The Curse of La Llorona (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Michael Chaves
met Linda Cardellini, Patricia Velasquez en Raymond Cruz

Een sociaal werkster poogt in 1973 in Los Angeles haar twee kinderen op te voeden. Na verloop van tijd bemerkt ze verontrustende overeenkomsten tussen een zaak waaraan ze werkt en bovennatuurlijke verschijnselen die haar familie teisteren. Ze begint een onderzoek naar het verhaal van een Mexicaanse folklore figuur die bekendstaat als 'La Llorona'. Deze zou ooit haar kinderen hebben verloren en brengt nu, waar ze ook gaat, ongeluk met zich mee.

avatar van Collins
Een film afkomstig uit The Conjuring Universe. Hetzelfde universum waarin The Conjuring (2013) en The Conjuring 2 (2016) zijn ontstaan. Films die ik erg goed vond. Annabelle (2014) en The Nun (2018) komen er ook vandaan. Films die ik iets minder goed vond, maar wel films die het commercieel goed hebben gedaan. Vooral een ilm als The Nun is wat mij betreft een film waarvan het artistieke gehalte niet met het commerciële succes in de pas loopt. Slechts mijn mening, natuurlijk. En ach, het is niet per sé een onaardige film, maar van veel originaliteit getuigt de film ook niet. Het positieve aan de films van The Conjuring Universe is dat zij het horrorgenre enige populariteit verlenen. En zolang er publieke interesse is, zullen waarschijnlijk meer toegankelijke horrorfilms het licht zien. Als gevolg daarvan zal de interesse in het minder toegankelijke werk vermoedelijk ook toenemen. Dat verwacht ik althans. En dat zijn toch goede ontwikkelingen.
Maar nu weer terug naar La Llorona. De film is gebaseerd op een boosaardige figuur uit de Latijns-Amerikaanse folklore. La Llorona is de geest van een vrouw die ooit door haar man werd verlaten en uit woede en verdriet haar twee kinderen in een rivier verdronk en zich daarna van het leven beroofde. Zij is gedoemd om tot in de eeuwigheid te blijven zoeken naar de zielen van haar kinderen. Haar gejammer wordt als de voorbode van de dood uitgelegd. Haar verhaal heeft een opvoedend doel en wordt door ouders verteld om kinderen te leren zich goed te gedragen. Doen zij dat niet, dan komt de Llorona om hen mee te nemen. Jawel, het is een heerlijke legende die de makers dankbaar hebben aangegrepen om een nieuwe boosaardige geest te presenteren. Een geest die prima in het rijtje past van de geesten waarmee de eerdere films zijn voorzien.
De film besteedt weinig aandacht aan de geschiedenis van de huilende vrouw. Die passeert erg vluchtig. Wat erg jammer is, want de folklore verdient een diepzinniger benadering. Met de woede en het verdriet van de boosaardige entiteit kun je veel doen, lijkt me. In deze film wordt de huilende vrouw weinig diepgaand gebruikt en dient zij enkel om heel oppervlakkig met jump scares te strooien. Men verzuimt om de tijd te nemen een fijne dreigende sfeer neer te zetten. De film permitteert zich slechts een korte sensationele introductie van een oud verhaaltje en hup...daar wordt de shock machinerie al in werking gesteld. Ik geef toe dat de eerste en de tweede jump scare begeleid door aanzwellende muzikale klanken heel effectief schrik aanjagen. Bij de derde jump scare is het effect al een stuk minder heftig. Als de film vervolgens niet veel andere lijntjes toevoegt en een rijkelijke herhaling van zetten blijkt, dan mag je van een ongeinspireerde en voorspelbare film spreken.
De regisseur heet Michael Chaves. Hij is aangewezen om The Conjuring 3 te regisseren. Met jumpscares kan hij goed uit de voeten. Nu eens zien of hij in staat is om ook een sfeergevoelig bodem te leggen, zodat de jumpscare meer een onderdeel van het geheel wordt in plaats van een losstaand middel dat zonder sfeervolle entourage al snel gemakzuchtig aanvoelt.
Ik heb wel zin in The Conjuring 3.

avatar van xKoSai
Doorsnee horrorfilmpje waar je de schrikmomenten al van ver ziet afkomen. En dan ook nog vaak hetzelfde die herhaald wordt. Het jammere is dat Llorona iets te vaak in beeld wordt gebracht en dat maakt het niet meer spannend.

avatar van Left4Dead
Slappe horror waarbij La Llorona vele kansen krijgt om de kinderen te grijpen, maar ze pakt de kansen niet. Een theekransje is er niets bij, de legende kan me geen horror inboezemen in dit verhaal.
Met wat halve scare jump en veel irritant geschreeuw probeert de regisseur je angstgevoelens te laten opspelen. Probeert, ja want voor mij werkte het allemaal voor geen meter, dat geschreeuw vond ik op laatst zelfs irritant.

Nee, dis het niet voor Left4dead.
2** en snel vergeten.

avatar van Jeilloc
Gefeliciteerd James Wan, jij hebt het genoegen om mijn eerste 1 te ontvangen. Driewerf hoera.

Deze film speelt zich zaf in het Conjuring Universe, dus ik ging er niet met veel hoop in. En maar goed ook.

De film heeft serieus niks maar dan ook niks om het lijf en houdt zich voortdurend hoog aan pijnlijk slechte jumpscares, clichés en heel matig acteer werk.

Nu vind ik de eerste Conjuring film echt goed en de Annabelle franchise, waar ook maar gerefereerd wordt in deze film, is ook nog wel oké, maar de rest is echt een trieste bedoeling die puur gemaakt is voor mensen die af en toe een horrorfilm kijken en hier hun hele onderbroek mee volschijten maar de horrorliefhebbers prikken hier dwars doorheen. Althans, lijkt mij.

Dat deze film meer dan 100 miljoen dollar heeft opgeleverd zegt ook wel voor welk soort mensen deze film gemaakt is.