The Most Dangerous Game (1932)

3,30

Avontuur / Thriller

geregisseerd door Irving Pichel en Ernest B. Schoedsack
met Joel McCrea, Fay Wray en Leslie Banks

Verfilming van het gelijknamige verhaal van Richard Connell. Na een schipbreuk slagen drie opvarenden erin veilig een afgelegen eiland te bereiken. Daar ontmoeten ze de mysterieuze graaf Zaroff, de eigenaar van dit eiland, die hen uitnodigt voor een verblijf in zijn kasteel.

22 BERICHTEN4 MENINGEN
geplaatst: 5 december 2002, 20:45 uur [permalink]

geplaatst: 24 december 2005, 14:38 uur [permalink]
Maar nooit geevenaard of zelfs maar in de buurt gekomen.

avatar van bioscoopzaal

geplaatst: 24 december 2005, 14:51 uur [permalink]
Grappig detail:

The jungle sets were also used for simultaneous filming of jungle scenes in King Kong (1933). Also, some of the screams of the sailors as the ship sinks are the same as the screams in King Kong when Kong shakes them off the log.

bron: IMDb

geplaatst: 24 december 2005, 15:30 uur [permalink]
Da's niet zo bijzonder.

Zo is er ook 'The Wilhelm Scream' die in weetikhethoeveel films zit. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_scream ) Een onvolledige lijst:

en

djelle
geplaatst: 28 augustus 2006, 13:47 uur [permalink]
Eerste en een van de meest geslaagde verfilmingen van Richard Connell's kortverhaal. De actiescenes zijn soms wat rommelig gemonteerd, de score kan erg bombastisch zijn en de climax is vlug voorbij, maar je krijgt er een goed verhaal, fijn camerawerk, knappe dialogen en een dikke sfeer voor in de plaats.

geplaatst: 7 januari 2007, 00:13 uur [permalink]
straks op de mdr om 00.30 uur

avatar van Dogie_Hogan

geplaatst: 25 juli 2010, 08:35 uur [permalink]
Wouter schreef:
In allerlei variaties herverfilmd. Hard Target, Surviving the Game, etc.
Evenals Run for the Sun (1956).

avatar van matthijs_013
geplaatst: 28 juli 2010, 19:23 uur [permalink]
Een interessant concept, met geweldige junglelocaties (zoals gewoonlijk van RKO horrorfilms). Vooral de laatste 20 minuten (the most dangerous game) zijn zeer indrukwekkend en het eindshot is meesterlijk.

geplaatst: 3 november 2011, 18:59 uur [permalink]
Wouter schreef:
Dogie_Hogan schreef:
Evenals Run for the Sun (1956).
En Confessions of a Psycho Cat (1968).

Meneer Bungel
geplaatst: 5 november 2011, 15:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb de (af en toe wel erg) subtiel ingekleurde versie bekeken. Prachtige film met meteen in het begin al een heuse jaws-scene. Het kasteel, de jungle, de zee e.d. zijn schitterende locaties en worden volop benut. De supposed-to-be-creepy Russische graaf Zaroff is dat tegenwoordig eigenlijk nog maar deels, helaas, maar naarmate de film vordert heeft hij minder tekst en dat pakt beter uit. Het concept 'hunter and hunted' wordt dan wel te uit en te na besproken - op het saaie af - en was voor mij vóór aanvang van de film al geen verrassing meer, maar gelukkig moet de film het dan ook vooral hebben van Sfeer (hoofdletter S!) en de uiteindelijke, spannende jacht, goed geholpen door een lekker opzwepende soundtrack.

4,0*.

geplaatst: 15 januari 2012, 16:03 uur [permalink]
Hier (in zwart-wit) gratis te zien dan wel te downloaden.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 18 februari 2013, 21:37 uur [permalink]
Wat een ontzettend leuke film is dit, met veel vaart en weinig vet. Leslie Banks is een geweldige schurk, stevig aangezet maar nèt niet over the top, de drie overige hoofdrolspelers doen het eveneens prima, en de scènes in de jungle zien er nog altijd prachtig uit. Vanwege de met King Kong gedeelde produktiegeschiedenis (cast, crew, decors) is het misschien verleidelijk om dit als "warmdraaien" voor die veel beroemdere film te beschouwen, maar daarmee doe je hem toch te kort. Een criticus beschreef deze film als "crude but powerful", en daar zou ik het helemaal mee eens kunnen zijn, ware het niet dat ik hem eigenlijk helemaal niet zo "crude" vind. Ook op YouTube te vinden, maar de link van Meneer Bungel hierboven levert volgens mij toch de kwalitatief beste versie op. (De Engelse titel van deze film was overigens The hounds of Zaroff, ook mooi.)

avatar van Querelle
geplaatst: 27 mei 2013, 09:41 uur [permalink]
Een interessant uitgangspunt waar nog steeds een keer een echt sterke film van gemaakt moet worden. Of heb ik er één gemist? Deze versie is veels te kort en te vluchtig van stof, waardoor er geen tijd is om echte spanning te genereren. Voor je het weet zit de protagonist in het kasteel en voor je het weet is hij aan het rennen voor zijn leven en net zo snel is de film al weer afgelopen. De moraal van het verhaal wordt in het begin en halverwege ook nog even met grote blokletters ingepeperd, zodat er helemaal niks overblijft om je over te verbazen.
En de personages zijn saai of veels te overdreven. Een jaar ervoor deed een zekere Hongaar het zeer goed op het doek, dus deden ze dat ook nog eens dunnetjes over.
Komt over als een haastklus.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 31 mei 2013, 16:33 uur [permalink]
Leuke griezelige avonturenfilm uit de RKO-stal, die zich in exotisch oord (dit keer een jungle-eiland) afspeelt. Dat soort settings waren waanzinnig populair in de jaren '30 getuige de vele gelijksoortige films die rond die periode uitkwamen. King Kong is het bekendste voorbeeld. Eén van de regisseurs (Schoedsack) werkte ook aan The Most Dangerous Game. Maar het hoge niveau van King Kong wordt in dit filmpje niet gehaald.

Een schipbreukeling bindt de strijd aan met de slechterik van het stuk, die luistert naar de naam Graaf Zaroff en nogal op de lachspieren werkt. Ondertussen redt de schipbreukeling ook Fay Wray, de enige actrice in deze film, uit de klauwen van deze enge kerel. Af en toe neigt het naar een bespottelijke B-film, maar het is allemaal wel goed te doorstaan mede door de korte speelduur.

avatar van VanRippestein
geplaatst: 21 augustus 2013, 14:30 uur [permalink]
Leuke jaren '30 avonturenfilm die dankbaar en schaamteloos King Kong's epische boom-brug set jat. Aangezien ik de film heb gekocht in een Ray Harryhausen box hoopte ik natuurlijk op stopmotion spectakel en laat ik meteen vertellen dat dit NIET in de film zit. Wat Harryhausen er dan wél mee te maken heeft is mij onduidelijk, volgens mij heeft hij de boel ingekleurd (anyone?) maar het is mooi dat iemand met een naam deze oldskool avonturenfilms een nieuwe impuls geeft en de ingekleurde versie doet de film geen afbreuk (hoewel ik toch denk dat er details verloren gaan t.o.v. de zw versie, maar dit is geen film over details).

Nadeel is (net als vele jaren '30 films) dat er veel te veel slap gezwets in zit ten koste van visuele vondsten. na 20 minuten snap je het allemaal wel, maar de kijker wordt dan nog uitgebreidt aan het handje gehouden en krijgt ALLES netjes uitgelegd. Tweede nadeel is dat Fay Wray niet zo tof is als ik gehoopt had (ik vond haar geweldig in King Kong). Toch kijkt de film lekker weg. De bombastische soundtrack is geweldig. Het plot, camerawerk, en de sets zijn allemaal netjes verzorgd, zij het conventioneel. Gejat of niet, origineel of niet, het werkt gewoon allemaal goed in dit heerlijk ouderwetse avontuur.

Beste quote:
< '(...) The most Dangerous game.'
> 'The most Dangerous game?'

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 21 augustus 2013, 17:52 uur [permalink]
Op de full cast and crew-pagina van IMDb voor deze film is Harryhausens naam in het geheel niet terug te vinden, maar als ik op internet ga zoeken blijkt dat hij verantwoordelijk is voor het inkleuren van de film. (Als de box die je bedoelt ook She en Things to come bevat, zijn dat alle drie films waarbij Harryhausen het initiatief voor en de supervisie van de inkleuring heeft genomen.)

avatar van VanRippestein
geplaatst: 21 augustus 2013, 22:39 uur [permalink]
Ja, die box heb ik ja! thx, de andere twee staan nog op de kijklijst.

avatar van freek_93
geplaatst: 28 oktober 2013, 00:22 uur [permalink]
Mijn eerste echte "oude" en zwart wit film die ik zie. Kwam nooit verder dan van eind jaren 70.
Gelijk gekeken na Zodiac. Was erg benieuwd, nadat ie in die film zoveel genoemd werd.
En het valt me dit niks tegen 🙂 Leuk en redelijk spannend filmpje. Leslie Banks is een goede schurk!
Een aanrader.

O en bedankt Meneer Bungel voor de link!

avatar van bunkerboy
geplaatst: 29 december 2013, 17:38 uur [permalink]
1932 and still going strong
blij dat hij in mijn movietheek staat
een aanrader

avatar van John Milton
geplaatst: 18 februari 2015, 08:44 uur [permalink]
Zeker de moeite waard! De aanloop naar de tweede helft is misschien niet zo spetterend, maar voor een film van een uurtje valt daar prima mee te leven. Het laatste half uur is erg leuk. Duidelijke pre-code, als je ziet waarin Fay Wray door de jungle huppelt. Not that I'm complaining... Quite a sight.

Ik heb de public domain versie van archive.org gekeken die Meneer Bungel hier (zie ik nu) ook al linkte. Deze is prima te bekijken op een klein scherm, maar te crappy voor een big screen. Heb hem dus maar in bed op de iPad gekeken. Ik kwam er nadien achter dat Criterion de film ook heeft uitgebracht, gerestaureerd. Ik ga die versie ook even kijken denk ik!

Tegelijk opgenomen met King Kong (1933), die vermoedelijk vanwege de special effects later uitkwam, en ook hier is muziek van Max Steiner. Hij werd op het laatste moment gevraagd door het studiohoofd om ook voor The Most Dangerous Game de score the schrijven, aangezien de muziek die Harling geschreven had door hem te licht werd bevonden. Deze score staat op Spotify trouwens, een dubbelalbum met de muziek van Son of Kong.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 5 juli, 00:58 uur [permalink]
Vond gek genoeg de eerste helft nog het leukste van alles. Uiteraard is de tweede helft, met alle prachtige jungle-sets en spannende actie, dé main attraction. Toch vond ik de intro met het schip (en het kapseizen) + de aankomst en kennismaking met het eiland en zijn/haar bewoners érg vermakelijk en vlot. Echt een film die daarmee in no time voorbij vliegt. Vleugje humor en een ijzersterke rol van Banks als Zaroff; de onbetrouwbare en jacht-verslaafde gastheer.

avatar van Flavio
geplaatst: 5 november, 23:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film die voorbij vliegt- in het begin werd ik nogal op het verkeerde been gezet omdat je een gezelschap mannen op een plezierjacht leert kennen, die echter - op één na - al snel allemaal het loodje leggen. Eenmaal in het kasteel weet je als kijker al vrij snel hoe de vork in de steel zit (dat weet je eigenlijk al vanaf het moment dat McCrea zegt dat hij gelukkig nooit opgejaagd wordt juist voor het moment van de schripbreuk) maar het blijft vermakelijk genoeg. De jacht zelf was wel tof gefilmd, vond het ook wel grappig dat de ingenieuze valstrikken uiteindelijk niet werkten.