee of het meer trouwer aan het boek is.

Ik heb me er dus gewoon geweldig mee vermaakt. Misschien is Chapter 1 net wat beter nog doordat het verhaal van Pennywise in combinatie met kinderen net wat boeiender is, maar Chapter 2 mag er echt wezen en bij elkaar is het een geweldige adaptie van dit bekende verhaal geworden. Op Tim Curry zijn vertolking na of eventueel flink wat jeugdsentiment in je hoofd is er eigenlijk geen reden meer om de versie uit 1990 nog op te zetten, als je deze twee geweldige films nu hebt.

Dikke 3,5*

Krolock schreef:

Wees niet bang, dat valt reuze mee. Ja, ze werken natuurlijk naar het einde toe, waar een hoop spektakel in zit, maar de Losersgroep blijft altijd het belangrijkste. Ik vond het einde zelfs heel gevoelig en goed gemaakt, waar vooral de emotionelere lading blijft hangen.

avatar van Graaf Machine
Geen spektakel gezien, alleen maar immer herhalende flashbacks-met-bijbehorend-schrikmomentje. Wat een sof.

avatar van moneymaker
Gemiddelde film met wel prachtige special effect.
Éénmaal in het riool wordt het wel ongeloofwaardig en science fiction

avatar van Graaf Machine
Ook wel een beetje mijn eigen schuld. Ik dacht dat ik het eerste deel wel goed vond, maar bij teruglezen wat ik daar geschreven heb is het logisch dat ik een ellenlang vervolgdeel nog minder ga vinden. Sterker: als ik zie wat ik daar geschreven heb, snap ik niet dat ik er nog 3 sterren voor gegeven heb. 2 zou nu maximaal geweest zijn.
Maar ik ga het niet controleren. Zowel deel I als deel II kunnen wat mij betreft door het riool gespoeld worden.
Nogmaals: rommel.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dikke 3,5*

Voor mij een goede reden om de 1990 versie alsnog te verkiezen boven deze reboots. Tim Curry is niet minder dan geniaal. Het is net even wat herkenbaar en meer quotable. Ik heb genoten van elke seconde dat Curry in beeld was, elke seconde die hij memorabel en legendarisch heeft gemaakt. Dat het einde ontzettend knullig is en de volwassenen niet zo heel sterk acteren neem ik dan maar op de koop toe.
Overigens kunnen deze twee versies prima naast elkaar bestaan. De focus ligt bij de reboots op andere aspecten dan uit de 1990 miniserie..

avatar van Wen D
Ik heb genoten. Absoluut niet het gevoel gehad dat de film lang duurde. Van mij krijgt hij een hoge waardering.