The Curse of La Llorona (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Michael Chaves
met Linda Cardellini, Patricia Velasquez en Raymond Cruz

Een sociaal werkster poogt in 1973 in Los Angeles haar twee kinderen op te voeden. Na verloop van tijd bemerkt ze verontrustende overeenkomsten tussen een zaak waaraan ze werkt en bovennatuurlijke verschijnselen die haar familie teisteren. Ze begint een onderzoek naar het verhaal van een Mexicaanse folklore figuur die bekendstaat als 'La Llorona'. Deze zou ooit haar kinderen hebben verloren en brengt nu, waar ze ook gaat, ongeluk met zich mee.

• Vanaf 18 april in de bioscoop

avatar van voskat
On-ge-loof-lijk slecht. Letterlijk geen enkel boeiend moment. Iedere suffe jump-scare slaat volledig dood.
En tussendoor valt dusdanig weinig te beleven dat het misschien ook maar goed is dat de hele film een aaneenschakeling is van "ik hoor een vreemd geluid, dat gaan wij even in ons eentje onderzoeken" scènes.

Bovendien overduidelijk geschreven door blanken die er helemaal niks van snappen. Begin dan ook niet aan een horror over een stuk Mexicaanse folklore...

Dat James Wan hier überhaupt nog zijn naam aan wil verbinden. Na het net zo beroerde The Nun de volgende nagel in de kist van het Wan-imperium. Om te janken.

Ik ben net naar de film geweest. Ik kan zeggen, als iemand die van horror film houdt, ik deze wel erg goed vindt. Goede opbouw van de film ook.

avatar van konijnenkop
voskat schreef:

Nou jij bent nogal laagdunkend over deze film is hij zo erg dan ja?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Enkele offtopic berichten verwijderd.

Leuke horror film die goed weg kijkt,toch een paar keer flink geschrokken.

avatar van Daan258
Gister in Pathé gezien.

Tja, het was allemaal mwah, mwah.
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Ajax&Litmanen1.

De film is niet ontzettend slecht maar inderdaad heel erg cliché en simpeltjes. Het verhaal is flinterdun en het lijkt dat ze geprobeerd hebben om de film alleen maar 90 min lang vol te proppen met jumpscares. Wat dan ook niet eens gewerkt heeft. Elke jumpscare kan je op de seconde aftellen.(op een paar na die wel leuk waren gedaan) Het heeft ook totaal geen opbouw wat heel zonde is. Het gaat gelijk in één keer los met alleen maar jumpscares. Jammer dit, mede hier door weet de film ook niet echt een lekkere sfeer neer te zetten en spannend kan je het ook niet echt noemen. Waarom ze ook het verhaal niet wat interessanter hebben gemaakt snap ik ook niet. Het is zo vreselijk simpel gedaan en had ik veel meer achtergrond willen zien van La Llorona.
Wat ik wel weer leuk vond is om Linda Cardellini te zien spelen die ik vooral ken van Freaks & Geeks.

Het is geen goede film maar ik heb ze zeker slechter gezien.

5,5/10

avatar van Shadowed
Standaard, maar effectief.

Vond het een aardig filmpje in het Wan-universum. Doet ook eigenlijk wat het hoort te doen, en dat doet hij prima, namelijk griezelen. Zo zit dit filmpje iets te vol met schrikmomenten (elke 5 minuten passeert er wel minstens 1 de revue).

Maar de schrikmomenten werken wel goed soms. Vooral omdat Chaves ze goed op het scherm neerzet. Indrukwekkende tracking shots door het huis en vakkundig opgebouwde scares, die soms net niet eng genoeg zijn maar wel effectief zijn.

Geen bombastische muziek of irritante humor die de spanning wegneemt, voor een groot deel is deze film als toon best serieus en weet daarmee best eng te zijn soms. Al haalt hij het niet bij de 2 Conjuring films of Creation, maar zit er wat tussenin.

La Llorona zelf is ook best gaaf, en is soms wel degelijk een dreigende gedaante. De schreeuw waarmee alle kaarsen uitgaan is erg angstaanjagend. Vond haar ook een leuker figuur dan Valak, en de opening met La Llorona zet dan ook gelijk de toon op een heftige manier.

Acteerwerk is keurig, Cardellini weet de film goed te dragen met haar wat beperkte horror-rol. Ook de kinderen doen het leuk en Cruz is ook best leuk. Dit allemaal helpt de film wat omhoog, met ook een onherkenbare Ramirez als demon.

Wat wel jammer is, is dat onder al die ton schrikmomenten weinig overblijft aan verhaal en de film zich alleen voor de schrikmomenten wil geven. Daarbij is het net alsof je alleen maar naar constant harde geluiden zit te kijken. Er had meer aandacht naar het verhaal zelf moeten gaan.

Hier en daar verliest de film ook wat spanning en lijkt dan moeite te hebben om het weer terug te laten keren. Meestal lukt dat ook na een tijdje, maar pas bij de volgende jumpscare. De scares zelf begonnen na enige tijd ook wel wat op elkaar te lijken helaas.

Maar ik vond het uiteindelijk best meevallen. Ik had een vervelende zaal, maar ik voelde me toch ergens best veilig tussen het gelach en geschreeuw van het bange publiek. Leuke avond gehad.

Deze film is echt de beste wat ik na lange tijd weer gezien hebt. Ik raad mensen aan om deze film zeker te zien! Ik snap niet dat mensen deze film niet goed vinden, geen horor kenners.
Voor mij verdien deze film een dikke

avatar van LOTR-lover
Deze film bewijst dat een shitload aan jump scares nog geen geslaagde horrorfilm maakt. Ook bewijst deze film dat men, ondanks het feit dat de volumeknop bij elk schrikmoment volop open werd gedraaid, het publiek niet zo makkelijk voor zich wint. De zaal was meer aan het fluisteren en lachen om de totaal voorspelbare, cliché dingen in deze film dan dat men op het puntje van de stoel zat.

Een horrorfilm hoeft echt niet origineel te zijn, ik snap ook dat dat lastig is tegenwoordig nu er al zoveel gemaakt is. Maar echt letterlijk álle cliches uit de kast trekken, met daarbij een belabberde cast (met name die kids) en goedkope jumpscares die je van een kilometer afstand ziet aankomen... nee, dat maakt van The Curse of La Llorona geen film om aan te raden. Sterker nog: vind 't één van de zwakste films die ik in tijden heb gezien.

2/10 (IMDB)

Wel vermakelijk, niet meer, niet minder. Inderdaad worden alle clichés uit de kast gehaald. Vond de jump scares eigenlijk nog wel meevallen, mogelijk door de commentaren hier.

avatar van Walter S.
Geen superfilm maar dat had ik ook niet verwacht, maar ik vond hem ook niet zo slecht als ie hier neergezet wordt. Gewoon een onderhoudende horrorfilm, niks mis mee.