• 8.295.504 stemmen

The Curse of La Llorona (2019)

Horror / Mystery | 94 minuten

Genre: Horror / Mystery

Geregisseerd door: Michael Chaves

Met onder meer: Linda Cardellini, Patricia Velásquez en Raymond Cruz

Releasedatum: 18 april 2019

Plot The Curse of La Llorona

"She Wants Your Children."

Een sociaal werkster poogt in 1973 in Los Angeles haar twee kinderen op te voeden. Na verloop van tijd bemerkt ze verontrustende overeenkomsten tussen een zaak waaraan ze werkt en bovennatuurlijke verschijnselen die haar familie teisteren. Ze begint een onderzoek naar het verhaal van een Mexicaanse folklore figuur die bekendstaat als 'La Llorona'. Deze zou ooit haar kinderen hebben verloren en brengt nu, waar ze ook gaat, ongeluk met zich mee.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Collins

Collins

Een film afkomstig uit The Conjuring Universe. Hetzelfde universum waarin The Conjuring (2013) en The Conjuring 2 (2016) zijn ontstaan. Films die ik erg goed vond. Annabelle (2014) en The Nun (2018) komen er ook vandaan. Films die ik iets minder goed vond, maar wel films die het commercieel goed hebben gedaan. Vooral een ilm als The Nun is wat mij betreft een film waarvan het artistieke gehalte niet met het commerciële succes in de pas loopt. Slechts mijn mening, natuurlijk. En ach, het is niet per sé een onaardige film, maar van veel originaliteit getuigt de film ook niet. Het positieve aan de films van The Conjuring Universe is dat zij het horrorgenre enige populariteit verlenen. En zolang er publieke interesse is, zullen waarschijnlijk meer toegankelijke horrorfilms het licht zien. Als gevolg daarvan zal de interesse in het minder toegankelijke werk vermoedelijk ook toenemen. Dat verwacht ik althans. En dat zijn toch goede ontwikkelingen.

Maar nu weer terug naar La Llorona. De film is gebaseerd op een boosaardige figuur uit de Latijns-Amerikaanse folklore. La Llorona is de geest van een vrouw die ooit door haar man werd verlaten en uit woede en verdriet haar twee kinderen in een rivier verdronk en zich daarna van het leven beroofde. Zij is gedoemd om tot in de eeuwigheid te blijven zoeken naar de zielen van haar kinderen. Haar gejammer wordt als de voorbode van de dood uitgelegd. Haar verhaal heeft een opvoedend doel en wordt door ouders verteld om kinderen te leren zich goed te gedragen. Doen zij dat niet, dan komt de Llorona om hen mee te nemen. Jawel, het is een heerlijke legende die de makers dankbaar hebben aangegrepen om een nieuwe boosaardige geest te presenteren. Een geest die prima in het rijtje past van de geesten waarmee de eerdere films zijn voorzien.

De film besteedt weinig aandacht aan de geschiedenis van de huilende vrouw. Die passeert erg vluchtig. Wat erg jammer is, want de folklore verdient een diepzinniger benadering. Met de woede en het verdriet van de boosaardige entiteit kun je veel doen, lijkt me. In deze film wordt de huilende vrouw weinig diepgaand gebruikt en dient zij enkel om heel oppervlakkig met jump scares te strooien. Men verzuimt om de tijd te nemen een fijne dreigende sfeer neer te zetten. De film permitteert zich slechts een korte sensationele introductie van een oud verhaaltje en hup...daar wordt de shock machinerie al in werking gesteld. Ik geef toe dat de eerste en de tweede jump scare begeleid door aanzwellende muzikale klanken heel effectief schrik aanjagen. Bij de derde jump scare is het effect al een stuk minder heftig. Als de film vervolgens niet veel andere lijntjes toevoegt en een rijkelijke herhaling van zetten blijkt, dan mag je van een ongeinspireerde en voorspelbare film spreken.

De regisseur heet Michael Chaves. Hij is aangewezen om The Conjuring 3 te regisseren. Met jumpscares kan hij goed uit de voeten. Nu eens zien of hij in staat is om ook een sfeergevoelig bodem te leggen, zodat de jumpscare meer een onderdeel van het geheel wordt in plaats van een losstaand middel dat zonder sfeervolle entourage al snel gemakzuchtig aanvoelt.

Ik heb wel zin in The Conjuring 3.

avatar van xKoSai

xKoSai

Doorsnee horrorfilmpje waar je de schrikmomenten al van ver ziet afkomen. En dan ook nog vaak hetzelfde die herhaald wordt. Het jammere is dat Llorona iets te vaak in beeld wordt gebracht en dat maakt het niet meer spannend.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Slappe horror waarbij La Llorona vele kansen krijgt om de kinderen te grijpen, maar ze pakt de kansen niet. Een theekransje is er niets bij, de legende kan me geen horror inboezemen in dit verhaal.

Met wat halve scare jump en veel irritant geschreeuw probeert de regisseur je angstgevoelens te laten opspelen. Probeert, ja want voor mij werkte het allemaal voor geen meter, dat geschreeuw vond ik op laatst zelfs irritant.

Nee, dis het niet voor Left4dead.

2** en snel vergeten.

avatar van Jeilloc

Jeilloc

Gefeliciteerd James Wan, jij hebt het genoegen om mijn eerste 1 te ontvangen. Driewerf hoera.

Deze film speelt zich zaf in het Conjuring Universe, dus ik ging er niet met veel hoop in. En maar goed ook.

De film heeft serieus niks maar dan ook niks om het lijf en houdt zich voortdurend hoog aan pijnlijk slechte jumpscares, clichés en heel matig acteer werk.

Nu vind ik de eerste Conjuring film echt goed en de Annabelle franchise, waar ook maar gerefereerd wordt in deze film, is ook nog wel oké, maar de rest is echt een trieste bedoeling die puur gemaakt is voor mensen die af en toe een horrorfilm kijken en hier hun hele onderbroek mee volschijten maar de horrorliefhebbers prikken hier dwars doorheen. Althans, lijkt mij.

Dat deze film meer dan 100 miljoen dollar heeft opgeleverd zegt ook wel voor welk soort mensen deze film gemaakt is.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

You used him as bait?

No. I used you all as bait.

Toen ik jaren geleden (het lijkt wel eeuwen geleden) voor het eerst Eurodisney bij Parijs bezocht, was ik zo overweldigd en betoverd door de sfeer en hetgeen er allemaal te bewonderen was. Ik zweefde letterlijk drie dagen doorheen dit park en had de tijd van mijn leven. Begin dit jaar bezocht ik het park nog eens (ditmaal met mijn twee jonge kinderen) en was het weer 3 dagen dolle pret. Het was echter verre van hetzelfde als die eerste keer. Als je al zes keer ergens bent geweest weet je wat je kan verwachten en ben je eigenlijk niet meer zo onder indruk. Hetzelfde geldt voor deze film “The curse of La Llorona”. Een griezelfilm die deel uitmaakt van het “The Conjuring” universum.

Het wezen La Llorona an sich is redelijk goed uitgewerkt. Maar dat zou je ook kunnen zeggen van het schepsel dat je de stuipen op het lijf jaagt in “The Nun”. Deze laatste heb ik begin dit jaar gezien en vond ik om eerlijk te zijn nogal tegenvallen. Na twee “The Conjuring” films, een aantal “Annabelle” films en “The Nun” begint het wel op massaproductie te lijken. En wat een wereldwijd bekend merk steeds doet, is niet afwijken van zijn succesformule. Dat kan dan wel ervoor zorgen dat mensen niet ontgoocheld gaan zijn omdat ze het product kennen. Maar bij een product als horrorfilms kan dit ook leiden tot sleet. Sleet op een werkende formule zodanig dat het uiteindelijk saai en verre van akelig wordt. En dat is nu net wat je nodig hebt in een horror. Akelige momenten waardoor de angst je bij de keel grijpt.

Niet dat ik ooit een angstgevoel heb ondervonden bij het bekijken van een horror. Maar dit zag er toch wel echt zwak uit. Ik lag ernaar te kijken alsof ik naar de zoveelste herhaling van “America got Talent” zat te kijken. Ongeïnteresseerd en gevoelloos. Het fenomeen La Llorona komt niet echt goed uit de verf hier. Je weet na een tijd dat het over een vrouw handelt die in een vlaag van verstandsverbijstering haar kinderen heeft verdronken en naderhand de hand aan zichzelf sloeg. De legende groeide uit tot een soortement opvoedingstrucje dat gebruikt werd door ouders om hun kinderen wat discipline bij te brengen. Ik kan het me al voorstellen hoe oude grootmoedertjes hun kleinkinderen vermanend toespreken met een standaardzin zoals “Als je niet braaf bent, komt La Llorona je halen.”. Angstaanjagend voor de kindertjes. Niet zo indrukwekkend voor de volwassene kijker.

The curse of La Llorona” staat bol van de jumpscares. Op zich is dat niet echt een probleem. Als ze tenminste op een degelijke manier en liefst ook nog eens een originele manier worden gebracht. De jumpscares hier zijn echter dusdanig clichématig dat je al op voorhand aanvoelt waar ze gaan gebruikt worden. De meest intense en geslaagde scene is de badkuip-scène. Claustrofobisch en doeltreffend in elkaar gestoken. Het deed me denken aan “The Drownsman” (ook al kan je die film niet echt uitstekend noemen). En misschien is het inschakelen van Rafael Olvera (Raymond Cruz) wel origineel te noemen. Het is niet een doorsnee exorcist zoals het Warren koppel in “The Conjuring”. Zie hem eerder als een medicijnman die op voodoo lijkende rituelen uitvoert en kwistig met boomzaadjes strooit en massaal kaarsen plaatst om La Llorona tegen te houden. Om eerlijk te zijn vond ik redelijk grappig allemaal. Het moment waarop Olvera zijn sambaballen bovenhaalt of zijn kurkdroge repliek op het uiteinde.

Nee, echt geslaagd kan je deze film niet noemen. Ik vond “The Nun” niet denderend maar plaats het toch nog boven deze film als ik ze moest rangschikken in een lijstje. Misschien dat het voor newbies een interessante film is om het genre mee te beginnen. Een opwarmertje voor het betere werk als het ware. Voor de doorgewinterde horror-film zal het eerder een ontgoocheling zijn. Dat beloofd dus voor de aankomende episodes uit het “The Conjuring” universum.

Tarkus

Zeer matige horrorfilm, waarbij je de indruk krijgt alles al eens gezien te hebben.

Dus niet veel nieuws in deze prent.

Een paar goede speciale effecten en we zijn uitgepraat.

avatar van Boeikens

Boeikens

Op zich is deze Llorona best een goede griezelfilm met alle nodige ingrediënten aanwezig. Echter komt de film wat ongelegen qua timing. Door de hele sliert films als de Conjurings, de Annabelles en andere soortgenoten, hebben al die ingrediënten geen echte uitwerking meer. De toch wel aanwezige schrikmomenten werken niet echt meer en het geheel verliest heel wat van de nodige spanning.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima bedachte horror die op sommige momenten lekker spannend is.

avatar van Ducoz

Ducoz

Ik sluit me aan bij de paar bovenstaande reacties. Opzich is 'The Curse of La Llorona' een aardige griezelfilm.

Eentje die aansluit in het Conjuring-universum en in 'Annabel Comes Home' wordt geïntroduceerd. Wat het manco is, is dat het net allemaal even te mooi is gemaakt en de opbouw in iedere Conjuring film identiek is.

De eerste -pak hem beet- 50 minuten wordt er een verhaal opgebouwd, om in de laatste 30/40 minuten tot een climax te komen en af te sluiten. Kijk je de reeks achter elkaar dan weet je wet wel..

avatar van Boneka

Boneka

Er schijnen in 2019 twee films te heten met als titel La Llorona waarvan die andere iets beter is. Deze heeft dan nog als voorvoegsel The Curse of. Het is zeker geen topper en kan absoluut niet wedijveren met The Conjuring en zelfs Annabel. Toch begint ie erg mooi met fantastische beelden vanuit Mexico anno 1600. Helaas gaan we dan al snel begin jaren 70 en is de mooie sfeer gelijk weg. Moeder speelt aardig maar haalt geen hoog niveau. De kinderen daarin tegen spelen zeer goed. Zowel het jongetje met dat mooie schrikeffect als dat meisje. Helaas duren de griezelmomenten allemaal te kort. Het is een flits en dan gaat ie helaas niet lekker door. Het eerste uur is een doorsnee van wat we al heel veel hebben gezien. Gelukkig is het laatste uur net even leuker waardoor ik er een krappe voldoende uit kan halen.

Nog even te vermelden dat de vloek vooral bekend ie uit Latijns Amerika. Kinderen worden daar nog wel eens mee geconfronteerd dat ze moeten oppassen dat ze worden meegenomen. Een beetje zoals hier met Sinterklaas als ze stout zijn geweest.

Film 3.0

Beeld 4.5

Geluid 4.5

Extra's 3.0

avatar van james_cameron

james_cameron

Aardige spin-off van de Conjuring- en Annabelle-films, met vooral een heel eng eerste uur. Regisseur Michael Chaves weet wel raad met zijn schrikeffecten, dat is wel duidelijk. Wanneer de finale zich aandient wordt het allemaal wat meer conventioneel en tam, maar op dat punt heeft de film zich al redelijk bewezen. Leuke bijrol ook van Raymond Cruz, wiens droogkomische personage eigenlijk wel een eigen franchise verdient.

avatar van bjerik76

bjerik76

niet spannend genoeg, ook vond ik Anna Tate niet echt overtuigend.

( maar misschien omdat ik haar teveel associeerde met haar komische rol in " dead to me" )

de schrikmomenten vond ik eigenlijk niet echt schrikken.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik ben niet zo'n grote fan van de Conjuring-franchise. Buiten de originele film is het nogal wisselend en teert het vooral op de schrikmomenten. Weliswaar goed gedaan, maar een film is meer dan dat. Bij The Curse of La Llorona wordt amper tijd genomen om iets op te bouwen en volgt de film het gekende traject met de gekende ingrediënten. Buiten wat shockmomenten is nergens boeiend. Sfeer is er al helemaal niet. Er mocht wel wat meer opbouw en suggestie zijn. Echt geen goeie film.

avatar van Elchapo

Elchapo

The conjuring 1,2 én 3 gezien.Anabelle ook alle 3.Is deze film zo slecht als hierboven vermeld wordt? NEE,ook voor een doorgewinterde horrorfan als ik is deze flick gewoon goed te hachelen.Mooie special effects en de jumpscares (al zie je ze ver van tevoren aankomen ) zijn prima gedoseerd.3.5 stars.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Viel me na alle slechte verhalen nog wel enigszins mee, maar toch is het een snoozefest. Linda Cardellini verdient beter dan dit - leuk, die knipoog naar Scooby Doo - en waar ik bij The Nun nog wel kon genieten van de Gotische sfeer, zat er hier echt kraak noch smaak aan. Degelijk in beeld gebracht maar bij dit soort films wil ik graag de zenuwen krijgen, me rot schrikken, en dat gebeurde hier nergens.

Een magere 2,0*.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ik vond deze film ook tof, bijvoorbeeld ene heel stuk beter dan de saaie Conjuring 2. Genoeg spannende momenten en een leuk ander soort verhaal. Geloofwaardig? Dat niet, maar dat is ook niet nodig.