The Prodigy (2019)

Hongkong / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Nicholas McCarthy
met Taylor Schilling, Jackson Robert Scott en Brittany Allen

'The Prodigy' volgt het verhaal van een moeder en haar jonge zoon. Na een aantal vreemde gebeurtenissen maakt de moeder zich ernstig zorgen over het gedrag van haar zoon. Al snel ontdekt ze dat er mogelijk een bovennatuurlijke bedreiging is.

Vanaf 7 februari 2019 in de bioscoop (Splendid Film)

Mmmmm, ben benieuwd! Net wat, zag 'm vanavond voorbijkomen als vooraf aan I still see you....

avatar van john mcclane 2
Ben hier ook erg nieuwsgierig naar .

avatar van kleintje 2
Dit is van dezelfde studio die de remake van Child's Play waar moet maken. Dit ziet er als verhaal erg goed doordacht uit, doet me denken aan Orphan (2009). Ook de trailer zag er uitermate goed uit. Als ze dit goed doen heb ik nog hoop voor Child's Play (2019).

Cinsault schreef:
Logo - metronieuws.nl" target="_blank"> Logo - metronieuws.nl

Gaat hier hetzelfde gebeuren als vorig jaar gebeurde met Hereditary?

Dit is ondertussen wel een heel luie PR truc bij horror films.

De link werkt naar Metro werkt niet. Moet zijn: Logo - metronieuws.nl

avatar van only1ELEANOR
Hoorde het al op de radio qua aanpassingen ervan en zal ook vast niet ten goede komen van de film maar het niet gekker worden.
Naar mijn mening is een Horror/Thriller film nooit te eng, volgens mij is dat de definitie van het genre maar goed.
Als je er niet zo van houd prima maar ga het dan ook niet kijken en vervolgens zitten gillen/schreeuwen en na de tijd lopen klagen.
Dit is puur mijn gedachte ervan en niet persoonlijk gericht .

En trouwens, zo eng was Hereditary nou ook weer niet.
Tegendeel zelfs vind ik.

avatar van Kondoro0614
Met die 'te eng' termen ben ik nu wel een beetje klaar. Elke horror film die gaat draaien in de bioscoop of uit gaat komen waar het misschien iets te obscuur word voor die mieterige kijkers word het gelijk als eng bestempeld waarna ik de film zelf op zet en ze nog slechter blijken te zijn dan reguliere of zelfs oudere horror films. F*k off met die zooi, gewoon kijken en laat het lekker eng wezen, krijgen we ook weer eens een goeie zit.

avatar van Shinobi
"Miles is having a very difficult time making friends."

Tja, weer de zoveelste horror die zogenoemd te eng is voor het publiek. Zo eng zelfs dat ze scènes hebben moeten aanpassen. Ik heb er in ieder geval niets van gemerkt.

In feite is deze film niets meer dan jochie nummer zoveel dat kwaadaardige bedoelingen heeft. Ditmaal wordt het lichaam van Miles behelsd door iemand met onafgemaakte zaken. In eerste instantie lijkt er niets aan de hand te zijn, maar zodra Miles meer afwijkend gedrag begint te vertonen en er rare ongelukken rondom het huis plaatsvinden, beginnen de ouders zich toch zorgen te maken.

Al gauw kom je erachter hoe de vork in de steel zit; men doet nog geen eens moeite om het gebeuren mysterieus te houden en alles wordt uitgebreid voorzien van uitleg. Als kijker blijft er op deze manier weinig over om te raden, wat de lol er enigszins afhaalt. 'The Prodigy' snijdt zich hiermee meerdere malen in de vingers, waardoor er nooit echt een lekkere flow in het geheel zit.

Nochtans weet Nicholas McCarthy de sfeer wel aardig over te brengen, met name in het huis wordt er goed gespeeld met schaduwen. Het is alleen jammer dat hij er ook niet aan ontkomt om de gebruikelijke clichés en standaard jump scares aan te grijpen, zucht. Jackson Robert Scott doet het als kwaadaardig kind niet slecht, maar het is duidelijk te merken dat niet alles uit dit concept gehaald wordt. Daarbij is het zonde dat de Rated R kwalificatie niet ten volste benut wordt.

Al met al een redelijk onderhoudende horror, maar als liefhebber valt hier weinig nieuws te zien.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Kondoro0614
Zoals verwacht dus..

avatar van mrklm
Even dwaze als voorspelbare horrorthriller waarin een seriemoordenaar [Paul Fauteux] op het moment dat hij wordt doodgeschoten door politie de ziel inneemt van een pasgeboren baby. Die groeit op als het wonderkind uit de titel, een element dat overigens helemaal niet ter zake doet, maar wanneer hij gewelddadige trekjes vertoont (hij bewerkt een klasgenootje met een steeksleutel) beginnen vader John [Peter Mooney] moeder Sarah [Taylor Schilling] te vermoeden dat er iets ernstigs aan de hand is. Zou het?! Hoogste tijd om de hul in te roepen van een 'specialist' [Colm Feore], maar langzaam maar zeker realiseert moederlief is dat er maar één manier is om de ziel van haar zoon [Jackson Robert Scott] te redden.
Hoewel regisseur Nicholas McCarthy goed gekeken heeft naar The Omen en Damien: Omen II en Schilling alles uit haar rol haalt wat er in zit, weten ze niet te verhullen dat het verhaal nogal rammelt en dat je als kijker grote vraagtekens zet bij de motivatie van de hoofdpersonen. Toegegeven, er zijn een paar schokkende momenten, maar de oplettende kijker ziet die ruim van tevoren aankomen. Ondraaglijk is beduidend anders...

Jammerlijk filmpje.

Je hoopt bij dit soort films eigenlijk vooral op een goede sfeer, een paar gemene kills en een oprecht angstaanjagend kind. Genoeg die dat van nature zijn, dus er eentje vinden die goed kan acteren zou te doen moeten zijn. Nu zal dit joch vooral op zijn looks geselecteerd zijn (acteren kan hij niet), al kun je hem moeilijk angstaanjagend noemen, hoe veel hij ook vanonder zijn wenkbrauwen de camera in gluurt.

Grootste probleem is echter dat de film zijn kaarten meteen op tafel legt en niet de creativiteit heeft of het goede tempo toepast om zijn invalshoek boeiend, laat staan spannend uit te werken. De gereïncarneerde moordenaar wordt door de montage meteen geïntroduceerd en toch neemt de film gerust een half uur om het dan nog eens haarfijn uit te leggen. Ook zijn motivatie laat zich veel te vroeg raden en iedere afslag die de film dan neemt, had je drie scenes daarvoor al kunnen bedenken.

De eerste keer dat de moordenaar zijn gezicht op Miles geplakt heeft was een effectieve scare maar door herhaling valt dat effect op een gegeven moment ook weg. Verder leeft de film een beetje op bij de hypnose-scene, als Miles de therapeut bedreigt, al had ook daar eigenlijk meer in gezeten.

Visueel is het allemaal ook maar niks. En what's up met dat out-of-focus filtertje dat er overheen geplakt lijkt? Weinig subtiel toegepast Insta-effectje dat meer dan eens storend aanwezig is.

Het is het allemaal gewoon niet. Niet eens nét niet. Weinig origineel, weinig eigen smoel, veel te trage ontvouwing, middelmatig tot slecht acteerwerk, beetje irritante herhaling van trucjes, nul memorabele kills en een haperende sfeer. Een voorspelbare film waar je moeilijk niet onverschillig onder kunt blijven. 1,5*

Meer een thriller dan horror,had er meer van verwacht toen de trailer voorbij kwam.

avatar van Ajax&Litmanen1
The Prodigy brengt niks nieuws in het genre, maar is wel sfeervol en weet de spanning redelijk goed op te bouwen, ook al kom je nooit voor verrassingen te staan en onthult de film zelfs al vrij snel wat er precies aan de hand is. De bekende clichés en jumpscares zitten ook hier in, niet storend maar het zou fijn zijn als het eens anders kon. Maar door het behoorlijke acteerwerk van beide ouders en ook zeker het jochie zelf blijft het wel boeien. Het hangt een beetje tussen een thriller en horror in, het had van mij nog meer naar de horrorkant mogen gaan. Scènes als die met de oppas die in glas op de trap gaat staan of de aanval bij het laatste slachtoffer van de seriemoordenaar in haar eigen woning hadden wel intenser en spannender gemogen. De sterkste scène is wel die met Miles op de bank bij de onderzoeker. Jammer dat daar geen vervolg aan werd gegeven. Maar het was prima bioscoopvermaak.

Kleine 3,5*

mrklm uhmmm is het begin geen spoiler? beetje jammer dat ik dat gelezen heb.

Doom4 schreef:
mrklm uhmmm is het begin geen spoiler?
Het is letterlijk de openingsscene maar aangezien de film er ook nog een tijdje geheimzinnig over doet, zou ik het misschien ook als spoiler beschouwen ja.

avatar van DarlingDionne
Ik vond hem wél echt heel tof en spannend. Alleen dat einde had ik ongeveer wel aan zien komen maar dat hinderde niet. Goed geacteerd en personages maakten geloofwaardige keuzes. Ik zat echt te gruwelen een aantal keer. Vond hem toch wel vrij origineel. Het is geen standaard possesion waar ze weer met het geloof op de proppen kwamen en het zal je maar overkomen... Voor je kind kun je niet zo gemakkelijk wegrennen. Voor een mainstream horror was ie echt wel hoogstaand.

prima film die nog wel wat meer goede dialogen had mogen bevatten. Ook de scenes waarbij Miles' gezicht vervormde en gesprek met vader in auto hadden er toch meer in gemogen. Spanning zonder enorm bloedbad is niet nieuw maar wel welkom als genre. Geslaagde film. 3,5 ster

Ik zal de film een dezer dagen aanschouwen. Ben benieuwd... De recensies hier zijn nogal wisselend van aard. Hereditary werd hier zeer goed betiteld, maar de uitwerking viel mij toch iets tegen... Ik trek mij niet teveel van de recensies aan en probeer er blanco in te stappen.

avatar van Vicksel82
Goede Film -! Met een angstaanjagend goed gespeeld personage omtrent dat ventje.
Naar mijn mening één van de beste Horrorfilms sinds tijden weer

avatar van n00r
Film heeft me aardig verrast!

Verrassende, originele film!!! Verwachtte een 'dertien-in-een-dozijn' horrorfilm, maar het was allesbehalve dat! Als de film begint, denk je: Dit zal wel weer zo'n film worden met zo'n duivelsuitdrijving aan het eind. En daarna eind goed, al goed. Maar The Prodigy had toch verschillende plotwendingen, die ikzelf - als doorgewinterde horrorfilmfanaat - niet had zien aankomen.... Ze hebben goed gebruik gemaakt van het verhaal en de sfeer was onheilspellend. Hij had alle ingrediënten die een goede horrorfilm nodig heeft. Ik begrijp dan ook de lage rating bij sommigen helemaal niet; blijkbaar wordt het niet gewaardeerd dat het wat dichter bij de realiteit komt en begrijpt men niet wat onder horror wordt verstaan. Tuurlijk, ieder zijn smaak, daar valt niet over te twisten, maar deze film verdient veel beter dan dat. Daarom van mij 4 sterren De 4,5 en 5 sterren houd ik over voor een film die deze nog kan overtreffen in originaliteit. Overigens ben ik het ook niet eens met het voorspellende en slechte eind.... Wat wordt er dan verwacht??? Deze film was trouwens ook vele malen beter dan Hereditary waarvan de recensies naar mijn mening juist te hoog waren....

TZ1984 schreef:
Ja, je kunt tegenwoordig geen krant meer openslaan of er is weer een moordenaar in een kleuter gereïncarneerd.

avatar van Zwolle84
Verrassend sterke horror. Ik verwachtte een jumpscarefeestje, maar deze bouwt lekker traag op en gooit het meer over de psychologische boeg. Niet origineel genoeg voor een acht, maar kwalitatief meer dan prima.

Remorz, het is ook geen realiteit, maar komt wel dichter bij de realiteit dan zo'n standaard duivelsuitdrijving.....Dat bedoel ik ermee aan te geven

Y&T
TZ1984 schreef:

totaal mee eens....bar genoten...

Eindelijk weer een goeie horrorfilm. Weer eens een keer geen cliché geestenverhaal (of eigenlijk wel, maar je begrijpt wat ik bedoel). Het mooie aan deze film is dat het wel degelijk jump-scares bevat, maar dat er ook veel scènes zijn waar de spanning te snijden is, zónder dat er een jumpscare aan te pas komt. De film deed mij in dat opzicht wel denken aan The Posession.

Enig nadeel aan de film was het feit dat het jongetje niet zo denderend acteert. Begrijp me niet verkeerd, in het licht van het verhaal kun je nog goedpraten dat het logisch is dat het jongetje wat kunstmatig overkomt, maar het had wat sterker gekund.

Ik heb meerdere malen kippenvel gevoelt. Wat ook fascinerend was dat is het feit dat het einde van de film ergens bevredigend was. Ik denk dat dit kwam omdat je wist dat deze ellende ergens moet gaan eindigen, iets wat niet het geval is als je met geesten werkt. Die gaan toch eeuwig rampenstampen in de grote mensenwereld.

Voor wie de film nog gaan zien: de scène met de “psychiater”, goud. Spanning is te snijden, geweldig.

PS: ik snap nooit zo goed hoe films als Insidious en The Conjuring altijd hoger scoren, terwijl die films bol staan van de simplistische jumpscares.

Afijn, gaat dit zien! Binnen het genre horror een verdiende 4 sterren.

avatar van Walter S.
Dacht bij de eerste reacties in dit topic ook al "gaan we weer". Maar ik zie daarna dat het toch niet aan mij ligt en dat mijn enthousiasme gedeeld wordt. Naar sfeertje,in het genre possessed kid weer eens wat anders, gruwelijk verhaal, lekkere finale, kortom niks mis mee, aanrader!

Afgaande op de 4 man die vannacht in de zaal zaten zou die wel eens niet heel lang kunnen draaien, maar dat kan ook aan het tijdstip liggen.

avatar van pierre18
realiteitspaard schreef:

Afijn, gaat dit zien! Binnen het genre horror een verdiende 4 sterren.

Hoef ik niets meer aan toe te voegen. Zeer goed beschreven over een prima film.

avatar van John Milton
Als Zwolle, Walter, Ajax en Dionne hem aanraden, is dat voor mij genoeg om hem tzt eens op te zetten.